Cornel Samartinean: Am demonstrat ca si o companie de stat poate fi condusa eficient ca sa aduca profit

Cornel Sămărtinean, candidatul ARD pentru Colegiul I Deputați Timișoara, nu a făcut niciodată afaceri cu statul. Sămărtinean crede însă că principiile de management sunt aceleași peste tot, și în mediul privat, și în cel de stat. Candidatul ARD susține că, după ce a demonstrat că și o companie de stat poate fi condusă eficient, vreau să aplice aceleași principii și în activitatea de parlamentar.

Cum ati inceput sa faceti afaceri?

Am inceput sa fac afaceri imediat dupa ce am terminat facultatea, in 1994. In timpul studentiei, ca sa ma intretin, m-am angajat ca lucrator prin aschiere la IMAIA. A fost foarte greu, tin minte ca lucram in trei schimburi… Cand am terminat facultatea si am devenit inginer, m-am hotarat sa incep o afacere. Asa am inceput proiectul Gittanos.

Am vazut ca ati declarat ca nu ati facut niciodata afaceri cu statul. Se poate castiga din afaceri in Romania si fara sa ai contracte cu statul?


Da, asa este! Nu am avut niciodata vreun contract incheiat cu statul. Eu nu am luat bani de la stat, am dat bani la stat! De-a lungul a 18 ani de activitate firma mea a platit peste 3 milioane de euro la bugetul statului sub forma de taxe si impozite. In prezent in grupul de firme Gittanos sunt angajati peste 100 de oameni. Gittanos are o cifra de afaceri anuala de peste 4 milioane de euro. Toate acestea le-a reusit fara sa am nici o tangenta cu statul! Niciuna!

Sunt foarte mandru de faptul ca firma mea este reprezentantul in Romania pentru cinci case de moda internationale de lenjerie intima. Este vorba despre Golden Lady, Levante, Elledue, Intimissi si Jaurés. In ceea ce priveste piata de desfacere interna vreau neaparat sa precizez ca avem peste 500 de clienti importanti din Romania printre care se numara toate supermaketurile Real, Auchan, Metro, Selgros, Billa etc.

Ati fost manager si la o companie de stat, Aeroportul Timisoara. Cat de diferit este managementul la o companie privata fata de cel al unei companii de stat?

Eu unul spun ca principiile de management sunt aceleasi peste tot. Cel putin eu am aplicat aceleasi principii. Si rezultatele se vad. Sunt disponibile pentru oricine este interesat pe site-ul Ministerului de Finante. Eu sustin si am si demonstrat de fapt ca si o companie de stat poate fi condusa eficient ca sa aduca profit. Toate aceste principii de management eu vreau sa le aplic si in activitatea mea ca viitor parlamentar.

Dati-ne niste date concrete!


Am condus Aeroportul Timisoara timp de 2 ani si jumatate, intre ianuarie 2010 si iunie 2012. Va pun la dipozitie si niste grafice elocvente daca doriti (sunt atasate acestui material în galeria foto – n.r.). In aceasta perioada traficul de pasageri a crescut de la 889 de mii in 2009 la 1,2 milioane la finalul anului 2011. Veniturile aeroportului au crescut de la 44,4 milioane de lei in 2009 la 49,8 milioane de lei la finele anul 2011. In privinta cheltuielilor, pot sa va spun ca imediat dupa ce am ajuns director acolo le-am scazut de la 39 de milioane in 2009 la 33 de milioane in 2010.

Cifra de afaceri a crescut constant, de la 41 de milioane in 2009 la 42.8 milioane de lei in 2011. Profitul aeroportului in perioada in care eu l-am condus s-a triplat de la 5 milioane de lei in 2009 la 15 milioane in 2010. Deci se poate ca si o companie de stat sa obtina profit daca este condusa cum trebuie. Eu aveam de indeplinit niste criterii de performanta pe care daca nu le atingeam nu imi luam salariul. Asa era facut contractul de management. De exemplu, aveam un criteriu care se refera la productivitatea muncii. Mai pe intelesul tuturor, raportul dintre numarul de pasageri deserviti si personalului angajat. Acesta s-a imbunatatit constant de la 4263 in 2009 pana la 4842 la sfarsitul anului 2011.

Alte cifre care atesta calitatea actului managerial sunt: cresterea indicatorului lichiditatilor curente si imediate, imbunatatirea vitezei de rotatie a debitelor-clienti, a creditelor furnizori a activelor imobilizate si a activelor totale. Toate acestea sunt date publice si pot fi dovedite cu acte contabile. Investitiile facute in acea perioada se vad si le stie toata lumea… S-a inaugurat terminalul de sosiri interne non-Schengen, am implementat sistemul electronic de supraveghere perimetrala si un sistem de alimentare a perimetrului de securitate.

Toate acestea au culminat cu obtinerea statutului de aeroport international si raportul pozitiv intocmit de delegatia Schengen. Legat de raportul Schengen vreau sa subliniez un lucru. Zilele trecute citeam un flyer al USL prin care acestia promiteau ca vor face un aeroport international la Timisoara la standardele Schengen. Pai acest aeroport exista! Si e la standarde Schengen din momentul in care eram eu director acolo. Chiar m-a amuzat copios acea promisiune USL…

Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

10 comentarii pentru acest articol

dante a spus: (decembrie 6th, 2012 at 12:48 )

Tu ai capusat aeroportul din Timisoara.Ce tupeu nesimtit poti sa ai spunand ca nu ai facut afaceri cu statul.

yorgu a spus: (decembrie 6th, 2012 at 22:53 )

Potrivit unui raport al Departamentului de Luptă Antifraudă exista la aeroportul din Timisoara niste contracte suspecte cu Romstrade a puscariabilului Nelu Iordache. Daca nu o sa intrii in parlament o sa mergi sa faci un septic cu el.

Omu cu CF-ul a spus: (decembrie 7th, 2012 at 00:52 )

Samartinene, rade tot aeroportul cand citeste cum poti sa minti. Inca mai sapa cei de la DNA dupa contractele tale penale de la aeroprot si tu lauzi cu realizari si profit. Esti tare fratica, ai un tupeu jegos precum caracterul de taran parvenit. Mars inapoi la Tarnaveni, potaie!

Omu cu CF-ul a spus: (decembrie 7th, 2012 at 01:00 )

Bai Chilotare, tu tot nu intelegi ca un aeroport, care era international DINAINTE sa vii tu cu gasca de manglitori si cu Preunca securistu, nu poate fi condus de unul care il confuda cu duty-freeurile din vama sau cu feuda lui Ostaficiuc-Popoviciu. Mai bine ne spui cum ti-ai batut joc de oameni, cum ai spart bugetul pe 2012 inainte sa fii dat afara. Pai , tataie, tu habar nu ai ca managementul chilotilor nu are nimic in comun cu managementul aeroportuar. Nu stii cu ce se mananc asta. Si degeaba o arzi aiurea cu ce te amuza pe tine ca se lauda aia de la USL, hoti si ei ca si tine. Un aeroport are nevoie de profesionisti in aviatie, nu de chilotari fie ca is din PDL sau din USL. Asta e diferenta dintre tine si Idolu, care acum trage sa pun ape picioare ce ai falimentat tu. Apropo, daca te mai aud cu plecarea lui Austrian Airlines, iti dedic maine, in ultima zi de campanie prima lor notificare, cand au zis ca se retrag de pe Timisoara. E exact din ianuarie, de pe vremea cand TU conduceai aeroportul. Asa ca interviul ala platit in Timpolis in care aberai cu Eugeniu de Savoya…e psihu de copil mic. Du-te si te plimba, ca deputat nu ajungi nici macar in visele tale cele mai erotice.

Klaus a spus: (decembrie 7th, 2012 at 02:39 )

MOS HOTOMAN CORNEL SAMARTINEAN, MINTE CUM RESPIRA.

Tibi a spus: (decembrie 8th, 2012 at 01:17 )

Mai Usl de doi bani,…….cu ochi ce sinteti,voi stiti sa cititi sau nu mai aveti neuroni in capul vostru gol.Ce golani si nesimtiti sinteti.Voi de DATE OFICIALE ati auzit,de ministerul finantelor ati auzit.Tot tracaniti dar mai GUNOAIELOR datele oficiale nu le puteti FURA ele raman.Omul acesta va inchis robinetul.

Pentru BOU !!! a spus: (mai 14th, 2014 at 00:17 )

Neregulile contestate de conducerea aeroportului se refereau la deficienţe în actele contabile ori la sume neîncasate din diferite contracte care au păgubit bugetul instituţiei conduse la vremea respectivă de pedelistul Cornel Sămărtinean. Comisia de control a constatat că la mai multe spaţii închiriate există diferenţe de suprafaţă care nu au fost facturate iar chiriile au fost mai mici faţă de tarifele aprobate de consiliul de administraţie, estimând un prejudiciu de 1.603.913,44 lei, cu TVA inclus. După ce aeroportul a făcut o altă experiză în urma căreia a rezultat o a treia variantă a suprafeţelor închiriate, Curtea de Conturi a ajuns la concluzia că, de fapt, nu se cunosc suprafeţele reale ale spaţiilor şi chiriile nu erau corect calculate. S-a constatat, de asemenea, că în 2010 şi 2011, potrivit contractelor pentru servicii aeroportuare, aeroportul a încasat bani mai puţini de la Carpatair şi Tarom faţă de tarifele prevăzute de consiliul de administraţie, deficitul fiind estimat la 1.711.943,67 lei. Un prejudiciu de 269.450 lei a fost stabilit ca urmare a subdimensionării spaţiului închiriat firmei Trinvest Bakery SRL şi a diminuării tarifelor aprobate prin hotărârea consiliului de administraţie.

Corina B. a spus: (mai 14th, 2014 at 00:18 )

Nu au fost prezentate documente justificative care să confirme că o echipă de auditori ar fi identificat deficienţe de securitate a sistemului de stocare şi de transmitere a datelor şi nici vreun plan de măsuri pentru eficientizarea sistemului de supraveghere întocmit de firma Pre Quality, rezultând un prejudiciu de 130.466 lei. Pentru contractele de lucrări şi de furnizare semnate de Cornel Sămărtinean cu firmele MT Systems şi Agora SRL nu a fost prezentat un proiect tehnic sau de execuţie pentru instalarea sistemului de alarmă şi de supraveghere, nu există documente care să ateste lansarea comenzii, furnizarea produselor şi recepţionarea acestora ci doar un proces verbal de recepţie parţială care nu confirmă realizarea lucrării, plata făcându-se doar în baza facturii emise de furnizor.

Printre deficienţele care nu au fost contestate de conducerea aeroportului pot fi amintite neurmărirea respectării clauzelor contractuale referitoare la termenele de plată şi necalcularea de penalităţi pentru achitarea cu întârziere a chiriei sau achiziţionarea unor maşini, echipamente, mobilier, aparatură birotică sau soft fără avizul ministerului de resort, aşa cum prevede legea. Curtea de Conturi Timiş a apreciat că bugetul de cheltuieli al aeroportului a fost depăşit în 2011 cu 110,22%, respectiv 3.567.870 lei.

Un derbedeu cu tupeu a spus: (mai 14th, 2014 at 00:19 )

Directorul Cornel Sămărtinean, nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară

În concluzie, conducerea Aeroportului, în frunte cu directorul Cornel Sămărtinean, nu a gestionat în condiţii de calitate activitatea economico-financiară. La evaluarea sistemului de control intern/managerial s-au constatat următoarele: nu a fost elaborată o procedură privind managementul riscurilor; nu au fost elaborate/actualizate şi aprobate programele de dezvoltare a sistemelor de control intern/managerial care trebuie să cuprindă obiectivele, acţiunile, responsabilităţile, termenele precum şi alte componente ale măsurilor respective. Neevidenţierea în mod distinct în program a acţiunilor de perfecţionare profesională atât pentru persoanele cu funcţii de conducere, cât şi pentru cele de execuţie; nerespectarea prevederilor legale referitoare la supervizarea misiunilor de audit public intern, nu s-a elaborat un program de asigurare şi îmbunătăţire a calităţii sub toate aspectele activităţii de audit public intern, astfel încât să asigure ca normele, instrucţiunile şi codul etic să fie respectate de auditorii interni; nerespectarea prevederilor Legii nr. 672/2002 referitoare la modul de desfăşurare a misiunilor de audit (nu s-au întocmit: un proiect de raport de audit, o minută a reuniunii de conciliere); au fost elaborate normele metodologice proprii privind activitatea de audit public intern în cadrul entităţii, dar nu au fost avizate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.Conform Raportul public pe anul 2011, inspectorii Curții de Conturi au găsit o serie lungă de nereguli la Societatea Națională „Aeroportul Traian Vuia” Timișoara. Ca urmare a controlului s-a constata nestabilirea, neevidenţierea, neurmărirea şi neîncasarea veniturilor proprii de 3.585 mii lei.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

Tranziţie rapidă în PNL Timiş. Vasile Blaga a convocat prima şedinţă a BPJ pentru joi după-amiază/Update. Jumătate din primari boicoteză şedinţa

Desemnat marţi preşedinte interimar al PNL Timiş, Vasile Blaga a convocat deja prima şedinţă a Biroului Permanent Judeţean (BPJ) al filialei pentru joi, la ora 17.00. Aminitim că, la pachet cu demiterea lui Alin Nica din funcţia de preşedinte, Biroul Permanent Naţional (BPN) al partidului a dizolvat şi vechiul BPJ al PNL Timiş. Pe de...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Tranziţie rapidă în PNL Timiş. Vasile Blaga a convocat prima şedinţă a BPJ pentru joi după-amiază/Update. Jumătate din primari boicoteză şedinţa
isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Ultimul joc înainte de provocarea primăverii: meciurile pentru evitarea retrogradării

Baschetbaliștii Timişoarei joacă vineri, 29 martie, de la ora 18.00, cu CS Vâlcea, la sala Constantin Jude. Partida contează pentru etapa a 26-a, ultima din faza secundă a Ligii Naționale, grupa 11-18. Cele două formații se află la egalitate de puncte, 21, pe locurile al treilea și al patrulea. Jocul va decide ocupanta poziției a...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ultimul joc înainte de provocarea primăverii: meciurile pentru evitarea retrogradării
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

lumina libertății

Disputa Muzeul Național al Banatului – Balvia Development a trecut de Curtea de Apel Timișoara. Contestația MNAB, respinsă

Societatea timișoreană care a contestat rezultatul licitației pentru stabilirea organizatorului Festivalului Luminii, realizat de Muzeul Național al Banatului, instituție subordonată Consiliului Județean Timiș, va putea să concureze din nou pentru a obține acest contract. Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor a decis că procedura licitației trebuie refăcută, iar MNaB a contestat la Curtea de Apel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Disputa Muzeul Național al Banatului – Balvia Development a trecut de Curtea de Apel Timișoara. Contestația MNAB, respinsă
dermaskin-orizontal
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Economic vezi arhiva Economic

Firmele își pot plăti dările către Primăria Timișoara prin intermediul Portalului Unic

După ce a promovat în rândul persoanelor fizice posibilitatea de plată a dărilor către municipalitate prin sistemul online, Primăria Timișoara lansează o secțiune nouă în cadrul Portalului Unic pentru plata impozitelor persoanelor juridice. Companiile au acum opțiunea de a adăuga „Entități juridice” pe Cont , iar astfel își pot achita rapid și sigur impozitele locale....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Firmele își pot plăti dările către Primăria Timișoara prin intermediul Portalului Unic

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Ziua Jandarmeriei este marcată la Iulius Town prin activități dedicate tuturor membrilor familiei, susținute de reprezentanți ai Inspectoratului de Jandarmi Județean Timiș. Sâmbătă, 30 martie 2024, în Iulius Gardens, începând cu ora 14.00, vor avea loc prezentări de tehnică și echipament, expunere de autovehicule speciale, dar și demonstrații de dresaj canin. Mai mult, cei mici...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Traseu aplicativ pentru copii, dresaj canin de Ziua Jandarmeriei, dar și Ateliere de Creație, Teatru de Păpuși și competiție de șah, în Iulius Town
Consiliul Județean Timiș a primit confirmarea aprobării cererii de finanțare depuse în cadrul „Programului privind îmbunătățirea calității aerului şi reducerea cantității de emisii de gaze cu efect de seră, prin utilizarea pentru transportul elevilor a autovehiculelor mai puţin poluante de tipul microbuzelor electrice, hibride și alimentate cu gaz natural comprimat”, gestionat de Ministerul Mediului prin...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Timișul primește 25 de milioane de lei pentru cumpărarea a 25 de noi microbuze ecologice, destinate mediului școlar
După ce a promovat în rândul persoanelor fizice posibilitatea de plată a dărilor către municipalitate prin sistemul online, Primăria Timișoara lansează o secțiune nouă în cadrul Portalului Unic pentru plata impozitelor persoanelor juridice. Companiile au acum opțiunea de a adăuga „Entități juridice” pe Cont , iar astfel își pot achita rapid și sigur impozitele locale....
Citeşte tot articolul Citeste articolul Firmele își pot plăti dările către Primăria Timișoara prin intermediul Portalului Unic
Societatea timișoreană care a contestat rezultatul licitației pentru stabilirea organizatorului Festivalului Luminii, realizat de Muzeul Național al Banatului, instituție subordonată Consiliului Județean Timiș, va putea să concureze din nou pentru a obține acest contract. Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor a decis că procedura licitației trebuie refăcută, iar MNaB a contestat la Curtea de Apel...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Disputa Muzeul Național al Banatului – Balvia Development a trecut de Curtea de Apel Timișoara. Contestația MNAB, respinsă
Dorința administrației orașului, de a demara operațiunile pentru ridicarea unui nou spital municipal, a făcut joi primul pas spre realizare. Deocamdată vorbim despre hârtii, nu despre demararea unei licitații pentru construire, primarul Dominic Fritz a semnat acordul de colaborare cu IFC, divizie a Băncii Mondiale, instituție care va realiza un prim studiu de prefezabilitate referitor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria Timișoara a semnat cu IFC contractul pentru realizarea studiului de prefezabilitate pentru ridicarea unui nou spital municipal
Universitatea Politehnica Timișoara a dat startul campaniei de admitere pe noul an educaţional 2024/2025. În acest context sunt în derulare o serie de activități: caravana UPT prezintă oferta educațională în liceele din jumătatea de vest a țării; meditațiile gratuite la matematică, informatică, chimie, desen, vin în sprijinul elevilor atât pentru examenul de bacalaureat, cât și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Start campanie de admitere la UPT
O persoană fizică s-a ales cu o amendă de 15.000 de lei pentru că se ocupa cu activitatea de colectare de deșeuri, fără a deține autorizație în acest sens. Sancțiunea vine după un control al Gărzii de Mediu. Comisarii Gărzii de Mediu, Comisariatul Județean Timiș, au efectuat un control la o persoana fizică, care desfășura...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Garda de Mediu Timiș a amendat o persoană fizică, cu 15.000 de lei, pentru colectarea de deșeuri fără autorizație
Top