Un drum prea îndepărtat. Şapte kilometri de incompetenţă şi neputinţă marca PSD – PNL

Editorial de Ino Ardelean

Editorial de Ino Ardelean

Amatorii de lucruri extreme sau cei care doresc să vadă cum ar arăta un colţ de Ucraină, ţară cufundată în război, e suficient să ajungă pe drumul judeţean care leagă Dumbrăviţa de descărcarea pe autostradă de la Giarmata. Un drum total abandonat, plin de adevărate cratere, nu mai vorbesc de gropi. Şi e vorba de un tronson de doar 7,175 de kilometri din şoseaua care, în final, ar trebui să-i ajute pe timişoreni să ajungă mai repede la autostradă, prin Dumbrăviţa şi Giarmata. (Un al doilea tronson nici măcar n-a fost început.) Un drum cât o oglindă a neputinţei actualei administraţii judeţene, dar şi a fostei, mai ales că este considerat „Perla coroaniei”. Şi care ar putea duce la pierderea unor însemnate fonduri europene.

Cum era de aşteptat, problema acestui drum a ajuns şi un motiv de împărţire a unor poliţe politice. La lărgirea la patru benzi a drumului Dumbrăvița – Giarmata – A1, principalul vinovat pentru blocarea șantierului este Alin Nica, se vor pierde fonduri europene acolo. Acum se încearcă o nouă licitație, va mai dura ani de zile, un proiect început în 2017. Nica și administrația sa sunt vinovați pentru situația actuală”, a spus, nu cu mult timp în urmă, Alfred Simonis, preşedintele PSD Timiş. Ce “uită” Simonis este faptul că nici în perioada conducerii PSD a CJ Timiş nu s-au făcut nişte paşi foarte hotărâţi aici. Cu toate că demersurile au început în 2017, abia în 2019 se semnează contractul cu firma Tehnocer, pentru ca lucrările să demareze efectiv în anul următor.

Câteva cuvinte şi despre aceasta. Patronată de Florin Măran, firma în cauză, cu mare pedigre politic, a avut baftă la toate lucrările importante ale CJ Timiş, indiferent cine a fost preşedintele instituţiei, de la Dan Ioan Şipoş, trecând prin Constantin Ostaficiuc, Titu Bojin sau Călin Dobra. Nici măcar faptul că patronul are o condamnare de trei ani de închisoare pentru evaziune fiscală şi constituire de grup infracţional organizat, fiind implicat şi într-o celebră tentativă de preluare ostilă a unei mari păduri la Nădrag, nu i-a oprit pe cei din CJ Timiş să continue afacerile cu el. Aşa că şi Caietul de sarcini pentru acest drum a fost făcut să se plieze exact pe Tehnocer. Repet, era PSD la Consiliul Judeţean spre ştiinţa lui Alfred Simonis.

Deşi se putea lucra bine pe tronsonul amintit mai sus, de 7 kilometri, cei din CJ Timiş au început un război steril cu Primăria Timişoara pe marginea stâlpilor de la reţeaua de troleibuz din Dumbrăviţa. În acest timp, pe tronsonul atribuit Tehnocer-ului lucrărilor înaintau cu viteza melcului. Apropos, întreaga lucrare, adică ambele tronsoane, avea termen iniţial de finalizare în octombrie 2022, adică în câteva luni.

În 19 ianuarie a.c. preşedintele CJ Timiş, Alin Nica, reziliază însă contractul cu Tehnocer, fără avea niciun plan de rezervă. Rezilierea a fost motivată de lipsa unor garanţii bancare. Aici se poate vorbi şi de ghinion, Tehnocer fiind asigurată la City Insurance, compania care a dat faliment. Într-o primă fază plafonul garantat de stat în acest faliment nu cuprindea şi societăţile comerciale, ci doar persoanele fizice. La o săptămână de la reziliere, Guvernul a extins garantarea şi la firme. De altfel, Nica şi administratorul public, Marian Vasile, au fost avertizaţi că se va întâmpla acest lucru, dar nu au dat curs atenţionării. De unde şi speculaţiile că ar avea o firmă care să înlocuiască Tehnocer-ul. În această perioadă s-a mai plătit şi o firmă care să vadă stadiul lucrărilor făcute de Tehnocer, deşi era sarcina dirigintelui de şantier angajat de CJ Timiş. Alţi bani, altă distracţie.

Acum s-a făcut un alt program al lucrărilor. Potrivit acestuia, care deja are etape în întârziere, procedura de achiziţie (licitaţie) a execuţiei lucrărilor pentru Tronsonul 2 (cel de 7 km) ar trebui făcută în perioada 1 iunie – 30 septembrie. Culmea, execuţia ar trebui demarată chiar a doua zi, 1 octombrie, şi finalizată pe 30 octombrie 2023. Pentru tronnul 1 (3,075 kilometri), procedura de achiziţie a execuţiei este programată în perioada 1 septembrie – 30 decembrie, pentru ca lucrarea efectivă să înceapă în 15 ianuarie 2023, deadline-ul fiind 15 octombrie acelaşi an. Asta ar fi prognoza fericită şi foarte optimistă. Cea pesimistă/realistă a mai multor implicaţi în problemă este că banii europeni se vor pierde. Contractul iniţial prevedea 80,34 milioane de lei, dintre care 66,48 din fonduri europene.

În fine… În urmă cu două milenii, romanii aveau nevoie de câteva săptămâni să realizeze un drum de 7 kilometri, pavat, cu trei straturi de materiale. De ce puteau face asta? Probabil fiindcă nu aveau „competenţi” şi „interesaţi” din PNL şi PSD să se ocupe de astfel de probleme. Atenţie, au trecut CINCI ani de când s-a început chestiunea! Dar, la urma urmei, e doar… un drum. Sau, vorba unei foste ministrese PSD, specializate în gaze lacrimogene, decât un drum. Şi când te gândeşti că actuala conducere a CJ Timiş ne-a mai promis şi stadion şi reabilitarea totală a Castelului Huniade şi intermodal la aeroport şi cine mai ştie câte…

 

 

 

 

Autor
Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

1 comentariu pentru acest articol

T3567 a spus: (iunie 7th, 2022 at 14:15 )

Într-o țară de oameni cu cap, drumul de legătură s-ar fi construit simultan cu autostrada. Pentru că într-o țară de oameni cu cap, 10 minute de întârziere multiplicate cu mii de automobile pe zi în cozi de așteptare multiplicate cu numărul de săptămâni de înjurat cretinii care ne conduc dau decenii și secole pierdute. Și mai e ceva: cum să construiești legătura cu autostrada prin mijlocul localităților în plină dezvoltare urbanistică?
Alternative? Nema.
Apa trece, capetele tari a piatra rămân. La fel, sărăcia.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

Tramvaiele galbene Bozankaya vor fi revopsite in violet dacă Druckeria îi va cere acest lucru „primarului Robu”

Actuala administrație Fritz a fost acuzată de fostul primar Nicolae Robu că a înlocuit violetul din cromatica tramvaielor Bozankaya cu galben-negrul habsburgic, comanda fiind făcută pentru noile garnituri ce urmau să vină de la producătorul turc, parte din contractul cu Timișoara. La vremea aceea, subiectul a excitat puțin sentimentele celor care gândeau în culorile alb-violet...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tramvaiele galbene Bozankaya vor fi revopsite in violet dacă Druckeria îi va cere acest lucru „primarului Robu”
isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Spiritul Jocurilor Olimpice, la Biblioteca Universității Politehnica Timișoara: lecţie de scrimă şi Poli Ping Pong Challange

Scrimerii Politehnicii Timișoara s-au aflat în centrul atenției într-un cadru inedit – Biblioteca Universității Politehnica Timișoara. În fața studenților și a altor spectatori, alături de antrenorul Livius Buzan au oferit o lecție deschisă de scrimă și un meci demonstrativ. Evenimentul a fost organizat de BUPT „la pachet” cu „Poli Ping Pong Challenge”, care a avut...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Spiritul Jocurilor Olimpice, la Biblioteca Universității Politehnica Timișoara: lecţie de scrimă şi Poli Ping Pong Challange
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

dermaskin-orizontal

Economic vezi arhiva Economic

Proprietarul UMB spune că firma sa va termina proiectul tronsonului cu tuneluri pentru urși, Margina – Holdea, până în 2026

Cei de la UMB au oferit Ministerului Transporturilor asigurări că vor finaliza la timp lucrările la tronsonul de A1 cu tuneluri pentru urși și că nu se va pierde niciun leu din banii europeni alocați. Dorinel Umbrărescu, deținătorul UMB, a fost prezent la Timișoara, marți, unde a participat la ședința Comitetului de Monitorizare Programul Transport...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Proprietarul UMB spune că firma sa va termina proiectul tronsonului cu tuneluri pentru urși, Margina – Holdea, până în 2026

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Piaţa Badea Cârţan are o nouă faţă după ce s-ai făcut mai multe modernizări, atât înăuntru, cât şi în exterior. Parcarea s-a aerisit, s-au montat instalații de climatizare, iar luicrările exterioare a cre au rămas de făcut vor fi executate noaptea, pentru a nu-I bulversa pe cumpărători și comercianți.  După două decenii în care nu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Piața Badea Cârțan a primit o nouă înfățișare, după 20 de ani fără nicio modernizare/Foto
Actuala administrație Fritz a fost acuzată de fostul primar Nicolae Robu că a înlocuit violetul din cromatica tramvaielor Bozankaya cu galben-negrul habsburgic, comanda fiind făcută pentru noile garnituri ce urmau să vină de la producătorul turc, parte din contractul cu Timișoara. La vremea aceea, subiectul a excitat puțin sentimentele celor care gândeau în culorile alb-violet...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tramvaiele galbene Bozankaya vor fi revopsite in violet dacă Druckeria îi va cere acest lucru „primarului Robu”
Cu cât se apropie alegerile din 9 iunie, Nicolae Robu este tot mai uzat, confuz, derutat, chiar paranoic. De exemplu, fiind în direct la o televiziune locală, răspunde la apelul telefonic primit de la o televiziune centrală. (Una patronată de un securist, fost puşcăriaş, care îl ajută acum). În Piaţa Mehala s-a certat cu lumea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Jurnal de campanie (18). Confesiunile unui învins. Nicolae Robu recunoaşte: “Nimeni nu mă ia în seamă”
Călin Dobra, candidatul PSD la funcția de primar al Lugojului, a avut parte, sâmbătă de un eveniment de lansare a candidaturii sale așa cum nu își putea dori mai mult. Alături de el s-au aflat președintele Partidului Social Democrat, Marcel Ciolacu, prim-vicepreședintele partidului, Sorin Grindeanu, dar și candidatul social democraților la funcția de președinte al...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dobra, lansat în cursa pentru Lugoj, de Simonis, Grindeanu și Ciolacu: ”Ne-am săturat de amatorism, de lipsă de experiență, de o administrație care ignoră nevoile cetățenilor”
Universitatea de Vest Timișoara a celebrat 80 de ani de la înființarea instituției de învățământ superior, prin intermediul unui eveniment deosebit, susținut pe scena Teatrului Național „Mihai Eminescu”. O serie de personalități au oferit mesajul lor aniversar, iar evenimentul a continuat cu un spectacol aniversar de excepție, susținut de studenții Facultății de Muzică și Teatru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea de Vest Timișoara a sărbătorit 80 de ani de la înființare/FOTO
Constructorul lotului lipsă din autostrada A1, Lugoj – Deva, celebra porțiune cu tuneluri pentru urși, este deja pe șantier și lucrează la partea care nu include aceste tuneluri speciale. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, prezent sâmbătă pe șantierul de la Margina, alături de primul ministru, Marcel Ciolacu, a spus ca în două-trei săptămâni se va elibera...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Premierul Marcel Ciolacu şi ministrul Sorin Grindeanu, pe şantierul porţiunii cu tuneluri de pe Autostrada A1
Zilele trecute, primarul comunei Dumbrăviţa, Horia Bugarin, s-a întâlnit cu rectorul Universităţii Politehnica, Florin Drăgan, discuţiile purtându-se pe marginea unor vechi şi viitoare colaborări. Întâlnirea a venit şi în contextul în care Universitatea Politehnica s-a remarcat, în ultimii ani, printr-o mult mai mare deschidere spre mediul de afaceri, dar şi spre zona de administraţie, ieşind...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cum se poate dezvolta comuna Dumbrăviţa printr-o colaborare cu UPT. Întâlnire între rectorul Florin Drăgan şi primarul Horia Bugarin
Pe șantierul pasajului Solventul se  înregistrează un progres vizibil, afirmă viceprimarul Ruben Laţcău. El a fost pe şantier pentru a urmări lucrările complexe necesare pentru împingerea chesonului pe sub liniile de tren, fără oprirea traficului feroviar. Prezent pe şantier, Ruben Laţcău a dat câteva detalii tehnice despre actuala etapă de lucrări. El a afirmă că...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Progres vizibil la lucrările pentru viitorul Pasaj Solventul
Tot mai mulţi cetăţeni din Şag se plâng că pe raza localităţii se simt mirosuri grele, specifice fermelor. Cel mai probabil acestea sun produse de deversări necontrolate de dejecţii la fermele de animale din zonă. Primarul Flavius Roşu a făcut mai multe sesizări la instituţii ale statului pentru a verifica această problemă.  Confruntat cu această...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Mirosuri pestilenţiale la Şag. Primarul Flavius Roşu a sesizat instituţiile statului
Top