Mai multe ONG și specialiști solicită oprirea demolării podului istoric din cărămidă de la Găvojdia/FOTO

Un grup de cetățeni din Găvojdia, dar și mai multe ONG, solicită oprirea demolării vechiului pod de cărămidă, aflat pe drumul județean 584A, aflat în administrarea Consiliului Județean Timiș. Din cauza uzurii și a vechimii, circulația pe acest pod a fost oprită, administratorul a decis demolarea și înlocuirea cu un pod nou. Direcția Județeană pentru Cultură a decis clasarea podului ca și monument, dar CJT a contestat decizia, spun reprezentanții protestatarilor.

De patru ani de zile Consiliul Județean Timiș se încăpățânează să dărâme, nejustificat mai multe poduri istorice, dintre care cel mai valoros se află la Gavojdia. Raționamentul acestui grav atentat asupra patrimoniului arhitectural al județului Timiș, deși este motivat la prima vedere de dorința modernizării infrastructurii rutiere, ascunde probabil interese politice și economice obscure. În pofida semnalelor de alarmă, pe care mai multe ONG-uri (Asociația Prin Banat, Fundația Pro Patrimoniu) și personalități care activează în domeniul conservării patrimoniului le-au tras, Consiliul Județean Timiș a refuzat cu obstinație să schimbe amplasamentul noilor poduri pentru a le proteja pe cele vechi”, aflăm de la Cristian-Oliviu Gaidoș, istoric de artă și muzeograf.

Demolarea vechiului pod de la Gavojdia a fost trasată prin studiul de fezabilitate realizat de S.C. INFRAC PROJECT S.R.L. IAȘI (nr. proiect 01-2020) care, fără să argumenteze din punct de vedere istoric sau tehnic, a considerat că “podul a fost realizat în urmă cu cca. 85 ani” [1935 Sic!], înformație desigur falsă, ulterior rostogolită în toată mass-media, mai spune Gaidoș.

Proiectul Tehnic, întocmit de S.C. Path’s Rout S.R.L. (contract nr. 20031/2020) și prezentat Consiliului Județean Timiș (la 04.2022)  vehiculează o dată mai credibilă, deși are la bază același studiu de fezabilitate (?):  “podul are o vechime de cca. 130 ani, iar conform Expertizei Tehnice (?), întocmit de S.C. INFRAC PROJECT S.R.L. IAȘI, expert tehnic atestat, Dr. ing. Teodor Broșteanu rezultă necesitatea demolării podului existent și realizarea unui pod nou”  (in Referat/p/1 , la proiectul prezentat nr. 6 din 04. 2022”.

Îngrijorător este faptul că firma ieșeană care a realizat expertiza tehnică nu a ținut cont de caracteristicile podurilor istorice din Regatul Ungariei așa cum sunt ele reliefate în bogata bibliografie de specialitate, de limbă maghiară ce-i drept. 

Podul boltit de la Găvojdia (peste Pârâul Spaia), prin analogie cu construcții similare din același areal istoric (Pod Foeni, jud. Timiș; Podul Kapus din Gyula, comitatul Békés – 1816; Podul din Kölesdi, comitatul Tolna – 1830),  după materialul de construcție utilizat (mixt – piatră și cărămidă) și formă (24.50 m lungime, 6 m lățimea utilă între parapete, două deschideri și o pilă centrală prevăzută cu avantbecuri în formă de pană pentru străpungerea gheții) datează de la mijlocului secolului al XIX-lea (1845-1848)”, spune Gaidoș..

Poduri de piatră boltite, menționate în documente cu numele de ”Gewölbte brücke” sau ”boltozott kőhid”, indiferent de materialul folosit (piatră, cărămidă), au fost puține la număr și le regăsim doar pe drumurile principale supuse presiunilor de trafic (transport mărfuri și rute de poștalion). Până la începutul secolului XX, cele mai frecvente poduri au fost cele de lemn (fahíd), ușor de reconstruit și reparat.

Importanța acordată podului de la Găvojdia, care datează de la mijlocul secolului al XIX-lea, rezidă în poziția geografică a localității aflată pe drumul principal de poștă dintre Lugoj (capitala Comitatului Caraș) și Orșova, orașul de la granița regatului maghiar (Lugos – Orsovai országút/államut, Lugos-Orsovaer Landstrasse).

Prima secțiune a drumului de stat, între Lugoj și Jupa a fost administrată de trezoreria maghiară până la dizolvarea Graniței Militare Bănățene (1872). Podul de la Găvojdia s-a numărat printre cele 8 poduri (7 boltite din cărămidă, unul de lemn) și 24 de treceri peste canale menționate pe acest traseu în 1865. Întreținerea acestora s-a realizat prin taxele de drum percepute de Trezoreria Maghiara (Fest Vilmos, Magyarország álladalmi és országos útjai – IX, în Statisztikai és Nemzetgazdasági Közlemények, I, Pesta, pp. 257-258).

Forma cărămizilor utilizate reprezintă un alt argument solid pentru datarea corectă a podului la mijlocul secolului al XIX-lea. Cele din prima jumătate a secolului al XIX-lea au dimensiuni care variază între 29-36 cm lungime, respectiv 5,5 – 6 cm lățime, și sunt realizate manual. În ultimele decenii ale scolului al XIX-lea, odată cu înmulțirea fabricilor de cărămizi în Banat asistăm la o standardizare industrială, cărămizile ajungând să aibă 25 x 6,5 cm (Gáll Imre: Régi magyar hidak,  Műszaki Könyvkiadó Budapest, 1970, p. 38).

Ministerul Maghiar de Resort a împus, începând au anul 1880, proiecte tip pentru podețe și poduri din cărămidă sau lemn, iar în jurul anului 1910 întrebuințarea betonului armat pentru construcția de poduri era deja o practică comună.

Deși podul a fost reparat în mai multe rânduri (1863, 1876, 1894) a continuat să facă parte din Drumul Național 6 (astăzi E 70) până în 1973. În acest an s-a realizat varianta ocolitoare a localității Gavojdia, iar podul a fost inclus în drum județean DJ 584A, la km 0+766.

În ciuda eforturilor noastre comune de a salva de la demolare acest monument unic de arhitectură din zona Lugojului, care aparține patrimoniului preindustrial, am întâmpinat opoziția vehementă a Consiliului Județean Timiș!Cererea de clasarea în regim de urgență a podului, pe care Direcția Județeană de Cultură Timiș a aprobat-o în 13 septembrie 2024 (Nr. 3982/2024), a fost contestată de Consiliul Județean Timiș. La mijlocul lunii octombrie 2024, licitația pentru demolarea vechiului pod, respectiv ridicarea celui nou, a fost câștigată de firma COMPACT PRODUCT din Lugoj, pentru suma de 2 milioane de lei. Podul de la Găvojdia poate fi restaurat (pietonal), asemenea celui de la Cerneteaz, și integrat unui circuit turistic local alături de alte monumente din Comuna Găvojdia (conacul Gartner, conacul Bukovinszky, curia Schwab etc.)”, mai aflăm de la, Cristian-Oliviu  Gaidoș, istoric de artă și muzeograf la Muzeul de Istorie, Etnografie și Artă Plastica Lugoj.

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Politica vezi arhiva Politica

Alfred Simonis cere dezbatere cu participarea tuturor părților implicate pe proiectul taxelor și impozitelor locale

Liderul PSD Timiș, Alfred Simonis, cere un dialog politic real pe tema impozitelor și taxelor locale. Trebuie ca reprezentanții tuturor părților să participe la dezbaterea pe această temă. Joi seara, proiectul taxelor și impozitelor locale pe 2025 la Timișoara a picat la votul din Consiliul Local, după ce nu a atras destule sufragii pro pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis cere dezbatere cu participarea tuturor părților implicate pe proiectul taxelor și impozitelor locale
dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

SCM Timișoara, meci de gală la ultima apariție pe parchetul propriu în 2024

SCM winsed.swiss Timișoara întâlnește campioana, U-BT Cluj-Napoca, în ultimul meci al anului 2024, la sala Constantin Jude. Alb-violeții vin după două succese în deplasare. Timișoara s-a impus pe terenul formației Steaua București (70-57), în Liga Națională, și în sala din Giulești, 77-72 cu Rapid București. Acest din urmă meci le-a adus calificarea în turneul final,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul SCM Timișoara, meci de gală la ultima apariție pe parchetul propriu în 2024
isho.ro

Social vezi arhiva Social

TIR în flăcări pe Calea Aradului! Ce s-a întâmplat/FOTO

Imagini care pot provoca un şoc emoţional! Un TIR în flăcări, chiar dacă la ora imortalizării acestor fotografii, în jur de 17.45, în Timişoara plouă torenţial. TIR-ul se află pe strada Grigore Alexandrescu, aproape de Calea Aradului. Cauza probabilă a incendiului este un scurtcircuit şi din fericire nu există victime, şoferul ieşind repede din TIR....
Citeşte tot articolul Citeste articolul TIR în flăcări pe Calea Aradului! Ce s-a întâmplat/FOTO
Muzeul National al Banatului
No More Bad Gifts

Economic vezi arhiva Economic

Prețurile la serviciile de apă și canal rămân neschimbate anul viitor la Timișoara

Tarifele practicate la Timișoara pentru prestarea serviciilor de apă și canal sunt sub media europeană și scumpiri semnificative nu sunt previzionate în următorii ani. De la 1 ianuarie vor intra în vigoare prețuri noi la serviciile Aquatim, dar și așa prețurile nu vor afecta semnificativ bugetul famiiilor. La nivel european, cheltuielile realizate pentru apă și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Prețurile la serviciile de apă și canal rămân neschimbate anul viitor la Timișoara

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Imagini care pot provoca un şoc emoţional! Un TIR în flăcări, chiar dacă la ora imortalizării acestor fotografii, în jur de 17.45, în Timişoara plouă torenţial. TIR-ul se află pe strada Grigore Alexandrescu, aproape de Calea Aradului. Cauza probabilă a incendiului este un scurtcircuit şi din fericire nu există victime, şoferul ieşind repede din TIR....
Citeşte tot articolul Citeste articolul TIR în flăcări pe Calea Aradului! Ce s-a întâmplat/FOTO
Primarul Dominic Fritz a declarat că intenţionează să discute cu toţi liderii politici ai partidelor care sunt reaprezentate în Consiliul Local, pentru a găsi o soluţie la proiectul privind taxele şi impozitele pentru anul 2025. Proiectul va intra din nou pe masa consilierilor locali luni, 23 decembrie, după ce joi a căzut la vot. Proiectul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primarul Fritz vrea să discute cu liderii politici soluţii pentru trecerea proiectului privind noile taxe şi impozite
La momentul nepotrivit în locul nepotrivit. Un bărbat în vârstă de 65 de ani, a condus un autoturism pe DJ 681 dinspre Gladna Montană spre Drăgșinești, iar la un moment dat a pierdut controlul asupra direcției de deplasare și a ieșit înafara părții carosabile, răsturnându-se. În urma impactului a rezultat decesul unui pasager din autoturism,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A murit nevinovat într-un accident pe care nu l-a provocat
Polițiștii Brigăzii de Combatere a Criminalității Organizate Timișoara, împreună cu procurorii D.I.I.C.O.T. – Serviciul Teritorial Timișoara, au documentat activitatea infracțională a două persoane, cu vârste de 43 și 70 de ani (membre ale aceleiași familii), pentru săvârșirea infracțiunilor de introducere în țară de droguri de risc și trafic de droguri de risc. Din cercetările efectuate...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Prinși în flagrant cu kilograme de „iarbă” la ei
Liderul PSD Timiș, Alfred Simonis, cere un dialog politic real pe tema impozitelor și taxelor locale. Trebuie ca reprezentanții tuturor părților să participe la dezbaterea pe această temă. Joi seara, proiectul taxelor și impozitelor locale pe 2025 la Timișoara a picat la votul din Consiliul Local, după ce nu a atras destule sufragii pro pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis cere dezbatere cu participarea tuturor părților implicate pe proiectul taxelor și impozitelor locale
Muncitorii clujenilor de la ARL au plecat în concediul de iarnă de pe șantierul noului drum de legătură DN 69 Timișoara – Arad cu autostrada A1. A fost ultima săptămână de muncă din acest an pe șantier, el lasă lucrările la un stadiu de realizare de aproape 40%.  În ciuda umidității ridicate din sezonul de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Șantierul noului drum de legătură Timișoara – A1 se închide în acest an la 40% din total realizat/FOTO
Administrația Bazinală de Apă Banat a avut un an cu numeroase investiții realizate pentru buna gospodărire a apelor din zona de vest a României. Seceta a pus mari probleme în gestionarea resurselor de apă, cele mai mari au fost în acele zone unde nu există legături între zonele cu acumulări care nu sunt legate cu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ABA Banat a realizat investiții de multe milioane de lei în gestionarea apelor din zonă și pregătește altele similare în 2025
SCM winsed.swiss Timișoara întâlnește campioana, U-BT Cluj-Napoca, în ultimul meci al anului 2024, la sala Constantin Jude. Alb-violeții vin după două succese în deplasare. Timișoara s-a impus pe terenul formației Steaua București (70-57), în Liga Națională, și în sala din Giulești, 77-72 cu Rapid București. Acest din urmă meci le-a adus calificarea în turneul final,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul SCM Timișoara, meci de gală la ultima apariție pe parchetul propriu în 2024
Rata șomajului se menține în județul Timiș peste unu la sută, fiind în creștere nesemnificativă. Luna noiembrie se încheie cu o rată a șomajului de 1,09% față de 1,06% în octombrie, anunță Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă Timiș. La sfârșitul lunii noiembrie, rata șomajului a fost de 1,09%, fiind înregistrat un total de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Rata șomajului din Timiș rămâne peste unu la sută
Lugojul va beneficia de 13 milioane de euro, fonduri europene în cea mai mare parte, pentru un parc nou, reabilitarea a alte patru parcuri, dar și infrastructură modernizată. Două noi contracte de finanțare prin Programul Regional Vest 2021-2027 au fost semnate astăzi de reprezentanții Primăriei Lugoj și cei ai ADR Vest. Primul proiect, „Creșterea calității...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Municipalitatea din Lugoj și ADR Vest au semnat două contracte de finanțare cu fonduri europene, în valoare de 13 milioane de euro
Top