Benzina îi usucă la buzunare, dar nici măcar nu mai protestează. Românii cumpără și tac, pentru că s-au „molipsit” de statul la volan și de deplasarea comodă cu propriul mijloc de transport motorizat. Analiștii cred că, indiferent de prețul la care va ajunge combustibilul, românii nu vor apela la transportul în comun.
Benzina a trecut de șase lei/litrul, dar românii nu au mai făcut proteste la pompe. S-au împăcat cu ideea că trebuie să plătească mai mult și se conformează. Majoritatea pun benzină de 40-50 de lei, pentru că nu își permit mai mult. Revin tot mai des la pompe, tocmai fiindcă nu concep să meargă pe jos sau cu mijloacele de transport în comun.
Un sondaj arată că, din 400 de mașini care intră zilnic, în medie, într-o stație de benzină, mai mult de jumătate sunt alimentate în valoare de numai 50 de lei. „Peste 60% din cei care intră zilnic în benzinărie alimentează de 50 de lei”, afirmă Florin Michi, administrator LuxOil. Acesta mai spune că, în prezent, doar 10% din clienți își mai umplu rezervoarele. E la fel și marii distribuitori. „Înainte aveam zeci de clienți care făceau plinul. Acum, dacă avem trei într-o zi, e minune”, spune Bogdan S., angajat la o stație de benzină.
Vânzările au scăzut puțin, dar nu semnificativ, diferența fiind dată de suma de care se alimentează și posibilitatea de a cumpăra mai puțin carburant de aceiași bani. Lucrurile nu s-au întâmplat brusc. „De doi-trei ani nu se mai alimentează ca lumea. Odată cu criza, oamenii au început să pună benzină de sume mai mici. Și eu fac la fel. Acum vreo trei an, la trei săptămâni făceam plinul. Acum pun tot la câteva zile, de câte 50 de lei. E vorba doar că încerc să nu scot odată din buzunar bani mulți. Toți prietenii mei fac la fel”, declară Cosmin Briscanu.
Administratorii pompelor de benzină spun că vânzările, în litri de carburant, au scăzut doar cu patru-cinci procente. „Vindem cu aproape 5% mai puțin ca înainte să se ajungă la peste șase lei litrul. Oamenii cumpără benzină și motorină cam la fel, pentru că au nevoie să se deplaseze”, mai explică Florin Michi.
Economiștii susțin că oricâte praguri psihologice vor interveni în prețul carburantului, nu există vreo șansă ca vânzările să scadă semnificativ. „Românii vor cumpăra benzină indiferent de preț. S-au obișnuit să meargă cu mașina. Față de cetățenii altor țări europene, românii sunt cei mai comozi și cei mai dependenți de mașini. Sunt dispuși să plătească oricât ca să poată sta la volan”, spune Tiberiu-Cristian Avramescu, doctor în economie.
Specialistul a identificat și motivul pentru care prețul carburantului crește constant, deși barilul de petrol e mai ieftin decât în 2008, când litrul de benzină la pompă abia trecea de 3 lei. „O legătură fundamentată cu prețul petrolului pentru creșterea prețului carburantului la pompă nu există. Când a fost întrebată de ce crește prețul combustibilului, directorul general Petrom, Mariana Gheorghe, a răspuns că acest lucru se întâmplă deoarece cererea este foarte mare. Asta înseamnă că o companie petrolieră, beneficiind de faptul că există cerere, își optimizează profitul”, a mai arătat Avramescu.
În ultimii ani, prețul carburantului s-a majorat cu peste 51%. Cea mai mare creștere a avut loc în 2012. Mai exact, combustibilul la pompă se vinde cu 18 procente mai scump decât cu un an în urmă. În România, prețul benzinei este apropiat de cel al țărilor occidentale. Diferența este că un român cu un venit mediu (300 de euro lunar) poate cumpăra în jur de 2.600 de litri de carburant anual. Un neamț poate cumpăra de 5,7 ori mai multă benzină sau motorină, iar un austriac, de 6,5 ori mai mult.
Comentarii prin facebook