Lucrările vor fi integral finalizate în luna decembrie a acestui an, dar deschiderea pentru pasageri va avea loc pe 1 aprilie anul viitor. Vorbim despre noul terminal plecări curse externe, construit la Aeroportul Internațional Timișoara, am aflat de la Daniel Stamatovici, director AIT. Vestea bună este că fondurile europene alocate proiectului vor fi aproape integral cheltuite.
Cea mai mare problemă în lucrul cu fondurile europene alocate dezvoltării aeroporturilor din România este cheltuirea banilor până la finalul acestui an, în caz contrar fondurile vor fi pierdute. Timișoara stă excelent la acest capitol.
”Cu aceste obiective de investiții, nu doar aeroportul Timișoara, ci toate aeroporturile din România, sunt într-o oarecare presiune de timp asupra noastră. Acestea trebuie finalizate până la sfârșitul anului. Căutăm soluții să absorbim maximum de fonduri europene. Aeroportul Timișoara stă foarte bine, peste 95% din fonduri le vom absorbi, cu o proporție de 97 – 98 la sută vom finaliza lucrările”, spune Stamatovici.
Perioada de câteva luni dintre momentul finalizării lucrărilor la noul terminal, până la deschiderea efectivă este una… tehnică, trebuie făcute amenajările, puse în funcțiune echipamentele și obținute aprobările necesare.
”În ceea ce privește principalul obiectiv, terminalul plecări curse externe, acesta va fi finalizat până la sfârșitul anului, însă va fi dat în folosință doar începând cu data de 1 aprilie, pentru că mai avem nevoie de câteva luni de zile pentru amenajare, pentru aprobarea de la autoritatea aeronautică, fluxurile interne, echipamentele instalate pentru a putea fi operaționale. Cred că noul terminal va fi dat în funcțiune începând cu data de 1 aprilie”, a mai declarat directorul AIT.
Probleme cu dronele în zona aeroporturilor, cu păsările la Timișoara
În ultima perioadă, aeroporturile românești se confruntă cu o nouă problemă, intrarea a numeroase drone în spațiul de protecție, unde acestea nu ar trebui să fie prezente. Legislația reglementează acest subiect, dar în ultima perioadă numărul încălcării regulamentelor în acest domeniu este tot mai des.
„Sunt legi, dar peste 90 la sută din încălcările regulamentelor se fac neintenționat. Se fac din necunoașterea legii, din necunoașterea reglementărilor, sunt drone operate de copii. Va trebui să lucrăm mai mult la conștientizare. Numărul de incursiuni care au trecut peste nivelul acceptat de lege, în spații neautorizate, este impresionant. Probabil există zone militare care au autorizație să distrugă o dronă. La ora asta noi nu avem voie să distrugem o dronă, dacă îți intră în spațiu și îți crează o problemă. Încă nu este foarte bine reglementat, dar cred că aeroporturile vor fi printre aceste autorități care vor fi autorizate, la fel ca unitățile militare, să distrugă o dronă”, a mai spus Stamatovici.
Dacă AIT este departe de oraș și nu are probleme speciale cu dronele, are probleme cu păsările, zona adiacentă aeroportului fiind una agricolă. Din fericire, nu sunt păsări de mari dimensiuni, iar riscurile sunt mai mici.
„Noi suntem departe de oraș. Permite dezvoltare, pe de altă parte avem zona agricolă, așa că sunt și multe păsări. Este posibil ca în viitorul apropiat să achiziționăm astfel de echipamente, care să monitorizeze în special păsările. Ele ar putea să fie utile și pentru drone și pentru păsări. Toate aeroporturile au probleme cu păsările. Găsim și noi pe pistă bucăți de șoimi, intră în elici și sunt spulberați…din fericire noi nu avem păsări mari, pelicani, berze, care să provoace daune, dar avem șoimi, ciori, nu sunt atât de mari”, spune Daniel Stamatovici.
Comentarii prin facebook