Dacă totul va decurge aşa cum trebuie, până în vara anului 2021 vom putea circula cu vaporaşul pe Bega, până la Tisa, în Serbia şi de acolo mai departe spre Dunăre. Pentru aceasta trebuie finalizate lucrările de reabilitare a nodului hidrotehnic de la Sânmihaiu Român, dar şi înfiinţat punctul de trecere a frontierei de la graniţă, pe canal.
Titu Bojin, şeful ABA Banat, a semnat miercuri, în prezenţa ministrului Apelor şi Pădurilor, Ioan Deneş, contractul cu firmele care se vor ocupa de dirigenţia de şantier, respectiv constructorii care vor realiza lucrările. Lucrările se vor desfăşura în cadrul proiectului „Repararea Infrastructurii de navigație a Canalului Bega”, finanțat prin Programul IPA Interreg CBC Romania-Serbia.
„Navigația s-a închis în anul 1958, iar pentru a face posibilă din nou navigarea, trebuie să refacem nodul hidrotehnic de la Sânmihaiu Român. Navigarea pe Bega va fi posibilă doar dacă sunt funcționale aceste ecluze din județul Timiș și din Serbia. Astfel, la finalul proiectului, vom lega Timișoara de Dunăre, dar și de Marea Nordului, prin acele canale existente în zona sârbă. În acest an vor începe lucrările pe această investiție, care are termen de finalizare anul 2021”, a declarat Ministrul Apelor, Ioan Deneş, la semnarea acordului.
Contractul „Proiectare și execuție lucrări de punere în siguranță a Nodului Hidrotehnic Sânmihaiu Român” presupune alocarea a 5,65 milioane de euro pentru construcţia efectivă, câştigător al licitaţiei fiind un consorţiu format din mai multe firme: Socot Târgu Mureș, Laurențiu H. din Negrești-Oaș, Aquaproiect București și Hidrotim Timișoara. Contractul pentru dirigenția de șantier în valoare de aproximativ 87.000 de euro a fost obţinut de societatea Consult Vest din Brad. Lucrările de la Nodul Hidrotehnic Sânmihaiu Român însemnă reabilitarea barajului stăvilar și a ecluzei, inclusiv montajul utilajelor și a echipamentelor hidromecanice. Derularea execuției lucrărilor va începe imediat ce vor fi achiziționate o dragă multifuncțională și două barje. Un termen clar de demarare a lucrărilor nu a fost stabilit, anunţă Deneş, urmând să fie stabilit de firmele contractante. Execuția va decurge rapid, astfel încât în anul 2019 să fie realizate în proporție de aproximativ 75% din lucrările la baraj, urmând ca în anul 2020 și în prima parte a anului 2021 să se continue și să fie finalizate lucrările finanțate în cadrul prezentului contract de finanțare.
Valoarea totală a proiectului „Reabilitarea infrastructurii de navigație a Canalului Bega” are o valoare de 13.877.987 euro (TVA inclus), din care 85% reprezintă finanțare UE, sumă alocată României și Serbiei, prin programul IPA. Parteneri în cadrul acestui proiect sunt: Administrația Bazinală de Apă Banat – lider proiect- buget total eligibil 6.929.795 euro, Consiliul Județean Timiş – partener proiect – buget total eligibil 125.538.00 euro, Secretariatul Provincial pentru Cooperare Interregională și Administrație Regională – partener proiect (Serbia) – buget total eligibil 129.150, 00 euro, pecum și VDP Vode Vojvodine – partener proiect (Serbia) – buget total eligibil 6.666.204,16 euro.
Comentarii prin facebook