Tramvaie turceşti versus tramvaie româneşti. Cele produse la Arad vor dota toate oraşele din Alianţa Vestului, dar nu şi Timişoara

tramvai fabricate la Arad

tramvai fabricate la Arad

Dacă Timişoara a ales să achiziţioneze tramvaie noi produse în Turcia, partenerii din alianţa Vestului se vor dota cu mijloace de transport româneşti, realizate la Arad. Cu motorizări şi comandă realizată de germanii de la Siemens, tramvaiele din oraşul de pe Mureş vor circula în anii viitori atât în oraşul gazdă, dar şi în Oradea sau Cluj.

Au licitat şi au câştigat, toate oraşele din Alianţa Vestului. Desigur, cu o excepţie, Timişoara. Vorbim despre arădenii de la Astra Vagoane Călători, care vor dota Aradul, Oradea şi Clujul cu tramvaie noi nouţe.

„Avem comenzi până în anul 2023. acum, pe linia de producţie vedeţi tramvaiele Imperio, care vor circula la Arad”, am aflat de la Gheorghe Florin Sârbu.
Moderne, cu comandă şi motorizare nemţească, noile tramvaie nu vor ajunge în două dintre marile oraşe ale României, deşi vorbim despre comenzi importante. Timişoara şi Bucureşti au ales, ambele, să se doteze cu produse turceşti. Oraşul de pe Bega a decis că noile tramvaie au nevoie de baterii electrice care să asigure independenţa tramvaielor pe zeci de kilometri. Ei bine, arădenii nu au ştiut că reţeaua de alimentare „pică” pe zeci de kilometri, chiar dacă vorbim de România, şi nu au tramvaie cu asemenea baterii.

Cele două fabrici ale societăţii Astra, ambele în Arad, sunt în acest moment pline de carcasele viitoarelor tramvaie. La fabrica unde se realizează de ani buni vagoanele de cale ferată care sunt utilizate în întreaga lume se realizează structura tramvaiului.

„Metalul din care se fac aceste tramvaie este aproape integral importat. Aceasta pentru că au o mare concentraţie de cupru, ele trebuie să reziste zeci de ani de zile. Iar producătorii din România nu pot face asemenea materiale”, ne-a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

După ce sunt realizate carcasele, acestea sunt transportate la cel de-al doilea sediu arădean, fosta fabrică „Strungul”, iar aici tramvaiele devin…tramvaie. Începe montarea ferestrelor, a interiorului tramvaiului, dar, mai ales, a motorizării acestuia şi a modulului de control, nişte „cutii” intalate pe acoperişul tramvaielor şi care asigură efectiv conducerea mijlocului de transport. Marfă „fină”, aceste componente vin de la Siemens, din Germania, oferind performanţe sporite garniturilor.

Produse româneşti, toată lumea e fericită

Dacă un producător român o duce bine, o duc bine şi cei aflaţi în spatele acestuia. Vorbim despre furnizori de piese şi componente. Banii nu mai pleacă afară, economia creşte, oamenii au de lucru. Cam aceasta e şi situaţia la producătorul arădean de tramvaie. Deşi are comenzi, fabrica putea face faţă cu succes unor comenzi mai mari. Într-adevăr, piaţa dictează şi libera concurenţă decide câştigătorii. Şi condiţiile speciale din caietele de sarcini.
„S-a spus că nu am putea face faţă comenzilor. Nu este aşa, în mod normal noi ar trebui să fim integratorii. Să fie producători români care produc piesele şi subansamblele, iar noi să le montăm”, ne spune directorul general al Astra Vagoane Călători.

Pentru arădeni urmează acum un nou oraş unde va dota municipalitatea cu tramvaie noi. Galaţiul ar putea beneficia de una dintre „cunoştinţele” mai vechi a timişorenilor. Mulţi sunt cei care mai ţin minte tramvaiul „Autentic” care a circulat pe linia 9 din Timişoara. Ei bine, acest model ar putea fi cel ales pentru Galaţi.

„Modelul Autentic este un produs integral conceput şi realizat de noi. A circulat timp de şase luni la Timişoara, în teste. Oamenii stăteau în staţii şi aşteptau, treceau alte tramvaie, pentru a se putea urca şi circula cu garnitura noastră. Preţul acestui tramvai este mai mic decât cele realizate cu nemţii, au fost special realizate pentru a avea acest preţ, pentru oraşele care nu au fonduri multe. Din păcate, nu a fost luat în considerare acest lucru”, a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

Activitatea arădenilor merge mai departe, comenzile sunt îndeajuns, până în anul 2023 e de lucru, spune directorul. Sigur şi alte comenzi vor urma, tramvaiele sunt doar o parte din activitate, la Arad se realizează şi se întreţin vagoane de cale ferată, iar fabrica e plină de asemenea vagoane aflate în lucru.

Pentru a face faţă, fabrica a făcut angajări din Vietnam, în halele unităţii sunt uşor de recunoscut asiaticii îmbrăcaţi în salopete de culoare roşie.
Timişoara va mai aştepta aproximativ doi ani până la venirea primului tramvai turcesc, acesta nici nu este omologat ca şi tip, acesta va fi testat pe liniile din oraş pentru a putea fi produs în serie. Dar, important, la final va putea merge zeci de kilometri pe traseu fără să aibă nevoie de curentul de la reţea!

We cannot display this gallery
Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

3 comentarii pentru acest articol

Mihai a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 10:08 )

Tramvaiele „turcești” sunt produse de o firmă germano-turcă cu motoare… Siemens. Au fost vândute în multe țări, inclusiv US, Germania, Grecia și altele. Dar, nu asta e important, deși pentru români este, ci tehnologia folosită: una modernă ce se regăsește tot mai mult în orașele europene, în care firele inestetice sunt scoase măcar din zona centrală a orașelor. Nu asta ne dorim?

Timișoara se mândrește cu multe inovații și premiere. Este un oraș European, modern și conectat la pulsul măcar central-european? Așadar ce dacă Cluj sau Oradea iau tramvaie cu pantograf? Să ia, noi cred că suntem bănățeni și vrem ceva mai mult. Eu așa zic.

PS asta nu înseamnă că nu țin cu arădenii (de care sunt legat prin familie) ci doar că fabrica din Arad ar face bine să producă și tramvaie pe acumulatori, tot mai cerute de administrațiile marilor orașe.

Flo73 a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 14:00 )

Sunt de părere ca tramvaiele turcești, pe lângă ca sunt mai bune decât cele de la Arad, vor și arata mult mai bine. Cele de la Arad par puțin depășite…

Gugu Traian a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 15:41 )

Dle Mihai,
nu te pune cuSUPER-MEGA-MULTI- SPECIALISTII timisoreni, ca ei se pricep si la arhitectura,dar si la tehnica,transporturi, IT, robotica,ansamblari sudate, sau insurubate,conexiuni-conexe,structuri de toate felurile, etc,etc,etc !!!
Dumneata esti cam limitat,doar la unele tramvaie !!!

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


landscape-aerotim-1

Administratie vezi arhiva Administratie

Aconnect - Digitalizam Romania

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

gauss-topografie-timisoara_728x90px

Social vezi arhiva Social

Muzeul National al Banatului
Bucuria_Shoppingului_PO_728x90

Economic vezi arhiva Economic

imobiliare

La Timişoara, proprietarii îşi vând mai scump apartamentele, la nivel naţional preţurile scad

Preţurile cerute de proprietarii de pe piaţa imobiliară sunt în scădere la nivel naţional, dar la Timişoara pandemia de coronavirus pare că nu a existat, iar pretenţiile pentru apartamentele scoase la vânzare cresc. Plusul se înregistrează atât la unităţile locative vechi, cât şi la cele noi. Pentru luna iunie, datele celor de la Imobiliare.ro arată...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Timişoara, proprietarii îşi vând mai scump apartamentele, la nivel naţional preţurile scad

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Începând din acest weekend, şi timp de zece zile, nivelul canalului Bega în zona Timişoarei va fi unul scăzut. Situaţia nu trebuie să producă îngrijorări, cei de la Administrația Bazinală de Apă Banat (ABA Banat) au decis să scadă nivelul apei pentru a putea lucra la reabilitarea ecluzei de la Sânmihaiu Român. Conform informaţiilor ABA...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Nu vă speriaţi dacă nivelul Begăi scade! Se lucrează la ecluza de la Sânmihaiu Român
Comisia Europeană a anunțat joi rezultatele selecției în urma celui de-al doilea apel vizând unităţile de învăţământ superior, care să poarte titlul de Universități Europene. Din România, au fost selectate șapte universități, iar două dintre acestea sunt din Timişoara. Este vorba de Universitatea Politehnica şi Universitatea de Vest. Universitățile europene sunt alianțe transnaționale ale unor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul UPT şi UVT au fost alese să poarte titlul de universităţi europene
Procurorii DIICOT – Serviciul Teritorial Timişoara și polițiștii de la Biroul pentru Combaterea Crimei Organizate Timișoara au descoperit, în urma unor percheziții, jumătate de kilogram de amfetamină și 160 de grame de canabis. Dealerii au fost prinși în flagrant. În anul 2020, conform polițiștilor, inculpatul T.C. a derulat o activitate constantă pe linia distribuirii de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Breaking Bad de Timişoara. Polițiștii au găsit o jumătate de kilogram de amfetamină la un dealer de droguri
O intervenție care a avut loc la Spitalul Județean Timișoara a marcat o nouă premieră națională. Este vorba despre o intervenție de embolizare a unei malformații arteriovenoase profundă, pe cale venoasă. Intervenția a avut loc asupra unui pacient de 14 ani și a avut loc la începutul acestei săptămâni. Operația a fost un succes. Conform...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Premieră națională la Timișoara: intervenție la Spitalul Județean “Pius Brînzeu”
Municipalitatea timişoreană se pregăteşte de un nou contract-mamut, prin care va aloca aproape 18 milioane de lei, pe patru ani, unei firme care să se ocupe de spălat pe jos şi şters praful prin birouri în clădirea primăriei şi în restul imobilelor deţinute în oraş. Firma victorioasă la licitaţie va avea de spălat sedii administrative,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Curăţenia costă la Primăria Timişoara! Contract-mamut, în valoare de 17,8 milioane lei
A apărut un alt focar de coronavirus la Timișoara, de data aceasta la Spitalul Municipal, după cel de la Spitalul CFR. Prima pacientă infectată a murit. Au mai fost infectate două colege de salon, trei asistente și două infirmiere.   Pacienta a fost internată în luna iunie la Clinica de Dermatologie a Spitalului Municipal. A fost...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alertă! Un alt focar de COVID-19 la un spital din Timișoara! O pacientă a decedat la “Municipal”
Record după record la numărul de infectări într-o singură zi, în România. După ce ieri, cu 555 de îmbolnăviri a fost bătut recordul vechi din 11 aprilie, în ultimele 24 de ore au apărut 614 infectări. Creştere alarmantă a numărului de îmbolnăviri şi în Timiş: 12 în ultimele 24 de ore. Până astăzi, 9 iulie,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cifre alarmante. În ultimele 24 de ore, 614 români au fost infectaţi cu COVID-19. 12 îmbolnăviri în Timiş
Unul dintre mijloacele folosite la curăţarea Canalului Bega, o barcă dotată cu mai multe utilaje folosite pentru tăiatul vegetaţiei, ajută la curăţare apelor râului Dâmboviţa, în Bucureşti. Numit Conver 485, aceasta are cositoare specială, greblă pentru adunat deşeuri şi pompă pentru decolmatare. Pentru mai multe lucrări efectuate în zona Vitan, pe Dâmboviţa, unul dintre utilajele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Un utilaj special al bănăţenilor curăţă apele bucureştenilor
Top