Timișoara sărbătorește 80 de ani de la lansarea în circulație a firobusului

Unul dintre principalele mijloace de transport public timișorean, troleibuzul sau firobusul așa cum îl știu și astăzi timișorenii adevărați, împlinește 80 de ani de când e pe traseu în orașul de pe BegaPe 5 noiembrie 1942, Întreprinderile Electromecanice Timişoara trimiteau o telegramă către M.A.I – Direcţia Exploatărilor Comunale prin care se anunţa onoratul public despre punerea în circulaţie a firobuselor pe traseul Piaţa Lahovari – Catedrală – Gara D. Elena, începând cu 15 noiembrie. Comunicatul încununa încheierea unui proiect început în 1938 şi coordonat de Corneliu Miklosi, directorul I.E.T.

Din cauza începerii celui de-al doilea război mondial realizarea acestui proiect s-a întins pe o perioadă de 4 ani. Livrarea celor 7 firobuze produse de Fiat Marelli a avut loc în luna iulie 1942, iar 3 dintre acestea au intrat în serviciul public în luna noiembrie. Starea pavajului de pe străzile Văcărescu şi Bolintineanu a determinat realizarea unui capăt provizoriu în faţa Gării Domnița Elena, traseul rezultat având o lungime de 2,6 km. Firobusele Fiat, cu o capacitate de transport de 45 de călători, au câştigat simpatia timişorenilor aşa cum se menţionează în raportul intern din 1942 al I. E. T. Timpul de parcurgere al traseului de la un capăt la celălalt era de 9 minute, iar frecvenţa dintre firobuse era de 7 minute, aflăm de la Silviu Dănescu, pasionat timișorean din domeniul transportului public.

Succesul acestui tip de transport a fost întrerupt de bombardamentele din Iunie 1944 care au distrus reţeaua firobusului în zona Gării Domniţa Elena. Circulaţia a fost reluată după mai mult de două luni pe traseul ce unea Piaţa Lahovari cu strada Enric Baader. Situaţia economică precară de după război şi intrarea sub influenţa sovietică au complicat obţinerea de piese necesare funcţionării firobuselor.

Parcul de firobuse a crescut în 1949, odată cu livrarea a 5 firobuse de fabricaţie sovietică.

Anul 1959 marchează apariţia primului troleibuz proiectat şi construit în România, de tip TV 2E. În perioada 1960 – 1995 în Timişoara au circulat doar troleibuze româneşti, fabricate la intreprinderea de profil din Bucureşti. Tipurile TV 20E, Dac 112E, Dac 117E (denumite de la începutul anilor 90 “Rocar”) au asigurat mobilitatea urbană timişoreană într-o perioadă în care nevoia de transport era foarte mare. Dezvoltarea acestui tip de transport a fost datorată “crizei petrolului” din anii 70 şi 80. Utilizarea curentului electric a constituit o alternativă viabilă în comparaţie cu transportul bazat pe combustibili fosili. Traseele au fost complementare cu cele de tramvai, iar utilizarea pentru ambele forme de transport ale substaţiilor si transformatoarelor pentru alimentarea cu energie electrică a fost un argument major în favoarea dezvoltării transportului cu troleibuzul. Până la jumătatea anilor 90 se remarcă dezvoltarea reţelei de troleibuz corelată cu construcţia noilor cartiere de locuinţe.

Schimbările survenite după 1989, creşterea numărului de autoturisme, îmbătrânirea parcului de vehicule au dus la situaţii în care troleibuzul a fost înlocuit de autobuz. Soluţia salvatoare a fost importul de troleibuze second-hand, începând cu anul 1995. Astfel, vehicule de tip Ikarus, ÖAF Graf&Stift, Saurer, Renault Berliet şi Vetter au asigurat servicii decente de transport aproape până la încheierea primului deceniu al anilor 2000.

Anul 2008 a însemnat o modernizare completă a parcului de troleibuze, prin achiziţia troleibuzelor Skoda Irisbus Citelis. Acestea asigurau condiţii de accesibilitate aduse la zi, datorită podelei coborâte. Deşi iniţial s-a dorit achiziţionarea de troleibuze solo şi articulate, din motive financiare s-a achizitionat doar varianta solo. Asemeni unora din troleibuzele second-hand, troleibuzele Skoda au posibilitatea deplasării cu ajutorul generatorului de curent Diesel.

Anul 2015 a fost cel în care s-au realizat investiţii majore în dezvoltarea reţelei de transport cu troleibuzul. Odată cu finalizarea construcţiei pasajului Michelangelo, linia de troleibuz 16 a fost reconfigurată, circulând în ambele sensuri ale Blv. V. Pârvan. Un pas important în dezvoltarea transportului cu troleibuze l-a constituit conectarea localităţilor Ghiroda şi Dumbrăviţa de Timişoara prin liniile metropolitane M11 si M14. Ambele proiecte au fost realizate cu ajutorul fondurilor europene fiind puse în funcţiune la finalul anului 2015. În acest an, odată cu finalizarea lucrărilor la Blv. Sudului şi a Str. Mareşal Constantin Prezan s-au reconfigurat traseele de troleibuz 15 şi 16, mai aflăm de la Silviu Dănescu.

Ultimele declaraţii ale administraţiei timişorene transmit intenţia păstrării sistemului de transport cu troleibuze, însă în paralel cu utilizarea de autobuze electrice (o variantă mult mai costisitoare în comparaţie cu troleibuzul). Paşii anuntaţi sunt mici comparativ cu dezvoltarea de care au parte sistemele de troleibuz existente în mari oraşe europene. Ne rămâne speranţa că istoria de 80 de ani a troleibuzului timişorean va continua printr-o dezvoltare durabilă asigurată de reconstrucţia de reţele şi achiziţia de vehicule noi. Respectul pentru istoria oraşului impune conservarea şi expunerea exemplarelor istorice în muzeul ce poartă numele Dr. Ing. Corneliu Miklosi, omul datorită căruia acest mijloc de transport s-a introdus în Timişoara.

Până în prima jumătate a anilor 60, denumirea utilizată atât public cât şi în cazul documentelor interne era “firobus”. Numerele de parc ale firobuselor erau de forma F1 …. F7 (în cazul seriei firobuselor Fiat, însă acest tip de numerotare s-a aplicat inclusiv la seria de troleibuze TV 2E). În a doua jumătate a anilor 60, s-a renunţat la denumirea iniţială, numerele de parc fiind alcătuite exclusiv din cifre (ca şi în cazul tramvailor sau autobuzelor). Din acest motiv veţi găsi în text denumirea de “firobus” până în anii 60, iar apoi cea de “troleibuz” (utilizată la nivel naţional).

Etichete
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Şedinţă festivă a Consiliului Local dedicată Revoluţiei de la Timişoara

Consilierii locali s-au întrunit astăzi într-o şedinţă festivă în memoria Revoluţiei de la Timişoara. La această manifestare a Consiliului Local au fost prezenți revoluționari, reprezentanți ai administrației locale și membri ai comunității timişorene.   16 decembrie este data oficială de “naştere” a Revoluţiei Române începută la Timişoara. În momerai acelor zile, la astăzi a avut...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Şedinţă festivă a Consiliului Local dedicată Revoluţiei de la Timişoara
dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Robu si Gaita

Cum încerca actualul preşedinte al PNL Timişoara, Ionuţ Gaiţă, să blocheze preluarea mandatului de primar de către Dominic Fritz

În urmă cu cinci ani, proaspătul preşedinte al PNL Timişora, Ionuţ Gaiţă, încerca să blocheze preluarea mandatului de către Dominic Fritz, printr-o metodă mai originală. Nu prin instanţă, ci direct prin secretarul general al primăriei, căruia îi cerea să nu-l valideze pe noul primar. În perioada celor două mandate de primar ale lui Nicolae Robu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Cum încerca actualul preşedinte al PNL Timişoara, Ionuţ Gaiţă, să blocheze preluarea mandatului de primar de către Dominic Fritz
ISHO

Sport vezi arhiva Sport

Noua academie de fotbal a Timișoarei a fost stabilită la Covaci. CJ Timiș pregătește 16 milioane de euro, pentru un proiect pe șase ani

Investiția la baza sportivă care ar urma să devină academia de fotbal a Timișului, locul unde tinerii se vor pregăti, este la un pas de a fi pornită. Mai este de trecut un singur pas, aprobarea cererii de alocare a 19 hectare de teren la Covaci către Consiliul Județean Timiș, din partea Consiliului Local Sânandrei....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Noua academie de fotbal a Timișoarei a fost stabilită la Covaci. CJ Timiș pregătește 16 milioane de euro, pentru un proiect pe șase ani

Social vezi arhiva Social

Timișorenii nu uită! Eroii din 89, comemorați de suporteri și oameni simpli în evenimentul de tradiție, „Marșul Revoluției”

Cine uită e complice, dar Timișoara nu va uita niciodată acel decembrie sfânt, când în tot orașul s-a murit pentru libertate. La inițiativa Asociației Suporterilor „Druckeria” și în acest an s-a desfășurat „Marșul Revoluției”! Fanii Politehnicii, dar și timișorenii obișnuiți și-au dat întâlnire în locul care a aprins flacăra unor zile care a schimbat din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișorenii nu uită! Eroii din 89, comemorați de suporteri și oameni simpli în evenimentul de tradiție, „Marșul Revoluției”
Fidelity by Iulius Mall

Economic vezi arhiva Economic

La Ghiroda s-a făcut un nou pas spre independența energetică a comunei

Primarul comunei Ghiroda, Ionuţ Stănuşoiu, a semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Producție de energie electrică din sursă regenerabilă solară pentru autoconsum”. Proiectul este finanțat prin Fondul pentru Modernizare, program gestionat de Ministerul Energiei, valorea lui totală fiind de 4,1 milioane de lei, din care 2,3 milioane reprezintă finanțarea nerambursabilă. Proiectul a fost depus pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Ghiroda s-a făcut un nou pas spre independența energetică a comunei

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Cine uită e complice, dar Timișoara nu va uita niciodată acel decembrie sfânt, când în tot orașul s-a murit pentru libertate. La inițiativa Asociației Suporterilor „Druckeria” și în acest an s-a desfășurat „Marșul Revoluției”! Fanii Politehnicii, dar și timișorenii obișnuiți și-au dat întâlnire în locul care a aprins flacăra unor zile care a schimbat din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișorenii nu uită! Eroii din 89, comemorați de suporteri și oameni simpli în evenimentul de tradiție, „Marșul Revoluției”
RETIM a predat către Consiliul Județean (CJ) Timiș stațiile de tratare a levigatului, Celula 1 și 2 și celelalte bunuri de retur Toate instalațiile aferente Depozitului de Deșeuri Nepericuloase Ghizela și celor două Celule sunt sigure pentru exploatare RETIM Ecologic Service S.A. anunță finalizarea procesului de predare către CJ Timiș a tuturor instalațiilor aferente Depozitului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul RETIM a predat toate instalațiile și Celulele 1 și 2 de la DDN Ghizela
Primarul comunei Ghiroda, Ionuţ Stănuşoiu, a semnat contractul de finanțare pentru proiectul „Producție de energie electrică din sursă regenerabilă solară pentru autoconsum”. Proiectul este finanțat prin Fondul pentru Modernizare, program gestionat de Ministerul Energiei, valorea lui totală fiind de 4,1 milioane de lei, din care 2,3 milioane reprezintă finanțarea nerambursabilă. Proiectul a fost depus pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Ghiroda s-a făcut un nou pas spre independența energetică a comunei
Consilierii locali s-au întrunit astăzi într-o şedinţă festivă în memoria Revoluţiei de la Timişoara. La această manifestare a Consiliului Local au fost prezenți revoluționari, reprezentanți ai administrației locale și membri ai comunității timişorene.   16 decembrie este data oficială de “naştere” a Revoluţiei Române începută la Timişoara. În momerai acelor zile, la astăzi a avut...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Şedinţă festivă a Consiliului Local dedicată Revoluţiei de la Timişoara
Primăria Timişoara a semnat un nou contract de închiriere cu omul de afaceri Dan Dinu pentru Berăria 700. Preţul de închiriere este de 10.565 de euro pe lună, cu 830 de euro mai mult, decât cel precedent. Afacerea este oarecum surprinzătoare, Dan Dinu fiind unul dintre cei mai vehemenţi critici ai primarului Dominic Fritz După...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Berăria 700 rămâne la afaceristul Dan Dinu. Preţul chiriei este puţin mai mare decât cel precedent
Un bărbat de 70 de ani a condus un autoturism pe strada Sabin Drăgoi din Timișoara, iar la intersecție cu strada Bogdan Petriceicu Hasdeu a intrat în coliziune cu un autoturism condus de un bărbat de 27 de ani, care circula regulamentar din dreapta. În urma impactului, primul autoturism a fost proiectat în alt autoturism,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Accident în Blașcovici produs de un septuagenar, care a uitat cum stă treaba cu prioritatea de dreapta! O femeie a ajuns la spital
Consiliul Județean Timiș a organizat o ședință festivă dedicată comemorării a 36 de ani de la debutul Revoluției de la Timișoara. În sala multifuncțională de la Palatul Administrativ s-au adunat reprezentanții unor asociații de revoluționari, participanți la evenimentele de atunci, reprezentanți ai administrației locale și județene. Momentele clasice la astfel de festivități au însemnat discursuri...
Citeşte tot articolul Citeste articolul 36 de ani de la Revoluția din 1989. Evenimentul a fost comemorat la Palatul Administrativ, în cadrul unei ședințe festive
Viceprimarul Timișoarei, Ruben Lațcău, e pregătit să preia și ultima redută a transportului public metropolitan care nu e realizată de STPT. El a fost la Giroc pentru a discuta cu cei de acolo pe această temă. Girocul are propriul sistem de transport public cu autobuze, care leagă localitatea de Timișoara. După întâlnirea cu consilierii locali...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Lațcău vrea și Girocul în rețeaua STPT
Importanța competențelor digitale este reliefată de faptul că majoritatea românilor consideră competențele digitale esențiale pentru participarea activă în societate (acces la servicii bancare, sănătate, implicare civică) arată datele culese în cadrul unui Eurobarometru. Rectorul UVT, Marilen Pirtea, remarcă percepțiile măsurate prin Eurobarometrul despre competențele digitale și alfabetizarea IA. Există un sprijin foarte ridicat pentru ideea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Marilen Pirtea analizează recentele rezultate ale Eurobarometrului pe tema competențelor digitale
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.