Societatea de Transport Public Local Timișoara este următoarea „regie” din proprietatea municipalității la care urmează schimbarea conducerii, deocamdată doar pentru Consiliul de Administrație. Primarul Dominic Fritz a pregătit temeinic schimbarea, cu o conferință de presă în care a prezentat un adevărat dezastru la STPT, dar nu a spus cine ar urma să preia posturile eliberate, ci doar că dacă există o majoritate la votul Consiliului Local Timișoara aceasta se va vedea.
Dosar penal pentru fostul director liberal, care a promis favoruri politice și posturi în cadrul STPT, datorii de 20 de milioane la furnizori, subvenții de la primărie care acoperă 85% din veniturile societății, toate acestea au fost prezentate de primarul Dominic Fritz ca fiind premizele unei schimbări a Consiliului de Administrație al STPT. Ce puțin acesta este target-ul pe care primarul și-l propune marți, la ședința de plen a Consiliului Local Timișoara.
”Mâine în consiliul local vor intra niște cifre de la STPT, vom vedea că STPT este pe pierdere în anul 2021 și vedem că acumulează tot mai multe pierderi. STPT este o companie cu care ar trebui să ne mândrim. (…) Svem 80 de milioane de lei pentru subvenții la STPT. Aceste subvenții au ajuns să acopere 85% din veniturile societății, deci doar 15 are venituri proprii prin vânzarea biletelor. (…)Avem două variante, fie ne complace în această situație a unui transport în comun neperformant, în care băgăm bani și pe partea de investiții și pe partea de subvenții, fără să vedem rezultate concrete, fie luăm măsuri. În 2020 încasările au fost sub 30%, în 2021 au căzut la 15%. s-a încheiat un contract, și ăsta este unul dintre păcatele ordinare. Datoriile au crescut foarte mult în ultimii ani. Avem datorii istorice, de ani mulți, la ANAF, de 90 de milioane. STPT a fost o societate care nu a plătit ani de zile contribuțiile angajatorului și a rămas cu o sentință definitivă. Există și datorii curente de 20 de milioane de lei către furnizori, peste 1000. o problemă e situația de personal. 65% din cheltuieli sunt pentru salarii, nu neapărat pentru șoferi. Din 2018 s-au angajat la STPT 221 de oameni, marea majoritate a acestor oameni lucrează pe la birouri, nu s-a schimbat numărul șoferilor. Asta e 13 milioane în plus pentru cheltuieli de personal, salariile nu au crescut. Sunteți cu toții conștienți de dosarul penal al fostului director, pentru oferirea unor angajări contra favoruri politice”, a anunțat primarul Dominic Fritz.
Majoritatea din CL Timişoara îi permite lui Fritz să dea jos actualul Consiliu de Administrație și chiar să își impună proprii favoriți sau cei negociați. Se va face acest lucru așa cum s-a făcut la Colterm sau la SDM, unde cei numiți nu sunt neapărat cea mai bună alegere? Fritz nu a răspuns la această întrebare, dar a spus că dacă va exista o majoritate la vot, propunerea sa va trece. Mai mult, el spune că, de fapt, această schimbare a CA, ar avea ca scop chiar oprirea apariției unei situații ca cea existentă acum la Colterm. De asemenea, el nu vrea să admită că vicele său, Ruben Lațcău, ar fi cel care se ocupă cu negocierile politice secrete pentru astfel de majorități.
”Eu fac această propunere către Consiliul Local, dacă există majoritate vom venea mâine. Eu țin legătura cu toate formațiunile politice. Ca să nu ajungem în situație ca la Colterm, unde avem companie în insolvență, trebuie să luăm măsuri urgente”, a mai spus Fritz.
El nu a spus dacă eficientizarea activității va însemna și o scădere semnificativă a gratuităților.
”Este unul dintre motivele pentru creșterea tarifelor. Nici măcar nu au fost adaptate inflației. Vedem cum va fi cu noile tarife. Pe termen lung e necesar ca lunga listă de gratuități să fie revizuită. STPT depinde de aceste subvenții ca să plătească furnizorii”, a mai spus Fritz.
De asemenea, am mai aflat că va fi numit un nou director la Asociația SMTT, care se ocupă de transportul metropolitan, unde fostul director, considerat unul care nu prea avea ce căuta acolo, și-a dat demisia. La fel, și contractul semnat cu ”căpușa” SMTT va fi schimbat, aceasta și cu ajutorul unor specialiști de la Banca Europeană pentru Devoltare.
Comentarii prin facebook