Primarul Nicolae Robu are de plătit o amendă de 10.000 de lei către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării! Instituția a decis să-l ardă la buzunare deoarece tramvaiele din Timișoara nu sunt adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități locomotorii. Robu spune că situația nu se poate îmbunătăți peste noapte, dar că primii pași au fost făcuți.
În mai 2016, Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării a emis o hotărâre prin care sancționează drastic mai mulți primari din România. Povestea e următoarea: în 2014, Colegiul Director al CNCD a constatat „caracterul discriminatoriu al neasigurării condițiilor de transport pentru persoanele cu dizabilități locomotorii în mijloacele de transport în comun”, acordând un termen de șase luni pentru rezolvarea problemelor. În 2015 s-a constatat că situația nu a fost remediată, s-a emis un nou termen și, în martie 2016, s-a constatat, din nou, că lucrurile bat pasul pe loc. Sunt vizați de CNCD, la grămadă, Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, dar și primarii din București, Alba Iulia, Alexandria, Arad, Baia Mare, Brașov, Brăila, Buzău, Călărași, Cluj Napoca, Constanța, Craiova, Deva, Drobeta Turnu Severin, Focșani, Galați, Iași, Oradea, Piatra Neamț, Pitești, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Reșița, Satu Mare, Slatina, Slobozia, Suceava, Timișoara, Târgu-Jiu, Târgu Mureș, Tulcea și Vaslui.
În aprilie 2016, cu toții au fost citați la sediul CNCD, dar singurii care s-au prezentat au fost cei de la Alexandria, Brăila, Focșani și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială. În urma citării, reclamații au fost întrebați despre numărul total al mijloacelor de transport în comun și al mijloacelor de transport în comun adaptate. Primăriile din București, Călărași, Cluj-Napoca, Deva, Drobeta Turnu Severin, Piatra Neamț, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Reșița, Slatina, Timișoara și Târgu Mureș nu au trimis însă niciun fel de informații, susțin cei de la CNCD. În 2014 și 2015, PMT a comunicat totuși către CNCD că deține 85 de autobuze și 50 de troleibuze, toate adaptate nevoilor persoanelor cu dizabilități locomotorii, dar și 60 de tramvaie, niciunul adaptat. Acum, consiliul a constatat că lista localităților care nu au adaptat mijloacele de transport în comun este următoarea: București, Alba Iulia, Arad, Baia Mare, Brașov, Brăila, Buzău, Călărași, Cluj Napoca, Craiova, Deva, Drobeta Turnu Severin, Focșani, Galați, Iași, Oradea, Piatra Neamț, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Reșița, Satu Mare, Slatina, Suceava, Timișoara, Târgu-Jiu, Târgu Mureș, Tulcea, Vaslui. „Au fost incluse pe listă și acele localități în care autoritățile publice au refuzat comunicarea datelor relevante”, precizează reprezentanții CNCD.
În aceste condiții, s-a trecut la amenzi: câte 30.000 de lei pentru Ministerul Muncii și Protecției Sociale și Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială, dar și câte 10.000 de lei pentru primarii din București, Alba Iulia, Baia Mare, Brăila, Călărași, Cluj Napoca, Craiova, Deva, Drobeta Turnu Severin, Iași, Piatra Neamț, Ploiești, Râmnicu Vâlcea, Reșița, Satu Mare, Slatina, Suceava, Timișoara, Târgu-Jiu, Târgu Mureș și Tulcea. Edilii au fost amendați deoarece „discriminarea a vizat un grup de persoane, durează de o perioadă extrem de lungă, chiar și după două autosesizări și constatarea discriminării nu au fost luate măsuri, sancțiunile aplicate anterior nu s-au dovedit a fi descurajante”. Cu amenzi de câte 8.000 de lei s-au ales și primarii din Arad, Brașov, Oradea, Satu Mare, Slatina, Suceava Târgu-Jiu și Vaslui. Există un nou termen de nouă luni pentru remedierea situației, care „curge” de la finele lui mai 2016.
La Timișoara, autobuzele și troleibuzele sunt noi, în timp ce tramvaiele au vechime de câteva zeci de ani. O parte dintre ele urmează să fie reabilitate și dotate inclusiv cu facilități pentru persoanele cu dizabilități locomotorii. Este și cazul celor două garnituri „Armonia”, care circulă din 2015 în orașul de pe Bega. Primarul Nicolae Robu consideră că este vorba despre un abuz. „Această amendă de 10 000 lei reprezintă în mod categoric un abuz. Municipiul Timișoara are deja două tramvaie ultramoderne, dotate inclusiv cu astfel de rampe. Pe parcursul acestui an, parcul se va înnoi cu încă 12, la fel. Alte 14 vor fi înnoite în 2017, iar pe fonduri europene 2014-2020, vom achiziționa și 10-15, câte o să putem, tramvaie noi. În mod evident, eforturi se fac, dar ce oraș are capacitatea să schimbe totul peste noapte, când e vorba de zeci de milioane de euro? Un singur tramvai nou costă 1.5-2 milioane de euro!”, a declarat, pentru deBanat.ro, edilul.
Comentarii prin facebook