Tablouri în valoare de peste 740.000 de euro au fost licitate, joi noaptea, la Timişoara şi Bucureşti în cadrul primului duplex al Licitaţiei de Toamnă Artmark. Cele mai scumpe, un Grigorescu, un Luchian şi un Pallady au fost cumpărate, cu minimum 50.000 de euro fiecare, prin telefon, de timişoreni care au vrut să rămână anonimi.
În total au fost licitate 139 de lucrări şi, spre surpriza organizatorilor, s-a stabilit un record cu această ocazie. „S-au vândut 96% din lucrări. Pentru piaţa de artă din România, acesta este un adevărat record”, spunea, la finalul licitaţiei, Valeriu Sângeorzan, de la Artmark. Timp de câteva zeci de minute, înaintea licitaţiei, tablourile au fost admirate din toate părţile de curioşi, dar şi de cei cărora conturile bancare le permit să facă astfel de achiziţii. De altfel, ideea de a expune aceste lucrări, anterior licitaţiei, la Muzeul de Artă a fost un adevărat succes. Potrivit directorului Muzeului de Artă, Marcel Tolcea, în cele două zile, peste 600 de persoane au venit să vadă tablourile.
Licitaţia a început la Bucureşti, cu lucrări impresioniste. S-a licitat într-un rirm ameţitor, dar timişorenii nu s-au lăsat deloc intimidaţi de aplombul celor din capitală. În sală sunt oameni care nu au nicio problemă din a fi văzuţi în public, licitând. Alţii şi-au adus prieteni, care să facă asta în locul lor, iar alţii, culmea discreţiei, licitează doar telefonic sau on-line. „Există colecţionari, persoane publice, care preferă anonimatul, având în vedere perioada pe care o trăim. Se feresc astfel de eventualele spargeri”, explică Marcel Tolcea.
Topul vânzărilor
„Lotul 27” a stârnit, la Timişoara, cele mai mari pasiuni. „Trandafirii sălbatici”, tablou semnat de Nicolae Grigorescu, a avut un preţ de pornire de 30.000 de euro. Timp de un minut şi jumătate s-a licitat frenetic în ambele oraşe. Preţ final: 52.500 de euro. Tabloul rămâne la Timişoara, în aplauzele întregii săli. Alte trei minute au fost de-ajuns pentru vânzarea „Fumătoarei de opiu”, a lui Theodor Pallady, cu 50.000 de euro, şi a „Crângului de la Brebu”, al lui Ştefan Luchian, cu 42.000 de euro. În topul sumelor cu care au fost vândute tablourile au mai intrat, aseară, „Prietenii”, de Alexandru Ciucurencu, 25.000 de euro, „Cina dulgherilor”, de Rudolf Schwaitzer-Cumpana, 23.000 de euro, dar „Nud întins”, de Nicolae Tonitza, 22.000 de euro. Un alt nud, semnat de Pallady, a pornit de la 3.000 de euro şi, după trei minute care unora li s-au părut o eternitate, s-a vândut pentru 22.000. La ora 23,51, la Bucureşti, ciocanul a anunţat ultima lucrare adjudecată.
Meserie misterioasa
Dealer-ul de artă este un personaj interesant şi foarte discret. Dragoş Farmazon e de doi ani în branşă şi este destul de căutat. „A fi art-dealer e ca şi cum ai lucra în zona de private-banking. Clienţii premium sunt trataţi într-un anume fel, au un brocker dedicat”, explică tânărul. Clienţii apelează la el pentru că, uneori, ţin foarte mult la intimitate şi, alteori, pentru că licitaţia se desfăşoară în altă localitate. „Oamenii îşi doresc discreţie pentru ceea ce au în casă, fiind vorba, în fond, de siguranţa colecţiei”, spune dealer-ul.
Comentarii prin facebook