România se va putea apuca, în curând, de realizarea autostrăzii care va lega Timișoara de granița cu Serbia, singura problemă este că nu se știe dacă va avea la ce să se ”lege” de partea cealaltă. Sorin Grindeanu spune că există un acord, la nivel de state, pentru continuarea și pe partea sârbă a autostrăzii. Vestea proastă e că sârbii au pretenții… interesante, vestea bună e că în iunie ar urma să fie finalizat studiul de fezabilitate pentru Timișoara – Moravița, și sigur va fi profil de autostradă.
Prezent la Timișoara, Grindeanu vrea să se păstreze optimist în ceea ce privește acest proiect, unul extrem de important pentru el. Din păcate, ultima ședință a comisiei mixte România – Serbia a arătat că partea sârbă are pretenții pentru a se apuca de proiect. Unele destul de scumpe.
Vestea bună e că în ceea ce privește România, aici treburile merg bine.
”Undeva la finalul lunii iunie, început de iulie, vom avea hotărârea de guvern pentru evaluarea indicatorilor pentru drumul expres (n.r. autostrada) Timișoara – Moravița și se va intra în licitație și pe Timișoara”, a anunțat ministrul Transporturilor.
Blocajul apare legat de punctul de trecere a frontierei, destul de posibil unul artifical, creat de partenerii sârbi. Aceștia solicită ca realizarea acestui punct de frontieră să fie plătită integral de partea română, pentru a oferi o certitudine pentru continuarea proiectului de la graniță spre Belgrad.
„Dacă vă aduceți aminte, am semnat la Timișoara, în urmă cu 2 ani, cu omologul sârb un acord. Sunt angajamente la nivel de stat! Marți, a mai avut loc o comisie mixtă, s-a discutat foarte mult despre punctul de trecere a frontierei. S-a ajuns la un acord care, în acest moment, nu mă mulțumește. Ar cam trebui sa le facem noi pe toate… pe zona de trecere a punctului de frontieră. Asta e concluzia la care s-a ajuns”, am aflat de la Sorin Grindeanu.
Deși dorința e alta, dacă nu se poate, există și varianta ca noi să ne ducem cu autostrada până la Moravița, de unde să se intre pe drumul național spre vamă, printr-un sens giratoriu.
”Să nu vă mire că o sa merg cu drumul expres până la Moravița. E ținta mea, sa merg cu drumul expres de la intersecția de la Albina, care se va lega in autostrada A1, sa mergem pana în zona comunei Moravița, sa facem descarcare, și sa discutam altcumva punctul de trecere. Știți cât costă punctul de trecere al frontierei? E 400 de milioane de lei. Rămâne de discutat în continuare. Pe mine ma interesează, în primul rând să merg cu drumul pana la Moravița. Punctul de trecere îl putem discuta după”, spune ministrul Transporturilor.
Vă reamintim că în decembrie anul trecut Serbia a semnat un acord cu China, prin care se va finanța realizarea unui drum expres care se va lega de România, dar nu de Moravița, ci de Jimbolia, după ce va traversa țara vecină, de la granița cu Ungaria, la cea cu România. Este un drum de 186 de kilometri, plus legătura spre Srpska Crnja, adică aproximativ 200 de kilometri în total. Surprinzător, acest drum nu a fost gândit doar ca o legătură care să rezolve problema traficului ridicat așteptat pentru acea parte a Serbiei, dar și ca o legătură alternativă între Ungaria și România. Iar acest drum ar putea explica scăderea bruscă de interes pentru autostrada care ar veni de la Timișoara.
Comentarii prin facebook