Tramvaie turceşti versus tramvaie româneşti. Cele produse la Arad vor dota toate oraşele din Alianţa Vestului, dar nu şi Timişoara

tramvai fabricate la Arad

tramvai fabricate la Arad

Dacă Timişoara a ales să achiziţioneze tramvaie noi produse în Turcia, partenerii din alianţa Vestului se vor dota cu mijloace de transport româneşti, realizate la Arad. Cu motorizări şi comandă realizată de germanii de la Siemens, tramvaiele din oraşul de pe Mureş vor circula în anii viitori atât în oraşul gazdă, dar şi în Oradea sau Cluj.

Au licitat şi au câştigat, toate oraşele din Alianţa Vestului. Desigur, cu o excepţie, Timişoara. Vorbim despre arădenii de la Astra Vagoane Călători, care vor dota Aradul, Oradea şi Clujul cu tramvaie noi nouţe.

„Avem comenzi până în anul 2023. acum, pe linia de producţie vedeţi tramvaiele Imperio, care vor circula la Arad”, am aflat de la Gheorghe Florin Sârbu.
Moderne, cu comandă şi motorizare nemţească, noile tramvaie nu vor ajunge în două dintre marile oraşe ale României, deşi vorbim despre comenzi importante. Timişoara şi Bucureşti au ales, ambele, să se doteze cu produse turceşti. Oraşul de pe Bega a decis că noile tramvaie au nevoie de baterii electrice care să asigure independenţa tramvaielor pe zeci de kilometri. Ei bine, arădenii nu au ştiut că reţeaua de alimentare „pică” pe zeci de kilometri, chiar dacă vorbim de România, şi nu au tramvaie cu asemenea baterii.

Cele două fabrici ale societăţii Astra, ambele în Arad, sunt în acest moment pline de carcasele viitoarelor tramvaie. La fabrica unde se realizează de ani buni vagoanele de cale ferată care sunt utilizate în întreaga lume se realizează structura tramvaiului.

„Metalul din care se fac aceste tramvaie este aproape integral importat. Aceasta pentru că au o mare concentraţie de cupru, ele trebuie să reziste zeci de ani de zile. Iar producătorii din România nu pot face asemenea materiale”, ne-a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

După ce sunt realizate carcasele, acestea sunt transportate la cel de-al doilea sediu arădean, fosta fabrică „Strungul”, iar aici tramvaiele devin…tramvaie. Începe montarea ferestrelor, a interiorului tramvaiului, dar, mai ales, a motorizării acestuia şi a modulului de control, nişte „cutii” intalate pe acoperişul tramvaielor şi care asigură efectiv conducerea mijlocului de transport. Marfă „fină”, aceste componente vin de la Siemens, din Germania, oferind performanţe sporite garniturilor.

Produse româneşti, toată lumea e fericită

Dacă un producător român o duce bine, o duc bine şi cei aflaţi în spatele acestuia. Vorbim despre furnizori de piese şi componente. Banii nu mai pleacă afară, economia creşte, oamenii au de lucru. Cam aceasta e şi situaţia la producătorul arădean de tramvaie. Deşi are comenzi, fabrica putea face faţă cu succes unor comenzi mai mari. Într-adevăr, piaţa dictează şi libera concurenţă decide câştigătorii. Şi condiţiile speciale din caietele de sarcini.
„S-a spus că nu am putea face faţă comenzilor. Nu este aşa, în mod normal noi ar trebui să fim integratorii. Să fie producători români care produc piesele şi subansamblele, iar noi să le montăm”, ne spune directorul general al Astra Vagoane Călători.

Pentru arădeni urmează acum un nou oraş unde va dota municipalitatea cu tramvaie noi. Galaţiul ar putea beneficia de una dintre „cunoştinţele” mai vechi a timişorenilor. Mulţi sunt cei care mai ţin minte tramvaiul „Autentic” care a circulat pe linia 9 din Timişoara. Ei bine, acest model ar putea fi cel ales pentru Galaţi.

„Modelul Autentic este un produs integral conceput şi realizat de noi. A circulat timp de şase luni la Timişoara, în teste. Oamenii stăteau în staţii şi aşteptau, treceau alte tramvaie, pentru a se putea urca şi circula cu garnitura noastră. Preţul acestui tramvai este mai mic decât cele realizate cu nemţii, au fost special realizate pentru a avea acest preţ, pentru oraşele care nu au fonduri multe. Din păcate, nu a fost luat în considerare acest lucru”, a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

Activitatea arădenilor merge mai departe, comenzile sunt îndeajuns, până în anul 2023 e de lucru, spune directorul. Sigur şi alte comenzi vor urma, tramvaiele sunt doar o parte din activitate, la Arad se realizează şi se întreţin vagoane de cale ferată, iar fabrica e plină de asemenea vagoane aflate în lucru.

Pentru a face faţă, fabrica a făcut angajări din Vietnam, în halele unităţii sunt uşor de recunoscut asiaticii îmbrăcaţi în salopete de culoare roşie.
Timişoara va mai aştepta aproximativ doi ani până la venirea primului tramvai turcesc, acesta nici nu este omologat ca şi tip, acesta va fi testat pe liniile din oraş pentru a putea fi produs în serie. Dar, important, la final va putea merge zeci de kilometri pe traseu fără să aibă nevoie de curentul de la reţea!

Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

4 comentarii pentru acest articol

Mihai a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 10:08 )

Tramvaiele „turcești” sunt produse de o firmă germano-turcă cu motoare… Siemens. Au fost vândute în multe țări, inclusiv US, Germania, Grecia și altele. Dar, nu asta e important, deși pentru români este, ci tehnologia folosită: una modernă ce se regăsește tot mai mult în orașele europene, în care firele inestetice sunt scoase măcar din zona centrală a orașelor. Nu asta ne dorim?

Timișoara se mândrește cu multe inovații și premiere. Este un oraș European, modern și conectat la pulsul măcar central-european? Așadar ce dacă Cluj sau Oradea iau tramvaie cu pantograf? Să ia, noi cred că suntem bănățeni și vrem ceva mai mult. Eu așa zic.

PS asta nu înseamnă că nu țin cu arădenii (de care sunt legat prin familie) ci doar că fabrica din Arad ar face bine să producă și tramvaie pe acumulatori, tot mai cerute de administrațiile marilor orașe.

Flo73 a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 14:00 )

Sunt de părere ca tramvaiele turcești, pe lângă ca sunt mai bune decât cele de la Arad, vor și arata mult mai bine. Cele de la Arad par puțin depășite…

Gugu Traian a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 15:41 )

Dle Mihai,
nu te pune cuSUPER-MEGA-MULTI- SPECIALISTII timisoreni, ca ei se pricep si la arhitectura,dar si la tehnica,transporturi, IT, robotica,ansamblari sudate, sau insurubate,conexiuni-conexe,structuri de toate felurile, etc,etc,etc !!!
Dumneata esti cam limitat,doar la unele tramvaie !!!

UnRromân a spus: (decembrie 15th, 2021 at 18:54 )

Chiar dacă alea turcești or fi mai bune (cu toate că nu prea cred) și mai scumpe, personal aș prefera unele made în România. Faptul că am ajuns doar un magazin de desfacere îmi dă un gust amar.
Dacă alea turcești au baterii și se elimină necesitatea pantografului, nu înseamnă că sunt mai ecologice. Dimpotrivă fabricarea și schimbarea bateriilor după un timp contribuie la poluare.
Consider că este doar un moft al autorităților locale pe banii timișorenilor. Mă rog, banii lor, treaba lor.
Sunt totuși curios cum ar fi stat trebuirile dacă tramvaiele Imperio sar fi construit în Timișoara și nu în Arad?! Tot la fel de mulțumiți ar fi fost Timișorenii?

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

isho.ro
isho.ro

Cele mai citite articole


gauss-topografie-timisoara_728x90px

Administratie vezi arhiva Administratie

Expoziție de reptile vii 13 - 22 mai
Expoziție de reptile vii 13 - 22 mai

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Timişoara va fi gazdă pentru un meci oficial al Vulturilor

„Vulturii” lui Dragan Petricevic vor susţine următorul examen în precalificările FIBA EuroBasket 2025 în sala „Constantin Jude” din Timişoara. Meciul cu Luxemburg, al treilea cu antrenorul Dragan Petricevic pe banca tehnică, va avea loc în data de 30 iunie, fiind urmat, în 3 iulie, la Durres, de cel cu Albania. Vor fi ultimele partide disputate...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timişoara va fi gazdă pentru un meci oficial al Vulturilor
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Ambasadorul Irlandei în România s-a aflat în vizită la CCIA Timiș

Paul McGarry, ambasadorul Irlandei în România, a avut miercuri, cu prilejul vizitei oficiale la Timișoara, o întâlnire cu președintele CCIA Timiș, Florica Chiriță. Scopul vizitei a fost acela de intensificare a relațiilor de afaceri între cele două țări. Poziția geografică, forța de muncă bine calificată, sunt atuuri ale Timișului. „Dorim să creștem valoarea schimburilor comerciale...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ambasadorul Irlandei în România s-a aflat în vizită la CCIA Timiș

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Judeţul Timiș va trimite spre Ucraina trei tiruri pline cu ajutoare. Acestea vor ajunge în zona Harkov, și vor conține medicamente, produse sanitare, dar și sisteme foto-voltaice. Sumele necesare au fost oferite, în cea mai mare parte, de Consiliul Județean Timiș. Derularea operațiunilor se va realiza prin intermediul Crucii Roșii. ”Conflictul din Ucraina a unit...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Trei tiruri cu ajutoare pleacă din Timiș spre Ucraina
Paul McGarry, ambasadorul Irlandei în România, a avut miercuri, cu prilejul vizitei oficiale la Timișoara, o întâlnire cu președintele CCIA Timiș, Florica Chiriță. Scopul vizitei a fost acela de intensificare a relațiilor de afaceri între cele două țări. Poziția geografică, forța de muncă bine calificată, sunt atuuri ale Timișului. „Dorim să creștem valoarea schimburilor comerciale...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ambasadorul Irlandei în România s-a aflat în vizită la CCIA Timiș
O importantă delegație din Germania, reprezentată la nivel academic, politic și economic, formată din reprezentanți ai mediului academic, oameni de afaceri, condusă de secretarul de stat Malte Krückels, s-a aflat miercuri, 25 mai 2022, în vizită la Universitatea Politehnica Timișoara. La sediul Bibliotecii UPT au fost semnate două acorduri de cooperare cu instituții de învățământ...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea Politehnica Timișoara a semnat două acorduri de colaborare cu instituții de învățământ superior din Germania/FOTO
Consiliul Local Timișoara a avut de dezbătut și aprobat, marți, bilanțul societății Horticultura SA, care aparține municipalității. Primarul Fritz a anunțat că acolo situația nu e deloc una bună, că s-au descoperit probleme în ceea ce privește raportarea profitului din anii trecuți și că va cere un control amănunțit a activității de anii trecuți. Desigur,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Administrația Fritz caută bube din bilanțurile din anii trecuți la Horticultura. Se va face un audit extins
Polițiștii Secției 1 Urbane Timișoara au reținut un bărbat, de 33 de ani, bănuit de comiterea unei infracțiuni de furt în formă continuată. Cel în cauză a fost introdus în Centrul de Reținere și Arestare Preventivă din cadrul Inspectoratului de Poliție Județean Timiș. La data 24 mai, în urma investigațiilor efectuate, polițiștii Secției 1 Poliție...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Hoţ „conştiincios”! A furat mai multe luni de la locul de muncă
Cinci școli din Timișoara vor fi ajutate de Primăria Timișoara să acceseze fonduri europene în vederea oferirii elevilor de pregătire profesională adaptată la cererile de pe piața muncii. Municipalitatea va suporta din bani de la buget coparticiparea proprie a școlilor la proiectele europene. Școlile respective sunt angajate în parteneriate în două proiecte importante pentru pregătirea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cinci școli timișorene vor primi, cu sprijinul primăriei, bani europeni pentru a pregăti elevi după cerințele de pe piața muncii
Top