Forţa de muncă din Timiş este puternic afectată de problema pandemiei de coronavirus. Numărul oamenilor care în această perioadă nu merg, oficial, la locurile de muncă se apropie de 25.000, la care se adaugă cei care prestează în sistem telemuncă. Inspectorii ITM Timiş verifică respectarea regulilor pentru mii de firme.
Pandemia de coronavirus a schimbat semnificativ piaţa muncii din Timiş. Conform datelor existente la Inspectoratul Teritorial de Muncă Timiş, l ora actuală în şomaj tehnic sunt 19.131 de persoane, iar cel mai mare angajator are pesre 1700 de persoane, este vorba de o fabrică de anvelope din Timişoara. De asemenea, pentru 5.497 de persoane contractele de muncă sunt suspendate cu acordul părţilor, adică în concediu fără plată, am aflat de la Pavel Kasai, şeful ITM Timiş. Un număr extrem de mare, aşa cum debanat.ro relata deja, prestează în prezent muncă de la domiciliu.
„Sistemul chiar funcţionează foarte bine, de exemplu la o societate cu 2489 de specialişti IT, în procent de 85% dintre ei lucrează în sistem telemuncă. Ei îşi iau laptopul şi continuă de acasă”, am mai aflat de la Pavel Kasai.
Controale pentru respectarea regulilor pe timp de pandemie şi pentru siguranţa muncii
În această perioadă s-au intensificat şi verificările efectuate de inspectorii ITM pentru respectarea regulamentelor funcţionale în această perioadă
„Verificăm angajatorii cu peste 99 de angajaţi, modul cum aplică decalarea de program pentru a nu se suprapune schimburile, în aşa fel încât să nu se încarce transportul în comun. De asemenea, la unităţile mari la care se asigură transportul angajaţilor cu mijloace proprii se verifică respectarea regulilor de protecţie la coronavirus. Sunt în total 219 firme, inclusiv instituţii publice. Este important de spus, noi verif nu se aplică sancţiuni, dorinţa noastră este respectarea regulamentelor de protecţie”, a mai declarat Kasai.
A doua linie urmărită de ITM Timiş s-a referit la verificarea modului de aplicare a securităţii in munca.
„E primordială respectarea regulilor de protecţie, de asigurare a riscurilor în activitatea de muncă. Insistăm asupra folosirii echipamentelor de protecţie, a respectării distanţei dintre angajaţi, chiar dacă vorbim de linie de producţie. Sunt reguli de bază care trebuie să fie impuse, asigurarea de dezinfectanţi, spălatul mâinilor, oferirea de clor pentru curăţarea încălţămintei.Cerem ca problemele să fie prevenite, iar aceste aspecte să fie respectate. Le cerem să instruiască oamenii”, am mai aflat de la Pavel Kasai.
Şeful ITM Timiş spune că s-au verificat marile centre comerciale, dacă se asigură măsuri de protecţie pentru angajaţi, substanţe dezinfectante, panouri de protecţie, problema este instruirea angajaţilor, iar aceasta a fost ulterior realizată.
Daca apar situaţii de infectare, trebuie rapid pus în funcţiune planul de măsuri de urgenţă, să se ia imediat legătura cu specialistul de medicina muncii.
O altă problemă apărută în activitatea ITM în aceste zile se referă la reclamaţiile depuse de angajaţi. Au fost 133 de sesizări, dintre care 121 referitoare la relaţiile de muncă şi la salarizare, adică oamenii care au fost daţi afară ilegal sau li s-au tăiat salariile, respectiv au fost nevoiţi să presteze muncă suplimentară. Un număr de 90 de sesizări au fost deja rezolvate, iar restul sunt în curs de rezolvare.
Comentarii prin facebook