Canalul Bâstroe. Patriotism și ecologism

Editorial de Eugen Sasu

Editorial de Eugen Sasu

Am avut șansa să văd o mică parte din Delta Dunării în 1989, dar nu cum ar face astăzi turistul momit de abundența ofertelor comerciale. De la Tulcea am luat rata lor fluvială până la Crișan, pe brațul Sulina. Acolo ne-am băgat în curtea unui sătean și am închiriat o ambarcațiune. Dar nu cu motor, ca astăzi, în era confortului, vitezei și hidrocarburilor decadente. Nu, atunci am luat o lotcă „pe vâsle” și patru persoane am făcut mușchi la brațe plimbând barca aia patru zile pe brațe și cănăluțe. Mâncam pește prins la băț, dar nu sturioni sau alți monștri, ci din ăia mici ca hamsiile, demontându-mi cumva mitul ăla cu peștele care pică peste tine când mergi la pescuit în deltă. Unde ne prindea seara puneam cortul. Astăzi nu cred că mai poți face așa ceva în condițiile de funcționare ale rezervației. Dar a fost frumos. Nu am poluat și mă gândesc cu mare plăcere la acea aventură greu repetabilă.

Cu toată excursia asta însă, habar n-am despre cum funcționează Delta. Cum e cu nivelurile, cum e cu aluviunile, de câte ori trebuie să draghezi și ce face statul cu mâlul extras. Pentru că nu le știu pe astea și pentru mine Delta e doar peripeția cu norul de cărăbuși de pe o insulă de nisip de lângă Crișan, în 1989, am citit zilele astea un interviu cu un profesor de la Universitatea din București, director al staţiunii de cercetări marine și fluviale Sf. Gheorghe, Alfred Vespremeanu-Stroe. Căci despre canalul Bâstroe și ce se întâmplă acolo sub acțiunea autorităților ucrainene am citit doar ca reacții la dezbaterile la televiziunile îngrijorate întotdeauna de ce lucruri urâte fac ucrainenii și deloc interesate de ce vor face rușii.

Vă recomand interviul dat de profesorul Vespremeanu-Stroe în spotmedia.ro dar până să-l auziți și vedeți, căci e și în format video, povestesc aici o concluzie scurtă. Poate că intervenția părții ucrainene la canalul Bâstroe este una deloc diplomatică, deloc legală ori morală, în contextul protejării biosferei deltei la standardele Uniunii Europene, dar nu este deloc un dezastru cum povestesc toată seara cei care poate habar n-au ce e Delta. Ni se mai povestește în interviu cum noi, statul român, facem exact ce spunem că face rău Ucraina, aruncăm rezultatul dragării brațului Sulina nu departe în larg, formându-se o barieră mult mai dăunătoare microclimatului decât alte intervenții indirecte.

Dar nu mai insist pe ce spune directorul staţiunii fluviale Sf Gheorghe, professor universitar la Universitatea din București, căci se vor găsi atâția să spună că ăla e habarnist și chiar trădător. Însă așa om de știință cum este el a propus un lucru de bun simț: compromisul, atâta vreme cât nu este unul dramatic ca efecte, ba chiar unul minimal. Să lăsăm Ucraina să exploateze canalul Bâstroe cât timp sunt nenorociți de acest război, după care să se stopeze și să se arbitreze internațional această dezbatere. Și îi vom înfiera fără limite când, post război, vom observa că vor continua exploatarea brațului. Ba îi vom condamna și pentru legea limbilor minorităților.

Cred că este o poziție de bun simț despre cineva căruia îi arde casa, iar vecinii sunt de acord să-și dărâme gardul pentru a intra mașina de pompieri pe la ei. „Pricepuții” ce inundă emisiunile TV-urilor patriotice nu știu și nu simt despre acest element al umanului pe care oricum îl facem ca țară prin inlesnirea vânzărilor de cereale în dauna producătorilor din România. Inconștient, nu admit ideea că „incendiul” vecinului, dacă nu va fi stins, îți va cuprinde și ție casa. Se vede în ce se întâmplă astăzi în Republica Moldova și s-ar vedea, pas cu pas, în țările din centrul Europei sau Caucaz.

Nu mă număr printre cei care văd lucrurile doar în negru și alb. Poate că Rusia o fi negrul. E evident lucrul ăsta, dar Ucraina nu e albul absolut. Uneori sunt aroganți ca vecini, mai au decenii de parcurs pentru a trăi în spirit european, cum nici noi n-am terminat încă această tranziție, dar un lucru trebuie observat. Se spune că Ucraina sapă pe Bâstroe de un an. Dacă un ziarist sau un ONG observau lucrul acesta și nimeni nu-I băga în seamă, cum pățește Emilia Șercan, vânătoarea de plagiatori, atunci da, m-aș fi indignat mult mai natural. Dar când bănuiesc cine plantează aceste subiecte, uite că mă încăpățânez să nu le fac jocul și s-o adulmec apoi, mai la rece.

Chiar așa, nu mă uit la astfel de emisiuni, dar sunt curios dacă cineva și-a pus întrebarea acolo despre ce ar face Rusia în situația în care ar avea nevoie de un canal Bâstroe. Oare ne-ar cere voie să dragheze acolo când vor ajunge la gurile Dunării? Bine, dacă vreți să fim pragmatici, formulez altfel: îi ajutăm pe ucraineni nu pentru că îi iubim, ci pentru a-I susține economic să facă față unui război. Și pentru a nu ne învecina noi cu rușii. E mai bine așa?

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

2 comentarii pentru acest articol

Ce-ai cu oi, mă? Pentru ce ne sapi canalu'? a spus: (februarie 23rd, 2023 at 09:27 )

Scrofuloși la datorie, politrucienii români!
Se vede jaful pădurilor României din satelit (da, GoogleEarth e gratuit!), până și ultimul canal al Deltei e parcurs zilnic de bărci cu motoare de zeci și sute de cai putere, la cherhanale e sărbătoare când se prinde pește, iar noi trebuie să ne afirmăm ca țațe! Pun pariu că dacă erau polonezii în locul nosru, mergeau la Bruxelles și obțineau niște zeci de milioane de euro pentru studii și programe comune cu ucrainienii! Dar așa e când ești mic, prost, ai gura mare și te doare rău stomacul chiar când ajungi la barieră.

liviu bivol a spus: (martie 7th, 2023 at 11:43 )

Cei care au studiat limba rusa stiu ca repede=se scrie cu ^ din i nu ^ din a.
pirn urmare in cuvant exista doi ^ din i si un i lung.
totusi cum s-a ajuns la bastroe ? that is a question ? dl SASU ce ai de spus ? canal BASTROE?
Dupa ce Napoleon a ajuns pa periferia Moskovei , tarul Alex ia intors vizita.
Trupele tarului au zabovit mai mult timp in Paris.Soldatii tarului intrau in micile restarante stradale si spuneau personalului care deservea bistrii cu doi ^ din i si la final un i lung adica soldatii doreau sa fie serviti repede. De aici a ramas numele restaurantelor stradale BISTRO.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


ISHO

Administratie vezi arhiva Administratie

dermaskin-orizontal

Politica vezi arhiva Politica

Distracție pe patine 29 noiembrie - 11 ianuarie

Sport vezi arhiva Sport

Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară

Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
L'architect du beaute

Social vezi arhiva Social

Iosif Csaba Pál

Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara

Economic vezi arhiva Economic

Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Defuncta A6, devenită între timp drum expres, care va lega Drobeta Turnu Severin și Lugoj, are acum semnat contract de finanțare pentru realizarea studiului de fezabilitate. Contractul de finanțare a fost semnat de Ministerul Transporturilor și CNAIR. Din păcate, termenele înaintate ne fac să ne gândim la realizarea acestui drum peste mulți ani. Proiectul are...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Drumul expres Lugoj – Drobeta Turnu Severin are asigurată finanțarea pentru realizarea studiului de fezabilitate
Mugur Preda a fost desemnat antrenorul anului, în ancheta organizată de Federația Română de Rugby. Antrenorul echipei bănățene a adunat 29.33% din voturi și s-a clasat înaintea lui Viorel Lucaci (Steaua București) și Eugen Apjok (CSM Știința Baia Mare). Aflat la al doilea sezon la Timișoara, Mugur a dus echipa de seniori în toate cele...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Antrenorul SCM USV este… top! Mugurel Preda, ales cel mai bun tehnician din țară
În 1914, chiar în mijlocul groazei Primului Război Mondial, s-a întâmplat ceva aproape de necrezut: în Ajunul Crăciunului, soldații britanici și germani au încetat focul fără ordin, au ieșit din tranșee și s-au întâlnit în „No Man’s Land” ca niște oameni obișnuiți, nu ca inamici. Au cântat colinde, și-au strâns mâinile, au făcut schimb de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Povestea care trebuie spusă la fiecare Crăciun: atunci când gloanțele au tăcut, inamicii au devenit prieteni! Și au jucat fotbal…
Scrisoare pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului 2025 Iubiți frați și surori în Cristos! Să-L așteptăm, să-L primim Începând de la Sfântul Francisc de Assisi, din secolul al XIII-lea, Crăciunul este înconjurat de multe simboluri care, cu multă iubire, ne amintesc de cele întâmplate la primul Crăciun. Aducem toate simbolurile, care ne ajută să sărbătorim: facem,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a PS Iosif Csaba Pál, episcop romano-catolic de Timişoara
† IOAN Din mila lui Dumnezeu, prin grația Scaunului apostolic al Romei și voința Sinodului Bisericii Române Unite cu Roma, Episcop al Eparhiei Greco-Catolice de Lugoj Scrisoare Pastorală la sărbătoarea Nașterii Domnului – 2025 Clerului, călugărilor, călugărițelor, credincioșilor greco-catolici și tuturor creștinilor iubitori de Dumnezeu Primi-vom noi bucuria pe care o vestește îngerul, păstorilor din Bethleem? Iubiți frați...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Scrisoarea Pastorală de Crăciun a Preasfinţitului Părinte Ioan, episcopul greco-catolic de Lugoj
† IOAN, Din mila lui Dumnezeu, Arhiepiscop al Timișoarei și Mitropolit al Banatului Iubitului nostru cler, cinului monahal şi drept-credincioşilor creştini, har, milă şi pace de la Dumnezeu Tatăl, iar de la noi, părintească binecuvântare.              Slavă întru cei de Sus lui Dumnezeu și pe pământ pace, între oameni bunăvoire!      (Luca 2, 14) Iubiții mei fii...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pastorala de Crăciun a IPS Ioan, Mitropolitul Banatului
De marea Sărbătoare a Crăciunului vă dorim să aveți parte de gânduri bune, multă bucurie, căldură în suflet și armonie, linişte şi foarte multă sănătate alături de cei dragi! Noi, cei de la deBanat.ro, vă mulțumim pentru că ne-ați fost alături și vă dorim s-aveți parte de cele mai frumoase sărbători cu putinţă. Crăciun fericit!
Citeşte tot articolul Citeste articolul Redacţia deBanat vă urează Crăciun fericit!
În zona Văii Jiului a fost pus la punct și pornit un sistem de transport public care ar putea fi aplicat și în județul Timiș în perioada următoare. Acolo, este vorba despre Green Line, un sistem de transport integrat care conectează toate orașele Văii Jiului. Proiectul este rezultatul colaborării tuturor administrațiilor locale din Valea Jiului...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Valea Jiului o ia înaintea Timișului. A devenit funcțională, cu bani europeni, rețeaua Green Line, de transport public județean
Societatea timișoreană Aquatim este partener în cadrul unui proiect european, ”Incluziune și sustenabilitate în Muzeele Apei” care include mai multe organizații similare, care au muzee ale apei. Cu o finanțare de 60.000 de euro și o durată de 24 de luni, inițiativa reunește parteneri din trei țări europene: Stichting Museum BroekerVeiling (Olanda) – lider de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Muzeul Apei de la Timișoara va oferi expoziții și evenimente mai atractive pentru public, în urma unui proiect european
Top
deBANAT.ro
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.