Cornel Samartinean: Am demonstrat ca si o companie de stat poate fi condusa eficient ca sa aduca profit

Cornel Sămărtinean, candidatul ARD pentru Colegiul I Deputați Timișoara, nu a făcut niciodată afaceri cu statul. Sămărtinean crede însă că principiile de management sunt aceleași peste tot, și în mediul privat, și în cel de stat. Candidatul ARD susține că, după ce a demonstrat că și o companie de stat poate fi condusă eficient, vreau să aplice aceleași principii și în activitatea de parlamentar.

Cum ati inceput sa faceti afaceri?

Am inceput sa fac afaceri imediat dupa ce am terminat facultatea, in 1994. In timpul studentiei, ca sa ma intretin, m-am angajat ca lucrator prin aschiere la IMAIA. A fost foarte greu, tin minte ca lucram in trei schimburi… Cand am terminat facultatea si am devenit inginer, m-am hotarat sa incep o afacere. Asa am inceput proiectul Gittanos.

Am vazut ca ati declarat ca nu ati facut niciodata afaceri cu statul. Se poate castiga din afaceri in Romania si fara sa ai contracte cu statul?


Da, asa este! Nu am avut niciodata vreun contract incheiat cu statul. Eu nu am luat bani de la stat, am dat bani la stat! De-a lungul a 18 ani de activitate firma mea a platit peste 3 milioane de euro la bugetul statului sub forma de taxe si impozite. In prezent in grupul de firme Gittanos sunt angajati peste 100 de oameni. Gittanos are o cifra de afaceri anuala de peste 4 milioane de euro. Toate acestea le-a reusit fara sa am nici o tangenta cu statul! Niciuna!

Sunt foarte mandru de faptul ca firma mea este reprezentantul in Romania pentru cinci case de moda internationale de lenjerie intima. Este vorba despre Golden Lady, Levante, Elledue, Intimissi si Jaurés. In ceea ce priveste piata de desfacere interna vreau neaparat sa precizez ca avem peste 500 de clienti importanti din Romania printre care se numara toate supermaketurile Real, Auchan, Metro, Selgros, Billa etc.

Ati fost manager si la o companie de stat, Aeroportul Timisoara. Cat de diferit este managementul la o companie privata fata de cel al unei companii de stat?

Eu unul spun ca principiile de management sunt aceleasi peste tot. Cel putin eu am aplicat aceleasi principii. Si rezultatele se vad. Sunt disponibile pentru oricine este interesat pe site-ul Ministerului de Finante. Eu sustin si am si demonstrat de fapt ca si o companie de stat poate fi condusa eficient ca sa aduca profit. Toate aceste principii de management eu vreau sa le aplic si in activitatea mea ca viitor parlamentar.

Dati-ne niste date concrete!


Am condus Aeroportul Timisoara timp de 2 ani si jumatate, intre ianuarie 2010 si iunie 2012. Va pun la dipozitie si niste grafice elocvente daca doriti (sunt atasate acestui material în galeria foto – n.r.). In aceasta perioada traficul de pasageri a crescut de la 889 de mii in 2009 la 1,2 milioane la finalul anului 2011. Veniturile aeroportului au crescut de la 44,4 milioane de lei in 2009 la 49,8 milioane de lei la finele anul 2011. In privinta cheltuielilor, pot sa va spun ca imediat dupa ce am ajuns director acolo le-am scazut de la 39 de milioane in 2009 la 33 de milioane in 2010.

Cifra de afaceri a crescut constant, de la 41 de milioane in 2009 la 42.8 milioane de lei in 2011. Profitul aeroportului in perioada in care eu l-am condus s-a triplat de la 5 milioane de lei in 2009 la 15 milioane in 2010. Deci se poate ca si o companie de stat sa obtina profit daca este condusa cum trebuie. Eu aveam de indeplinit niste criterii de performanta pe care daca nu le atingeam nu imi luam salariul. Asa era facut contractul de management. De exemplu, aveam un criteriu care se refera la productivitatea muncii. Mai pe intelesul tuturor, raportul dintre numarul de pasageri deserviti si personalului angajat. Acesta s-a imbunatatit constant de la 4263 in 2009 pana la 4842 la sfarsitul anului 2011.

Alte cifre care atesta calitatea actului managerial sunt: cresterea indicatorului lichiditatilor curente si imediate, imbunatatirea vitezei de rotatie a debitelor-clienti, a creditelor furnizori a activelor imobilizate si a activelor totale. Toate acestea sunt date publice si pot fi dovedite cu acte contabile. Investitiile facute in acea perioada se vad si le stie toata lumea… S-a inaugurat terminalul de sosiri interne non-Schengen, am implementat sistemul electronic de supraveghere perimetrala si un sistem de alimentare a perimetrului de securitate.

Toate acestea au culminat cu obtinerea statutului de aeroport international si raportul pozitiv intocmit de delegatia Schengen. Legat de raportul Schengen vreau sa subliniez un lucru. Zilele trecute citeam un flyer al USL prin care acestia promiteau ca vor face un aeroport international la Timisoara la standardele Schengen. Pai acest aeroport exista! Si e la standarde Schengen din momentul in care eram eu director acolo. Chiar m-a amuzat copios acea promisiune USL…

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

10 comentarii pentru acest articol

dante a spus: (December 6th, 2012 at 12:48 )

Tu ai capusat aeroportul din Timisoara.Ce tupeu nesimtit poti sa ai spunand ca nu ai facut afaceri cu statul.

yorgu a spus: (December 6th, 2012 at 22:53 )

Potrivit unui raport al Departamentului de Luptă Antifraudă exista la aeroportul din Timisoara niste contracte suspecte cu Romstrade a puscariabilului Nelu Iordache. Daca nu o sa intrii in parlament o sa mergi sa faci un septic cu el.

Omu cu CF-ul a spus: (December 7th, 2012 at 00:52 )

Samartinene, rade tot aeroportul cand citeste cum poti sa minti. Inca mai sapa cei de la DNA dupa contractele tale penale de la aeroprot si tu lauzi cu realizari si profit. Esti tare fratica, ai un tupeu jegos precum caracterul de taran parvenit. Mars inapoi la Tarnaveni, potaie!

Omu cu CF-ul a spus: (December 7th, 2012 at 01:00 )

Bai Chilotare, tu tot nu intelegi ca un aeroport, care era international DINAINTE sa vii tu cu gasca de manglitori si cu Preunca securistu, nu poate fi condus de unul care il confuda cu duty-freeurile din vama sau cu feuda lui Ostaficiuc-Popoviciu. Mai bine ne spui cum ti-ai batut joc de oameni, cum ai spart bugetul pe 2012 inainte sa fii dat afara. Pai , tataie, tu habar nu ai ca managementul chilotilor nu are nimic in comun cu managementul aeroportuar. Nu stii cu ce se mananc asta. Si degeaba o arzi aiurea cu ce te amuza pe tine ca se lauda aia de la USL, hoti si ei ca si tine. Un aeroport are nevoie de profesionisti in aviatie, nu de chilotari fie ca is din PDL sau din USL. Asta e diferenta dintre tine si Idolu, care acum trage sa pun ape picioare ce ai falimentat tu. Apropo, daca te mai aud cu plecarea lui Austrian Airlines, iti dedic maine, in ultima zi de campanie prima lor notificare, cand au zis ca se retrag de pe Timisoara. E exact din ianuarie, de pe vremea cand TU conduceai aeroportul. Asa ca interviul ala platit in Timpolis in care aberai cu Eugeniu de Savoya…e psihu de copil mic. Du-te si te plimba, ca deputat nu ajungi nici macar in visele tale cele mai erotice.

Klaus a spus: (December 7th, 2012 at 02:39 )

MOS HOTOMAN CORNEL SAMARTINEAN, MINTE CUM RESPIRA.

Tibi a spus: (December 8th, 2012 at 01:17 )

Mai Usl de doi bani,…….cu ochi ce sinteti,voi stiti sa cititi sau nu mai aveti neuroni in capul vostru gol.Ce golani si nesimtiti sinteti.Voi de DATE OFICIALE ati auzit,de ministerul finantelor ati auzit.Tot tracaniti dar mai GUNOAIELOR datele oficiale nu le puteti FURA ele raman.Omul acesta va inchis robinetul.

Pentru BOU !!! a spus: (May 14th, 2014 at 00:17 )

Neregulile contestate de conducerea aeroportului se refereau la deficienţe în actele contabile ori la sume neîncasate din diferite contracte care au păgubit bugetul instituţiei conduse la vremea respectivă de pedelistul Cornel Sămărtinean. Comisia de control a constatat că la mai multe spaţii închiriate există diferenţe de suprafaţă care nu au fost facturate iar chiriile au fost mai mici faţă de tarifele aprobate de consiliul de administraţie, estimând un prejudiciu de 1.603.913,44 lei, cu TVA inclus. După ce aeroportul a făcut o altă experiză în urma căreia a rezultat o a treia variantă a suprafeţelor închiriate, Curtea de Conturi a ajuns la concluzia că, de fapt, nu se cunosc suprafeţele reale ale spaţiilor şi chiriile nu erau corect calculate. S-a constatat, de asemenea, că în 2010 şi 2011, potrivit contractelor pentru servicii aeroportuare, aeroportul a încasat bani mai puţini de la Carpatair şi Tarom faţă de tarifele prevăzute de consiliul de administraţie, deficitul fiind estimat la 1.711.943,67 lei. Un prejudiciu de 269.450 lei a fost stabilit ca urmare a subdimensionării spaţiului închiriat firmei Trinvest Bakery SRL şi a diminuării tarifelor aprobate prin hotărârea consiliului de administraţie.

Corina B. a spus: (May 14th, 2014 at 00:18 )

Nu au fost prezentate documente justificative care să confirme că o echipă de auditori ar fi identificat deficienţe de securitate a sistemului de stocare şi de transmitere a datelor şi nici vreun plan de măsuri pentru eficientizarea sistemului de supraveghere întocmit de firma Pre Quality, rezultând un prejudiciu de 130.466 lei. Pentru contractele de lucrări şi de furnizare semnate de Cornel Sămărtinean cu firmele MT Systems şi Agora SRL nu a fost prezentat un proiect tehnic sau de execuţie pentru instalarea sistemului de alarmă şi de supraveghere, nu există documente care să ateste lansarea comenzii, furnizarea produselor şi recepţionarea acestora ci doar un proces verbal de recepţie parţială care nu confirmă realizarea lucrării, plata făcându-se doar în baza facturii emise de furnizor.

Printre deficienţele care nu au fost contestate de conducerea aeroportului pot fi amintite neurmărirea respectării clauzelor contractuale referitoare la termenele de plată şi necalcularea de penalităţi pentru achitarea cu întârziere a chiriei sau achiziţionarea unor maşini, echipamente, mobilier, aparatură birotică sau soft fără avizul ministerului de resort, aşa cum prevede legea. Curtea de Conturi Timiş a apreciat că bugetul de cheltuieli al aeroportului a fost depăşit în 2011 cu 110,22%, respectiv 3.567.870 lei.

Un derbedeu cu tupeu a spus: (May 14th, 2014 at 00:19 )

Directorul Cornel Sămărtinean, nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară

În concluzie, conducerea Aeroportului, în frunte cu directorul Cornel Sămărtinean, nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară. La evaluarea sistemului de control intern/managerial s-au constatat următoarele: nu a fost elaborată o procedură privind managementul riscurilor; nu au fost elaborate/actualizate şi aprobate programele de dezvoltare a sistemelor de control intern/managerial care trebuie să cuprindă obiectivele, acţiunile, responsabilităţile, termenele precum şi alte componente ale măsurilor respective. Neevidenţierea în mod distinct în program a acţiunilor de perfecţionare profesională atât pentru persoanele cu funcţii de conducere, cât şi pentru cele de execuţie; nerespectarea prevederilor legale referitoare la supervizarea misiunilor de audit public intern, nu s-a elaborat un program de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii sub toate aspectele activităţii de audit public intern, astfel încât să asigure ca normele, instrucţiunile şi codul etic să fie respectate de auditorii interni; nerespectarea prevederilor Legii nr. 672/2002 referitoare la modul de desfăşurare a misiunilor de audit (nu s-au întocmit: un proiect de raport de audit, o minută a reuniunii de conciliere); au fost elaborate normele metodologice proprii privind activitatea de audit public intern în cadrul entităţii, dar nu au fost avizate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.Conform Raportul public pe anul 2011, inspectorii Curții de Conturi au găsit o serie lungă de nereguli la Societatea Națională „Aeroportul Traian Vuia” Timișoara. Ca urmare a controlului s-a constata nestabilirea, neevidenţierea, neurmărirea şi neîncasarea veniturilor proprii de 3.585 mii lei.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Fresh Kebab

Administratie vezi arhiva Administratie

CCIAT

Politica vezi arhiva Politica

MNB – Muzeul Național al Banatului

Sport vezi arhiva Sport

Heraeus
Statiunea Buzias

Social vezi arhiva Social

Economic vezi arhiva Economic

Buzias, Pasarea Phoenix a statiunilor balneoclimaterice / FOTO

În anii comunismului, dar și în primii ani post-decembriști, stațiunea Buziașul a căzut, la un moment dat ajungând o ruină. În ultimii ani a început însă să renască din propria cenușă precum Pasărea Phoenix, nume care, nu întâmplător, a fost dat ultimului hotel de patru stele ridicat aici. Dar mai este mult până departe, respectiv mai este de muncit până când Buziașul își va regăsi faima și strălucirea de altădată.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Buzias, Pasarea Phoenix a statiunilor balneoclimaterice / FOTO

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Planuri mari pentru 2018. Anul viitor ar trebui să înceapă lucrările la cele două poduri anunțate, la pasajele Solventul și Piața Consiliul Europei, stadion, bazine de înot. Nu vor fi uitate fântâna muzicală din Parcul Botanic, complexurile sportive din cartiere și reabilitarea Operei. Nicolae Robu spune că vor fi bani în buget, dar nu a putut estima o sumă.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timisoara, promisiunea unui urias santier in 2018: doua poduri, doua pasaje, fantana cantatoare si multe altele
În vara anului 2016, când era ales primar la Ghiroda, la doar 27 de ani, liberalul Ionuț Stănușoiu devenea cel mai tânăr edil din România. Probabil și avântul datorat vârstei fragede l-a făcut pe Stănușoiu ca la începutul lui 2017 să propună nu mai puțin de 170 de proiecte pentru comuna din vecinătatea Timișoarei.
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ghiroda, comuna periurbana cu 170 de proiecte in 2017
Error, no Ad ID set! Check your syntax!
Top