În plină campanie electorală, primarul Nicolae Robu a anunțat că va lărgi acordarea de gratuități pentru transportul în comun la noi categorii. Astfel, începând cu 1 decembrie, toți pensionarii, elevii din clasa I până într-a XII-a, precum și studenții vor putea circula moca pe toate mijloacele de transport ale RATT. Asta după ce fostul edil-șef, Gheorghe Ciuhandu, aproape că a băgat RATT în faliment cu gratuitățile pe care le-a acordat. Ce-i drept, o parte dintre datoriile regiei a fost stinsă, datorită banilor dați de guvern, un mare merit în acest sens avându-l chiar Robu. Primarul a mai anunțat că, de acum încolo, primăria va negocia cu RATT acordarea unei sume paușale în contul gratuităților.
Totuși, într-o anumită măsură, acest demers surprinde, având în vedere că Robu este liberal, nu socialist. Fiindcă a da liber la gratuități otova este o măsură mai degrabă socialistă. Evident, și mega-populistă! Deși chiar și socialismul modern s-a mai liberalizat nițel și nu mai dă de pomană la toată lumea. Și liberalismul presupune un sistem de protecție socială, dar se caută ca ajutoarele de la bugetele de stat sau locale să fie direcționate exclusiv spre cei care chiar au nevoie de ele. Adică la cei care într-adevăr sunt lipsiți de mijloace materiale și nu muncesc fiindcă nu pot, nu fiindcă n-au chef.
A subvenționa de la bugetul local în aceeași măsură și pe pensionarul cu 350 de lei pensia și pe cel cu o pensie nesimțită de 10.000 de lei nu prea e corect. A ajuta cu aceiași bani și pe copilul ai cărui părinți nu reușesc să-i pună în ghiozdan un sandviș și pe cel care vine încălțat cu ghete de 500 de euro iar nu sună bine. Mai normal ar fi implementarea unui sistem gradual de acordare a unor facilități la transportul în comun.
De exemplu, pentru pensiile sub 500 de lei, abonamentul să fie gratuit, apoi până în 1.000 de lei, pensionarul să achite 10%-15% din contravaloare și tot așa, ar fi mult mai corect. (Evident, plafoanele se pot discuta într-o manieră mai aplicată.) Da, e mai mult de muncă. Dar ar și rămâne mai mulți bani la buget, care ar putea fi destinați inclusiv pentru proiecte sociale. La fel, și la studenți ar putea fi acordate gratuități la transport celor care merită, după un sistem similar burselor. Cine își vede de carte primește și gratuitate la transportul în comun. De ce contribuabilul timișorean să dea bani din buzunar pentru ca o loază de nota 5 din Caracal să meargă gratis la club?
Ar fi măsuri mult mai liberale decât cea propusă de Robu. Nu mai vorbesc de faptul că traversăm o perioadă de criză, iar banii publici trebuie cheltuiți cu o mult mai mare chibzuială. La urma urmei, dacă tot se merge atâta pe gratuități, nimeni nu-l oprește pe Robu să dea transport public moca la absolut toată lumea, să facă din Timișoara un falanster socialist. Măcar din punct de vedere al transportului în comun.
Comentarii prin facebook