Un proiect de modificare a statutului Asociației Societatea Metropolitană de Transport Timișoara îl pune pe gânduri pe viceprimarul Ruben Lațcău. Propunerea inițiată și lansată de un primar liberal al uneia dintre localitățile din zona periurbană a capitalei de județ îl face pe USR-ist să se gândească la faptul că primarii de la PSD și PNL vor să ia în stăpânire flota de transport public.
Totuși, trebuie menționat că acea flotă este proprietatea Societății de Transport Public Timișoara și nu a Asociației SMTT, care are un cu totul alt rol.
”Primarii PNL și PSD din județ, uniți și patronați de președintele CJ Alin Nica, vor să controleze transportul public din Timișoara prin Societatea Metropolitană de Transport Timișoara. Au venit cu o propunere inacceptabilă de modificare a statutului Societății care va afecta toți timișorenii care folosesc transportul în comun în oraș. Deși flota de transport este a Timișoarei, ei vor să dispună după bunul plac de aceasta, luând Timișoarei votul decisiv din SMTT și prin acordarea de vot egal fiecărui UAT membru”, scrie, revoltat Lațcău.
E drept, modificarea propune ca președintele să nu mai fie ales de UAT ”dominantă”, ci de adunarea generală, cu membrii având același număr de voturi.
”Adunarea Generală alege dintre reprezentanţii desemnaţi ai unităţilor administrativ teritoriale membre – un preşedinte – ca reprezentant al unităţii administrativ-teritoriale cu cel mai mare număr de locuitori de pe teritoriul Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară, care are atribuţiile prevăzute în Statutul Asociaţiei şi care reprezintă Asociaţia în raporturile ci terţii, cu excepţia situaţiilor în care se prevede expres altfel.”, se spune în statutul actual. Propunerea spune ca ”Adunarea Generală alege dintre membrii săi președintele Asociației, care are atribuțiile prevăzute in prezentul statut si care reprezintă Asociația în raporturile cu terții, cu excepția situațiilor în care se prevede expres altfel”. Se oferă și o motivație legală Codul Administrativ. Potrivit art. 91 alin. (5) din O.U.G. 57/2019 privind Codul administrativ „Adunarea generală alege dintre membrii săi preşedintele asociaţiei de dezvoltare intercomunitară”.
Lațcău recunoaște că actualul statul dă dreptul Primăriei Timișoara să conducă SMTT. El crede că primarii din Dudeștii Noi sau Sânnicolau Mare ar urma să conducă transportul public din oraș.
”Statutul în vigoare dă Timișoarei dreptul de a conduce SMTT printr-un președinte, or și acesta primarii PNL și PSD din județ vor să-l ia orașului. Dacă propunerea PNL și PSD va fi adoptată, transportul public din Timișoara va fi condus de primarii din Dudeștii Noi sau Sânnicolau”, spune Lațcău.
Desigur, alegerea celor două localități nu este întâmplătoare, politic de acolo sunt Alin Nica, respectiv ”co-președintele” PNL Timiș, Dănuț Groza. În ultima ședință de plen a CJ Timiș, a fost aprobată o hotărâre care spune că se constituie o comisie prin care instituția să devină membru SMTT.
”Consiliul Județean cere de câteva luni să intre în SMTT, lucru pe care l-am discutat de mai multe ori cu domnul vicepreședinte Proteasa. De fiecare dată i-am spus acestuia că nevoile de transport public ale județului nu pot fi rezolvate cu autobuzele Timișoarei. Nu putem să scoatem mijloacele de pe linia 33 și să le ducem la Satchinez. Consiliul Județean trebuie să înceteze cu aceste șicane și propuneri politicianiste. Ce este al Timișoarei trebuie să rămână al Timișoarei. Aștept maturitate și propuneri serioase din partea primarilor PNL”, mai spune Lațcău.
Propunerile lansate pentru schimbare mai precizează că numărul de voturi din SMTT să nu mai fie proporțional cu numărul de locuitori ai UAT membră ci egal pentru fiecare membru. Tot la acest capitol actualul statut spune că președintele e ales de UAT cu cei mai mulți locuitori, iar propunerile de schimbare elimină această prevedere.
Comentarii prin facebook