Vinurile bănăţene sunt cele mai căutate de pe piaţa autohtonă. Două Chardonnay-uri (unul, Limited Released Cocoşul 2009, şi al doilea, Frunza 2009), ambele produse de Cramele Recaş au dobândit statut de vinul anului, primul, respectiv vinul cu cel mai bun raport calitate – preţ, celălalt.
Încet- încet, spun producătorii, România începe să aibă consumatori de vin. La 21 de ani după comunism, oamenii şi-au rafinat gusturile, au renunţat la „tăria” anestezică servită înaintea mesei pentru a anticipa bucatele cu o gură de şampanie sau de vin sec. „În ultimii ani tot mai mulţi oameni încep masa cu şampanie sau vin alb sec. Acesta din urmă este un foarte bun aperitiv, pune sângele în mişcare şi deschide papilele gustative”, explică Ioan Georgiu, directorul general al Cramelor Recaş.
După ani de educaţie cu linguriţa, marketing şi gândire strategică, românii beau peste 27 de litrii de vin, anual, pe cap de locuitor. Se cere mult vin alb, marii băutori de bere au trecut pe roze, şi câştigă teren pe piaţă mai ales vinurile seci şi demiseci. „E în mod cert un exemplu de evoluţie. Consumul migrează în zona vinurilor demidulci şi demiseci. Consumatorul este din ce în ce mai exigent, ştie să aprecieze un vin de calitate şi nu mai dă banul, mai ales în vreme de criză, pe orice”, spun reprezentanţii Cramelor Recaş.
„Evoluţia consumatorilor de vin în ţara noastră are la bază faptul că în comunism, românul a fost dezvăţat să bea vinuri adevărate. În ultimii ani facem eforturi să-i învăţăm pe români cu vinuri bune. Avem avantaje în „lupta” aceasta cu cei care ies în străinătate şi au ocazia să cunoască gusturi, obiceiuri, care înţeleg că o masă se poate începe foarte bine cu vin, şi că trebuie să continue cu vin”, a mai declarat Georgiu.
Liviu Miron, directorul economic al Cramelor Recaş întăreşte ideea: „Conform legilor economiei de piaţă, un lucru are valoare dacă cineva îl cumpără şi-i ţine preţul. Faptul că am ţinut vânzările la aceaşi nivel ca şi anul trecut, ba chiar am înregistrat creşteri pe anumite segmente, dovedeşte faptul că pe noi consumatorii ne apreciază, ne plătesc preţul”. Anul acesta cele mai vândute şi băute vinuri în România vin din Banat. Este vorba de cele două Chardonnay-uri, Cocoş şi Frunză, de la Cramele Recaş. Chardonnay Cocoş, vinul anului în România, costă 20 de lei la raft. „Este un vin sec, cu o expresivitate puternică. Dus la nas şi degustat poate părea sobru, dar e plcăut şi delicat când îl bem. E un vin care ne duce spre tendinţa mondială: vinuri fine, delicate în acelaşi timp”, explică oenologul Marius Paşca. Acest vin este şi unul dintre cele mai bune, din soiul său, în lume, fiind medaliat anul acesta cu argint, în străinătate. Se asortează perfect cu brânzeturi, fructe de mare și carne albă. E un vin care are nevoie de mare atenţie atunci când se găteşte, el susţine aromele din bucatele puse la masă, fără să fie prea dominator. Al doilea mare sec românesc este tot un Chardonnay, Frunză. Un vin care face furori în Marea Britanie, cu foaia de stejar desenată discret pe etichetă. „Are prestanţă, forţă, corpolenţă, dar în acelaşi timp gingăşie. E ca o soţie. Este peste tot, şi în casă, şi în bucătărie, dar şi în evenimente de mare ţinută”, a mai spus Paşca.
Comentarii prin facebook