Tramvaie turceşti versus tramvaie româneşti. Cele produse la Arad vor dota toate oraşele din Alianţa Vestului, dar nu şi Timişoara

tramvai fabricate la Arad

tramvai fabricate la Arad

Dacă Timişoara a ales să achiziţioneze tramvaie noi produse în Turcia, partenerii din alianţa Vestului se vor dota cu mijloace de transport româneşti, realizate la Arad. Cu motorizări şi comandă realizată de germanii de la Siemens, tramvaiele din oraşul de pe Mureş vor circula în anii viitori atât în oraşul gazdă, dar şi în Oradea sau Cluj.

Au licitat şi au câştigat, toate oraşele din Alianţa Vestului. Desigur, cu o excepţie, Timişoara. Vorbim despre arădenii de la Astra Vagoane Călători, care vor dota Aradul, Oradea şi Clujul cu tramvaie noi nouţe.

„Avem comenzi până în anul 2023. acum, pe linia de producţie vedeţi tramvaiele Imperio, care vor circula la Arad”, am aflat de la Gheorghe Florin Sârbu.
Moderne, cu comandă şi motorizare nemţească, noile tramvaie nu vor ajunge în două dintre marile oraşe ale României, deşi vorbim despre comenzi importante. Timişoara şi Bucureşti au ales, ambele, să se doteze cu produse turceşti. Oraşul de pe Bega a decis că noile tramvaie au nevoie de baterii electrice care să asigure independenţa tramvaielor pe zeci de kilometri. Ei bine, arădenii nu au ştiut că reţeaua de alimentare „pică” pe zeci de kilometri, chiar dacă vorbim de România, şi nu au tramvaie cu asemenea baterii.

Cele două fabrici ale societăţii Astra, ambele în Arad, sunt în acest moment pline de carcasele viitoarelor tramvaie. La fabrica unde se realizează de ani buni vagoanele de cale ferată care sunt utilizate în întreaga lume se realizează structura tramvaiului.

„Metalul din care se fac aceste tramvaie este aproape integral importat. Aceasta pentru că au o mare concentraţie de cupru, ele trebuie să reziste zeci de ani de zile. Iar producătorii din România nu pot face asemenea materiale”, ne-a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

După ce sunt realizate carcasele, acestea sunt transportate la cel de-al doilea sediu arădean, fosta fabrică „Strungul”, iar aici tramvaiele devin…tramvaie. Începe montarea ferestrelor, a interiorului tramvaiului, dar, mai ales, a motorizării acestuia şi a modulului de control, nişte „cutii” intalate pe acoperişul tramvaielor şi care asigură efectiv conducerea mijlocului de transport. Marfă „fină”, aceste componente vin de la Siemens, din Germania, oferind performanţe sporite garniturilor.

Produse româneşti, toată lumea e fericită

Dacă un producător român o duce bine, o duc bine şi cei aflaţi în spatele acestuia. Vorbim despre furnizori de piese şi componente. Banii nu mai pleacă afară, economia creşte, oamenii au de lucru. Cam aceasta e şi situaţia la producătorul arădean de tramvaie. Deşi are comenzi, fabrica putea face faţă cu succes unor comenzi mai mari. Într-adevăr, piaţa dictează şi libera concurenţă decide câştigătorii. Şi condiţiile speciale din caietele de sarcini.
„S-a spus că nu am putea face faţă comenzilor. Nu este aşa, în mod normal noi ar trebui să fim integratorii. Să fie producători români care produc piesele şi subansamblele, iar noi să le montăm”, ne spune directorul general al Astra Vagoane Călători.

Pentru arădeni urmează acum un nou oraş unde va dota municipalitatea cu tramvaie noi. Galaţiul ar putea beneficia de una dintre „cunoştinţele” mai vechi a timişorenilor. Mulţi sunt cei care mai ţin minte tramvaiul „Autentic” care a circulat pe linia 9 din Timişoara. Ei bine, acest model ar putea fi cel ales pentru Galaţi.

„Modelul Autentic este un produs integral conceput şi realizat de noi. A circulat timp de şase luni la Timişoara, în teste. Oamenii stăteau în staţii şi aşteptau, treceau alte tramvaie, pentru a se putea urca şi circula cu garnitura noastră. Preţul acestui tramvai este mai mic decât cele realizate cu nemţii, au fost special realizate pentru a avea acest preţ, pentru oraşele care nu au fonduri multe. Din păcate, nu a fost luat în considerare acest lucru”, a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

Activitatea arădenilor merge mai departe, comenzile sunt îndeajuns, până în anul 2023 e de lucru, spune directorul. Sigur şi alte comenzi vor urma, tramvaiele sunt doar o parte din activitate, la Arad se realizează şi se întreţin vagoane de cale ferată, iar fabrica e plină de asemenea vagoane aflate în lucru.

Pentru a face faţă, fabrica a făcut angajări din Vietnam, în halele unităţii sunt uşor de recunoscut asiaticii îmbrăcaţi în salopete de culoare roşie.
Timişoara va mai aştepta aproximativ doi ani până la venirea primului tramvai turcesc, acesta nici nu este omologat ca şi tip, acesta va fi testat pe liniile din oraş pentru a putea fi produs în serie. Dar, important, la final va putea merge zeci de kilometri pe traseu fără să aibă nevoie de curentul de la reţea!

Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

4 comentarii pentru acest articol

Mihai a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 10:08 )

Tramvaiele „turcești” sunt produse de o firmă germano-turcă cu motoare… Siemens. Au fost vândute în multe țări, inclusiv US, Germania, Grecia și altele. Dar, nu asta e important, deși pentru români este, ci tehnologia folosită: una modernă ce se regăsește tot mai mult în orașele europene, în care firele inestetice sunt scoase măcar din zona centrală a orașelor. Nu asta ne dorim?

Timișoara se mândrește cu multe inovații și premiere. Este un oraș European, modern și conectat la pulsul măcar central-european? Așadar ce dacă Cluj sau Oradea iau tramvaie cu pantograf? Să ia, noi cred că suntem bănățeni și vrem ceva mai mult. Eu așa zic.

PS asta nu înseamnă că nu țin cu arădenii (de care sunt legat prin familie) ci doar că fabrica din Arad ar face bine să producă și tramvaie pe acumulatori, tot mai cerute de administrațiile marilor orașe.

Flo73 a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 14:00 )

Sunt de părere ca tramvaiele turcești, pe lângă ca sunt mai bune decât cele de la Arad, vor și arata mult mai bine. Cele de la Arad par puțin depășite…

Gugu Traian a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 15:41 )

Dle Mihai,
nu te pune cuSUPER-MEGA-MULTI- SPECIALISTII timisoreni, ca ei se pricep si la arhitectura,dar si la tehnica,transporturi, IT, robotica,ansamblari sudate, sau insurubate,conexiuni-conexe,structuri de toate felurile, etc,etc,etc !!!
Dumneata esti cam limitat,doar la unele tramvaie !!!

UnRromân a spus: (decembrie 15th, 2021 at 18:54 )

Chiar dacă alea turcești or fi mai bune (cu toate că nu prea cred) și mai scumpe, personal aș prefera unele made în România. Faptul că am ajuns doar un magazin de desfacere îmi dă un gust amar.
Dacă alea turcești au baterii și se elimină necesitatea pantografului, nu înseamnă că sunt mai ecologice. Dimpotrivă fabricarea și schimbarea bateriilor după un timp contribuie la poluare.
Consider că este doar un moft al autorităților locale pe banii timișorenilor. Mă rog, banii lor, treaba lor.
Sunt totuși curios cum ar fi stat trebuirile dacă tramvaiele Imperio sar fi construit în Timișoara și nu în Arad?! Tot la fel de mulțumiți ar fi fost Timișorenii?

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”

Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. Este un “cadou pentru Sorin Grindeanu”, a anunţat unul dintre iniţiatorii moţiunii. Moţiunea de cenzură intitulată “România nu este de vânzare – fără progresiști la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

Dumbrăvița merge la Voluntari în ultima deplasare din 2025

CSC Dumbrăvița dispută la finalul acestei săptămâni, ultimul joc oficial din deplasare din acest an calendaristic. Sâmbătă, de la ora 11.00, joacă în fieful celor de la FC Voluntari, în cadrul etapei a 16-a din Liga 2. Cele două echipe se întâlnesc pentru a doua oară într-un meci direct. La 14 decembrie 2024, tot pe...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dumbrăvița merge la Voluntari în ultima deplasare din 2025
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad

Institutul de Studii Geopolitice al Universității “Aurel Vlaicu” din Arad a găzduit vineri, 5 decembrie, seminarul științific cu tema „Practica analizei riscurilor geopolitice”. Evenimentul a fost susținut de Dr. Timothy Less, Senior Advisor for Geopolitics la Cambridge Centre for Risk Studies, Judge Business School, University of Cambridge. Seminarul a fost deschis de Prof. Dr. Dana-Maria...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad
Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Una dintre cele mai puternice companii multinaționale cu activitate în domeniul automotive din Timișoara, prezentă aici cu o unitate de producție și cercetare, va concedia peste două sute de persoane ca parte a unui proces realizat la nivel global de companie. Vizate sunt toate sectoarele de activitate ale companiei. Societatea Aumovio, desprinsă de curând din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Compania Aumovio reduce peste două sute de locuri de muncă la unitatea pe care o deține la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Institutul de Studii Geopolitice al Universității “Aurel Vlaicu” din Arad a găzduit vineri, 5 decembrie, seminarul științific cu tema „Practica analizei riscurilor geopolitice”. Evenimentul a fost susținut de Dr. Timothy Less, Senior Advisor for Geopolitics la Cambridge Centre for Risk Studies, Judge Business School, University of Cambridge. Seminarul a fost deschis de Prof. Dr. Dana-Maria...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Riscurile geopolitice analizate într-un seminar științific la Universitatea “Aurel Vlaicu” din Arad
Moţiunea de cenzură „România nu este de vânzare – fără progresişti la guvernare”, prin care se cere demisia „Guvernului progresist” condus de Ilie Bolojan, a fost depusă, vineri, la Parlament. Este un “cadou pentru Sorin Grindeanu”, a anunţat unul dintre iniţiatorii moţiunii. Moţiunea de cenzură intitulată “România nu este de vânzare – fără progresiști la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cadou pentru Sorin Grindeanu. Moţiune de cenzură a “suveraniştilor” împotriva “progresiştilor”
Universitatea Politehnica Timișoara a cumpărat Casa Mühle, o clădire de o importantă valoare emoțională și arhitecturală. Imobilul va fi transformat într-un hub educațional și cultural pentru studenți, deschis pentru întreaga comunitate. • Casa Mühle – o clădire cu o importantă valoare arhitecturală și emoțională pentru Timișoara – este amplasată în vecinătatea campusului Universității Politehnica Timișoara....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Moment istoric: UPT a cumpărat Casa Muhle pe care o va transforma într-o clădire importantă pentru oraș
Sâmbătă, de la ora 14.00, va avea loc un nou tur din seria “Descoperă-ți orașul!”, De această dată este vorba de  “Turul Timișoara interbelică”, pe care îl puteţi descoperi alături de istoricul Dan Codre. Evenimentul este găzduit de Visit Timişoara şi Timisoara Citz Tours. Perioada dintre cele două războaie mondiale a fost momentul în care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sâmbătă puteţi descoperi “Timișoara interbelică” într-un nou tur ghidat
Bazele de deszăpezire aparținând Direcției de Drumuri și Poduri Timișoara și cele ale Consiliului Județean Timiș au în stoc destul material antiderapant, iar utilajele pot interveni la nevoie. Prefectul de Timiș. Cornelia Elena Micicoi, a vizitat bazele respective. Au fost vizitate Centrul de întreținere și coordonare Orțișoara, Centrul de întreținere și coordonare Țipari, Bazele de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Bazele de deszăpezire din Timiș au în stoc material antiderapant necesar pe vreme de iarnă
Președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, aduce din nou în prim plan ”unirea” Spitalului Județean și a Spitalului Municipal în cadrul unui consorțiu medical. După ce a insistat că spitalele aflate în subordinea instituției pe care o conduce oferă condiții mai bune, el a subliniat că e important ca achizițiile de dotări să se facă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis propune din nou unirea Spitalului Județean cu Spitalul Municipal Timișoara în cadrul unui consorțiu
Pentru o seară, duminică de la ora 18.00, Piața Libertății va deveni un loc în care imaginația se întâlnește cu arta într-un mod unic. Pationoarul din Piața Libertății devine duminică loc de spectactol. Trupa Circus on Ice Savieliev Grand va transforma patinoarul într-un univers magic inspirat din lumea Harry Potter, într-o producție spectaculoasă care îmbină...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Personajele din Harry Potter prind viață pe gheața patinoarului din Piața Libertății
Top
deBanat.ro - spune realitatea!
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.