Timișoara sărbătorește 80 de ani de la lansarea în circulație a firobusului

Unul dintre principalele mijloace de transport public timișorean, troleibuzul sau firobusul așa cum îl știu și astăzi timișorenii adevărați, împlinește 80 de ani de când e pe traseu în orașul de pe BegaPe 5 noiembrie 1942, Întreprinderile Electromecanice Timişoara trimiteau o telegramă către M.A.I – Direcţia Exploatărilor Comunale prin care se anunţa onoratul public despre punerea în circulaţie a firobuselor pe traseul Piaţa Lahovari – Catedrală – Gara D. Elena, începând cu 15 noiembrie. Comunicatul încununa încheierea unui proiect început în 1938 şi coordonat de Corneliu Miklosi, directorul I.E.T.

Din cauza începerii celui de-al doilea război mondial realizarea acestui proiect s-a întins pe o perioadă de 4 ani. Livrarea celor 7 firobuze produse de Fiat Marelli a avut loc în luna iulie 1942, iar 3 dintre acestea au intrat în serviciul public în luna noiembrie. Starea pavajului de pe străzile Văcărescu şi Bolintineanu a determinat realizarea unui capăt provizoriu în faţa Gării Domnița Elena, traseul rezultat având o lungime de 2,6 km. Firobusele Fiat, cu o capacitate de transport de 45 de călători, au câştigat simpatia timişorenilor aşa cum se menţionează în raportul intern din 1942 al I. E. T. Timpul de parcurgere al traseului de la un capăt la celălalt era de 9 minute, iar frecvenţa dintre firobuse era de 7 minute, aflăm de la Silviu Dănescu, pasionat timișorean din domeniul transportului public.

Succesul acestui tip de transport a fost întrerupt de bombardamentele din Iunie 1944 care au distrus reţeaua firobusului în zona Gării Domniţa Elena. Circulaţia a fost reluată după mai mult de două luni pe traseul ce unea Piaţa Lahovari cu strada Enric Baader. Situaţia economică precară de după război şi intrarea sub influenţa sovietică au complicat obţinerea de piese necesare funcţionării firobuselor.

Parcul de firobuse a crescut în 1949, odată cu livrarea a 5 firobuse de fabricaţie sovietică.

Anul 1959 marchează apariţia primului troleibuz proiectat şi construit în România, de tip TV 2E. În perioada 1960 – 1995 în Timişoara au circulat doar troleibuze româneşti, fabricate la intreprinderea de profil din Bucureşti. Tipurile TV 20E, Dac 112E, Dac 117E (denumite de la începutul anilor 90 “Rocar”) au asigurat mobilitatea urbană timişoreană într-o perioadă în care nevoia de transport era foarte mare. Dezvoltarea acestui tip de transport a fost datorată “crizei petrolului” din anii 70 şi 80. Utilizarea curentului electric a constituit o alternativă viabilă în comparaţie cu transportul bazat pe combustibili fosili. Traseele au fost complementare cu cele de tramvai, iar utilizarea pentru ambele forme de transport ale substaţiilor si transformatoarelor pentru alimentarea cu energie electrică a fost un argument major în favoarea dezvoltării transportului cu troleibuzul. Până la jumătatea anilor 90 se remarcă dezvoltarea reţelei de troleibuz corelată cu construcţia noilor cartiere de locuinţe.

Schimbările survenite după 1989, creşterea numărului de autoturisme, îmbătrânirea parcului de vehicule au dus la situaţii în care troleibuzul a fost înlocuit de autobuz. Soluţia salvatoare a fost importul de troleibuze second-hand, începând cu anul 1995. Astfel, vehicule de tip Ikarus, ÖAF Graf&Stift, Saurer, Renault Berliet şi Vetter au asigurat servicii decente de transport aproape până la încheierea primului deceniu al anilor 2000.

Anul 2008 a însemnat o modernizare completă a parcului de troleibuze, prin achiziţia troleibuzelor Skoda Irisbus Citelis. Acestea asigurau condiţii de accesibilitate aduse la zi, datorită podelei coborâte. Deşi iniţial s-a dorit achiziţionarea de troleibuze solo şi articulate, din motive financiare s-a achizitionat doar varianta solo. Asemeni unora din troleibuzele second-hand, troleibuzele Skoda au posibilitatea deplasării cu ajutorul generatorului de curent Diesel.

Anul 2015 a fost cel în care s-au realizat investiţii majore în dezvoltarea reţelei de transport cu troleibuzul. Odată cu finalizarea construcţiei pasajului Michelangelo, linia de troleibuz 16 a fost reconfigurată, circulând în ambele sensuri ale Blv. V. Pârvan. Un pas important în dezvoltarea transportului cu troleibuze l-a constituit conectarea localităţilor Ghiroda şi Dumbrăviţa de Timişoara prin liniile metropolitane M11 si M14. Ambele proiecte au fost realizate cu ajutorul fondurilor europene fiind puse în funcţiune la finalul anului 2015. În acest an, odată cu finalizarea lucrărilor la Blv. Sudului şi a Str. Mareşal Constantin Prezan s-au reconfigurat traseele de troleibuz 15 şi 16, mai aflăm de la Silviu Dănescu.

Ultimele declaraţii ale administraţiei timişorene transmit intenţia păstrării sistemului de transport cu troleibuze, însă în paralel cu utilizarea de autobuze electrice (o variantă mult mai costisitoare în comparaţie cu troleibuzul). Paşii anuntaţi sunt mici comparativ cu dezvoltarea de care au parte sistemele de troleibuz existente în mari oraşe europene. Ne rămâne speranţa că istoria de 80 de ani a troleibuzului timişorean va continua printr-o dezvoltare durabilă asigurată de reconstrucţia de reţele şi achiziţia de vehicule noi. Respectul pentru istoria oraşului impune conservarea şi expunerea exemplarelor istorice în muzeul ce poartă numele Dr. Ing. Corneliu Miklosi, omul datorită căruia acest mijloc de transport s-a introdus în Timişoara.

Până în prima jumătate a anilor 60, denumirea utilizată atât public cât şi în cazul documentelor interne era “firobus”. Numerele de parc ale firobuselor erau de forma F1 …. F7 (în cazul seriei firobuselor Fiat, însă acest tip de numerotare s-a aplicat inclusiv la seria de troleibuze TV 2E). În a doua jumătate a anilor 60, s-a renunţat la denumirea iniţială, numerele de parc fiind alcătuite exclusiv din cifre (ca şi în cazul tramvailor sau autobuzelor). Din acest motiv veţi găsi în text denumirea de “firobus” până în anii 60, iar apoi cea de “troleibuz” (utilizată la nivel naţional).

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

isho.ro
isho.ro

Cele mai citite articole


gauss-topografie-timisoara_728x90px

Administratie vezi arhiva Administratie

Se reia plata impozitelor și taxelor locale din Timișoara la oficiile poștale

Opțiunea de plată la oficiile poştale a taxelor și impozitelor locale către Primăria Timișoara va putea fi din nou folosită de către cetățeni. Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara a finalizat procedura de licitație deschisă pentru atribuirea acordului-cadru de servicii având ca obiect „Serviciul de plată a impozitelor și taxelor locale prin terți” și a fost...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se reia plata impozitelor și taxelor locale din Timișoara la oficiile poștale
WINTER IN MY TOWN 2022
WINTER IN MY TOWN 2022

Politica vezi arhiva Politica

Nicolae Robu

Nicolae Robu, mesaj AUR-ist şi conspiraţionist, în legătură cu eşecul Schengen

Fostul primar al Timişoarei, Nicolae Robu, nu a ratat ocazia de a-şi da cu părerea despre eşecul înregistrat de România în privinţa aderării la Spaţiul Schengen. Aşa cum ne-a obişnuit de ceva timp, el apelează şi de această dată la un narativ de inspiraţiei AUR-istă. Pentru eşecul aderării, Robu e convins că e vorba de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Nicolae Robu, mesaj AUR-ist şi conspiraţionist, în legătură cu eşecul Schengen
dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

Sadoveac SCM Poli

Ultima reprezentaţie a handbaliştilor după un an competiţional slab

Handbaliştii viola joacă vineri ultimul meci din 2022. SCM Politehnica Timişoara întâlneşte HC Buzău, în deplasare, de la ora 18,30, în etapa a doua din returul Ligii Naționale. Alb-violeții s-au pregătit în formulă completă la sala Constantin Jude şi speră la un al doilea rezultat pozitiv în deplasare, în acest sezon, după victoria de la...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ultima reprezentaţie a handbaliştilor după un an competiţional slab
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

ADID Timiş a „curăţat” judeţul de aparatele electrocasnice expirate

Aparatele electrice, electronice și electrocasnice (DEEE-uri), aflate la sfârșitul duratei de viață, reprezintă o mare provocare pentru mediul înconjurător. Gestionarea corectă și eficientă a acestora este responsabilitatea comună a tuturor factorilor implicați. ADID Timis – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș, alături de partenerii săi, autorități locale, operatori de colectare și OIREP Eco Positive, s-a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ADID Timiş a „curăţat” judeţul de aparatele electrocasnice expirate

Economic vezi arhiva Economic

pestă porcină

A fost închis focarul de pestă porcină africană de la ferma Smithfield Pădureni. 37.000 de animale au fost salvate

Cea mai mare parte a efectivului de animale de la ferma de porcine deținută de Smithfield la Pădureni a fost salvată, odată cu închiderea focarului de pestă porcină africană, a anunțat prefectul de Timiș, Mihai Ritivoiu. Decizia de a nu sacrifica toate animalele a fost luată împreună cu specialiștii Agenției Naționale Sanitar Veterinare și pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A fost închis focarul de pestă porcină africană de la ferma Smithfield Pădureni. 37.000 de animale au fost salvate

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Cea mai mare parte a efectivului de animale de la ferma de porcine deținută de Smithfield la Pădureni a fost salvată, odată cu închiderea focarului de pestă porcină africană, a anunțat prefectul de Timiș, Mihai Ritivoiu. Decizia de a nu sacrifica toate animalele a fost luată împreună cu specialiștii Agenției Naționale Sanitar Veterinare și pentru...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A fost închis focarul de pestă porcină africană de la ferma Smithfield Pădureni. 37.000 de animale au fost salvate
Opțiunea de plată la oficiile poştale a taxelor și impozitelor locale către Primăria Timișoara va putea fi din nou folosită de către cetățeni. Direcția Fiscală a Municipiului Timișoara a finalizat procedura de licitație deschisă pentru atribuirea acordului-cadru de servicii având ca obiect „Serviciul de plată a impozitelor și taxelor locale prin terți” și a fost...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Se reia plata impozitelor și taxelor locale din Timișoara la oficiile poștale
Aparatele electrice, electronice și electrocasnice (DEEE-uri), aflate la sfârșitul duratei de viață, reprezintă o mare provocare pentru mediul înconjurător. Gestionarea corectă și eficientă a acestora este responsabilitatea comună a tuturor factorilor implicați. ADID Timis – Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Deșeuri Timiș, alături de partenerii săi, autorități locale, operatori de colectare și OIREP Eco Positive, s-a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ADID Timiş a „curăţat” judeţul de aparatele electrocasnice expirate
La data de 8 decembrie, în intervalul orar 09:00-13:00, polițiștii Serviciului Rutier Timiș și Biroului Rutier Timișoara, împreună cu reprezentanții Registrului Auto Român Timiș, au acționat, în municipiul Timișoara, pentru pentru verificarea stării tehnice a autovehiculelor. Aceste coontroale în trafic au urmărit, cu precădere, verificarea stării tehnice a autoturismelor, respectiv existența eventualelor modificări neomologate aduse...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Starea tehnică la control! Razie a poliţiştilor prin oraş
Un important producător de instrumentar destinat centrelor de cercetare, dezvoltare și analitice a anunțat că va investi peste 18 milioane de euro la fabrica de la Giarmata, de lângă Timișoara. Hamilton Central Europe, compania specializată în realizarea de mijloace de manipulare a lichidelor și gazelor de mare precizie și acuratețe, producătoare de seringi microlitrice, drivere...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Investiție de zeci de milioane de euro. O importantă companie își extinde sediul de lângă Timișoara/FOTO
Consilierii județeni timișeni au reușit să analizeze, aproape o oră un singur punct propus pe ordinea de zi a unei ședințe de plen extraordinare, unul referitor la adoptarea și implementarea unui proiect ce nu ar trebui să fie unul dificil, care prevede realizarea unui traseu ciclistic interjudețean, care să traverseze Aradul, Timișul, Hunedoara și Carașul,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișul depune spre finanțare din PNRR proiectul „Cu bicicleta prin vest – traseu cicloturistic”. 440 de kilometri de piste, în județul nostru
Pusă în fața faptului împlinit, de a pierde o serie de finanțări prin PNRR pentru retehnologizarea Colterm, Primăria Timișoara dorește acum să preia integral societatea înființată în acest scop. Aceasta aparține integral Colterm, care a propus primăriei să preia 76% din acțiuni, în timp ce primăria dorește toate părțile sociale. Problema este că ”ofertantul” habar...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Colterm și Primăria, opinii diferite. Municipalitatea vrea integral o firmă înființată de compania în insolvență, pentru a nu pierde finanțări PNRR
Teatrul Național din Timișoara a început repetițiile pentru un spectacol inedit: aTMosfera, a cărui premieră este programată duminică, 18 decembrie, de la ora 19, în Sala 2 a Teatrului Național. Spectacolul trilingv duce mai departe experiența începută în luna octombrie cu proiectul „Banat in Europe”, proiect care propune o călătorie teatrală în ceea ce înseamnă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pregătiri pentru un spectacol unic trilingv: aTMosfera
Universitatea de Vest din Timișoara a fost inclusă în ranking-ul RUR Subject Rankings, realizat la Moscova, ediția 2022, regăsindu-se în toate cele șase secțiuni ale clasamentului – științe umaniste, științe ale vieții, științe naturale, științe tehnice, științe sociale şi științe medical – pe poziții de top, între universitățile din România. Luând toți indicatorii în considerare,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea de Vest Timișoara bifeză o nouă prezență într-un top de specialitate
Top