Oare de câte ori nu ne-am întrebat noi ce fac serviciile de informații și de securitate națională ale României cât timp Moscova ne bombardează nu cu bombe fragmentate, ci cu bombe murdare de dezinformare și manipulare în social-media? Dar nu așa la nivel de opinie, că până la urmă asta vrem într-o democrație, să ne exprimăm liber părerile, ci prin minciună, fake news-uri care să ducă tendința de vot într-o anume direcție. Care direcție să ajungă ea cumva la guvernare și să îndepărteze țara de interesele ei actuale din Uniunea Europeană, cam cum se întâmplă în Ungaria zilelor noastre. Ne-am întrebat au ba? Eu m-am întrebat și firește că nu am primit niciun răspuns până să citesc o știre interesantă.
Cică un general SRI ar fi zis că legislația modificată în martie anul curent ar putea schimba reacția instituțiilor de securitate față de acest fenomen. ”Dacă acea campanie e una de dezinformare, un atac hibrid la ordinea constituțională, adică influențează alegerile, influențarea însemnând că voința electoratului, care e parte din constituție, este schimbată, adică votul nu mai e conform voinței fiecăruia și există influențe care conduc către alte procente și se schimbă ordinea constituțională, atunci noi ne folosim toate mijloacele și forța de care dispune serviciul de informații pentru a elimina acea amenințare”, scrie inpolitics.ro.
„Asta înseamnă că contracarăm campania online, înseamnă că dacă discutăm de o agenție de informații sau de siteuri, le punem jos, cu ajutorul ANCOM, cu ajutorul directoratului național de cibernetică, în multe situații nici nu se știe că noi suntem în spate și facem toată treaba. Mergem către instituțiile care au atribuții de a le închide, le dăm toate informațiile, iar ele iau acele măsuri. Dacă ajungem și la persoane despre care știm sigur că fac treburile alea, la fel, luăm în mai puțin de o oră un mandat pe securitate semnat electronic de director, de procuror, de procurorul general, de un judecător de la ÎCCJ. Nu se mai face nimic pe hârtie, totul e electronic”, povestește generalul sursă despre centrul național Cyberint și despre una dintre misiunile SRI pentru alegerile din 2024.
Vom vedea asta la anul. N-aș crede că se va întâmpla așa ceva, iar dacă cineva se bagă în seamă poate fi și pentru a nu ne mai întreba noi ce fac serviciile când noi suntem bombardați cu rahaturi pe rețelele de socializare. În Statele Unite ale Americii au fost afectate alegerile pe aceeași relație manipulatorie, iar acolo „la serviciu nu se doarme”, vorba reclamei. Dar cum apucăm această știre. Ne bucurăm de ea sau ne ne ascuțim simțurile și sărim în apărarea democrației?
Pentru că mulți ani după decembrie 1989 am trăit această dilemă. Am ajuns sat fără câini, căci „câinii” din instituțiile de ordine au fost timorați prin legi proaste pentru a nu repeta prigoana milițenească din vremea lui Ceaușescu. Așa am ajuns ca tot bombardierul să-și facă mafie și chiar partid, devenind astfel onorabil în sălile de judecată. Tema a mai fost ajutată cu etapa „Statului Paralel”, Coldea și alte imagini despre cum n-ar trebui să funcționeze serviciile de informații plătite, la urma urmelor, din banii contribuabilului să facă ceva, nu să facă… nimic.
Câți bani se duc în aceste instituții, pentru ca discursurile de bilanț de activitate să fie pline de platitudini și povești din manuale? Mulți, foarte mulți, fiți siguri de asta. Timp în care rămâne să ne imaginam că în realitate treaba acestor servicii era să-și acopere rețelele lor din partide și mediul de afaceri. Acum vorbim de o lege nouă, de niște reacții destul de clare spuse de un general SRI pe surse, nu oficial, ca și cum ne-ar fi rușine că statul își folosește democratic instituțiile în fața unor prostiri în masă a populației.
Dar oare nu vom ajunge la aceeași dilemă postdecembristă? Vor apărea întrebări. Puse sincer sau chiar de cozile de topor ale Moscovei. De ce am crede că aceste instituții vor juca corect? De ce n-am ieși în stradă să considerăm așa ceva o imixtiune în dreptul meu de a gândi bine sau prost? Pe de altă parte, nu asta fac serviciile de informații, să apere statul de atacuri externe? Atunci, vor veni nostalgici ai Securității comuniste să zică că asta făceau servicile și atunci. De ce atunci au fost nocive, iar acum n-ar fi?
De ce apărarea alegerilor libere ca drept constituțional prin îndepărtarea acestor surse de manipulare externă trebuie să-mi îngrădească mie niște drepturi? De ce? Sau de ce nu? Cred că sursa acestor campanii de fake-news se va distra copios când va vedea cât de tare se zbuciumă o democrație cu ceva atât de banal. Și cât de simplu le-ar fi lor să pună capăt, foc cu foc, unor astfel de acțiuni de trădare națională. Tema idiotului util revine copios pe acest fond. Oare cine va fi „idiotul util”? Cel care tăvălește manipulările Moscovei sau cel care va ieși în stradă să conteste mâna forte a Cyberint, SRI, SSIA, STS și care mai vreți dumneavoastră, stimați alegători și alegătoare?
Comentarii prin facebook