În 1996, când premierul chinez de atunci Li Peng a lăudat beneficiile vinului pentru sănătate, a trimis un semnal inconfundabil țării și comercianților de vin: epoca vinului din China a sosit.
În același an, a fost creată ASC Fine Wines, care mai târziu avea să devină cel mai mare importator de vin din China. Importurile de vin au crescut vertiginos; la sfârșitul anului 2013, chinezii au băut mai mult vin roșu decât francezii.
Asta a fost cu o generație în urmă, când consumul de vin din China era mai puțin despre aprecierea caracterului varietal, decât despre oferirea de cadouri și însoțirea meselor de afaceri și banchetelor.
Un lucru este clar despre piața vinului din China: potențialul său nelimitat este egalat de o incertitudine la fel de nelimitată. Deși se preconiza că va deveni al doilea consumator de vin din lume în 2020, locul Chinei în clasament a căzut de la locul cinci la al șaselea, ca urmare a încetinirii economice și a pandemiei.
Vin de Cotnari cauta pe Emag
Deși Li Peng a susținut vinul în anii 90, consumul de băuturi din China este încă puternic înclinat către baijiu, vechiul lichior chinezesc. Baiju, împreună cu berea, vinul galben chinezesc tradițional și alte băuturi spirtoase, reprezintă 90% din piață.
Asta nu înseamnă că piața vinului nu are potențial. Cel mai recent recensământ național arată că țara are peste 900 de milioane de locuitori urbani cu venituri mari. Există aproximativ 52 de milioane de băutori de vin, potrivit analistului de piață Wine Intelligence. Pe măsură ce consumul de vin chinezesc se îndepărtează de consumul speculativ și de prestigiu și devine mai stabil pe măsură ce este absorbit de clasa de mijloc în creștere, dimensiunea pieței de vin este de așteptat să se extindă la 18 miliarde de dolari până în 2023. Peisajul vast al comerțului electronic al Chinei va juca, de asemenea, un rol semnificativ în viitorul consum de vin.
Este demn de remarcat faptul că Hong Kong-ul este considerat o piață de vin matură, cu un număr mare de comercianți cu experiență în comerțul cu vin. Centrul comercial pentru vinuri fine reprezintă aproximativ 60% din vinurile și băuturile spirtoase din lume vândute la licitație, o pondere mai mare decât Londra și New York. De peste graniță, în Macao, vinurile portugheze rămân cea mai populară categorie de vinuri datorită trecutului lor colonial. În Taiwan, vinurile franceze conduc, deși vinurile din SUA și Chile câștigă teren. În plus, românii și moldovenii au început și ei să exporte tot mai mult vin în gigantul stat asiatic.
De unde își cumpără chinezii vinurile? Vinurile de import le înlocuiesc pe cele naționale
Piața vinurilor din China a încetinit din 2018, ca urmare a stagnarii economiei țării și a războiului comercial prelungit dintre China și Statele Unite. Pandemia din 2020 a complicat și mai mult această imagine.
Vinul importat din țară a scăzut cu 27% în valoare, la 1,95 miliarde de dolari anul trecut, potrivit datelor vamale. Acesta este o scădere bruscă pentru al doilea an consecutiv: creșterea rapidă pe care am văzut-o în trecut pare să fi ajuns la capăt. Trebuie remarcat că, în comparație cu vinul produs intern, vinul importat a crescut considerabil de la 2,03 miliarde USD în 2015 la 2,43 miliarde dolari în 2019, chiar și ținând cont de efectul de denaturare al pandemiei care era în creștere până în 2020.
Vinul chinezesc produs pe plan intern a dominat în mod tradițional piața, dar acum echilibrul s-a schimbat. Vinul de import a depășit vinul chinezesc pentru a fi principala categorie consumată în țară, ocupând 60% din cota de piață ca volum.
Productia nationala de vin a fost într-o spirală descendentă de cinci ani: producția din 2020 a fost mai puțin de jumătate față de cea din 2016. Datele culese de la principalele crame din țară au arătat că veniturile din vânzări au scăzut de la 7.140 de milioane de dolari în 2015 la 2,25 de miliarde de dolari în 2019, potrivit Asociației chineze a băutorilor de alcool (CADA).
Consumul total de vin a scăzut în 2020
În 2020, consumul total de vin al țării a scăzut cu 17,4%. Măsurile stricte de izolare din primul trimestru al anului au jucat cu siguranță un rol. Dar, spre deosebire de SUA sau Europa, unde vânzările puternice de vin din afară au ajutat la compensarea pierderilor comerciale, acest lucru nu s-a repetat în China. Consumul de vin al țării este puternic concentrat în restaurante, hoteluri, baruri și alte unități comerciale, în timp ce consumul intern a fost limitat.
În China există peste 7,1 milioane de restaurante cu servicii complete; 18,2 milioane de fast-food și 404.000 de tarabe de mâncare stradală, conform datelor din 2019. În prima jumătate a anului 2020, restaurantele și barurile au fost nevoite să închidă sau să funcționeze cu un program limitat. Închiderile de restaurante și baruri în timpul Anului Nou Chinezesc i-au împiedicat pe comercianții de vinuri din cea mai importantă perioadă de vânzări (aceștia pot contribui cu până la 30% din veniturile anuale).
Comentarii prin facebook