De câțiva ani, elevii participă la programul „Școala Altfel”, inițiativă care ar trebui să le ofere școlarilor șansa de a ieși din tiparul orelor de curs pentru a învăța lucruri noi. Unii profesori susțin însă că programul are nevoie de îmbunătățiri drastice pentru a da vreun rezultat. Dascălii din Timișoara sunt chemați la dezbatere publică.
Prima săptămână din luna aprilie este de obicei perioada în care se desfășoară „Școala Altfel”. Inițial, proiectul a fost gândit în așa fel încât să le ofere elevilor șansa ca, pentru șapte zile, să descopere lucruri noi, care nu fac parte din programa obișnuită. Unii profesori se plâng că „Școala Altfel” s-a transformat într-o săptămână… de vacanță. Fundația Noi Orizonturi și-a propus să organizeze mai multe dezbateri publice pe acest subiect pentru a se găsi soluții. „În Săptămâna Altfel copilul are ocazia să-și descopere pasiunile și să învețe cum să le cultive; să facă legătura între ceea ce învață la ore și viața reală și să-și aleagă astfel conștient direcția în viață. În realitate, însă, acest program înseamnă de multe ori doar o prelungire a vacanței de primăvară sau chiar o corvoadă pentru profesori, elevi, părinți și toate celelalte părți implicate în proces – muzee, biblioteci, teatre, grădini botanice etc. De aceea, Fundația Noi Orizonturi vrea să propună Ministerului Educației și Cercetării Științifice soluţii de îmbunătățire a programului Școala Altfel, astfel încât elevii să redescopere rostul învățării și să facă legătura între ceea ce învață la ore și viața reală”, transmit inițiatorii. Fundația are deja câteva propuneri pe care vrea să le adreseze Ministerului Educației. Spre exemplu, e nevoie de adoptarea unei metodologii cadru care să descrie clar scopul, obiectivele și rezultatele vizate în „Școala Altfel”. De asemenea, e nevoie de recomandări pentru unitățile de învățământ, dar acestea ar trebui să aibă autonomie în a decide ce vor face elevii în săptămâna respectivă. Fundația crede că fiecare școală ar trebui să decidă singură când organizează „Școala Altfel”.
Inspectorul școlar general Aura Danielescu, spune că propunerile sună bine, dar nu sunt aplicabile. „La acest moment, așa cum funcționează acum programul, nu mi se pare că sunt probleme. Există, într-adevăr, situații mai complicate atunci când elevii din mediul rural vin spre urban. Toate problemele se pot evita dacă sunt făcute grafice din timp și se încheie parteneriate cu instituțiile care pot să-i primească pe copii… nu văd de ce ar apărea probleme. În ceea ce privește ideea ca fiecare unitate de învățământ să decidă singură când organizează «Săptămâna Altfel» nu cred că e aplicabilă. Dacă fiecare unitate de învățământ organizează în altă perioadă, un părinte care are doi-trei copii în unități de învățământ diferite ar trebui să-și gândească timpul și în funcție de aceste activități. Ar fi foarte greu să-i supravegheze pe copii”, spune Danielescu. Profesorii care vor să participe la dezbatere sunt așteptați joi, 14 ianuarie, de la ora 17,30, în corpul D al City Business Center.
Comentarii prin facebook