Istoria podurilor peste Bega din Timișoara, de la podețele peste mlaștinile din jur până la actualele construcții moderne/FOTO

poduri

poduri

Muzeul Național al Banatului și istoricii din cadrul acestuia ne prezintă o scurtă istorie a podurilor care au legat cele două părți ale Timișoarei, peste canalul Bega. În cei 700 de ani de când locuitorii acestui oraș și-au legat viața de acest râu, Bega a fost și scut de apărare, și cale de comunicație, alimentare cu apă, dar și ”marele vidajor al urbei”, după cum spun cei de la MNaB.

Peste cursul apei au fost ridicate de-a lungul anilor numeroase poduri.

”Nici nașterea și nici existența multiseculară a Timișoarei nu sunt de conceput fără râul Bega, numit de localnici până în veacul al XVIII-lea Timișul Mic. De mai bine de 700 de ani, timișorenii beau apa Begăi, plutesc pe ea, se spală și se scaldă în ea și-i sorb energia în mori și hidrocentrale. Scut de apărare semicircular pentru cetățile ridicate succesiv, râul, devenit la Timișoara, canal după 1724, a rămas până astăzi și marele vidanjor al urbei. Bega, devenită, din sus de Timișoara, canal rectiliniu de plutărit și cale navigabilă la fel de geometrică, la vale de oraș, îi asigura aprovizionarea și facilita comerțul. Plute, bărci și poduri plutitoare, șlepuri și șalupe, nave cu vâsle sau trase de cai, cu abur sau cu alte motoare au circulat pe Bega și au poposit în portul internațional Timișoara, aflat, inițial la 1732, în zona Hotelului Continental și mutat în Iosefin pe la 1760. Canalul Bega, săpat manual între 1728 și 1732, modificat între 1758 și 1765, când râul a fost scos în afara Cetății, și-a dobândit înfățișarea actuală în 1908-1909. De-abia atunci au fost astupate canalele pentru morile hidraulice din Fabric, s-a construit hidrocentrala (1910) și s-a tăiat o nouă albie până la actualul Parc al Copiilor”, ne spun cei de la Muzeu.

”Epoca modernă” a canalului apare în secolul 20.

”Reamenajarea modernă a întregului canal navigabil (de la Timișoara până la Tisa), începută în 1901 s-a încheiat abia în 1916, în timpul primului război mondial. Noile frontiere de după război au împiedicat utilizarea sa eficientă (reluată în 1929) și au contribuit la degradarea sa lentă. Totuși ajungeau la Timișoara nave fluviale de 300-500 tone care încărcau cereale, dar și vase sătești mai mici care aduceau la oraș, la piață, produsele țăranilor din satele vestice. Întreruptă de cel de-al doilea război mondial, navigația de marfă de pe Bega a fost reluată scurtă vreme în 1948 și din nou oprită în condițiile conflictului sovieto-iugoslav. În 1958 transportul mărfurilor pe Bega a fost sistat definitiv și, de atunci, unul din cele mai importante monumente europene de hidrotehnică a servit plimbărilor de agrement și irigațiilor”, mai aflăm de la MNaB.

Peste Bega, la Timișoara, s-au construit, de-a lungul veacurilor, sute de poduri și podețe din lemn, cărămidă, fier sau beton. Încă la 1343, magistrul orașului, Benedict, se plângea că timișorenii nu reparau podurile vechi și ezitau să construiască altele noi. Peste mlaștinile din jurul orașului se întindeau, în evul mediu, poduri de lemn care atingeau lungimaea totală de peste 1 km. Până după 1850, porțile cetății au avut poduri mobile ce erau ridicate în fiecare seară, fiind totodată și puncte vamale. În 1823 primăria orașului seîngrijea de peste 100 de poduri și podețe aflate, în marea lor majoritate, în Fabric peste cele patru canale „industriale”, iar în 1870 mai existau 70 de poduri. În 1849, în asediul de 106 zile, Timișoara și-a ridicat pentru ultima oară podurile mobile de la cele trei porți. În 1932, peste Bega se mai trecea pe 21 de poduri.

Din 1871 au început să se construiască poduri de fier, dintre care podul de cale ferată „Modoș” (1897, refăcut în 1935 și 1980) este folosit și astăzi, iar podul metalic de la „Electromotor” (1917) a rămas doar pietonal. Pietonii mai folosesc și pasarelele de la Parcul Copiilor (1926), de la strada Gelu (1949) și pasarela care leagă Plopii de Ghiroda Nouă.

Cele nouă poduri mari din beton, cu deschideri de cca. 30 m și lățimi cuprinse între 13 și 23 m sunt următoarele în sensul scurgerii Begăi din Fabric și până în Iosefin:

Podul „Mihai Viteazul” („de la Turbină”, „al Morilor”), utilizat din perioada interbelică și de tramvaie a fost construit în 1909 și reconstruit în 1981. Are la capete patru basoreliefuri din piatră, înfățișând o femeie – alegoria Timișoarei – , un morar cu sacul de făină, un tăbăcar și un lucrător-nisipar la decolmatarea canalului.

Podul „Dacilor” („de la Piața de Fân” sau „Badea Cârțan”) construit în 1909, utilizat pemanent de tramvaie și reconstruit în 1989.

Podul „Decebal” („de la Băile Neptun”) construit în 1909 deși inscripția îl datează în 1908, utilizat permanent de tramvaie, este primul mare pod european ridicat din grinzi de beton armat, figurând astfel în tratatele de specialitate.

Podul „Michelangelo”, ridicat în 1970 pe locul fostei pasarele de lemn „a studenților”, este podul cu cea mai mare lățime, dar și cel mai „coborât” spre nivelul apei.

Podul „Mitropolit Șaguna” („Episcopal”, „al Tinereții”) este plasat la capătul blv. Mihai Viteazul și a fost construit în 1913 pe locul unui pod de lemn ce funcționa neîntrerupt din 1718. Pe balustradele sale urmau să fie plasate 4 statui de episcope care însă nu au fost niciodată realizate.

Podul „Traian” („Huniade”, „de la Maria”), folosit de tramvaie, a fost ridicat în 1917 și a înlocuit „Podul de Fier” mutat în aval în dreptul străzii Ady Endre.

Podul „Ștefan cel Mare”(„La Ancoră”, „Franz Iosef”, „de la Gară”), construit inițial din fier la Reșița, a fost primul pod metalic civil cu piese turnate de tip Eiffel din România. A fost reconstruit din beton în 1957.

Podul „Eroilor” (fost „Bem”, „de la Elba”, „al Pieței Iosefin”) a fost construit din beton în 1938 pe locul celui mai vechi pod de fier al orașului (1870 – 1871).

Podul „Muncii” („de la Autogară”, „de la Fabrica de Tutun”, „Podul Regal”), construit în 1913 și reconstruit în 1978.

Laolaltă, în prezent, peste Bega la Timișoara se arcuiesc unsprezece poduri și trei pasarele.

Bibliografie: Florin Medeleț, Dan Buruleanu – „Timișoara. Povestea orașelor sale”

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Primăria a început operațiunea de recepție a clădirii Liceului Waldorf/FOTO

Reprezentanții Primăria Timișoara au început recepția noii clădiri a Liceului Waldorf. Odată finalizat procesul, aceasta va oferi 20 de săli de clasă și o sală mare de sport, care va fi intabulată. Elevii vor intra în noile clase, laboratoare și ateliere, dotate modern, după obținerea avizelor de funcționare și introducerea clădirii în circuitul educațional, prin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria a început operațiunea de recepție a clădirii Liceului Waldorf/FOTO
MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

S-a tras cortina peste circuitul de padel. Timișoara și-a luat partea leului la Cupa României

Cei mai buni jucători de padel din țară au dus acest sport la rang de artă odată cu disputarea Cupei României, etapa regină a Circuitul Profesionist de padel. Două zile cu spectacol din plin la Padel Center, iar competiția a însemnat și premii în bani, cu peste 5000 de euro fond de premiere. La Nivelul...
Citeşte tot articolul Citeste articolul S-a tras cortina peste circuitul de padel. Timișoara și-a luat partea leului la Cupa României
isho.ro

Social vezi arhiva Social

Itinerarul Revoluției din decembrie 1989 – celebrând 35 de ani de la Revoluție, din perspectiva Patrimoniul sub reflectoare

Noi nu uităm! În decembrie 2024 comemorăm 35 de ani de la evenimentele care au schimbat cursul istoriei României. Ne amintim de poveștile impresionante ale tinerilor din Generația X, ce au conturat destinul unei întregi națiuni și au devenit martirii libertății în decembrie 1989, prezente în Patrimoniul sub reflectoare Timișoara – itinerarul Revoluției din decembrie...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Itinerarul Revoluției din decembrie 1989 – celebrând 35 de ani de la Revoluție, din perspectiva Patrimoniul sub reflectoare
Muzeul National al Banatului
No More Bad Gifts

Economic vezi arhiva Economic

ANAF

ANAF nu va taxa cu 10% banii aflați la bancă

Conform unei informări transmise de ANAF, instituția dezminte categoric informațiile vehiculate recent în spațiul public, potrivit cărora, ”începând cu 2025, ANAF va percepe 10% din banii aflați în conturile bancare ale contribuabililor”. Conform legislației în vigoare, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se datorează pentru veniturile din investiții, cum ar fi dobânzile obținute din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ANAF nu va taxa cu 10% banii aflați la bancă

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Noi nu uităm! În decembrie 2024 comemorăm 35 de ani de la evenimentele care au schimbat cursul istoriei României. Ne amintim de poveștile impresionante ale tinerilor din Generația X, ce au conturat destinul unei întregi națiuni și au devenit martirii libertății în decembrie 1989, prezente în Patrimoniul sub reflectoare Timișoara – itinerarul Revoluției din decembrie...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Itinerarul Revoluției din decembrie 1989 – celebrând 35 de ani de la Revoluție, din perspectiva Patrimoniul sub reflectoare
La data de 15 decembrie, polițiștii Serviciului de Investigații Criminale din cadrul I.P.J. Timiș au fost sesizați despre faptul că, în noaptea de 14 spre 15 decembrie, persoane necunoscute ar fi sustras o autoutilitară, precum și diverse unelte utilizate în domeniul mecanicii auto, din interiorul unui garaj situat pe bld. Eroilor de la Tisa. În...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Prins la puțin timp după ce a furat o… autoutilitară!
Un tânăr de perspectivă revine din „împrumut”, iar un „internațional” ajunge pe Bega pentru a suplini retragerea din echipă a legendei Eugen Căpățână. Staff-ul echipei de rugby SCM USV Timişoara a început conturarea lotului pentru sezonul 2025. Primele mutări sunt reprezentate de întoarcerea unui jucător din grămadă și de transferul unui taloner de la Steaua...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primele transferuri la campioana de rugby, SCM USV Timișoara
Primul Atlas Geografic General Tactil din România, destinat persoanelor nevăzătoare, a fost lansat oficial în luna decembrie 2024 de Universitatea de Vest din Timișoara (UVT), în cadrul unui proiect susținut de compania Atos. Demersul, unic la nivel național, a fost premiat recent la Gala Business Awards, organizată de Camera de Comerț, Industrie și Agricultură Franceză...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Atlasul Tactil pentru nevăzători, realizat în premieră națională de Universitatea de Vest și Atos, premiat pentru inovație
Conform unei informări transmise de ANAF, instituția dezminte categoric informațiile vehiculate recent în spațiul public, potrivit cărora, ”începând cu 2025, ANAF va percepe 10% din banii aflați în conturile bancare ale contribuabililor”. Conform legislației în vigoare, contribuția de asigurări sociale de sănătate (CASS) se datorează pentru veniturile din investiții, cum ar fi dobânzile obținute din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ANAF nu va taxa cu 10% banii aflați la bancă
Reprezentanții Primăria Timișoara au început recepția noii clădiri a Liceului Waldorf. Odată finalizat procesul, aceasta va oferi 20 de săli de clasă și o sală mare de sport, care va fi intabulată. Elevii vor intra în noile clase, laboratoare și ateliere, dotate modern, după obținerea avizelor de funcționare și introducerea clădirii în circuitul educațional, prin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria a început operațiunea de recepție a clădirii Liceului Waldorf/FOTO
Societatea Aquatim SA informează clienții că, începând cu 1 ianuarie 2025, vor intra în vigoare noi tarife pentru serviciile de alimentare cu apă potabilă și de canalizare. Astfel, prețul pentru apa potabilă va fi de 7,71 lei/metru cub (0,0077 lei/litru), iar tariful pentru canalizare va fi de 7,86 lei/metru cub, la ambele se adaugă cota...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Aquatim anunță noi tarife la apă și canal
Cu toate că semnalul revoltei timişorenilor a fost dat din 15 decembrie, ziua de 16 decembrie este recunoscută oficial ca ziua de început a Revoluţiei române. O revoluţie care din Timişoara se va extinde în întreaga ţară şi va conduce la căderea regimului naţional-comunist al lui Nicolae Ceauşescu. De altfel, a fost singura schimbare sângeroasă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 16 decembrie 1989, începutul Revoluţiei române. Ziua în care în Timişoara s-a strigat pentru prima dată „Jos Ceaușescu!”
Emil Constantinescu este considerat de mulți cel mai elegant președinte care a condus România. Intelectual, provenind din mediul universitar, el consideră că cel mai bun președinte pentru țara noastră trebuie să provină din același mediu. E nevoie de un om integru, fără pete negre și fără să aibă ceva de ascuns. Prezent la Timișoara pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Emil Constantinescu nu are nume pentru un nou președinte al României, dar știe cum trebuie să fie aceasta: ”Nu există nume, există principii și idealuri”
Top