„Parfum” de CFR: rugină şi urină

Orice călătorie cu trenul, în România, înseamnă o adevărată aventură. Am experimentat, din nou, această senzaţie, după un drum dus-întors, pe ruta spre Bucureşti. Am plecat cu personalul, ne-am întors cu acceleratul şi n-am ştiut cum să ajungem, apoi, mai repede acasă.

Am pornit în zori. În Gara de Nord, lume nici prea multă, nici prea puţină, în principal elevi, studenţi şi săteni. În cinci minute am luat biletele la clasa a doua, apoi ne-am îndreptat către personalul nostru, anunţat pentru linia 8. Pe linia 7 zăcea însă un marfar lung cât o zi de post, care nu dădea niciun semn că ar lua-o din loc prea curând. A sosit şi trenul nostru şi, pentru a ajunge pe peron, toţi călătorii au trecut prin marfar! Adică i-au escaladat treptele, chinuindu-se să nu atingă ceva cu hainele sau cu bagajele, să nu se murdărească. Am uitat să vă spunem că era un tren cu vagoane-cisternă, toate cănite, negre ca smoală, negreală pe care am luat-o şi noi pe palme, după ce am urmat exemplul altor călători care păreau mai experimentaţi. În tren, scaunele erau capitonate, cam ca la clasa întâi, pe vremea comuniştilor. Mai rău era că două din trei compartimente nu aveau becuri. Pe de-o parte, era bine, că nu vedeai mizeria, pe de alta, parcă nu-ţi venea să nu poţi să arunci o ocheadă către vecinii de călătorie, nu de alta, dar să ştii în ce buzunar să-ţi pui portofelul. Am optat pentru un compartiment luminat, şi încă repede, pentru că altfel riscam să rămânem în picioare. Abia ne-am instalat, că peste noi a intrat o femeie cu o mătură în mână. Fără să se sinchisească de lumea din jur, a început să dea cu mătura printre picioarele călătorilor. Dacă ar fi fost ficţiune, ne-am fi distrat…

Acceleratul nu e ce credem noi

Călătoria a fost lungă şi plictisitoare, iar căldura, infernală. Am făcut cu rândul, în staţii, la deschis ferestra, ca să nu ne sufocăm. A venit, la un moment dat, şi „naşul”, total blazat. Nimic nu părea să-l fi putut scoate din starea lui, nici măcar călătorii, care fumau de zor, şi la opriri, şi între opriri, ca la cafenea. Hai să trăieşti, „naşule”, trenul merge, leafa vine! Personalul ca personalul, şontâc şontâc, cu staţionări lungi, că au prioritate toate trenurile de rang superior. După aproape trei ore am decis că ne ajunge şi am coborât. Gata, ne întoarcem. Şi nu oricum, ci de-a dreptul cu acceleratul. Teoretic, condiţii mai bune şi timp de întoarcere mai scurt, nu de alta, dar parcă mizeria din tren s-a transferat asupra noastră, aşa că ne-am îmbibat cu putoarea specifică CFR, rugină şi urină. Preţul dublu al biletelor ne-a făcut să sperăm la mai bine. Greşit! Primul lucru pe care l-am realizat când am urcat în acelerat e că, pentru că a ajunge mai repede la destinaţie, oamenii sunt dispuşi să scoată mai mulţi bani din buzunar.

Drum mai scurt, mizerie mai mare

Trenul era ticsit de lume. Ne-am aşezat cu greu pe locurile noastre, însă n-am scăpat de apostrofări. „Lasă, dragă, că şi eu am plătit loc, da’ uite că nu fac caz, stau unde am găsit primul loc liber”, vociferează o ţaţă cu cinci inele de aur pe cinci degete. „Asta e problema dumneavoastră, noi vrem să folosim ce-am plătit”, îi răspundem, şi rămânem fermi pe poziţie. Norocul nostru că n-avem bagaje, că ni se aruncă, printre dinţi, că „pentru ăla nu aţi plătit locul”,  sub privirile aprobatoare ale celorlalţi călători. Scaunele sunt tapiţate cu muşama, pătate şi pline de praf. Nici măcar fusta în carouri a ţaţei n-a putut să şteargă mizeria. „Naşul” era la fel de blazat, probabil starea asta face parte din fişa postului… Am ajuns la concluzia că, în loc să călătorim încet, dar lejer cu personalul, am ales acceleratul îmbâcsit şi aglomerat. Probabil de aia sunt aşa: din moment ce ajungi mai repede la destinaţie, suporţi mai multă mizerie, dar pentru mai puţin timp.

Am ajuns la Timişoara în aceeaşi căldură infernală. Am aflat, din poveştile altor călători, că, în ceea ce priveşte confortul termic, nu există cale de mijloc pentru CFR. Unele vagoane sunt supraîncălzite, altele sunt bocnă. N-am mai verificat, ne-am mulţumit cu zvonul. Deja nu ne mai interesa. Pe peron, în Gara de Nord, lume multă, ca la bâlci. Probabil am ajuns la o oră de vârf. Ne-am grăbit spre casă, nu de alta, dar un duş devenise absolut necesar.

Etichete ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

MINA Pop-Up 3 octombrie - 12 ianuarie

Politica vezi arhiva Politica

dermaskin-orizontal

Sport vezi arhiva Sport

CSM Lugoj a terminat anul 2024 în forţă, cu o victorie categorică

Etapa a 16-a din liga de elită de volei feminin a debutat pe malul Timişului la Lugoj, unde echipa locală CSM a întâlnit o adversară de tradiţie, CSM Bucureşti. Gazdele veneau după două victorii importante obţinute tot acasă, 3-2 cu Dinamo şi Corona Braşov, în timp ce oaspetele, în scădere mare de formă, şapte eşecuri...
Citeşte tot articolul Citeste articolul CSM Lugoj a terminat anul 2024 în forţă, cu o victorie categorică
isho.ro

Social vezi arhiva Social

Muzeul National al Banatului
No More Bad Gifts

Economic vezi arhiva Economic

Din această săptămână putem zbura direct între Timișoara și Dubai

Una dintre cele mai solicitate destinații aeriene din ultima perioadă din România, va avea o legătură aeriană directă de la Timișoara. Vorbim despre Dubai, luni a plecat spre această destinație prima cursă de tip charter.  Cursele vor fi operate de avioanele companiei aeriene românești HiSky, fiind o cursă de tip charter, a unei societăți de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Din această săptămână putem zbura direct între Timișoara și Dubai

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

După ce au picat o dată la vot proiectul taxelor și impozitelor locale, consilierii locali timișoreni de la USR, PSD și PNL s-au pus de acord după ce șefii de partid au agreat o reducere a cotei cu care să se aplice clădirilor nerezidențiale. Primarul Dominic Fritz a făcut amendamentul, care a scăzut la 1,7%...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Proiectul impozitelor locale pe 2025 trece de votul consilierilor. Scade doar impozitul pe clădiri nerezidențiale, nu și pentru autovehiculele timișorenilor
La data de 21 decembrie, polițiștii Secției 5 Rurale Belinț sub coordonarea procurorului din cadrul Parchetului de pe lângă Judecătoria Lugoj, au reținut un bărbat în vârstă de 51 de ani bănuit de comiterea infracțiunii de furt. În fapt, la data de 20 decembrie, polițiștii au pus în executare dou[ mandate de percheziție domiciliară, în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul A furat dintr-o maşină parcată în Brestovăţ! Unde l-au prins poliţiştii
Administrația Bazinală de Apă Banat derulează în prezent un important proiect pentru consolidarea malurilor râului Timiș. Este o investiție de amploare, care va merge până la granița cu Serbia. Operațiunile de consolidare și reprofilare a râului Timiș are loc pe sectorul Lugoj – frontieră Serbia, în juduț Timiș. Amplasamentul lucrărilor este pe teritoriul următoarelor localități:...
Citeşte tot articolul Citeste articolul ABA Banat investește 29 de milioane de lei în consolidarea și reprofilarea malurilor râului Timiș
13 kilometri de rețele termice vor fi reabilitați, Primăria Timișoara semnând contractul de finanțare. Această nouă investiție cu fonduri europene vine după înlocuirea a 30 de kilometri de rețea de termoficare primară și secundară, dar și de modernizare a 25 de puncte termice, a anunțat viceprimarul Ruben Lațcău. Noua investiție vizează magistrala care distribuie energia...
Citeşte tot articolul Citeste articolul La Timișoara continuă modernizarea rețelei de termoficare a orașului
Campioana națională de rugby, SCM USV Timișoara, și-a asigurat serviciile a doi jucători de la CSM Constanța. Este vorba despre Ngoni Chibuwe și Waisake Raqili, care au semnat contracte pe doi ani. Centrul Ngoni Chibuwe, născut 17 octombrie 1994, este un jucător cu experiență, component al naționalei statului Zimbabwe. În sezonul recent încheiat, el a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Doi jucători străini vin la SCM USV via Constanţa
La sfârșit de an, Florin Drăgan, rectorul Universității Politehnica Timișoara, a făcut o analiză a evoluțiilor recente din mediul economic și impactul acestora asupra companiilor din România. Într-un context marcat de provocări globale și instabilitate politică internă, Drăgan atrage atenția asupra unor probleme care ar putea influența semnificativ piața muncii și mediul de afaceri în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Florin Drăgan, rectorul UPT: „A fost un an plin de incertitudini în mediul economic, iar instabilitatea politică accentuează problemele”
PSD, PNL, UDMR și grupul minorităților naționale au ajuns la un acord de coaliție pentru formarea viitorului guvern. De asemenea, au convenit să aibă un candidat comun la președinție în persoana lui Crin Antonescu. Această decizie urmează să fie votată în forurile de conducere ale fiecărui partid. Preşedinţii PSD, PNL, UDMR şi liderul Grupului minorităţilor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Crin Antonescu, anunţat candidatul comun al coaliţiei la alegerile prezidenţiale
Top