Ecluza de la Sânmihaiu Român, deschisă oficial. Navigația pe Bega, până în Serbia, e acum posibilă/Foto

ecluza Sanmihaiu Roman

ecluza Sanmihaiu Roman

Vaporașele vor putea acum circula pe Bega de la Timișoara și până în Serbia, proiectul transfrontalier prin care a fost reabilitată infrastructura de navigație fiind oficial finalizat. Pe partea română cea mai importantă realizare este redeschiderea nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, acesta fiind inaugurat oficial.

Mai rămâne un singur pas necesar a fi făcut pentru ca navigația, dar și circulația pe pista de biciclete de pe digul canalului Bega, să se poată desfășura din România până în Serbia, fără probleme. Este vorba despre deschiderea unui punct de frontieră. Până atunci, vaporașele pot circula pe cei 114 kilometri navigabili, dar fără a trece granița.

Odată acest obstacol trecut, navele de la Timișoara vor putea urca spre Dunăre, iar de acolo spre Marea Neagră, respectiv spre vestul Europei. De asemenea, se va putea circula pe un traseu cicloturistic de 70 de kilometri, între Timișoara și Zrenjanin.

La mai bine de jumătate de secol după ce circulația pe Bega a fost sistată, se poate acum relua navigația între România și Serbia. Vineri, Consiliul Județean Timiș, în

calitate de partener, a organizat conferința de închidere a proiectului „Repararea infrastructurii de navigație pe Canalul Bega”.

În cadrul proiectului au fost efectuate lucrări de reabilitare a ecluzei și stăvilarului de la Sânmihaiul Român și, pe partea sârbă, repararea nodurilor hidrotehnice de la Srpski Itebej și Klek. Totodată, partenerul sârb a finalizat execuția pistei de biciclete până la graniță, astfel că, în viitor, după deschiderea punctului de trecere a frontierei de pe canalul Bega, traseul cicloturistic va avea peste 70 de km.

Circulația se va putea face cu ambarcațiuni de agrement pe cei 114 km ai Canalului Bega de pe teritoriul românesc și cel sârbesc (și mai departe pe sistemul navigabil dunărean).

Pentru ca transportul să se desfășoare în cele mai bune condiții, în perioada următoare vor începe lucrările pentru deschiderea unui punct de trecere a frontierei naval și pietonal pe canal. În acest moment este finalizată documentația tehnică și a fost obținută autorizația de construire. Acesta va fi amplasat pe o parcelă cu suprafața de 1.000 mp din domeniul public al județului Timiș, pe teritoriul comunei Uivar, în afara digului de apărare al canalului Bega, în vecinătatea frontierei cu Republica Serbia.

Proiectul prevede o clădire P+2E și terasă de observație, o zonă de control acoperită și un cheu de acostare pentru ambarcațiunile de agrement. Punctul va permite controlul atât al persoanelor care folosesc pista de biciclete, cât și al pasagerilor ambarcațiunilor care navighează pe canal. Consiliul Județean Timiș a inclus în bugetul anului 2022 fonduri necesare demarării construcției punctului de trecere a frontierei și se estimează că la sfârșitul anului 2023 punctul va fi operațional.

Operaționalizarea ecluzei de la Sânmihaiul Român va permite circulația pe canal a ambarcațiunilor de agrement de la Timișoara până în Serbia și mai departe pe Tisa și Dunăre, fie spre Marea Neagră, fie spre sistemul Main-Rin-Marea Nordului.

Totodată, în cadrul proiectului au fost achiziționate de către cele două administrații bazinale echipamente specifice ce vor fi utilizate pe viitor pentru întreținerea căii navigabile. De asemenea, au fost organizate activități de promovare a rezultatelor proiectului și creșterii a vizibilității canalului Bega.

Proiectul, cu o valoare de peste 13 milioane de euro, este cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul INTERREG IPA CBC de Cooperare Transfrontalieră România-Serbia, Axa prioritară 3 – Mobilitate sustenabilă și accesibilitate, Măsura 3.1 – Mobilitate și infrastructură și servicii pentru transport.

Proiectul transfrontalier are ca scop promovarea transportului sustenabil și dezvoltarea infrastructurii de mobilitate în zona transfrontalieră pentru transformarea Canalului Bega într-o destinație recunoscută la nivel internațional pentru experiențe turistice unice, diversitate culturală, comunități integrate și protecția mediului.

Totodată, va avea loc promovarea arealului Canalului Bega ca o destinație verde, deschisă turiștilor, recunoscută internațional.

Valoarea totală a proiectului este de 13 850 687.41 euro, din care contribuția financiară a Uniunii Europene este de 11 773 084,29 euro. Alocarea financiară pentru cei patru parteneri în proiect este următoarea:

Lider de proiect a fostAdministrația Bazinală de Apă Banat, iar parteneri Consiliul Județean Timiș, secretariatul Provincial pentru Cooperarea Interregională și

Autoguvernarea Locală din Vojvodina, respectiv Compania Publică de gestionare a apelor „Vode Vojvodine” Novi Sad.

Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

4 comentarii pentru acest articol

Sergiu Balasa a spus: (aprilie 29th, 2022 at 18:06 )

Intr-un clasament al proiectelor derulate in Timis/Banat acest proiect ar putea concura pentru primul loc la mai multe categorii: complexitate, importanta/anvergura/impact (a fost validat si finantat ca proiect strategic pe programul IPA RORS 2014-2020), efecte multiplicatoare pe termen lung (urmeaza sa fie demonstrate!).
Eu il declar, fara rezerva, cel mai important proiect pe care l-am conceptualizat, promovat si pregatit pana la aprobarea finantarii, impreuna cu echipa mea, din postura de director al ADETIM- Agentia de Dezvoltare Economica a judetului Timis, dar cine-si mai aminteste!?
Felicit astfel institutiile partenere si echipele tehnice de implementare care cu tenacitate si efort au reusit sa finalizeze un astfel de proiect, in conditiile in care, chiar si cel mai bine conceptualizat si pregatit proiect de investitie, genereaza la implementare, dificultati, provocari si situatii neprevazute care au nevoie de solutii adecvate!

In ceea ce priveste conceptualizarea acestui proiect, pregatirea lui, in etape succesive de-a lungul a peste 5 ani (proiect pregatitor pista biciclete canal Bega-conceptualizat si finantat din fonduri preaderare, apoi studiu tehnico-economic reabilitare infrastructura navigatie canal Bega si strategie valorificare potential turistic canal Bega -IPA ROSE 2007-2013, ambele concepute si accesate de/cu sprijinul ADETIM), nu se vorbeste si ciudat, se pare ca in mentalul colectiv (administrativ, politic, media) s-a inradacinat un reflex de omitere, de ignorare a echipelor tehnice, care pe viitor, credeti-ma e extrem de daunator si demotivant pentru alti potentiali profesionisti (mai tineri decat mine) care s-ar dedica efortului de dezvoltare a judetului si nu, numai.
Cu aceasta interventie, obligat fiind fata de efortul depus de mine personal si echipa ADETIM in „vremile” deja apuse (nu dezvolt aici eroarea politica de desfintare a ADETIM la finele anului 2016), ar trebui sa se cunosca/recunoasca in astfel de evenimente care este importanta, rolul si efortul de conceptualizare si pregatire a documentatiei tehnico – economica a unui proiect strategic in obtinerea finantarii printr-un program de finantare neramburasabila europeana – etapa, asigurata de ADETIM in colaborare cu beneficiarii directi ai proiectului.

Viorel a spus: (aprilie 30th, 2022 at 06:37 )

Dupa ce am inaugurat o ecluza ne-am dat seama ca trebuie si punct vamal, care va dura inca cel putin 2 ani.
Si apoi ne vom face de ras cu autobuzele plutitoare marca Robu care vor ajunge pana in Germania intr-o luna.🤪

SoBru a spus: (mai 1st, 2022 at 15:25 )

Mda, vama – situație clar de neprevazut, in atare circumstanțe, cu o solutie adecvată tipic românească: La anu’ si la mulți ani … Felicitări pentru incompetența nelipsită, tuturor celor implicați !

Dana a spus: (mai 1st, 2022 at 17:38 )

Felicitări !
Cârcotaşii văd ” doar găurile din caşcaval” !

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

isho.ro
isho.ro

Cele mai citite articole


gauss-topografie-timisoara_728x90px

Administratie vezi arhiva Administratie

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Se lucrează pe drumurile naționale din vestul României. La Voiteg se instalează panouri fonoabsorbante

Direcția de Drumuri și Poduri Timișoara a programat mai multe intervenții de reparații și întrețineri pe drumurile naționale din județele din subordine. O serie de lucrări sunt de nopate. O intervenție mai interesantă este la pasajul de la Voiteg, unde se vor monta panouri fonoabsorbante, pentru confortul auditiv al cetățenilor care au gospodării în zonă....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se lucrează pe drumurile naționale din vestul României. La Voiteg se instalează panouri fonoabsorbante

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Au fost publicate primele rezultate la Bacalaureat 2022, disponibile pe edupedu.ro. Rata de promovare la examenul de bacalaureat 2022 a fost de 73,3% la nivel național, cea mai bună din ultimii 10 ani, a anunțat luni ministrul Educației Sorin Cîmpeanu. Ministrul Educaţiei, Sorin Câmpeanu, a anunţat, luni, că rata de promovare la Bacalaureat a fost...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Bacalaureat 2022. În judeţul Timiş, nicio medie de 10
Tinerii care doresc să învețe și o meserie după absolvirea primelor opt clase sunt așteptați să se înscrie la Școala Duală Banat din cadrul Liceului Tehnologic Energetic “Regele Ferdinand I” din Timișoara. Aici încep înscrierile absolvenților claselor a VIII-a, din data de 4 iulie. Cei care doresc să devină meseriași într-una din meseriile tehnice extrem...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tinerii interesați să învețe o meserie sunt așteptați să se înscrie la Școala Duală Banat
Direcția de Drumuri și Poduri Timișoara a programat mai multe intervenții de reparații și întrețineri pe drumurile naționale din județele din subordine. O serie de lucrări sunt de nopate. O intervenție mai interesantă este la pasajul de la Voiteg, unde se vor monta panouri fonoabsorbante, pentru confortul auditiv al cetățenilor care au gospodării în zonă....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se lucrează pe drumurile naționale din vestul României. La Voiteg se instalează panouri fonoabsorbante
Preşedintele PNL Timiş, Alin Nica este cel mai generos politician din Timiş, când este vorba de donaţii făcute propriului partid. El a donat la PNL 390 de mii de lei, într-o singură tranşă, în anul electoral 2020. Nici fostul preşedinte al PNL Timiş, Nicolae Robu nu a fost mai parcimonios, el donând la partid 283.490...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alin Nica, politicianul din Timiş cu cele mai mari donaţii făcute la partid. Ce donaţii au făcut Dominic Fritz şi Alfred Simonis
Astăzi, în jurul orei 14:00, polițiștii municipiului Lugoj au fost sesizați prin apel la 112 cu privire la faptul că în localitatea Coșteiu din județul Timiș, un bărbat și o femeie ar fi intrat în râul Timiș, fără a mai ieși la suprafață.  Ajunși la fața locului polițiștii au constatat că cele sesizate se confirmă,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Un bărbat şi o femeie sunt căutaţi în râul Timiş. Au intrat în apă şi n-au mai ieşit/Update. Corpurile neînsufleţite ale celor doi au fost găsite
Două drumuri județene vor intra într-un program de reabilitare și modernizare, au decis consilierii județeni, la ultima ședință de plen. Cel mai important, dar și cel mai circulat este cel dintre Timișoara și Sânmihaiu Român, cel de-al doilea fiind cel dintre Ivanda și Halta Cebza. Pentru ambele se solicită bani pe programul Anghel Saligny. Pași...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Consiliul Județean Timiș dorește să reabiliteze două drumuri cu bani din programul Anghel Saligny
Mii de timișoreni au ales să aloce ziua de sâmbătă pentru a afla ce produce unul dintre cei mai mari investitori din orașul de pe Bega. În cadrul ContiShowOff 2022, care a avut loc în campusul companiei germane Continental Automotive Timișoara, angajații acesteia au prezentat tehnologiile viitorului, cele mai noi produse Continental, maşinile folosite pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Mii de oameni au fost interesați să descopere tehnologiile viitorului, inventate și realizate la Timișoara/Foto
Nu doar dezvoltarea infrastructurii rutiere este în prim planul atenției oficialilor români și sârbi atunci când vine vorba de colaborarea dintre cele două țări. Zilele viitoare o delegație de la București se va deplasa în capitala Serbiei pentru a stabili cele mai bune modalități de dezvoltare a transportului interstatal pe calea ferată și pe apă....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ministerele Transporturilor din Serbia și România anunță dezvoltarea colaborării pe calea ferată și pe apă
Top