Consilierii locali au votat regulamentul referitor la circulația ambarcațiunilor pe raza Portului Timișoara, de la Uzina de Apă la Podul Modoș. Grupul PSD s-a abținut, spunând că inițiativa trebuie să aparțină Administrației Căii Navigabile, nu RATT. Cu tot cu regulament, un lucru e sigur: transport în comun pe Bega nu vom avea prea curând. De vină e… guvernul.
Regulamentul de navigație și semnalizare pe canalul Bega, care reglementează circulația ambarcațiunilor în incinta Portului Timișoara, de la Uzina de Apă la Podul Modoș, a fost aprobat în plenul de luni, însă nu fără discuții. Obiecțiile au venit din partea grupului PSD, care a cerut și a primit un punct de vedere de la Administrația Căilor Navigabile. „Nu vreau să ne asumăm o responsabilitate în care ni se atrage atenția, juridic, privind siguranța pasagerilor. Noi am votat în 2015 intrarea în administrarea RATT a unui sistem municipal de transport public naval pe Bega, în incinta Portului Timișoara. Asta nu echivalează cu desemnarea RATT drept administratorul Căii Navigabile, pentru care competența de înființare aparține guvernului (…) Fără să citesc toată rezoluția pe cinci pagini de la Administrația Cailor Navigabile, nu pot să-mi asum să votăm ceva pentru care nu avem competență. Eu zic să ne abținem la acest vot, pentru că e inutil”, a explicat, în plen, Dan Idolu, liderul grupului PSD din CL. „Noi avem dreptul să stabilim câteva reguli și asta face acest regulament. Cuprinde numai aspecte pur tehnice, nu de substituire a ceea ce urmează să facă Administrația Canalului Bega. Facem un update la ceea ce există și stabilim câteva lucruri care să permită să se întâmple pe Bega tot ce s-a întâmplat până acum. Se creează premisele pentru a putea circula și cu vaporașele”, a replicat primarul Nicolae Robu. Regulamentul a fost adoptat, în cele din urmă, cu 15 voturi, două împotrivă și șapte abțineri.
Ministerul Transporturilor (…) este cel care promovează actele normative și normele specifice aplicabile transportului pe căile navigabile (…) acesta, în calitatea sa de autoritate de stat în domeniul transporturilor, îndeplinește inter alia, atribuția principală de a aproba în condițiile legii instrucțiuni și regulamente obligatorii pentru activitățile de transport naval (…) În concluzie, apreciem că nu se întrunesc cerințele legale pentru desfășurarea în siguranță a unor activități de transport public de persoane pe canalul navigabil Bega, în condițiile inexistenței unei administrații cu atribuțiile clar indicate de OG 22/1999 și OG 42/1997 (…) În clipa de față, etapizarea întregului demers este contrară prevederilor legale.
Răspuns oficial din partea SC Administrația Canalelor Navigabile SA, Constanța
Primarul Nicolae Robu a mai spus, în plen, că nu înțelege de ce guvernul nu înființează mult discutata administrație a căii navigabile. Asta, în contextul în care unii consilieri au adus în discuție posibilitatea pierderii finanțării europene pentru acest proiect. „Cine e de vină dacă se pierd banii? Noi, care cerem de atâta amar de vreme guvernului să înființeze Administrația Căii Navigabile, sau guvernul că nu vrea să o înființeze? Ce să facem? Să facem greva foamei?”, a a afirmat Robu. Primăria Timișoara are 7 vaporașe, pe care a plătit aproximativ două milioane de euro. Momentan, ele nu pot face decât plimbări de agrement, deoarece, pentru a putea fi integrate în sistemul de transport în comun, trebuie să fie înființată Administrația Căii Navigabile. „Având în vedere că nu este înființată administrația de cale navigabilă, se impune transmiterea unei solicitări de înființare a unei regii autonome în subordinea Ministerului Transporturilor ca administrație de cale navigabilă a Canalului Bega, pe sectorul Timișoara – frontiera cu Serbia, având în vedere că planul de semnalizare, care este parte integrantă din regulamentul de navigație, este supus avizării și aprobării ulterioare de către autoritate”, se precizează, de altfel, în regulamentul votat luni de CL.
Comentarii prin facebook