Rectorul UPT, Florin Drăgan, despre provocările majore ale companiilor din IT&C și automotive din vestul țării în anul 2022

Florin Dragan

Florin Dragan

Rectorul Universității Politehnica Timișoara, Florin Drăgan, a stat de vorbă cu reprezentanții mai multor companii din IT&C și automotive pentru o privire de ansamblu asupra provocărilor de anul viitor. În urma analizei, sunt trei direcții în care companiile vor întâmpina dificultăți. Acestea sunt de fapt accentuări ale problemelor actuale. Este vorba de criza forței de muncă, care va încurca planurile de extindere și dezoltare, problemele din lanțul de aprovizionare și prețurile la energie care nu mai oferă niciun fel de predictibilitate.

Anul 2021 a fost unul foarte bun în ceea ce privește planurile de dezvoltare a companiilor din vestul țării. Numai în vară au fost anunțate investiții pentru următorii ani ce depășesc un miliard de euro, lucru ce va face din regiune un pol și mai important decât în prezent pe domeniile IT&C și automotive. Instabilitatea generală, din ultimele șase luni, prezentă în atâtea domenii de interes îndeamnă acum la mult mai multă prudență.

„Problema resursei de muncă este una globală, însă în România devine deja mult prea accentuată în ultima vreme. Planurile de dezvoltare ale companiilor sunt mult prea ambițioase câteodată, iar în momentul în care vor ajunge la recrutare vor vedea că apar multe dificultăți. Costurile cu forța de muncă au crescut mult la noi, bazinul de selecție este tot mai mic și există o competivitate cu țările din jur, care încep să se dezvolte și ele în zona de IT&C și inginerie. O companie care are, să zicem, un punct de lucru în România și alte două în țările învecinate, acum este mai tentată să redistribuie planurile de dezvoltare către locurile unde poate găsi mai ușor oameni. Pe lângă investițiile deja anunțate, mai sunt și altele în expectativă. Companiile fac calcule și cel mai probabil în al doilea trimestru de anul viitor vor anunța către ce zone se îndreaptă”, susține Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara.

O altă provocare ce ține de resursa umană este păstrarea actualilor angajați din IT&C. Companiile din străinătate deja au început să recruteze oameni care să lucreze din România direct pentru ele, iar acest lucru va accentua problemele.

Același fenomen este întâlnit și pe plan intern: companii cu sediul central în București sau în alte orașe mari angajează oameni din alte regiuni fără a mai fi nevoie de relocarea lor. Universitățile din România nu pot produce atâția specialiști comparativ cu cât are nevoie piața, astfel că păstrarea specialiștilor existenți este primordială.

„Pandemia de coronavirus a schimbat complet modul de lucru. Acum dorința angajaților este să lucreze de acasă, chiar dacă unele companii doresc să îi aducă una sau două zile pe săptămână la birou, pentru a menține cultura organizațională. În vestul Europei, în schimb, work from home era des întâlnit și înainte de pandemie, așa că sunt mult mai deschise acestui beneficiu pentru angajați. Cel mai probabil și la noi, o parte din oamenii din IT&C vor rămâne exclusiv acasă, tocmai pentru că firmele nu doresc să îi piardă. Acest lucru influențează foarte mult piața de birouri, care de doi ani este într-o zonă de așteptare. La unele proiecte s-a renunțat iar altele sunt într-o derulare mai lentă”, a continuat Drăgan.

În automotive sau telecom vor persista problemele de aprovizionare

În prezent există numeroase întârzieri pe lanțul de aprovizionare al companiilor din zona automotive sau de telecomunicații. Impactul este unul important, trebuie făcute predicții către fabricile de componente electronice despre ce nevoi vor avea peste nouă luni, de exemplu, dar acest lucru a devenit foarte complicat din cauza instabilității din piață. Operatorii din telecom sau clienții din automotive nu pot momentan să își facă planuri pe termen lung. Criza microcipurilor de la nivel global se va accentua, iar reprezentanții companiilor prezente în vestul țării se tem că situația va deveni problematică și în România. Inclusiv piața criptomonedelor are un rol important în această situație.

„Se minează mult, iar asta înseamnă consum mare de energie și un număr crescut de plăci electronice. În momentul în care din această zonă este o cerere foarte mare, piața este afectată și aprovizionarea cu materie este mai lentă. Mai este o problemă majoră legată de echipamentele auxiliare cum sunt laptop-urile: termenele de livrare au crescut si aici foarte mult, între trei și șase luni, chiar nouă luni pentru anumite echipamente mai de nișă, aici fiind vorba de criza de semiconductori din cauza pandemiei. Suntem implicați în proiecte cum sunt IPCEI Microelectronica prin PNRR, dar acest lucru poate rezolva anumite probleme în viitor, nu în 2022. De asemenea, pandemia de coronavirus a făcut ca în domeniul automotive să se lucreze mult mai puțin pe stoc. Au scăzut vânzările multor producători de automobile, așa că principalii furnizori au redus din producție pentru a nu rămâne cu marfa nevândută”, susține rectorul Florin Drăgan.

Din perspectiva comunicațiilor fixe si mobile, pandemia COVID-19 a adus schimbări majore. Presiunea pe infrastructura de telecomunicații a crescut exponențial de la declanșarea pandemiei fiind nevoie de investiții substanțiale si rapide din partea operatorilor astfel încât rețelele lor sa poată gestiona creșterile foarte mari de trafic de voce si data.

„Anul 2021 a adus în Romania tehnologia 5G live însă penetrarea acestei tehnologii este încă la început si se observă o întârziere față de țările din Europa de Vest. România s-a angajat în cadrul PNRR să adopte și Codul Comunicațiilor Electronice și abia după adoptarea acestui cod poate sa organizeze licitația de spectru de frecvențe. Acest act normativ care va simplifica viața operatorilor de telecom atunci când își extind rețelele, dar care oferă și drepturi noi pentru utilizatorii finali, va fi adoptat în 2022 după ce va primi avizele comisiilor de specialitate”, a mai precizat Drăgan.

Pe de altă parte, creșterea prețurilor la gaz și energie electrică a creat o instabilitate și în domeniul automotive așa cum aduce incertitudini în toată zona de producție. Fabricile sunt mari consumatoare de energie, iar în momentul în care au construit bugetul pe anul 2021, nu a fost luată în calcul o triplare a prețului. Din acest motiv unele planuri au fost redimensionate, iar anul 2022 va fi dominat de prudență și responsabilitate în cheltuieli.

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară

Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

Iosif Csaba Pál

Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Economic vezi arhiva Economic

Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate
Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
În 1914, chiar în mijlocul groazei Primului Război Mondial, s-a întâmplat ceva aproape de necrezut: în Ajunul Crăciunului, soldații britanici și germani au încetat focul fără ordin, au ieșit din tranșee și s-au întâlnit în „No Man’s Land” ca niște oameni obișnuiți, nu ca inamici. Au cântat colinde, și-au strâns mâinile, au făcut schimb de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Povestea care trebuie spusă la fiecare Crăciun: atunci când gloanțele au tăcut, inamicii au devenit prieteni! Și au jucat fotbal…
Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara
† IOAN Din mila lui Dumnezeu, prin grația Scaunului apostolic al Romei și voința Sinodului Bisericii Române Unite cu Roma, Episcop al Eparhiei Greco-Catolice de Lugoj Scrisoare Pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului – 2025 Clerului, călugărilor, călugărițelor, credincioșilor greco-catolici și tuturor creștinilor iubitori de Dumnezeu Primi-vom noi bucuria pe care o vestește îngerul, păstorilor din Bethleem? Iubiți frați...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Scrisoarea Pastorală de Crăciun a Preasfinţitului Părinte Ioan, episcopul greco-catolic de Lugoj
† IOAN, Din mila lui Dumnezeu, Arhiepiscop al Timișoarei și Mitropolit al Banatului Iubitului nostru cler, cinului monahal şi drept-credincioşilor creştini, har, milă şi pace de la Dumnezeu Tatăl, iar de la noi, părintească binecuvântare.              Slavă întru cei de Sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!      (Luca 2, 14) Iubiții mei fii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a IPS Ioan, Mitropolitul Banatului
De marea Sărbătoare a Crăciunului vă dorim să aveți parte de gânduri bune, multă bucurie, căldură în suflet și armonie, linişte şi foarte multă sănătate alături de cei dragi! Noi, cei de la deBanat.ro, vă mulțumim pentru că ne-ați fost alături și vă dorim s-aveți parte de cele mai frumoase sărbători cu putinţă. Crăciun fericit!
Citeşte tot articolul Citeste articolul Redacţia deBanat vă urează Crăciun fericit!
În zona Văii Jiului a fost pus la punct și pornit un sistem de transport public care ar putea fi aplicat și în județul Timiș în perioada următoare. Acolo, este vorba despre Green Line, un sistem de transport integrat care conectează toate orașele Văii Jiului. Proiectul este rezultatul colaborării tuturor administrațiilor locale din Valea Jiului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Valea Jiului o ia înaintea Timișului. A devenit funcțională, cu bani europeni, rețeaua Green Line, de transport public județean
Societatea timișoreană Aquatim este partener în cadrul unui proiect european, ”Incluziune și sustenabilitate în Muzeele Apei” care include mai multe organizații similare, care au muzee ale apei. Cu o finanțare de 60.000 de euro și o durată de 24 de luni, inițiativa reunește parteneri din trei țări europene: Stichting Museum BroekerVeiling (Olanda) – lider de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Muzeul Apei de la Timișoara va oferi expoziții și evenimente mai atractive pentru public, în urma unui proiect european
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.