În data de 30 septembrie 2011, Parlamentul a aprobat înfiinţarea Ministerului Afacerilor Europene, condus de Leonard Orban, cu rol de a „coordona structurile care au atribuții în gestionarea fondurilor europene”.
Încă de la început s-a precizat că acest minister este limitat în atribuţii, iar obiectivul principal al acestuia este accelerarea utilizării fondurilor europene. Pentru perioada următoare de programare 2014-2020 se doreşte ca acest minister nu doar să coordoneze ci să preia, „sub pălăria sa”, managementul tuturor programelor care vor fi finanţate din fonduri structurale. E bine? Nu e bine acest lucru?
Înainte de a găsi un răspuns la aceste întrebări, haideţi să trecem în revistă funcţionarea programele operaţionale în România, de cine au fost administrate şi ce probleme au fost sesizate pentru perioada care se apropie de final, 2007-2013.
La nivelul ţării noastre, au fost elaborate şapte programe operaţionale (PO), în cadrul Obiectivului „Convergenţă”, şi opt programe operaţionale în cadrul Obiectivului „Cooperare Teritorială Europeană”. Cele şapte programe operaţionale sunt: Programul Operaţional Regional, Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice, Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane, Programul Naţional pentru Dezvoltare Rurală, Programul Operaţional Sectorial de Transport, Programul Operaţional Sectorial de Mediu, Programul Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative (PO DCA).
În conformitate cu HG nr. 497/2004, modificată şi completată de HG nr.1179/2004 şi HG nr.128/2006, s-a constituit o autoritate de management pentru cadrul strategic naţional de referinţă şi câte o autoritate de management pentru fiecare program operaţional. Autoritatea de management reprezintă organismul public la nivel naţional care asigură gestionarea asistenţei financiare din fondurile structurale. Proiectele celor şapte programe operaţionale au fost elaborate de către autorităţile de management responsabile (ministerele de linie), în coordonarea Autorităţii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale, în cadrul grupurilor de lucru inter-instituţionale şi parteneriale.
Autoritățile de management au delegat o parte din sarcini organismelor intermediare, instituțiile desemnate la nivel central, regional sau local de către autoritățile de management sau autoritatățile de plată și care, implementează măsurile din programele operaționale și acționează direct în relația cu beneficiarii finali ai finanțărilor.
Managementul programelor operaţionale au fost trecute în responsabilitatea ministerelor de resort, în continuare vom încerca să analizăm responsabilitatea acestora, și, mai important, eficienţa şi calitatea absorbţiei fondurilor nerambursabile europene.
Poate cel mai eficient program operaţional în ceea ce priveşte modul de derulare, evaluare şi plăţi către beneficiari şi implicit, grad de absorbţie este Programul Operaţional Regional. Acesta este gestionat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului, care este singura Autoritate de Management pentru Program (AM POR), constituită prin Hotărârea de Guvern nr. 243/2006, publicată în Monitorul Oficial nr. 194/2006.
Autoritatea de Management, care este condusă de domnul Gabriel Friptu, director general, deţine întreaga responsabilitate pentru managementul şi implementarea POR, în conformitate cu prevederile Regulamentelor CE şi principiile unei gestionări financiare solide. Cele mai importante responsabilităţi ale AM POR în legatură cu potenţialii solicitanţi sunt elaborarea criteriilor de selecţie a cererilor de finanţare, a metodologiei de evaluare, încheierea contractelor cu solicitanţii selectaţi.
Intermediare ale POR sunt unităţi de implementare la nivel regional, cărora le-au fost delegate o parte din responsabilităţile AM POR, pe baza unui acord-cadru. Organismele Intermediare au contactul direct cu solicitanţii de finanţare prin POR. Sunt 9 organisme de Implementare: opt în agenţiile pentru dezvoltare regională (ADR-uri) şi unul în cadrul Ministerului Dezvoltării Regionale şi Turismului, respectiv – Direcţia Gestionare Fonduri Comunitare pentru Turism – Organismul Intermediar pentru Turism. Printre altele, organismele intermediare îndrumă solicitanţii în elaborarea proiectelor, lansează procesul de depunere de către solicitanţi a cererilor de finanţare, primesc şi înregistrează solicitările de finanţare, sprijină procesul de selecţie, notifică solicitanţii cu privire la rezultatele procesului de evaluare şi urmăresc întregul proces de implementare.
În următoarele articole, vom prezenta căror ministere le-au fost atribuite celelalte programe operaţionale, pentru ca, în final, să facem o analiză a fezabilităţii acestui mod de funcţionare, dar şi a propunerilor de gestionare a fondurilor europene în România pentru perioada 2014-2020.
Comentarii prin facebook