Timișoara sărbătorește 80 de ani de la lansarea în circulație a firobusului

Unul dintre principalele mijloace de transport public timișorean, troleibuzul sau firobusul așa cum îl știu și astăzi timișorenii adevărați, împlinește 80 de ani de când e pe traseu în orașul de pe BegaPe 5 noiembrie 1942, Întreprinderile Electromecanice Timişoara trimiteau o telegramă către M.A.I – Direcţia Exploatărilor Comunale prin care se anunţa onoratul public despre punerea în circulaţie a firobuselor pe traseul Piaţa Lahovari – Catedrală – Gara D. Elena, începând cu 15 noiembrie. Comunicatul încununa încheierea unui proiect început în 1938 şi coordonat de Corneliu Miklosi, directorul I.E.T.

Din cauza începerii celui de-al doilea război mondial realizarea acestui proiect s-a întins pe o perioadă de 4 ani. Livrarea celor 7 firobuze produse de Fiat Marelli a avut loc în luna iulie 1942, iar 3 dintre acestea au intrat în serviciul public în luna noiembrie. Starea pavajului de pe străzile Văcărescu şi Bolintineanu a determinat realizarea unui capăt provizoriu în faţa Gării Domnița Elena, traseul rezultat având o lungime de 2,6 km. Firobusele Fiat, cu o capacitate de transport de 45 de călători, au câştigat simpatia timişorenilor aşa cum se menţionează în raportul intern din 1942 al I. E. T. Timpul de parcurgere al traseului de la un capăt la celălalt era de 9 minute, iar frecvenţa dintre firobuse era de 7 minute, aflăm de la Silviu Dănescu, pasionat timișorean din domeniul transportului public.

Succesul acestui tip de transport a fost întrerupt de bombardamentele din Iunie 1944 care au distrus reţeaua firobusului în zona Gării Domniţa Elena. Circulaţia a fost reluată după mai mult de două luni pe traseul ce unea Piaţa Lahovari cu strada Enric Baader. Situaţia economică precară de după război şi intrarea sub influenţa sovietică au complicat obţinerea de piese necesare funcţionării firobuselor.

Parcul de firobuse a crescut în 1949, odată cu livrarea a 5 firobuse de fabricaţie sovietică.

Anul 1959 marchează apariţia primului troleibuz proiectat şi construit în România, de tip TV 2E. În perioada 1960 – 1995 în Timişoara au circulat doar troleibuze româneşti, fabricate la intreprinderea de profil din Bucureşti. Tipurile TV 20E, Dac 112E, Dac 117E (denumite de la începutul anilor 90 “Rocar”) au asigurat mobilitatea urbană timişoreană într-o perioadă în care nevoia de transport era foarte mare. Dezvoltarea acestui tip de transport a fost datorată “crizei petrolului” din anii 70 şi 80. Utilizarea curentului electric a constituit o alternativă viabilă în comparaţie cu transportul bazat pe combustibili fosili. Traseele au fost complementare cu cele de tramvai, iar utilizarea pentru ambele forme de transport ale substaţiilor si transformatoarelor pentru alimentarea cu energie electrică a fost un argument major în favoarea dezvoltării transportului cu troleibuzul. Până la jumătatea anilor 90 se remarcă dezvoltarea reţelei de troleibuz corelată cu construcţia noilor cartiere de locuinţe.

Schimbările survenite după 1989, creşterea numărului de autoturisme, îmbătrânirea parcului de vehicule au dus la situaţii în care troleibuzul a fost înlocuit de autobuz. Soluţia salvatoare a fost importul de troleibuze second-hand, începând cu anul 1995. Astfel, vehicule de tip Ikarus, ÖAF Graf&Stift, Saurer, Renault Berliet şi Vetter au asigurat servicii decente de transport aproape până la încheierea primului deceniu al anilor 2000.

Anul 2008 a însemnat o modernizare completă a parcului de troleibuze, prin achiziţia troleibuzelor Skoda Irisbus Citelis. Acestea asigurau condiţii de accesibilitate aduse la zi, datorită podelei coborâte. Deşi iniţial s-a dorit achiziţionarea de troleibuze solo şi articulate, din motive financiare s-a achizitionat doar varianta solo. Asemeni unora din troleibuzele second-hand, troleibuzele Skoda au posibilitatea deplasării cu ajutorul generatorului de curent Diesel.

Anul 2015 a fost cel în care s-au realizat investiţii majore în dezvoltarea reţelei de transport cu troleibuzul. Odată cu finalizarea construcţiei pasajului Michelangelo, linia de troleibuz 16 a fost reconfigurată, circulând în ambele sensuri ale Blv. V. Pârvan. Un pas important în dezvoltarea transportului cu troleibuze l-a constituit conectarea localităţilor Ghiroda şi Dumbrăviţa de Timişoara prin liniile metropolitane M11 si M14. Ambele proiecte au fost realizate cu ajutorul fondurilor europene fiind puse în funcţiune la finalul anului 2015. În acest an, odată cu finalizarea lucrărilor la Blv. Sudului şi a Str. Mareşal Constantin Prezan s-au reconfigurat traseele de troleibuz 15 şi 16, mai aflăm de la Silviu Dănescu.

Ultimele declaraţii ale administraţiei timişorene transmit intenţia păstrării sistemului de transport cu troleibuze, însă în paralel cu utilizarea de autobuze electrice (o variantă mult mai costisitoare în comparaţie cu troleibuzul). Paşii anuntaţi sunt mici comparativ cu dezvoltarea de care au parte sistemele de troleibuz existente în mari oraşe europene. Ne rămâne speranţa că istoria de 80 de ani a troleibuzului timişorean va continua printr-o dezvoltare durabilă asigurată de reconstrucţia de reţele şi achiziţia de vehicule noi. Respectul pentru istoria oraşului impune conservarea şi expunerea exemplarelor istorice în muzeul ce poartă numele Dr. Ing. Corneliu Miklosi, omul datorită căruia acest mijloc de transport s-a introdus în Timişoara.

Până în prima jumătate a anilor 60, denumirea utilizată atât public cât şi în cazul documentelor interne era “firobus”. Numerele de parc ale firobuselor erau de forma F1 …. F7 (în cazul seriei firobuselor Fiat, însă acest tip de numerotare s-a aplicat inclusiv la seria de troleibuze TV 2E). În a doua jumătate a anilor 60, s-a renunţat la denumirea iniţială, numerele de parc fiind alcătuite exclusiv din cifre (ca şi în cazul tramvailor sau autobuzelor). Din acest motiv veţi găsi în text denumirea de “firobus” până în anii 60, iar apoi cea de “troleibuz” (utilizată la nivel naţional).

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


Vessmary

Administratie vezi arhiva Administratie

Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal

Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind identificate modalitățile prin care ar putea fi finanțată legal o echipă de fotbal, de catre autorități, la Timișoara. Soluțiile au fost găsite după discuții purtate cu Răzvan Burleanu. “Întâlnirea de săptămâna trecută cu rectorul Universității Politehnica, Florin Drăgan, si cu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal
L'architect du beaute

Politica vezi arhiva Politica

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

După victoria din Giuleşti, Lugojul vrea puncte şi în meciul cu CSM Constanţa

La foc automat. Ca în fiecare toamnă, prim-divizionara de volei feminin CSM Lugoj nu prea are timp să reespire. Pe mai multe fronturi, jucătoarele de la CSM ţin steagul Banatului sus. Miercuri, de la ora obişnuită, 18.30, trupa de pe malul Timişului are un meci interesant pe teren propriu, contra CSM Constanţa, în prima ligă...
Citeşte tot articolul Citeste articolul După victoria din Giuleşti, Lugojul vrea puncte şi în meciul cu CSM Constanţa
dermaskin-orizontal

Social vezi arhiva Social

Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare și cercetare de la UVT, în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects Psihologie, în intervalul 401-500 la nivel mondial. Anunțul oficial despre includerea în premieră a domeniului Psihologie de la UVT în top Shanghai (ARWU) este un rezultat meritoriu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie
isho.ro
Muzeul National al Banatului

Economic vezi arhiva Economic

Conducerile ADR Vest și ale CJ Timiș s-au întâlnit pentru a stabili colaborările viitoare

Palatul Administrativ din Timișoara a găzduit o întâlnire la care au participat liderii ADR Vest și al Consiliului Județean Timiș. Subiectul dezbătut a vizat noile oportunități de finanțare disponibile în perioada următoare. Au fost prezenți președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, și directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest, Sorin Maxim. Alături de conducerea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Conducerile ADR Vest și ale CJ Timiș s-au întâlnit pentru a stabili colaborările viitoare

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Universitatea de Vest din Timișoara (UVT) este pentru prima dată în topul domeniului de predare și cercetare de la UVT, în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects Psihologie, în intervalul 401-500 la nivel mondial. Anunțul oficial despre includerea în premieră a domeniului Psihologie de la UVT în top Shanghai (ARWU) este un rezultat meritoriu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Universitatea de Vest Timișoara intră în Shanghai Ranking’s Global Ranking of Academic Subjects cu domeniul Psihologie
Ruben Lațcău a fost votat, marți seara, în funcția de viceprimar al Timișoarei. În prima ședință de plen de la instaurarea oficială a noului primar și a consilierilor locali, el a primit voturile necesare pentru a rămâne pe funcție. Plen cu ”piper”, marți seara, la Consiliul Local Timișoara. Cu ocazia întâlnirii, conducerea administrativă a primăriei...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișoara are primul viceprimar votat, Ruben Lațcău
Senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan, afirmă că Mircea Geoană, promovat de PSD, ar fi o continuare a stilului de președinte-împărat pe modelul Klaus Iohannis din uiltimii zece ani. În urma dezbaterii de luni seara de la Digi24, senatorul Raoul Trifan a ajuns la câteva concluzii privindu-l pe candidatul Mircea Geoană. “Poți scoate omul din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Raoul Trifan despre Mircea Geoană: “Poți scoate omul din PSD, dar nu poți scoate PSD-ul din om”
G4Media.ro a publicat dovada că, la sfârșitul lunii mai 2022, o cursă Țiriac Air, închiriată de Nordis, cu destinația Nisa, îi transporta pe liderii PSD Marcel Ciolacu, Sorin Grindeanu și Laura Vicol, împreună cu copiii lor, pentru a vedea Marele Premiu de Formula 1 de la Monaco. În același avion s-a aflat și Afred Simonis,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Liderii PSD Ciolacu, Grindeanu și Simonis au mințit. Au fost la Nisa cu avionul plătit de Nordis
Alfred Simonis, liderul CJT anunță că a discutat cu conducerea Federației Române de Fotbal, fiind identificate modalitățile prin care ar putea fi finanțată legal o echipă de fotbal, de catre autorități, la Timișoara. Soluțiile au fost găsite după discuții purtate cu Răzvan Burleanu. “Întâlnirea de săptămâna trecută cu rectorul Universității Politehnica, Florin Drăgan, si cu...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Discuții cu președintele FRF. Conducerea CJT și cea a UPT caută soluții pentru finanțarea echipei de fotbal
Palatul Administrativ din Timișoara a găzduit o întâlnire la care au participat liderii ADR Vest și al Consiliului Județean Timiș. Subiectul dezbătut a vizat noile oportunități de finanțare disponibile în perioada următoare. Au fost prezenți președintele Consiliului Județean Timiș, Alfred Simonis, și directorul general al Agenției pentru Dezvoltare Regională Vest, Sorin Maxim. Alături de conducerea...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Conducerile ADR Vest și ale CJ Timiș s-au întâlnit pentru a stabili colaborările viitoare
Jumătate dintre utilajele care vor lucra la forarea tunelurilor care vor fi realizate pe porțiunea lipsă din autostrada Lugoj – Deva, între Margina și Holdea, au ajuns deja pe șantier. Cel mai important, în luna decembrie ar urma să înceapă forarea efectivă. Informațiile au fost furnizate de Irinel Scrioșteanu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul În decembrie începe primul foraj la tunelurile de la Margina – Holdea și se va lucra pe opt fronturi în paralel/FOTO
În urma unei investiții a Administrației Bazinale de Apă Banat (ABA Banat), la Oravița au fost finalizate lucrările de reabilitare a barajul Oravița Mică (județ Caraș-Severin) și cele de amenajare a albiei râului Oravița în intravilanul localității amintite. Încă din anii 80, barajul Oravița Mică, realizat în secolul al XVIII-lea, datorită duratei mari de funcționare,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ABA Banat a reabilitat integral barajul și albia râului de la Oravița
Lansat în 2013 în România, VESSMARY este un concept dedicat evidențierii feminității în toate formele sale, rezultat din pasiunea și dorința unor designeri cu experiență. Aceștia și-au propus să creeze ținute care să celebreze frumusețea și delicatețea femeii moderne, fie ea visătoare și romantică sau puternică și realistă. Produsele VESSMARY sunt concepute pentru a răspunde...
Citeşte tot articolul Citeste articolul <b>VESSMARY: De 11 ani, redefinind eleganța feminină în România</b>
Top