Tramvaie turceşti versus tramvaie româneşti. Cele produse la Arad vor dota toate oraşele din Alianţa Vestului, dar nu şi Timişoara

tramvai fabricate la Arad

tramvai fabricate la Arad

Dacă Timişoara a ales să achiziţioneze tramvaie noi produse în Turcia, partenerii din alianţa Vestului se vor dota cu mijloace de transport româneşti, realizate la Arad. Cu motorizări şi comandă realizată de germanii de la Siemens, tramvaiele din oraşul de pe Mureş vor circula în anii viitori atât în oraşul gazdă, dar şi în Oradea sau Cluj.

Au licitat şi au câştigat, toate oraşele din Alianţa Vestului. Desigur, cu o excepţie, Timişoara. Vorbim despre arădenii de la Astra Vagoane Călători, care vor dota Aradul, Oradea şi Clujul cu tramvaie noi nouţe.

„Avem comenzi până în anul 2023. acum, pe linia de producţie vedeţi tramvaiele Imperio, care vor circula la Arad”, am aflat de la Gheorghe Florin Sârbu.
Moderne, cu comandă şi motorizare nemţească, noile tramvaie nu vor ajunge în două dintre marile oraşe ale României, deşi vorbim despre comenzi importante. Timişoara şi Bucureşti au ales, ambele, să se doteze cu produse turceşti. Oraşul de pe Bega a decis că noile tramvaie au nevoie de baterii electrice care să asigure independenţa tramvaielor pe zeci de kilometri. Ei bine, arădenii nu au ştiut că reţeaua de alimentare „pică” pe zeci de kilometri, chiar dacă vorbim de România, şi nu au tramvaie cu asemenea baterii.

Cele două fabrici ale societăţii Astra, ambele în Arad, sunt în acest moment pline de carcasele viitoarelor tramvaie. La fabrica unde se realizează de ani buni vagoanele de cale ferată care sunt utilizate în întreaga lume se realizează structura tramvaiului.

„Metalul din care se fac aceste tramvaie este aproape integral importat. Aceasta pentru că au o mare concentraţie de cupru, ele trebuie să reziste zeci de ani de zile. Iar producătorii din România nu pot face asemenea materiale”, ne-a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

După ce sunt realizate carcasele, acestea sunt transportate la cel de-al doilea sediu arădean, fosta fabrică „Strungul”, iar aici tramvaiele devin…tramvaie. Începe montarea ferestrelor, a interiorului tramvaiului, dar, mai ales, a motorizării acestuia şi a modulului de control, nişte „cutii” intalate pe acoperişul tramvaielor şi care asigură efectiv conducerea mijlocului de transport. Marfă „fină”, aceste componente vin de la Siemens, din Germania, oferind performanţe sporite garniturilor.

Produse româneşti, toată lumea e fericită

Dacă un producător român o duce bine, o duc bine şi cei aflaţi în spatele acestuia. Vorbim despre furnizori de piese şi componente. Banii nu mai pleacă afară, economia creşte, oamenii au de lucru. Cam aceasta e şi situaţia la producătorul arădean de tramvaie. Deşi are comenzi, fabrica putea face faţă cu succes unor comenzi mai mari. Într-adevăr, piaţa dictează şi libera concurenţă decide câştigătorii. Şi condiţiile speciale din caietele de sarcini.
„S-a spus că nu am putea face faţă comenzilor. Nu este aşa, în mod normal noi ar trebui să fim integratorii. Să fie producători români care produc piesele şi subansamblele, iar noi să le montăm”, ne spune directorul general al Astra Vagoane Călători.

Pentru arădeni urmează acum un nou oraş unde va dota municipalitatea cu tramvaie noi. Galaţiul ar putea beneficia de una dintre „cunoştinţele” mai vechi a timişorenilor. Mulţi sunt cei care mai ţin minte tramvaiul „Autentic” care a circulat pe linia 9 din Timişoara. Ei bine, acest model ar putea fi cel ales pentru Galaţi.

„Modelul Autentic este un produs integral conceput şi realizat de noi. A circulat timp de şase luni la Timişoara, în teste. Oamenii stăteau în staţii şi aşteptau, treceau alte tramvaie, pentru a se putea urca şi circula cu garnitura noastră. Preţul acestui tramvai este mai mic decât cele realizate cu nemţii, au fost special realizate pentru a avea acest preţ, pentru oraşele care nu au fonduri multe. Din păcate, nu a fost luat în considerare acest lucru”, a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

Activitatea arădenilor merge mai departe, comenzile sunt îndeajuns, până în anul 2023 e de lucru, spune directorul. Sigur şi alte comenzi vor urma, tramvaiele sunt doar o parte din activitate, la Arad se realizează şi se întreţin vagoane de cale ferată, iar fabrica e plină de asemenea vagoane aflate în lucru.

Pentru a face faţă, fabrica a făcut angajări din Vietnam, în halele unităţii sunt uşor de recunoscut asiaticii îmbrăcaţi în salopete de culoare roşie.
Timişoara va mai aştepta aproximativ doi ani până la venirea primului tramvai turcesc, acesta nici nu este omologat ca şi tip, acesta va fi testat pe liniile din oraş pentru a putea fi produs în serie. Dar, important, la final va putea merge zeci de kilometri pe traseu fără să aibă nevoie de curentul de la reţea!

Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

4 comentarii pentru acest articol

Mihai a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 10:08 )

Tramvaiele „turcești” sunt produse de o firmă germano-turcă cu motoare… Siemens. Au fost vândute în multe țări, inclusiv US, Germania, Grecia și altele. Dar, nu asta e important, deși pentru români este, ci tehnologia folosită: una modernă ce se regăsește tot mai mult în orașele europene, în care firele inestetice sunt scoase măcar din zona centrală a orașelor. Nu asta ne dorim?

Timișoara se mândrește cu multe inovații și premiere. Este un oraș European, modern și conectat la pulsul măcar central-european? Așadar ce dacă Cluj sau Oradea iau tramvaie cu pantograf? Să ia, noi cred că suntem bănățeni și vrem ceva mai mult. Eu așa zic.

PS asta nu înseamnă că nu țin cu arădenii (de care sunt legat prin familie) ci doar că fabrica din Arad ar face bine să producă și tramvaie pe acumulatori, tot mai cerute de administrațiile marilor orașe.

Flo73 a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 14:00 )

Sunt de părere ca tramvaiele turcești, pe lângă ca sunt mai bune decât cele de la Arad, vor și arata mult mai bine. Cele de la Arad par puțin depășite…

Gugu Traian a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 15:41 )

Dle Mihai,
nu te pune cuSUPER-MEGA-MULTI- SPECIALISTII timisoreni, ca ei se pricep si la arhitectura,dar si la tehnica,transporturi, IT, robotica,ansamblari sudate, sau insurubate,conexiuni-conexe,structuri de toate felurile, etc,etc,etc !!!
Dumneata esti cam limitat,doar la unele tramvaie !!!

UnRromân a spus: (decembrie 15th, 2021 at 18:54 )

Chiar dacă alea turcești or fi mai bune (cu toate că nu prea cred) și mai scumpe, personal aș prefera unele made în România. Faptul că am ajuns doar un magazin de desfacere îmi dă un gust amar.
Dacă alea turcești au baterii și se elimină necesitatea pantografului, nu înseamnă că sunt mai ecologice. Dimpotrivă fabricarea și schimbarea bateriilor după un timp contribuie la poluare.
Consider că este doar un moft al autorităților locale pe banii timișorenilor. Mă rog, banii lor, treaba lor.
Sunt totuși curios cum ar fi stat trebuirile dacă tramvaiele Imperio sar fi construit în Timișoara și nu în Arad?! Tot la fel de mulțumiți ar fi fost Timișorenii?

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Peste o treime din noul stadion al Timișoarei, ridicat de primărie, a fost realizată

Mai bine de o treime din stadionul Arena Eroii Timișoarei, pe care Primăria Timișoara îl construiește în Calea Buziașului, a fost realizată. Municipalitatea a prioritizat plățile pentru noul stadion, iar lucrările avansează în ritm susținut, fără întârzieri, transmit reprezentanţii Primăriei. Până în prezent, constructorul a terminat de montat grinzile prefabricate pentru gradene la Tribuna Sud,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Peste o treime din noul stadion al Timișoarei, ridicat de primărie, a fost realizată
MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Politica vezi arhiva Politica

Ilie Bolojan

Cine este Ilie Bolojan, noul preşedinte interimar al României. A absolvit două facultăţi în Timişoara, iar din 1993 este membru al unui singur partid, PNL

Începând de astăzi, 12 februarie, Ilie Bolojan, este preşedinte interimar al României, în urma demisiei lui Klaus Iohanis din urmă cu două zile. Bolojan a ajuns în cea mai mare funcţie în stat din poziţia de preşedinte al Senatului. Ilie Bolojan s-a născut pe 17 martie 1969, în localitatea Birtin, județul Bihor. El a absolvit...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cine este Ilie Bolojan, noul preşedinte interimar al României. A absolvit două facultăţi în Timişoara, iar din 1993 este membru al unui singur partid, PNL
dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Meci infernal în Cupă! Timişoara joacă la Oradea, chiar cu favorita competiţiei

SCM Timişoara participă în această săptămână la turneul final al Cupei României la baschet. Întrecerea va avea loc între 12 și 16 februarie, la Oradea Arena. Potrivit tragerii la sorți, SCM winsed.swiss Timișoara va înfrunta CSM CSU Oradea, liderul campionatului, iar gazdele au decis ca acest sfert de finală să se dispute joi, 13 februarie,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Meci infernal în Cupă! Timişoara joacă la Oradea, chiar cu favorita competiţiei
isho.ro

Social vezi arhiva Social

Muzeul National al Banatului
Winter Sale 2025 10 Ian 2025

Economic vezi arhiva Economic

Grupul de firme BEGA a încheiat patru noi contracte cu Romgaz, în valoare de 43 milioane de lei, prin Foraj Sonde Craiova SA

Compania de servicii petroliere Foraj Sonde Craiova (simbol bursier FOSB), parte a Grupului de firme BEGA, a anunțat încheierea a patru contracte cu producătorul și furnizorul de gaze naturale Romgaz (SNG) în data de 11 februarie 2025. În total, acordurile ajung la 43 de milioane de lei. Cele patru contracte fac referire la: – Lucrări...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Grupul de firme BEGA a încheiat patru noi contracte cu Romgaz, în valoare de 43 milioane de lei, prin Foraj Sonde Craiova SA

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Mai bine de o treime din stadionul Arena Eroii Timișoarei, pe care Primăria Timișoara îl construiește în Calea Buziașului, a fost realizată. Municipalitatea a prioritizat plățile pentru noul stadion, iar lucrările avansează în ritm susținut, fără întârzieri, transmit reprezentanţii Primăriei. Până în prezent, constructorul a terminat de montat grinzile prefabricate pentru gradene la Tribuna Sud,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Peste o treime din noul stadion al Timișoarei, ridicat de primărie, a fost realizată
Compania de servicii petroliere Foraj Sonde Craiova (simbol bursier FOSB), parte a Grupului de firme BEGA, a anunțat încheierea a patru contracte cu producătorul și furnizorul de gaze naturale Romgaz (SNG) în data de 11 februarie 2025. În total, acordurile ajung la 43 de milioane de lei. Cele patru contracte fac referire la: – Lucrări...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Grupul de firme BEGA a încheiat patru noi contracte cu Romgaz, în valoare de 43 milioane de lei, prin Foraj Sonde Craiova SA
Echipele de la societatea Horticultura au demarat lucrări în Piața Mărăști, unde au plantat deja peste 1.000 de plante perene, cu costuri reduse de întreținere, adaptate la climatul local și care aduc un plus de culoare pe tot parcursul anului. Operațiunea are loc după cea similară, efectuată în Piața Bălcescu. La cererea municipalității, se plantează...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara plantează flori în sensul giratoriu de la Piața Mărăști/FOTO
Societatea Colterm foloseste mai mult gazele naturale pentru producția de energie termică, aceasta odată cu un consum mai scăzut de cărbune, o soluție considerată mai ecologică. Direcția aceasta este urmată încă din 2024. Orientarea spre gaze naturale are ca efect o reducere a emisiilor de CO₂, SO₂, NOₓ și particule fine, contribuind la îmbunătățirea calității...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Societatea Colterm se orientează tot mai mult pe consumul de gaze naturale, în detrimentul cărbunelui
Brokerul de credite din grupul Imobiliare.ro, imobiliare.ro Finance, a intermediat, pe parcursul anului trecut, credite în valoare de 350 de milioane de euro, volumele de creditare înregistrând un avans spectaculos, cu 75%, față de 2023. În 2025, țintește numărul 1 la nivel de piață. Această evoluție provine, în parte, din creșterea cu 72% înregistrată pe...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Creștere de 72% la credite pentru casă. Valoarea medie a unei finanțări acordate de imobiliare.ro Finance a ajuns la 71.000 de euro
Cosmin Tabără, fostul viceprimar al Timișoarei, vrea să îi învețe pe angajații STPT să stingă incendiile care pot apăra la noile vehicule electrice folosite în transportu în comun local. Instruirea personalului e foarte importantă, iar aceasta se poate face prin colaborarea cu cei de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență, spune acesta. Tabără solicită dotarea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Fostul viceprimar Tabără atrage atenția: e nevoie de mijloace de stingere a incendiilor la vehiculele electrice, dar și de instruirea personalului
Bănățenii sunt din nou așteptați în Serbia, la un nou festival culinar. De această dată, la Kačarevo are loc, între 13 și 16 februarie, o nouă ediție spectaculoasă a Slaninijadei. Acest festival unic, dedicat produselor locale din carne afumată, aduce în prim-plan slănina de cea mai bună calitate, cârnații, jumările și numeroase alte delicatese care...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Festivalurile culinare din Serbia continuă la Kacarevo, cu Slaninijada/FOTO
Începând de astăzi, 12 februarie, Ilie Bolojan, este preşedinte interimar al României, în urma demisiei lui Klaus Iohanis din urmă cu două zile. Bolojan a ajuns în cea mai mare funcţie în stat din poziţia de preşedinte al Senatului. Ilie Bolojan s-a născut pe 17 martie 1969, în localitatea Birtin, județul Bihor. El a absolvit...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cine este Ilie Bolojan, noul preşedinte interimar al României. A absolvit două facultăţi în Timişoara, iar din 1993 este membru al unui singur partid, PNL
Doi dintre atleții legitimați la Politehnica Timișoara se pregătesc de participarea la Campionatul Balcanic de sală, seniori. Competiția va avea loc la Belgrad, sâmbătă, 15 februarie. O delegație a Politehnicii Timișoara se află în capitala Serbiei, la Belgrad, de mai multe zile, unde sâmbătă, 15 februarie, se va desfășura Campionatul Balcanic de sală la seniori....
Citeşte tot articolul Citeste articolul În căutarea afirmării! Doi sportivi de la Poli se pregătesc de Campionatul Balcanic de sală
Top