Aeroportul Internațional Timișoara nu va avea noi destinații noi de care să fie legat în perioada imediat următoare cu ajutorul curselor regulate. Deși unele destinații supriză ar putea apărea, cele mai noi legături așteptate sunt Istanbul și Nurnberg.
Spre deosebire de predecesorii săi, actualul director al AIT, Daniel Stamatovici, nu se laudă cu superdestinații apărute din neant pentru a fi legate cu Timișoara pe cale aeriană. Realist, el admite că Timișoara, situată geografic excelent, nu are curse externe chiar din acest motiv. Suntem prea aproape de Budapesta sau Belgrad, din acest motiv operatorii aerieni nu oferă atât de multe rute cu are de exemplu Clujul.
”Clujul are mult mai multe destinații de care este legat, dar are o bază de atragere a clienților extrem de largă. Ei nu au niciun alt mare aeroport în proximitate, adună pasageri din toată jumătatea aceea de țară. La noi mai vin pasageri de la sârbi, ucraineni nu vin, poate vedem două trei mașini din Ungaria. Ei preferă să meargă la Budapesta, este un aeroport mare, au confortul că sunt la ei în țară, iar distanța față de Budapesta este aceiași ca și până la Timișoara”, spune Stamatovici, ca și o explicație pentru faptul că la AIT are poate la jumătate față de destinațiile aeriene disponibile la Cluj.
Decizia de a opera o anumită rută este luată de operatorul aerian, nu de aeroport. Discuții sunt permanent purtate, iar oferta de discount lansată acestor operatori este una mai mult decât bună.
”Pentru noi destinații, noi purtă discuții cu toate companiile, vrem la Timișoara noi destinații, oferim chiar 75% discount la plata serviciilor aeroportuare. Nouă o nouă destinație nu ne aduce nimic în plus financiar timp de doi ani, beneficiază de acest discount permis de legislație, doar după acei doi ani încasăm bani”, spune directorul AIT.
O situație specială este cea a companiei Ryan Air. Aceasta a avut o bază operațională la Timișoara, numeroase destinații, dar a decis să își relocheze avioanele odată ce compania germană Air Berlin a intrat în faliment, iar Ryan Air a încercat să preia cât mai mult din rutele acesteia, decizie care a dus la relocarea aparatelor de zbor. Stamatovici spune că se poartă discuții chiar cu această companie, pentru a reveni la Timișoara și a oferi noi rute.
Totuși, cea mai mare probabilitate pentru o destinație nouă o are Istanbul, discuțiile cu operatorul național turc sunt destul de înaintate. De la Timișoara se va putea zbura spre Istanbul, de unde există legături aeriene spre un număr mare de locații din întreaga lume.
Ca un lucru inedit, în timpul discuțiilor s-a abordat și problema promovării Timișoarei ca și Capitală Europeană a Culturii anul viitor. Compania Turkish Airline a solicitat 10.000 de euro pentru a promova TM2023 spre un target de aproximativ cinci milioane de pasageri.
Comentarii prin facebook