Zeci de maşini de pe vremea străbunicii au rulat prin oraş duminică după-amiaza. La Timişoara a avut loc întâlnirea de toamnă a iubitorilor maşinilor retro, grupaţi în jurul Old Timer Club şi Banat Auto Retroclub.
Adunarea s-a dat în parcarea de la Galeria 1, unde s-au strâns peste 20 de maşini de epocă şi o motocicletă Kawasaki din anii ‘80. Un Opel Record Olympia, verde fistic, fostă maşină de poliţie în Germania, un Ford Monarch cu care a rulat un fost colonel NATO, un „străbunic” interbelic Audi, albastru, singura decapotabilă funcţională printre maşinile de epocă din Timişoara, şi-au etalat roţile spiţate, barele de nichel şi formele ieşite din comun. Paul Szkladanyi are 70 de ani şi este cel mai vechi mare colecţionar de maşini din oraş. Până acum, a fost proprietarul a peste 200 de automobile. De altfel, multe dintre cele etalate astăzi i-au aparţinut, înainte să-şi vândă parcul auto. Bărbatul vorbeşte despre pasiunea pentru maşini ca despre un mod de viaţă aparte. „E un «microb». Ideea este să ai ceea ce nu au alţii. E vorba de pasiune şi de un mod de viaţă”, spune Szkladanyi.
Gemeni, cu aceeaşi pasiune
Fraţii Vlad şi Valentin Capotescu sunt gemeni şi, la 30 de ani, împart aceeaşi pasiune: maşinile retro. Primul conduce un Ford Monarch roşu din 1979. „Nimic nu se compară cu senzaţia pe care o am când îi aud motorul V8”, spune tânărul, care ar vrea să păstreze toată viaţa această maşină. Celălalt e proprietarul unui Buick roz cu alb care, în 1956, era negru şi îl plimba pe cunoscutul torţionar Alexandru Drăghici. „Statul român a comandat la atelierele General Motors din Belgia trei maşini identice, pentru uzul ministrului. De fiecare dată când acesta pleca undeva, porneau, în direcţii opuse şi celelate două, pentru a deruta”, povesteşte colecţionarul.
Alături de ei, Tar Bela e o figură aparte. Cu şapcă tip Gavroche, conduce singura decapotabilă de epocă din rândul colecţionarilor timişoreni, un Wanderer – Auto Union din 1938. Ca majoritatea colecţionarilor, are acasă şi alte maşini.
Maşinile de epocă pot primi certificate de vehicule istorice dacă îndeplinesc câteva condiţii minime: să fi trecut cel puţin 30 de ani de la ieşirea din fabrică a modelului, să arate impecabil, să conţină numai piese originale şi să fie folosite numai la paradă.
Comentarii prin facebook