Tramvaie turceşti versus tramvaie româneşti. Cele produse la Arad vor dota toate oraşele din Alianţa Vestului, dar nu şi Timişoara

tramvai fabricate la Arad

tramvai fabricate la Arad

Dacă Timişoara a ales să achiziţioneze tramvaie noi produse în Turcia, partenerii din alianţa Vestului se vor dota cu mijloace de transport româneşti, realizate la Arad. Cu motorizări şi comandă realizată de germanii de la Siemens, tramvaiele din oraşul de pe Mureş vor circula în anii viitori atât în oraşul gazdă, dar şi în Oradea sau Cluj.

Au licitat şi au câştigat, toate oraşele din Alianţa Vestului. Desigur, cu o excepţie, Timişoara. Vorbim despre arădenii de la Astra Vagoane Călători, care vor dota Aradul, Oradea şi Clujul cu tramvaie noi nouţe.

„Avem comenzi până în anul 2023. acum, pe linia de producţie vedeţi tramvaiele Imperio, care vor circula la Arad”, am aflat de la Gheorghe Florin Sârbu.
Moderne, cu comandă şi motorizare nemţească, noile tramvaie nu vor ajunge în două dintre marile oraşe ale României, deşi vorbim despre comenzi importante. Timişoara şi Bucureşti au ales, ambele, să se doteze cu produse turceşti. Oraşul de pe Bega a decis că noile tramvaie au nevoie de baterii electrice care să asigure independenţa tramvaielor pe zeci de kilometri. Ei bine, arădenii nu au ştiut că reţeaua de alimentare „pică” pe zeci de kilometri, chiar dacă vorbim de România, şi nu au tramvaie cu asemenea baterii.

Cele două fabrici ale societăţii Astra, ambele în Arad, sunt în acest moment pline de carcasele viitoarelor tramvaie. La fabrica unde se realizează de ani buni vagoanele de cale ferată care sunt utilizate în întreaga lume se realizează structura tramvaiului.

„Metalul din care se fac aceste tramvaie este aproape integral importat. Aceasta pentru că au o mare concentraţie de cupru, ele trebuie să reziste zeci de ani de zile. Iar producătorii din România nu pot face asemenea materiale”, ne-a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

După ce sunt realizate carcasele, acestea sunt transportate la cel de-al doilea sediu arădean, fosta fabrică „Strungul”, iar aici tramvaiele devin…tramvaie. Începe montarea ferestrelor, a interiorului tramvaiului, dar, mai ales, a motorizării acestuia şi a modulului de control, nişte „cutii” intalate pe acoperişul tramvaielor şi care asigură efectiv conducerea mijlocului de transport. Marfă „fină”, aceste componente vin de la Siemens, din Germania, oferind performanţe sporite garniturilor.

Produse româneşti, toată lumea e fericită

Dacă un producător român o duce bine, o duc bine şi cei aflaţi în spatele acestuia. Vorbim despre furnizori de piese şi componente. Banii nu mai pleacă afară, economia creşte, oamenii au de lucru. Cam aceasta e şi situaţia la producătorul arădean de tramvaie. Deşi are comenzi, fabrica putea face faţă cu succes unor comenzi mai mari. Într-adevăr, piaţa dictează şi libera concurenţă decide câştigătorii. Şi condiţiile speciale din caietele de sarcini.
„S-a spus că nu am putea face faţă comenzilor. Nu este aşa, în mod normal noi ar trebui să fim integratorii. Să fie producători români care produc piesele şi subansamblele, iar noi să le montăm”, ne spune directorul general al Astra Vagoane Călători.

Pentru arădeni urmează acum un nou oraş unde va dota municipalitatea cu tramvaie noi. Galaţiul ar putea beneficia de una dintre „cunoştinţele” mai vechi a timişorenilor. Mulţi sunt cei care mai ţin minte tramvaiul „Autentic” care a circulat pe linia 9 din Timişoara. Ei bine, acest model ar putea fi cel ales pentru Galaţi.

„Modelul Autentic este un produs integral conceput şi realizat de noi. A circulat timp de şase luni la Timişoara, în teste. Oamenii stăteau în staţii şi aşteptau, treceau alte tramvaie, pentru a se putea urca şi circula cu garnitura noastră. Preţul acestui tramvai este mai mic decât cele realizate cu nemţii, au fost special realizate pentru a avea acest preţ, pentru oraşele care nu au fonduri multe. Din păcate, nu a fost luat în considerare acest lucru”, a mai declarat Gheorghe Florin Sârbu.

Activitatea arădenilor merge mai departe, comenzile sunt îndeajuns, până în anul 2023 e de lucru, spune directorul. Sigur şi alte comenzi vor urma, tramvaiele sunt doar o parte din activitate, la Arad se realizează şi se întreţin vagoane de cale ferată, iar fabrica e plină de asemenea vagoane aflate în lucru.

Pentru a face faţă, fabrica a făcut angajări din Vietnam, în halele unităţii sunt uşor de recunoscut asiaticii îmbrăcaţi în salopete de culoare roşie.
Timişoara va mai aştepta aproximativ doi ani până la venirea primului tramvai turcesc, acesta nici nu este omologat ca şi tip, acesta va fi testat pe liniile din oraş pentru a putea fi produs în serie. Dar, important, la final va putea merge zeci de kilometri pe traseu fără să aibă nevoie de curentul de la reţea!

Etichete , ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

4 comentarii pentru acest articol

Mihai a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 10:08 )

Tramvaiele „turcești” sunt produse de o firmă germano-turcă cu motoare… Siemens. Au fost vândute în multe țări, inclusiv US, Germania, Grecia și altele. Dar, nu asta e important, deși pentru români este, ci tehnologia folosită: una modernă ce se regăsește tot mai mult în orașele europene, în care firele inestetice sunt scoase măcar din zona centrală a orașelor. Nu asta ne dorim?

Timișoara se mândrește cu multe inovații și premiere. Este un oraș European, modern și conectat la pulsul măcar central-european? Așadar ce dacă Cluj sau Oradea iau tramvaie cu pantograf? Să ia, noi cred că suntem bănățeni și vrem ceva mai mult. Eu așa zic.

PS asta nu înseamnă că nu țin cu arădenii (de care sunt legat prin familie) ci doar că fabrica din Arad ar face bine să producă și tramvaie pe acumulatori, tot mai cerute de administrațiile marilor orașe.

Flo73 a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 14:00 )

Sunt de părere ca tramvaiele turcești, pe lângă ca sunt mai bune decât cele de la Arad, vor și arata mult mai bine. Cele de la Arad par puțin depășite…

Gugu Traian a spus: (noiembrie 22nd, 2019 at 15:41 )

Dle Mihai,
nu te pune cuSUPER-MEGA-MULTI- SPECIALISTII timisoreni, ca ei se pricep si la arhitectura,dar si la tehnica,transporturi, IT, robotica,ansamblari sudate, sau insurubate,conexiuni-conexe,structuri de toate felurile, etc,etc,etc !!!
Dumneata esti cam limitat,doar la unele tramvaie !!!

UnRromân a spus: (decembrie 15th, 2021 at 18:54 )

Chiar dacă alea turcești or fi mai bune (cu toate că nu prea cred) și mai scumpe, personal aș prefera unele made în România. Faptul că am ajuns doar un magazin de desfacere îmi dă un gust amar.
Dacă alea turcești au baterii și se elimină necesitatea pantografului, nu înseamnă că sunt mai ecologice. Dimpotrivă fabricarea și schimbarea bateriilor după un timp contribuie la poluare.
Consider că este doar un moft al autorităților locale pe banii timișorenilor. Mă rog, banii lor, treaba lor.
Sunt totuși curios cum ar fi stat trebuirile dacă tramvaiele Imperio sar fi construit în Timișoara și nu în Arad?! Tot la fel de mulțumiți ar fi fost Timișorenii?

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Operatorul Stației de transfer Timișoara răspunde acuzațiilor de refuz al colectării deșeurilor

Amenințată cu rezilierea contractului pentru operarea Stației de transfer Timișoara și a centrelor de colectare a deșeurilor de la Deta, Jimbolia și Făget începând cu 3 decembrie, societatea vizată spune că nu poate presta acest serviciu în lipsa unor contracte care să reglementeze operațiunile. Consiliul Județean Timiș a anunțat că într-o ședință de plen extraordinară,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Operatorul Stației de transfer Timișoara răspunde acuzațiilor de refuz al colectării deșeurilor
dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Alfred Simonis de 1 decembrie: “De prea multe ori confundăm patriotismul doar cu festivitățile de Ziua Națională”

Într-un mesaj tranmsis de 1 decembrie preşedintele CJ Timiuş, Alfred Simonis, afirmă că Ziua Naţională nu trebuie să însemne doar ceremonii, fiindcă România “nu se construiește din vorbe mari”.  Simonis afirmă că adevăratul patriotism înseamnă munca de zi cu zi.  Mai presus de toate, Ziua Naţională ar trebui să ne ramintească obligaţia de-a transforma viaţa...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis de 1 decembrie: “De prea multe ori confundăm patriotismul doar cu festivitățile de Ziua Națională”
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

Dumbrăvița revine în Cupă. Are meci acasă cu o parteneră de eșalon

CSC Dumbrăvița joacă în deschiderea etapei a 2-a a grupelor Cupei României. Mâine, de la ora 14.00, întâlnește, pe arena „Ştefan Dobay”, o altă divizionară secundă, CSM Slatina, în Grupa A a competiției. Partida va fi transmisă pe canalul de YouTube FRF TV. Va fi prima întâlnire din cele două programate între CSC Dumbrăvița și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Dumbrăvița revine în Cupă. Are meci acasă cu o parteneră de eșalon
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Black Friday la Iulius Town Timișoara

Economic vezi arhiva Economic

Lucrările la tronsonul de autostradă Margina – Holdea continuă/Foto & Video

În ciuda vremii umede, echipele UMB GRUP și Euro-Asfalt lucrează în continuare pe 11 fronturi active pe tronsonul de autostradă Margina – Holdea. În subteran, excavațiile continuă, fiind acordată o atenție specială stratificației terenului. În acest sens, geologul de pe șantier monitorizează în permanență frontul de lucru, iar în funcție de interpretarea geologică se adoptă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Lucrările la tronsonul de autostradă Margina – Holdea continuă/Foto & Video

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Noile autobuze electrice ale Timișoarei au acum la dispoziție stații de încărcare moderne, situate sub o platformă care să le protejeze. La garajul STPT din zona Dâmbovița a fost in sfârșit finalizată investiția realizată in acest scop. La aproape trei ani de la demararea licitației, aceasta este acum gata. Acolo au fost amplasate 48 de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Autobuzele electrice ale Timișoarei au acum o platformă acoperită unde pot fi alimentate cu energie
Departamentul de Sociologie din cadrul Facultății de Sociologie și Asistență Socială și studenții voluntari din cadrul Universității de Vest din Timișoara își unesc eforturile și invită comunitatea academică și publicul larg la Socio Claus. Pentru al optulea an consecutiv, în perioada 8-12 decembrie are loc campania care promovează incluziunea, solidaritatea, acceptarea, empatia și susținerea față...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cea mai nouă ediție a Socio Claus e pregătită de start
Câteva mii de persoane au participat, la orele prânzului, la ceremonia desfășurată în fața Catedralei Mitropolitane din Timișoara, dedicată zilei de 1 Decembrie, Ziua Națională a României. De această dată a fost doar o defilare a cadrelor militare, a forțelor de ordine și ISU, plus câteva grupuri folclorice, dar fără tehnică militară sau mijloace de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ziua Națională a României a fost sărbătorită în centrul Timișoarei
Amenințată cu rezilierea contractului pentru operarea Stației de transfer Timișoara și a centrelor de colectare a deșeurilor de la Deta, Jimbolia și Făget începând cu 3 decembrie, societatea vizată spune că nu poate presta acest serviciu în lipsa unor contracte care să reglementeze operațiunile. Consiliul Județean Timiș a anunțat că într-o ședință de plen extraordinară,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Operatorul Stației de transfer Timișoara răspunde acuzațiilor de refuz al colectării deșeurilor
Într-un mesaj tranmsis de 1 decembrie preşedintele CJ Timiuş, Alfred Simonis, afirmă că Ziua Naţională nu trebuie să însemne doar ceremonii, fiindcă România “nu se construiește din vorbe mari”.  Simonis afirmă că adevăratul patriotism înseamnă munca de zi cu zi.  Mai presus de toate, Ziua Naţională ar trebui să ne ramintească obligaţia de-a transforma viaţa...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis de 1 decembrie: “De prea multe ori confundăm patriotismul doar cu festivitățile de Ziua Națională”
Duminică seară, Postul de Poliție Transporturi Feroviare Băile Herculane a fost sesizat că trenul IR care circula pe relația Budapesta-Craiova, în zona stației Mehadia a surprins și accidentat o persoană. Bărbatul de 72 de ani, din comuna Domașnea, a decedat în urma evenimentului. Mecanicul locomotivei a fost testat privind consumul de alcool, rezultatul fiind 0....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Bărbat spulberat de tren în Banat
Top
deBanat.ro - spune realitatea!
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.