Refacerea podului rutier, care lega România și Ungaria, peste Mureș, în zona Cenad, este promovată de Asociația Bastionul din Timișoara într-un mod inedit. Cele două căi de comunicație au existat până la finalul celui de al doilea război mondial, dar autoritățile au decis să le dinamiteze. Acum, ideea reconstruirii și redeschiderii este din nou în prim plan.
Modul de promovare a inițiativei este unul cu totul inedit, prin intermediul unei ture cicliste cu lungimea de 300 de kilometri. Experiența va fi una unică, spun organizatorii, Asociația Bastion și Clubul Velocitas. Evenimentul are loc în acest weekend, în zilele de 18 și 19 iunie, va urma traseul Timișoara – Szeged, sub numele de turul ciclist Bela Bartok. Așa că dacă sunteți amatori de pedalat, sunteți cu toții așteptați la eveniment.
Evenimentul își propune să promoveze refacerea podului peste Mureș, care a existat între Cenad(România) și Apatfalva (Ungaria), folosit odinioară ca punct de trecere a
frontierei dintre cele două țări vecine.
„Între Cenad și Apatfalva au fost cândva două poduri, unul pentru traficul normal și unul de cale ferată. Au rămas doar pilonii. Au fost dinamitate în 1940. Știu că în Ungaria există deja discuții pentru refacerea podului. Pentru acest proiect e nevoie să se așeze la masă consiliile județene, Bucureștiul cu Budapesta, trebuie să fie o voință politică. Și cu ajutor de la Uniunea Europeană, cred că se poate face”, a declarat președintele Asociației Bastionul, Tamas Peter, consulul onorific al Ungariei la Timișoara.
Turul ciclist susține, de asemenea, construcția unei piste de biciclete de la Timișoara până la vama Cenad, de unde există deja amenajate căi pentru bicicliști spre Mako și Szeged.
„Vrem să promovăm și construcția unei piste de biciclete de la Timișoara până la Cenad. De acolo se poate merge deja pe pistă până la Mako și Szeged. Un alt motiv pentru care facem turul acesta de biciclete este să promovăm apropierea între Timișoara și Szeged. Vrem să aducem mai aproape cele două comunități. Nu avem
niciun tren care să circule între cele două orașe, dar vrem să vină turiști de acolo în Capitala Culturală Europeană”, a mai declarat Peter Tamas.
Turul ciclist se adresează atât profesioniștilor, cât și amatorilor. Înscrierile se pot face pe site-ul raceday.ro, al clubului de ciclism Velocitas. Nu se percepe taxă de participare.
Inițiativa este susținută de Consiliul Județean Timiș. Alin Nica, președintele CJT, vorbește despre importanța demersului.
„Am reluat discuțiile legate de construcția unui pod în dreptul localității Apatfalva din Ungaria cu ocazia întâlnirii pe care am avut-o cu președintele județului Csongrad, în februarie. E foarte important pentru întreaga zonă de vest a județului Timiș, noi nu avem o ieșire de trafic greu spre Ungaria. Iar acest pod ar facilita investițiile în toată zona de vest, Sânnicolau Mare e un pol economic, iar companiile nu ar trebui să ocolească peste 80 de kilometri, pe la Pecica, pentru a ajunge în occident și a aduce marfa de acolo. Am convenit ca după alegerile din Ungaria, din luna aprilie, să ne întâlnim și să avansăm cu acest proiect pe care și noi, și ei îl susținem. Dar e nevoie și de lobby la București ca acest proiect să prindă contur. Iată că au trecut 70 de ani de la distrugerea podului și de atunci nu s-a mai refăcut. Vrem să folosim prilejul pe care ni-l dă acest tur de biciclete între Timișoara și Szeged de a promova construirea unui nou pod peste Mureș, dar și o inițiativă nouă a noastră, o pistă de între Timișoara și Szeged, obiectiv pe care vrem să-l realizăm folosind asociația DKMT, care și-a pierdut din eficiență mai mult din neimplicarea autorităților locale din România, pentru că sârbii și ungurii au avut mai multe proiecte de succes împreună, cum e calea ferată între Novi Sad și Szeged. Dar dorim să dăm un nou impuls acestei colaborări transfrontaliere”, a spus Alin Nica.
Traseul și programul evenimentului
Plecarea va avea loc sâmbătă, 18 iunie, de la ora 10.30, din Piața Unirii. Se iese pe Calea Aradului, iar apoi traseul cuprinde Sânandrei – Carani – Gelu – Variaș – Periam – Sânpetru Mare – Saravale și Sânnicolaul Mare (68 de kilometri).
În Periam va fi amenajat un punct de hidratare și recreere, iar la Sânnicolau Mare, sosirea se face în centrul orașului. Cicliștii se vor putea odihni în grădina de vară din spatele castelului Nako, unde vor avea la dispoziție gustări și apă. Tot aici va avea loc și un program cultural de două ore susținut de grupul maghiar Mentes Maskent Trio.
De la Sânnicolaul Mare traseul continuă, de la ora 16.00, spre Beba Veche și punctual de trecere de la Triplex Confinuim și Kubekhaza, apoi se pedalează pe traseul Szoreg – Ujszentivan – Tiszasziget și Szeged (65 de kilometri).
În Szeged, se ajunge pe malul Tisei, unde gazdele pregătesc pentru oaspeți o delicioasă supă de pește. Participanții se pot caza peste noapte în numeroasele hoteluri și pensiuni din Szeged. A doua zi, de la ora 9.00, se pleacă spre Mako, unde, în centrul orașului se va face o scurtă oprire pentru o băutură răcoritoare și o gustare.
Apoi se va continua drumul și apoi Apatfalva, unde se va traversa râul Mureș cu ajutorul unui ponton de trecere peste apă. Urmează încă o scurtă oprire se va face la Sânnicolau Mare pentru a ne răcori, iar la ora 14.00 se pleacă pe traseul Saravale – Sânpetru Mare – Periam – Variaș – Hodoni – Sânandrei – Dumbrăvița. La Dumbrăvița, programul se încheie cu o festivitate de premiere, o cină și concerte susținute de trupele TM Groove & Maria Hojda, 8 Light Minutes și Sleeping Insomnia.
Comentarii prin facebook