Sunt șapte statui, în valoare de aproape 146.000 de euro, în zona Cetate, dar cea mai urâtă dintre ele ar putea dispărea totuși la un moment dat. Este vorba despre construcția ruginită din fața Palatului Baroc, care adăpostește un post trafo și pe care ar fi trebuit să fie amplasat un… omuleț.
În zona Cetate au fost amplasate, ca parte a proiectului de reabilitare, șapte lucrări de artă modernă. Cele șapte statui sunt „Marea piramidă”, „Coajă de om” și „Totem”, realizate din bronz de sculptorul Mircea Roman, „Supermam” și „Eva”, tot din bronz, semnate de Virgil Scripcariu, Ansamblu de coloane, din bronz şi tehnică mixtă, de Ion Nicodim, și „De-a telefonul”, din bronz patinat, de Bogdan Raţă. Lucrările au născut deja o mulțime de controverse, una dintre ele, „Supermam”, fiind inclusă, de un site internațional, în topul celor mai urâte monumente contemporane din lume. Singura statuie care întrunește aprecieri este „băiețelul cu telefonul” din Piața Libertății, care este o apariție constantă în fotografiile realizate atât de localnici, cât și de turiști. Fără doar și poate însă, cea mai hulită operă este „fierotania” ruginită din fața Palatului Baroc. Este vorba despre așa-numitul Totem al lui Mircea Roman, descris drept o metaforă a „sacrificiului a generaţii de cetăţeni pentru oraşul lor, ce se transformă într-o fereastră în zid, dătătoare de speranţă şi lumină”. Cei mai puțini cunoscători într-alte artei – adică toți cei care trec prin zonă – nu văd decât o construcție ruginită, al cărei singur rost este să ascundă un post trafo.
Teoretic, pe acea structură ar trebui să fie montat un personaj, însă foarte probabil acest lucru nu se va întâmpla. „Probabil că nu se mai pune statuia, pentru că pretențiile financiare avute nu pot fi onorate, în cazul proiectului nu au fost prevăzuți bani peste. Eu sper ca într-o bună zi să dispară minunea aia de acolo. Am spus mereu că nu sunt specialist, că nu înțeleg arta modernă, am văzut în Muzeul Vaticanului lucruri mult mai ciudate decât ce avem noi aici, sunt deschis la arta contemporană. Nu sunt închistat în dogme. Dar minunea aceea din Piața Unirii… Se puteau pune cablurile în subteran, dar arhitecții au spus că este cea mai simplă soluție să mascheze postul trafo. Inițial nu a fost vorba de omuleț, a fost vorba numai de minunea asta, ei au spus că trebuie să o «rupă» și apoi au spus că va fi și mai interesant, că peste acea construcție va apărea un omuleț”, spune acum primarul Nicolae Robu. Când ar putea fi din nou vizibil în întregime Palatul Baroc? „Voi face tot ce pot să dispară cât se poate de repede, nu neapărat în cinci ani. Dacă am avea atitudine cooperantă din partea proiectanților, poate dispărea și în interiorul celor cinci ani, că ni s-ar da aprobări. Am inaugurat lucrările în decembrie 2015, în decembrie 2020 sunt cinci ani. Deci numai bine până în 2021 dispare de acolo”, afirmă edilul.
„Totemul” a costat 62.020 lei, suma totală plătită pentru toate cele șapte lucrări fiind de aproape 630.000 de lei. La aproape șase luni de când construcția a apărut în Piața Unirii a avut loc o dezbatere pe tema statuilor amplasate în centrul istoric. Participanții au adus în discuție „rafinamentul” rezultat între contrastul dintre corten („tabla” din care este realizat soclul lucrării, de fapt un aliaj special, care arată de la bun uzat) și fațada renovată a Muzeului de Artă. Necunoscătorii au putut afla astfel că aspectul ruginit nu este o întâmplare, ci ceva studiat…
Comentarii prin facebook