Consilierii locali din Timişoara au fost la un pas să acorde Societatăţii Metropolitane de Transport Timișoara o grămadă de bani, aproximativ un milion de lei lunar, spune Adrian Orza, deşi nu face decât să învârtă hârtii şi să facă studii şi documentări, nu şi investiţii. Aceasta, în cadrul unei şedinţe de plen „de îndată”, în care primarul a încercat să explice că acea prevedere era prevăzută în cadrul studiului aprobat în statutul asociaţiei care trebuie să se ocupe de transportul metropolitan din jurul Timişoarei.
Bine ascunsă, la pagina 38 din 47 al Studiului de Oportunitate privind delegarea serviciului de transport public local în localităţile din zona metropolitană Timişoara, o prevedere care urma să fie votată de consilierii locali timişoreni dădea 10% din toate veniturile Societăţii de Transport Public Timişoara, către asociaţia amintită. Aceasta deşi organizaţia nu se ocupă cu investiţii, nu cumpără autobuze, ci doar se ocupă cu hârtiile.
Aleşii locali timişoreni au fost convocaţi, de extremă urgenţă, la o şedinţă de îndată, pentru a vota un Proiect de hotărâre privind aprobarea Studiului de oportunitate pentru delegarea serviciului de transport persoane prin curse regulate de către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară „Societatea Metropolitană de Transport Timişoara”.
Consilierul independent Adrian Orza a reuşit să citească mai atent acel Studiu şi a descoperit puhoiul de bani care ar fi urmat să se revarse peste asociaţia care se va ocupa cu pusul la un loc a opiniilor primăriilor din localităţile periurbane pentru a face un transport metropolitan funcţional. Este vorba de un procent de zece la sută din încasări, inclusiv subvenţiile plătite de primărie, care să se adauge unei redevenţe de trei procente, care ajungea oricum la aceeaşi asociaţie. Aproape un milion de lei lunar, spunea Orza!
Nicolae Robu a încercat să justifice această situaţie iniţial, motivând graba cu care trebuie adoptat Studiul, dar şi faptul că acea prevedere ar fi inclusă în statutul asociaţiei şi că aşa trebuie adoptat documemntul şi că ulterior se pot face modificări. Ceea ce nu a oferit prea multă încredere, odată adoptat în forma respectivă Studiul nu era sigur că va fi modificat. Ulterior, primarul a admis că, de fapt, nu prea ar fi OK, ca grămada aceasta de bani să se ducă la învârtit hârtii, la o asociaţie care nu face investiţii în mijloace fixe.
„Trebuie să facem lucrul acesta rapid, pentru că trebuie să obținem și pentru pasul următor – atribuirea către STPT a sarcinii de transport public – avizul de la Consiliul Concurenței. Banii se obțin ca procent, 10% din încasările pe care le face STPT-ul, din plățile ce se fac către STPT, dar nu din plățile integrate, cuprinzând și gratuitățile și tot ce asigurăm noi la Timișoara și asigură și colegii primari și consiliile locale din localitățile membre ale societății metropolitane. Prin absurd, dacă noi am decide gratuitate pentru transportul public sau o comună ar decide asta, atunci societatea ar lua procent zero din încasările pe care le face de la călători. Și vom avea timp să asigurăm un alt mecanism care să garanteze anumite venituri care vor fi sub controlul CL care să acopere cheltuielile de funcționare: cheltuieli de personal, cu angajații pe care societatea îi are și îi va avea. Apoi, societatea metropolitană trebuie să facă studii – să vadă ce se potrivește, să creeze linii de transport, să monitorizeze situația reală și să propună soluții”, a încercat să argumenteze Nicolae Robu graba păroiectului.
Orza a făcut „greşeala” să citească mai bine, rând cu rând, Studiul şi nu a putut să treacă peste ce a descoperit.
„Cu toții știm care e situația STPT din punct de vedere financiar. Sigur că se fac eforturi pentru ca lucrurile să meargă bine și chiar nu am niciun fel de problemă cu conducerea actuală. STPT e elefantul care duce greul în toată chestiunea cu transportul public. Părerea mea este că pe lângă redevența pe care o dă STPT către asociația metropolitană de transport, care în momentul de față este de fapt o formă prin care putem să îi punem în colaborare pe cei de la STPT cu comunele periurbane pentru asigurarea transportului public metropolitan, procentul de 10% din cifra de afaceri mi se pare foarte mare”, a anunţat Orza, în plenul electronic de pe Zoom.
Cu „şmecheria” ieşită la suprafaţă nu a mai fost nimic de făcut şi suma a fost drastic scăzută, după ce Orza a propus un amendament, care să prevadă aplicarea procentului de 10% doar la o parte din bani, din care să fie elimintate „facilităţile” acordate de consiliile locale participante, deci a subvenţiilor băgate la STPT pentru ca preţurile biletelor să nu fie prea mare, iar unele categorii sociale să beneficieze de transport gratuit, de exemplu. Amendamentul propus a fost inclus în hotărârea de consiliu adoptată.
Supărat pe Bitea
În timpul şedinţei, primarul Robu s-a războit cu colegul său de partid, şeful STPT, Nicolae Bitea, pe care l-a dojenit că ar fi „comentat” undeva, pe bună dreptate, că rămâne fără o grămadă de bani, deşi situaţia de la societate nu e deloc roză
„Directorul STPT constat că s-a panicat, şi sunt deranjat că văd că nu s-a mulțumit să aibă o discuție cu mine, ci vrea să pregătească altceva. Ori e un gest total incorect care mă supără foarte tare. Deci așa se poate acum, nu cum vrea el și nu el își asigură veniturile ci i le asigurăm noi. Dacă are cineva motive să fie neliniștit, nu el e, ci eu”, a spus Robu.
Nu ştim ce ar fi vrut să pregătească Bitea, dar sigur discuţiile cu „tătucul” Robu nu se vor opri aici. Până la urmă, proiectul catre cuprinde şi amendamentul respectiv, care taie puternic din punguţa cu galbeni a SMTT, a fost aprobată de cei 17 votanţi prezenţi în sala de plen virtuală de pe Zoom.
Comentarii prin facebook