Aşa cum am precizat în articolul precedent, de această dată vom prezenta căror ministere şi organisme intermediare le sunt atribuite gestionarea Programului Operaţional Sectorial de Mediu (POS Mediu), Programului Operaţional Sectorial de Transport (POS T) şi Programului Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative (PO DCA).
Fondurile alocate sectorului de mediu pentru perioada 2007-2013 se ridică la peste 5,6 miliarde euro. Autoritatea de Management pentru POS Mediu este în cadrul Ministerul Mediului și Pădurilor, minister responsabil de gestionarea fondurilor structurale alocate sectorului de mediu. Baza legală pentru această structură este constituită din HG 457/2008 privind privind cadrul instituţional de coordonare şi de gestionare a instrumentelor structurale şi HG 368/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Mediului şi Dezvoltării Durabile (actual Ministerul Mediului și Pădurilor – MMP).
La nivel regional funcţionează opt organisme intermediare, care îndeplinesc atribuţii delegate de către AM POS Mediu în relaţia cu beneficiarii. Organismele intermediare sunt organizate la nivelul celor opt regiuni de dezvoltare stabilite, ca unităţi fără persoanlitate juridică, finanţate integral din bugetul de stat şi aflate în subordinea MMP.
Programul Operaţional Sectorial de Transport a fost aprobat de Comisia Europeană în data de 12 iulie 2007, prin Decizia nr. 3469 din 12 iulie 2007, de adoptare a programului operaţional Transport de ajutor comunitar din partea Fondului European de Dezvoltare Regională şi Fondului de Coeziune, în conformitate cu obiectivul „Convergenţă”, în regiunile din România. Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial „Transport” (AM POST) a fost constituită în cadrul Ministerului Transporturilor (actual Ministerul Transporturilor și Infrastructurii – MTI), având responsabilitatea managementului, gestionării şi implementării asistenţei financiare alocate POST.
Funcţiile Autorităţii de Management în ceea ce priveşte managementul şi monitorizarea operaţiunilor finanţate de UE prin POST sunt stabilite prin Art. 60 al Regulamentului Consiliului (CE) nr. 1083/2006 privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de Coeziune şi, la nivel naţional, în HG 497/2004 privind stabilirea cadrului instituţional pentru coordonarea, implementarea şi gestionarea instrumentelor structurale, cu modificările şi completările ulterioare. Programul Operaţional Sectorial de Transport este printre puţinele programe care se implementează la nivelul Autorităţii de Management, neavând desemnate organisme intermediare la nivel naţional sau regional.
Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative cade sub „pălăria” Ministerului Administraţiei şi Internelor, care este şi Autoritatea de Management pentru PO DCA. La fel ca şi POS T, PO DCA nu are desemnate organisme intermediare, implementarea proiectelor, de la evaluare proiect, contractare, implementare, plăţi efectuate, post-evaluare realizându-se de către AM PO DCA. Probabil că, datorită dimensiunii programului şi alocării financiare pentru acesta, nici nu era nevoie de organisme de implementare. PO DCA se adresează, cu precădere, administraţiei centrale şi locale, instituţiilor de învăţământ superior şi ONG-urilor cu activitate relevantă în administraţie.
Problema e mult simplificată în cazul acestor trei programe operaţionale, dar şi tematica domeniilor de intervenţie aferente este redusă, deși sumele alocate și valoarea proiectelor sunt foarte mari. Din păcate, stând situaţia în felul acesta, nu se poate afirma că vreunul din aceste programe a fost eficient din punct de vedere al absorbţiei fondurilor europene, la două dintre programe înregistrându-se nereguli serioase în implementarea proiectelor.
Comentarii prin facebook