Orientarea consumatorilor spre o alimentatie sănătoasă a condus la cresterea cerintelor pentru alimente functionale, dietetice sau diete personalizate determinand astfel procesatorii din Industria alimentară să isi adapteze tehnologiile si retetele de fabricatie in conformitate cu profilul si necesitatile consumatorului. In acest sens, pentru a veni in sprijinul consumatorilor, in cadrul Universității de Stiintele Vieții „Regele Mihai I„ din Timisoara, in parteneriat cu S.C. PROSPERO S.R.L., prin intermediul proiectului EIT Food RIS Consumer Engagement Labs CEL Partners 2023, coordonat de Universitatea din Varsovia, Polonia, a fost implementat un Laborator al Consumatorului de co-creare a unor produse făinoase hipoglucidice pe baza consultării si preferintelor consumatorilor interesati de o dietă sănătoasă. Obiectivul laboratorului de co-creare este de a răspunde cerințelor consumatorilor cu probleme specifice de sănătate/nutriție, nevoilor persoanelor cu diabet zaharat, dar si tuturor persoanelor interesate de o alimentatie sănătoasă.
Implicarea directă a consumatorului in procesul de co-creare a produselor alimentare conduce la crearea de sinergii intre consumatori si mediul economic (industria panificatiei) in scopul promovarii nutriției țintă, respectiv produse cu efecte benefice asupra sănătății și calității vieții consumatorului.
Beneficiile participării consumatorilor la procesul de co-creare prin intermediul EIT FOOD RIS CONSUMER ENGAGEMENT LABS sunt:
- Obținerea de cunoștințe despre dezvoltarea de noi produse alimentare – participanții au o oportunitate unică de a colabora cu companii care lucrează în sectorul alimentar și de a afla despre tendințele și provocările dezvoltării produselor alimentare;
- Dezvoltarea abilităților creative – prin participarea la atelierul de co-creare, incluzând multe sarcini creative și orientate spre obiective, participanții isi dezvolta creativitatea într-un mediu inspirator;
- Constientizarea cu privire la importanta alimentatiei in sănătate, nutriție și opțiunile alimentare – participantii au acces la cunoștințe despre produsele alimentare functionale si dietetice;
- Responsabilizare – participanții pot influența procesul de creare a produselor alimentare noi și pot fi inovatori;
- Oferirea de contribuții societale – consumatorii devin importanți pentru industria alimentară și societate in calitate de co-creatori, contribuind la atingerea obiectivelor sociale care sunt benefice nu numai pentru ei înșiși, ci și pentru grupuri sociale mai largi;
- Oportunități de exprimare a perspectivelor consumatorilor – laboratoarele le permit consumatorilor să-și articuleze nevoile, ideile, valorile și problemele, care la rândul lor pot oferi beneficii psihologice suplimentare;
- Integrare socială – consumatorii pot întâlni oameni noi, pot face schimb de opinii și experiențe și pot participa la interacțiunile în echipă.
Implementarea proiectului a fost realizată cu suportul cadrelor didactice de la Universitatea de Stiintele Vieții „Regele Mihai I„ din Timisoara: Prof.dr.habil. Ersilia Alexa, s.l.dr. Monica Negrea, s.l.dr. Ileana Cocan si conf.dr. Alexandru Rinovetz in parteneriat cu colectivul S.C. PROSPERO S.R.L.: Manager Adina Brinzeu, ing. Lelia Serpe, ing. Monica Ruxanda , ing. Sylvestre Dossa
Comentarii prin facebook