Un drum prea îndepărtat. Şapte kilometri de incompetenţă şi neputinţă marca PSD – PNL

Editorial de Ino Ardelean

Editorial de Ino Ardelean

Amatorii de lucruri extreme sau cei care doresc să vadă cum ar arăta un colţ de Ucraină, ţară cufundată în război, e suficient să ajungă pe drumul judeţean care leagă Dumbrăviţa de descărcarea pe autostradă de la Giarmata. Un drum total abandonat, plin de adevărate cratere, nu mai vorbesc de gropi. Şi e vorba de un tronson de doar 7,175 de kilometri din şoseaua care, în final, ar trebui să-i ajute pe timişoreni să ajungă mai repede la autostradă, prin Dumbrăviţa şi Giarmata. (Un al doilea tronson nici măcar n-a fost început.) Un drum cât o oglindă a neputinţei actualei administraţii judeţene, dar şi a fostei, mai ales că este considerat „Perla coroaniei”. Şi care ar putea duce la pierderea unor însemnate fonduri europene.

Cum era de aşteptat, problema acestui drum a ajuns şi un motiv de împărţire a unor poliţe politice. La lărgirea la patru benzi a drumului Dumbrăvița – Giarmata – A1, principalul vinovat pentru blocarea șantierului este Alin Nica, se vor pierde fonduri europene acolo. Acum se încearcă o nouă licitație, va mai dura ani de zile, un proiect început în 2017. Nica și administrația sa sunt vinovați pentru situația actuală”, a spus, nu cu mult timp în urmă, Alfred Simonis, preşedintele PSD Timiş. Ce “uită” Simonis este faptul că nici în perioada conducerii PSD a CJ Timiş nu s-au făcut nişte paşi foarte hotărâţi aici. Cu toate că demersurile au început în 2017, abia în 2019 se semnează contractul cu firma Tehnocer, pentru ca lucrările să demareze efectiv în anul următor.

Câteva cuvinte şi despre aceasta. Patronată de Florin Măran, firma în cauză, cu mare pedigre politic, a avut baftă la toate lucrările importante ale CJ Timiş, indiferent cine a fost preşedintele instituţiei, de la Dan Ioan Şipoş, trecând prin Constantin Ostaficiuc, Titu Bojin sau Călin Dobra. Nici măcar faptul că patronul are o condamnare de trei ani de închisoare pentru evaziune fiscală şi constituire de grup infracţional organizat, fiind implicat şi într-o celebră tentativă de preluare ostilă a unei mari păduri la Nădrag, nu i-a oprit pe cei din CJ Timiş să continue afacerile cu el. Aşa că şi Caietul de sarcini pentru acest drum a fost făcut să se plieze exact pe Tehnocer. Repet, era PSD la Consiliul Judeţean spre ştiinţa lui Alfred Simonis.

Deşi se putea lucra bine pe tronsonul amintit mai sus, de 7 kilometri, cei din CJ Timiş au început un război steril cu Primăria Timişoara pe marginea stâlpilor de la reţeaua de troleibuz din Dumbrăviţa. În acest timp, pe tronsonul atribuit Tehnocer-ului lucrărilor înaintau cu viteza melcului. Apropos, întreaga lucrare, adică ambele tronsoane, avea termen iniţial de finalizare în octombrie 2022, adică în câteva luni.

În 19 ianuarie a.c. preşedintele CJ Timiş, Alin Nica, reziliază însă contractul cu Tehnocer, fără avea niciun plan de rezervă. Rezilierea a fost motivată de lipsa unor garanţii bancare. Aici se poate vorbi şi de ghinion, Tehnocer fiind asigurată la City Insurance, compania care a dat faliment. Într-o primă fază plafonul garantat de stat în acest faliment nu cuprindea şi societăţile comerciale, ci doar persoanele fizice. La o săptămână de la reziliere, Guvernul a extins garantarea şi la firme. De altfel, Nica şi administratorul public, Marian Vasile, au fost avertizaţi că se va întâmpla acest lucru, dar nu au dat curs atenţionării. De unde şi speculaţiile că ar avea o firmă care să înlocuiască Tehnocer-ul. În această perioadă s-a mai plătit şi o firmă care să vadă stadiul lucrărilor făcute de Tehnocer, deşi era sarcina dirigintelui de şantier angajat de CJ Timiş. Alţi bani, altă distracţie.

Acum s-a făcut un alt program al lucrărilor. Potrivit acestuia, care deja are etape în întârziere, procedura de achiziţie (licitaţie) a execuţiei lucrărilor pentru Tronsonul 2 (cel de 7 km) ar trebui făcută în perioada 1 iunie – 30 septembrie. Culmea, execuţia ar trebui demarată chiar a doua zi, 1 octombrie, şi finalizată pe 30 octombrie 2023. Pentru tronnul 1 (3,075 kilometri), procedura de achiziţie a execuţiei este programată în perioada 1 septembrie – 30 decembrie, pentru ca lucrarea efectivă să înceapă în 15 ianuarie 2023, deadline-ul fiind 15 octombrie acelaşi an. Asta ar fi prognoza fericită şi foarte optimistă. Cea pesimistă/realistă a mai multor implicaţi în problemă este că banii europeni se vor pierde. Contractul iniţial prevedea 80,34 milioane de lei, dintre care 66,48 din fonduri europene.

În fine… În urmă cu două milenii, romanii aveau nevoie de câteva săptămâni să realizeze un drum de 7 kilometri, pavat, cu trei straturi de materiale. De ce puteau face asta? Probabil fiindcă nu aveau „competenţi” şi „interesaţi” din PNL şi PSD să se ocupe de astfel de probleme. Atenţie, au trecut CINCI ani de când s-a început chestiunea! Dar, la urma urmei, e doar… un drum. Sau, vorba unei foste ministrese PSD, specializate în gaze lacrimogene, decât un drum. Şi când te gândeşti că actuala conducere a CJ Timiş ne-a mai promis şi stadion şi reabilitarea totală a Castelului Huniade şi intermodal la aeroport şi cine mai ştie câte…

 

 

 

 

Autor
Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

T3567 a spus: (iunie 7th, 2022 at 14:15 )

Într-o țară de oameni cu cap, drumul de legătură s-ar fi construit simultan cu autostrada. Pentru că într-o țară de oameni cu cap, 10 minute de întârziere multiplicate cu mii de automobile pe zi în cozi de așteptare multiplicate cu numărul de săptămâni de înjurat cretinii care ne conduc dau decenii și secole pierdute. Și mai e ceva: cum să construiești legătura cu autostrada prin mijlocul localităților în plină dezvoltare urbanistică?
Alternative? Nema.
Apa trece, capetele tari a piatra rămân. La fel, sărăcia.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT

Doar 9 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

ISHO

Sport vezi arhiva Sport

E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 12.00 și va fi transmis în direct de TVR Sport. Alb-violeții vor întâlni CSM Știința Baia Mare, la stadionul Arcul de Triumf. Este reeditarea finalei de campionat, din septembrie, când maramureșenii s-au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon

Social vezi arhiva Social

Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Ziua de 19 decembrie a fost cea mai liniștită dintre toate acele zile fierbinți de iarnă. Timișoara își plângea morții și dispăruții (arestați, răniți) din zilele precedente. Dar a mai fost ceva determinant în 19 decembrie, care a pregătit ziua ce avea să vină. În fabrici, muncitorii erau tot mai nemulțumiți, iar mulți au intrat...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 19 decembrie 1989. Liniştea dinaintea marii furtuni
Subiectul care tulbură apele politice și vorbește despre demisii și demiteri la cel mai înalt nivel, golirea lacului Paltinu și lăsarea fără apă a două județe și 100.000 de oameni, nu e ceva ce ar putea avea loc în Timiș, spune Ilie Vlaicu, directorul societății de apă și canal Aquatim, una dintre cele mai performante...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ilie Vlaicu, director Aquatim: Timișul nu e în pericol să rămână fără apă, aici nu poate avea loc un episod Paltinu
Doar 9 voturi pentru a adunat propunerea conducerii Primăriei Timișoara de desființare a Direcției Proiecte și Lucrări Municipale pentru Sport și Transport Feroviar (PLMSTF). Vorbim despre direcția inventată, în principal, pentru a oferi un post de șef pentru concediatul Culiță Chiș, dar care devenise un fel de ”batalion disciplinar”, așa cum spuneau funcționarii transferați acolo...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Direcția PLMSTF și Culiță Chiș rămân deocamdată în primărie. Proiectul desființării a picat la vot în CLT
Consiliul Local Timișoara nu va mai putea vota propunerea administrației pentru nivelul taxelor și impozitelor pe anul viitor. Aceasta… pe motive de guvernul Bolojan, care a decis deja să pună pe steroizi valoarea cu care ne vor taxa primăriile, nu doar cea din Timișoara, de anul viitor. Cert este că Primăria Timișoara stabilise și publicase...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Guvernul dă peste cap planurile Primăriei! Taxele gândite de municipalitate, crescute mai mult după ce au fost majorate de decizia Executivului
Proiectul de instalare a insulelor ecologice digitalizate, celebrele tomberoane inteligente, care preiau gunoaiele de la populație, pe fracții, pe baza unor cartele, a ajuns la finalul implementării finanțării europene din PNRR. Iar cei ce se ocupă de noul sistem au tras concluzii și au găsit și vinovați pentru că nu a mers totul cum trebuie....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cine e vinovat pentru nereușita momentană și parțială a proiectului insulelor ecologice pentru deșeuri: Mașinile parcate lângă acestea și graba locatarilor
Vicepreşedintele Consiliului Judeţean Timiş Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de 90 de zile. Acest lucru s-a întâmplat după ce a fost prins de poliţiştii rutieri conducând maşina peste limita legală de viteză. Începând chiar de astăzi, Alin Popoviciu a rămas fără permis de conducere, pentru o perioadă de trei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Rămas fără permis, Alin Popoviciu a devenit pieton în timpul liber. La slujbă are şofer
Universitatea Politehnica Timișoara, prin Departamentul de ID/IFR și Educație digitală (DeL) și Centrul Multimedia, în colaborare cu Alianța de Universități Europene E³UDRES², beneficiind de sprijinul IEEE Education Romania și al proiectelor Accelerate Future HEI și Erasmus+ LECTURE a găzduit cea de-a X-a ediție a workshop-ului internațional Competențe Digitale 2025: Dezvoltarea competențelor digitale pentru reziliență, care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Aproape 1000 de participanți la a X-a ediție a unui workshop internațional important la UPT
Rugbiștii Timișoarei au plecat astăzi spre București pentru finala Cupei României. Meciul pentru trofeu va avea loc sâmbătă, 20 decembrie, de la ora 12.00 și va fi transmis în direct de TVR Sport. Alb-violeții vor întâlni CSM Știința Baia Mare, la stadionul Arcul de Triumf. Este reeditarea finalei de campionat, din septembrie, când maramureșenii s-au...
Citeşte tot articolul Citeste articolul E timpul revanșei! Rugbiștii joacă finala Cupei României cu echipa în fața căreia a pierdut de patru ori în acest sezon
Primarul Timişoarei, Dominic Fritz, a depus joi, la sediul Autorităţii Naţionale pentru Cetăţenie, jurământul de credinţă pentru obţinerea cetăţeniei române. Primul demers în acest sens l-a făcut pe 4 iulie 2024. Pe 13 noiembrie, Dominic Fritz, care este şi cetăţean german, a trecut proba de interviu şi a primit aviz pozitiv pentru obţinerea cetăţeniei române....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dominic Fritz a devenit oficial cetăţean român: “Ce imens privilegiu să-mi fi putut alege iubirea pentru această țară”
Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Timiș, în calitate de beneficiar, și Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș, partener, lansează pentru anul 2026 o nouă serie de cursuri de formare profesională gratuite, oferite prin Proiectul „Rețea de Succes: Stimularea ocupării forței de muncă la nivelul județului Timiș”. Proiectul vizează activarea și îmbunătățirea accesului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CCIAT oferă oportunități de formare profesională prin Proiectul „Rețea de Succes”
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.