2020. Atunci spune primarul Nicolae Robu că timișorenii din zonele Ronaț, Mehala și Blașcovici vor putea merge din nou cu tramvaiul 5, pe noua linie modernizată. Suntem la jumătatea lunii august 2018, iar proiectul nu este încă depus la finanțare.
Din noiembrie 2017, pe traseul vechii linii de tramvai 5 circulă exclusiv minibuze. Șinele au fost scoase de angajații RATT/STPT, iar oamenii din zonă au cerut, la vremea respectivă, consultări publice cu locuitorii din Ronaț, Mehala (Mircea) și Blașcovici. „Nu are niciun sens să purtăm discuții pe tema liniei 5. Tramvaiul 5 nu circulă pentru că linia este necorespunzătoare (…) Rămâne să circule doar microbuze sau autobuze, până când vom reabilita linia”, declara, în noiembrie 2017, edilul. Linia 5 tramvaie, pe traseul Ronaț – Pădurea Verde, era una dintre cele mai solicitate, dar, în același timp, și una cu mari probleme. „Avem o frecvență (pe linia tramvaiului 5 – n.r.) care ne este impusă de acele deviatoare de așteptare din capăt la Ronaț, nu este o linie dublă de circulație. Se circulă în așteptare, pe o frecvență prestabilită de la linia 4 cu 5, tramvaiele întârzie într-adevăr la orele de vârf”, explica fostul director al RATT, Ioan Goia.
După ce, în ultimele zile, primarul Nicolae Robu a lăudat pe Facebook felul în care societatea de transport a îmbunătățit serviciile oferite timișorenilor, oamenii au început să întrebe din nou despre tramvaiul 5. „Linia nu mai prezenta siguranță! Se va reface, o dată cu transformarea străzii în bulevard, în 2019-2020”, i-a răspuns edilului unei timișorence.
Cât de realistă este estimarea edilului e greu de spus. Suntem în a doua jumătate a anului 2018. Proiectul pentru reabilitarea fostului traseu al liniei 5 este primul pe lista Primăriei Timișoara pentru cei peste 50 de milioane de euro pe care îi are la dispoziție pe Axa Prioritară 4 a Programului Operaţional Regional. PMT vrea bani, printre altele, pentru reabilitarea liniilor de tramvai și modernizarea tramelor stradale pe Calea Bogdăneștilor, înnoirea flotei de tramvaie sau construcția a două creșe. În 26 iulie, cu o zi înainte de a fi demis, fostul director al STPT, Sorin Supuran, a adus specialiști din societate, care să vorbească despre proiectul de pe linia 5. „Au rămas cam 36 kilometri de linie cale simplă nemodernizați, care au fost împărțiți în 9 trasee. Pentru toate aceste 9 trasee, STPT a întocmit studii de fezabilitate. Din acestea, Primăria Timișoara, prin autoritatea urbană, a stabilit 5 proiecte prioritare pentru transport în comun, din care 3 erau pentru reabilitare linie cale tramvai. S-a constituit o echipă de specialiști la nivelul STPT și a fost pe traseu noaptea, să studieze și să vadă care sunt problemele tehnice (…) Valoarea unui proiect nu poate depăși 20 de milioane de euro, atragere fonduri prin POR – Axa Prioritară 4. La T5 s-a făcut o reactualizare și am ajuns undeva la 26 de milioane de euro, dar trebuie să mai scădem. Este vorba despre Calea Bogdăneștilor, primul proiect prioritar pe lista primăriei”, explica Dana Păun, de la Centrul de Cercetare, Dezvoltare și Inovare al STPT.
Niciunul dintre proiectele de pe POR nu a ieșit din primărie până acum. „Proiectele nu sunt depuse, termenul este în decembrie (…) Vrem să modernizăm Calea Bogdăneștilor, care va deveni un bulevard superb al orașului (…) acum este documentația în pregătire la specialiști și vom ajunge să aplicăm pentru obținerea de fonduri europene”, declara, la începutul verii, Nicolae Robu.
Comentarii prin facebook