Continuăm seria articolelor privitoare la modul de funcţionare al fondurilor structurale în România şi viitorul acestora în perioada 2014-2020.
În articolul precedent am prezentat administrarea Programului Operaţional Regional, probabil cel mai eficient program derulat din fonduri structurale în perioada 2007-2013. Astăzi trecem în revistă alte două programe operaţionale, Programul Operaţional Sectorial Creşterea Competitivităţii Economice (POSCCE) şi Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU).
Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri este Autoritatea de Management pentru POSCCE, care are responsabilitatea coordonării programului. Printre principalele atribuţii ale AM POSCCE se numără: răspunde pentru utilizarea eficientă, efectivă şi transparentă a fondurilor din care se finanţează POSCCE, precum şi pentru îndeplinirea atribuţiilor delegate organismelor intermediare; analizează şi propune modificări ale programului operaţional şi le înaintează comitetului de monitorizare spre aprobare; coordonează elaborarea criteriilor de evaluare şi selecţie a proiectelor pentru POSCCE, supune aprobării comitetului de monitorizare aferent criteriile de selecţie şi avizează lista proiectelor selectate pe fiecare operaţiune.
Ca şi în cazul POR, AM POSCCE a desemnat organisme intermediare cu atribuţii delegate de către aceasta în vederea unei implementări eficiente a programului. Astfel, au fost desemnate ca organisme intermediare pentru POS CCE următoarele instituţii: Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri pentru Axa prioritară 1 – Un sistem de producţie inovativ şi eco-eficient (excepţie fac: schema de finanţare pentru Întreprinderi mari din Domeniul Major de Intervenţie 1 Investiții productive şi Domeniul Major de Intervenție 2, care sunt gestionate direct de AM POS CCE); Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului (Autoritatea Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică) pentru Axa Prioritară 2: Cercetare, Dezvoltare Tehnologică şi Inovare pentru competitivitate; Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale pentru Axa Prioritara 3: TIC pentru sectoarele privat şi public; Ministerul Economiei, Comerţului şi Mediului de Afaceri – Direcţia Generală Energie, Petrol şi Gaze pentru Axa Prioritară 4: Creşterea eficienţei energetice şi a securităţii furnizării, în contextul combaterii schimbărilor climatice. Delegarea de atribuţii de către Autoritatea de Management la organismele intermediare este formalizată prin încheierea unui acord cu fiecare dintre acestea.
În cazul POSDRU, Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale este Autoritatea de Management pentru Program (AM POSDRU). Viziunea AM POSDRU se concentrează pe atingerea unui grad ridicat de absorbţie a Fondului Social European (FSE) şi asigurarea unui management administrativ şi tehnic eficient al proiectelor, în sprijinul dezvoltării resurselor umane în România şi care să contribuie efectiv la coeziunea socială şi economică la nivelul Uniunii Europene lărgite. Autoritatea de Management este responsabilă în totalitate pentru gestionarea şi implementarea Programului Operaţional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane, în conformitate cu principiile managementului financiar solid şi separării clare a funcţiilor. Totodată, AMPOSDRU este responsabilă pentru implementarea proiectelor strategice din cadrul Axelor Prioritare POS DRU.
La nivelul organismelor intermediare, funcţionează opt organisme intermediare regionale, aferente celor opt regiuni de dezvoltare, sub „pălăria” Ministerului Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, şi trei organisme intermediare naţionale: Organism Intermediar Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, pentru Axa Prioritară 1 – Educaţia şi formarea profesională în sprijinul creşterii economice şi dezvoltării societăţii bazate pe cunoaştere, cu domeniile majore de intervenţie (DMI) 1-5 şi Axa Prioritară 2 – Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii, cu domeniul major de intervenţie 2 – Prevenirea şi corectarea părăsirii timpurii a şcolii; Centrul Naţional de Dezvoltare a Învăţământului Profesional şi Tehnic, pentru Axa prioritară 2 – Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii, DMI 2.1. – Tranziţia de la şcoală la viaţa activă şi DMI 2.3. – Acces şi participare la FPC; Agenţia Naţională de Ocupare a Forţei de Muncă, pentru Axa prioritară 4 – Modernizarea Serviciului Public de Ocupare.
În următorul articol, vom prezenta gestionarea Programului Operaţional Sectorial de Mediu, Programului Operaţional Sectorial de Transport şi Programului Operaţional Dezvoltarea Capacităţii Administrative.
Comentarii prin facebook