Unul din posturile naționale de televiziune din Franța a prezentat, luni seară, un documentar care vorbește despre poluarea pe care Smithfield o face în România. E vorba de compromisuri, unele făcute de companie, altele, de autorități. Toate au aceeași miză: mâncarea ieftină.
Frédérique Brunnquell a filmat pentru acest documentar în vara lui 2011, în jurul Timișoarei, dar și prin alte locuri din Europa. Proiectul a început la Paris, unde producătorul a cumpărat o Dacie Logan pe care a scris în stil graffiti numele filmului, „Nos vies discount” (Vieți la reduceri), și a pornit prin Europa.
„Filmul este până la urmă un road movie în Logan. O călătorie de 8.000 kilometri, pentru a descoperi că, în spatele promisiunilor, reducerea unui preț deconstruiește modelul nostru social, sărăcește angajații și aduce prosperitate pe timp de criză celui care deține colosul.
Reducerea a fost inventată după al doilea război mondial, în Germania, în ruinele unei economii devastate. Dar această tendință a economiei ne schimbă viețile. Acest avatar al crizei generează zeci de miliarde în profituri. În film se arată cum, pentru a obține carne care se vinde la un preț modic, gigantul Smithfield crește porcii intensiv în spații departe de orice notă ecologică: animalele ajung din stadiul de sugari în cele de abatorizare la peste 100 de kilograme în mai puțin de jumătate de an.
Este o transfomare aproape miraculoasă care, nefiind una firească, ci alimentată de chimicale, trebuie ferită de ochiul publicului consumator, astfel că fiecare fermă e păzită cu efective strașnice”, explică Brunnquell.
Comentarii prin facebook