Istoria podurilor peste Bega din Timișoara, de la podețele peste mlaștinile din jur până la actualele construcții moderne/FOTO

poduri

poduri

Muzeul Național al Banatului și istoricii din cadrul acestuia ne prezintă o scurtă istorie a podurilor care au legat cele două părți ale Timișoarei, peste canalul Bega. În cei 700 de ani de când locuitorii acestui oraș și-au legat viața de acest râu, Bega a fost și scut de apărare, și cale de comunicație, alimentare cu apă, dar și ”marele vidajor al urbei”, după cum spun cei de la MNaB.

Peste cursul apei au fost ridicate de-a lungul anilor numeroase poduri.

”Nici nașterea și nici existența multiseculară a Timișoarei nu sunt de conceput fără râul Bega, numit de localnici până în veacul al XVIII-lea Timișul Mic. De mai bine de 700 de ani, timișorenii beau apa Begăi, plutesc pe ea, se spală și se scaldă în ea și-i sorb energia în mori și hidrocentrale. Scut de apărare semicircular pentru cetățile ridicate succesiv, râul, devenit la Timișoara, canal după 1724, a rămas până astăzi și marele vidanjor al urbei. Bega, devenită, din sus de Timișoara, canal rectiliniu de plutărit și cale navigabilă la fel de geometrică, la vale de oraș, îi asigura aprovizionarea și facilita comerțul. Plute, bărci și poduri plutitoare, șlepuri și șalupe, nave cu vâsle sau trase de cai, cu abur sau cu alte motoare au circulat pe Bega și au poposit în portul internațional Timișoara, aflat, inițial la 1732, în zona Hotelului Continental și mutat în Iosefin pe la 1760. Canalul Bega, săpat manual între 1728 și 1732, modificat între 1758 și 1765, când râul a fost scos în afara Cetății, și-a dobândit înfățișarea actuală în 1908-1909. De-abia atunci au fost astupate canalele pentru morile hidraulice din Fabric, s-a construit hidrocentrala (1910) și s-a tăiat o nouă albie până la actualul Parc al Copiilor”, ne spun cei de la Muzeu.

”Epoca modernă” a canalului apare în secolul 20.

”Reamenajarea modernă a întregului canal navigabil (de la Timișoara până la Tisa), începută în 1901 s-a încheiat abia în 1916, în timpul primului război mondial. Noile frontiere de după război au împiedicat utilizarea sa eficientă (reluată în 1929) și au contribuit la degradarea sa lentă. Totuși ajungeau la Timișoara nave fluviale de 300-500 tone care încărcau cereale, dar și vase sătești mai mici care aduceau la oraș, la piață, produsele țăranilor din satele vestice. Întreruptă de cel de-al doilea război mondial, navigația de marfă de pe Bega a fost reluată scurtă vreme în 1948 și din nou oprită în condițiile conflictului sovieto-iugoslav. În 1958 transportul mărfurilor pe Bega a fost sistat definitiv și, de atunci, unul din cele mai importante monumente europene de hidrotehnică a servit plimbărilor de agrement și irigațiilor”, mai aflăm de la MNaB.

Peste Bega, la Timișoara, s-au construit, de-a lungul veacurilor, sute de poduri și podețe din lemn, cărămidă, fier sau beton. Încă la 1343, magistrul orașului, Benedict, se plângea că timișorenii nu reparau podurile vechi și ezitau să construiască altele noi. Peste mlaștinile din jurul orașului se întindeau, în evul mediu, poduri de lemn care atingeau lungimaea totală de peste 1 km. Până după 1850, porțile cetății au avut poduri mobile ce erau ridicate în fiecare seară, fiind totodată și puncte vamale. În 1823 primăria orașului seîngrijea de peste 100 de poduri și podețe aflate, în marea lor majoritate, în Fabric peste cele patru canale „industriale”, iar în 1870 mai existau 70 de poduri. În 1849, în asediul de 106 zile, Timișoara și-a ridicat pentru ultima oară podurile mobile de la cele trei porți. În 1932, peste Bega se mai trecea pe 21 de poduri.

Din 1871 au început să se construiască poduri de fier, dintre care podul de cale ferată „Modoș” (1897, refăcut în 1935 și 1980) este folosit și astăzi, iar podul metalic de la „Electromotor” (1917) a rămas doar pietonal. Pietonii mai folosesc și pasarelele de la Parcul Copiilor (1926), de la strada Gelu (1949) și pasarela care leagă Plopii de Ghiroda Nouă.

Cele nouă poduri mari din beton, cu deschideri de cca. 30 m și lățimi cuprinse între 13 și 23 m sunt următoarele în sensul scurgerii Begăi din Fabric și până în Iosefin:

Podul „Mihai Viteazul” („de la Turbină”, „al Morilor”), utilizat din perioada interbelică și de tramvaie a fost construit în 1909 și reconstruit în 1981. Are la capete patru basoreliefuri din piatră, înfățișând o femeie – alegoria Timișoarei – , un morar cu sacul de făină, un tăbăcar și un lucrător-nisipar la decolmatarea canalului.

Podul „Dacilor” („de la Piața de Fân” sau „Badea Cârțan”) construit în 1909, utilizat pemanent de tramvaie și reconstruit în 1989.

Podul „Decebal” („de la Băile Neptun”) construit în 1909 deși inscripția îl datează în 1908, utilizat permanent de tramvaie, este primul mare pod european ridicat din grinzi de beton armat, figurând astfel în tratatele de specialitate.

Podul „Michelangelo”, ridicat în 1970 pe locul fostei pasarele de lemn „a studenților”, este podul cu cea mai mare lățime, dar și cel mai „coborât” spre nivelul apei.

Podul „Mitropolit Șaguna” („Episcopal”, „al Tinereții”) este plasat la capătul blv. Mihai Viteazul și a fost construit în 1913 pe locul unui pod de lemn ce funcționa neîntrerupt din 1718. Pe balustradele sale urmau să fie plasate 4 statui de episcope care însă nu au fost niciodată realizate.

Podul „Traian” („Huniade”, „de la Maria”), folosit de tramvaie, a fost ridicat în 1917 și a înlocuit „Podul de Fier” mutat în aval în dreptul străzii Ady Endre.

Podul „Ștefan cel Mare”(„La Ancoră”, „Franz Iosef”, „de la Gară”), construit inițial din fier la Reșița, a fost primul pod metalic civil cu piese turnate de tip Eiffel din România. A fost reconstruit din beton în 1957.

Podul „Eroilor” (fost „Bem”, „de la Elba”, „al Pieței Iosefin”) a fost construit din beton în 1938 pe locul celui mai vechi pod de fier al orașului (1870 – 1871).

Podul „Muncii” („de la Autogară”, „de la Fabrica de Tutun”, „Podul Regal”), construit în 1913 și reconstruit în 1978.

Laolaltă, în prezent, peste Bega la Timișoara se arcuiesc unsprezece poduri și trei pasarele.

Bibliografie: Florin Medeleț, Dan Buruleanu – „Timișoara. Povestea orașelor sale”

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Şedinţă festivă a Consiliului Local dedicată Revoluţiei de la Timişoara

Consilierii locali s-au întrunit astăzi într-o şedinţă festivă în memoria Revoluţiei de la Timişoara. La această manifestare a Consiliului Local au fost prezenți revoluționari, reprezentanți ai administrației locale și membri ai comunității timişorene.   16 decembrie este data oficială de “naştere” a Revoluţiei Române începută la Timişoara. În momerai acelor zile, la astăzi a avut...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Şedinţă festivă a Consiliului Local dedicată Revoluţiei de la Timişoara
dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Robu si Gaita

Cum încerca actualul preşedinte al PNL Timişoara, Ionuţ Gaiţă, să blocheze preluarea mandatului de primar de către Dominic Fritz

În urmă cu cinci ani, proaspătul preşedinte al PNL Timişora, Ionuţ Gaiţă, încerca să blocheze preluarea mandatului de către Dominic Fritz, printr-o metodă mai originală. Nu prin instanţă, ci direct prin secretarul general al primăriei, căruia îi cerea să nu-l valideze pe noul primar. În perioada celor două mandate de primar ale lui Nicolae Robu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cum încerca actualul preşedinte al PNL Timişoara, Ionuţ Gaiţă, să blocheze preluarea mandatului de primar de către Dominic Fritz
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

Noua academie de fotbal a Timișoarei a fost stabilită la Covaci. CJ Timiș pregătește 16 milioane de euro, pentru un proiect pe șase ani

Investiția la baza sportivă care ar urma să devină academia de fotbal a Timișului, locul unde tinerii se vor pregăti, este la un pas de a fi pornită. Mai este de trecut un singur pas, aprobarea cererii de alocare a 19 hectare de teren la Covaci către Consiliul Județean Timiș, din partea Consiliului Local Sânandrei....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Noua academie de fotbal a Timișoarei a fost stabilită la Covaci. CJ Timiș pregătește 16 milioane de euro, pentru un proiect pe șase ani

Social vezi arhiva Social

Timișorenii nu uită! Eroii din 89, comemorați de suporteri și oameni simpli în evenimentul de tradiție, „Marșul Revoluției”

Cine uită e complice, dar Timișoara nu va uita niciodată acel decembrie sfânt, când în tot orașul s-a murit pentru libertate. La inițiativa Asociației Suporterilor „Druckeria” și în acest an s-a desfășurat „Marșul Revoluției”! Fanii Politehnicii, dar și timișorenii obișnuiți și-au dat întâlnire în locul care a aprins flacăra unor zile care a schimbat din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișorenii nu uită! Eroii din 89, comemorați de suporteri și oameni simpli în evenimentul de tradiție, „Marșul Revoluției”
Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

La Ghiroda s-a făcut un nou pas spre independența energetică a comunei

Primarul comunei Ghiroda, Ionuţ Stănuşoiu, a semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Producție de energie electrică din sursă regenerabilă solară pentru autoconsum”. Proiectul este finanțat prin Fondul pentru Modernizare, program gestionat de Ministerul Energiei, valorea lui totală fiind de 4,1 milioane de lei, din care 2,3 milioane reprezintă finanțarea nerambursabilă. Proiectul a fost depus pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Ghiroda s-a făcut un nou pas spre independența energetică a comunei

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Cine uită e complice, dar Timișoara nu va uita niciodată acel decembrie sfânt, când în tot orașul s-a murit pentru libertate. La inițiativa Asociației Suporterilor „Druckeria” și în acest an s-a desfășurat „Marșul Revoluției”! Fanii Politehnicii, dar și timișorenii obișnuiți și-au dat întâlnire în locul care a aprins flacăra unor zile care a schimbat din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișorenii nu uită! Eroii din 89, comemorați de suporteri și oameni simpli în evenimentul de tradiție, „Marșul Revoluției”
RETIM a predat către Consiliul Județean (CJ) Timiș stațiile de tratare a levigatului, Celula 1 și 2 și celelalte bunuri de retur Toate instalațiile aferente Depozitului de Deșeuri Nepericuloase Ghizela și celor două Celule sunt sigure pentru exploatare RETIM Ecologic Service S.A. anunță finalizarea procesului de predare către CJ Timiș a tuturor instalațiilor aferente Depozitului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul RETIM a predat toate instalațiile și Celulele 1 și 2 de la DDN Ghizela
Primarul comunei Ghiroda, Ionuţ Stănuşoiu, a semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Producție de energie electrică din sursă regenerabilă solară pentru autoconsum”. Proiectul este finanțat prin Fondul pentru Modernizare, program gestionat de Ministerul Energiei, valorea lui totală fiind de 4,1 milioane de lei, din care 2,3 milioane reprezintă finanțarea nerambursabilă. Proiectul a fost depus pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Ghiroda s-a făcut un nou pas spre independența energetică a comunei
Consilierii locali s-au întrunit astăzi într-o şedinţă festivă în memoria Revoluţiei de la Timişoara. La această manifestare a Consiliului Local au fost prezenți revoluționari, reprezentanți ai administrației locale și membri ai comunității timişorene.   16 decembrie este data oficială de “naştere” a Revoluţiei Române începută la Timişoara. În momerai acelor zile, la astăzi a avut...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Şedinţă festivă a Consiliului Local dedicată Revoluţiei de la Timişoara
Primăria Timişoara a semnat un nou contract de închiriere cu omul de afaceri Dan Dinu pentru Berăria 700. Preţul de închiriere este de 10.565 de euro pe lună, cu 830 de euro mai mult, decât cel precedent. Afacerea este oarecum surprinzătoare, Dan Dinu fiind unul dintre cei mai vehemenţi critici ai primarului Dominic Fritz După...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Berăria 700 rămâne la afaceristul Dan Dinu. Preţul chiriei este puţin mai mare decât cel precedent
Un bărbat de 70 de ani a condus un autoturism pe strada Sabin Drăgoi din Timișoara, iar la intersecție cu strada Bogdan Petriceicu Hasdeu a intrat în coliziune cu un autoturism condus de un bărbat de 27 de ani, care circula regulamentar din dreapta. În urma impactului, primul autoturism a fost proiectat în alt autoturism,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Accident în Blașcovici produs de un septuagenar, care a uitat cum stă treaba cu prioritatea de dreapta! O femeie a ajuns la spital
Consiliul Județean Timiș a organizat o ședință festivă dedicată comemorării a 36 de ani de la debutul Revoluției de la Timișoara. În sala multifuncțională de la Palatul Administrativ s-au adunat reprezentanții unor asociații de revoluționari, participanți la evenimentele de atunci, reprezentanți ai administrației locale și județene. Momentele clasice la astfel de festivități au însemnat discursuri...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 36 de ani de la Revoluția din 1989. Evenimentul a fost comemorat la Palatul Administrativ, în cadrul unei ședințe festive
Viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău, e pregătit să preia și ultima redută a transportului public metropolitan care nu e realizată de STPT. El a fost la Giroc pentru a discuta cu cei de acolo pe această temă. Girocul are propriul sistem de transport public cu autobuze, care leagă localitatea de Timișoara. După întâlnirea cu consilierii locali...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Lațcău vrea și Girocul în rețeaua STPT
Importanța competențelor digitale este reliefată de faptul că majoritatea românilor consideră competențele digitale esențiale pentru participarea activă în societate (acces la servicii bancare, sănătate, implicare civică) arată datele culese în cadrul unui Eurobarometru. Rectorul UVT, Marilen Pirtea, remarcă percepțiile măsurate prin Eurobarometrul despre competențele digitale și alfabetizarea IA. Există un sprijin foarte ridicat pentru ideea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Marilen Pirtea analizează recentele rezultate ale Eurobarometrului pe tema competențelor digitale
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.