Şedinţa Camerei Deputaţilor din 9 decembrie 2014
Cornel Samartinean – declaraţie politică despre „Construcţia variantei de ocolire Timişoara Sud, o altă minciună marca PSD”
Masterplanul General de Transport este documentul care stabileşte priorităţile de infrastructură ale României pentru următorii 15 ani. Doar proiectele incluse în Masterplan vor putea fi finanţate din fonduri europene. Uniunea Europeană ne-a comunicat faptul că din 2014, dacă nu avem un Masterplan asumat, nu mai primim finanţare pentru transporturi. Ceea ce se aştepta Comisia Europeană şi oricine, cu o minimă logică şi raţiune economică, era ca acest Masterplan să certifice direcţiile strategice ale României. UE se aşteptă să vadă în Masterplan toate priorităţile româneşti racordate la axele continentale.
Singura finanţare certă a realizării Masterplanului este cea din partea Uniunii Europene. Finanţarea de la bugetul naţional nu există pentru că anul acesta Guvernul României a reuşit „performanţa” nu numai să taie investiţiile de la bugetul naţional, ci să taie şi co-finanţările proiectelor europene. Guvernul României nu este în stare să finanţeze constant nici măcar acei 15-25% obligatorii pentru a putea primi 75-85% fonduri nerambursabile de la Uniunea Europeană. În acest sens, fie Guvernul României schimbă Masterplanul General de Transport cu unul care să aibă sens şi atunci finanţarea europeană a autostrăzilor va continua şi în 2014 – 2020, fie continuă cu Masterplanul anunţat şi atunci nu se întâmplă nimic.
În calitatea mea de deputat ales în Circumscripţia electorală nr. 37 Timiş am adresat încă de anul trecut o interpelare ministrului Dan Şova în legătură cu acest subiect. Interpelarea adresată ministrului Şova este un document public aflat pe site-ul Camerei Deputaţilor înregistrat cu nr. 276B/23.04.2013 şi se referă la stadiul procedurilor de finanţare şi execuţie a lucrărilor de finalizare a şoselei de centură, varianta de ocolire a municipiului Timişoara. Citez din răspunsul primit: „precizăm că fondurile alocate în cadrul contractului de finanţare pregătirea pentru construcţia variantelor de ocolire Topliţa, Tuşnad, Sighişoara, Făgăraş, Huedin, Bârlad şi Timişoara Sud din cadrul Programului Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 nu include şi banii necesari pentru execuţia lucrărilor. În acest context, execuţia variantei de ocolire Timişoara Sud va fi propusă în cadrul POS-T 2014-2020”.
Într-o declaraţie de presă, preşedintele Consiliului Judeţean Timiş şi al Organizaţiei Judeţene a PSD, domnul Titu Bojin a afirmat că Guvernul Ponta va asigura partea de cofinanţare pentru centura de sud, care leagă Calea Şagului de Calea Lugojului. Declaraţia preşedintelui Consiliului Judeţean Timiş se încadrează în categoria promisiunilor electorale ale candidaţilor PSD, în acea perioadă domnul Bojin aflându-se în campanie electorală, spunând evident ce vrea şi nu ce trebuie. Am revenit pe acest subiect, adresându-mă din nou Ministerului Transporturilor în data de 23 octombrie 2014 (nr.5458A/2014) şi noului ministru, domnul Ioan Rus. Citez din răspunsul primit: „Până la acest moment, la nivelul Autorităţii de Management pentru POS-T 2007-2013 nu a fost depusă o cerere de finanţare care să vizeze construcţia variantei de ocolire Timişoara Sud. În Masterplanul General de Transport a fost realizată o analiză pentru identificarea potenţialelor proiecte pentru variante ocolitoare, care a ţinut cont de populaţia oraşelor şi de traficul de tranzit al vehiculelor grele şi uşoare. Această analiză nu a identificat nevoia pentru implementarea unei variante ocolitoare în partea de sud a oraşului Timişoara, marea parte a traficului se desfăşoară prin partea de nord, pe varianta ocolitoare care este la standard de autostradă”.
Răspunsul domnului ministru Rus l-am primit în perioada campaniei electorale pentru alegerile prezidenţiale şi consider că se încadrează pe deplin în categoria minciunilor Guvernului Ponta 3. Răspunsul domnului ministru este o dovadă clară de proastă informare, rea-voinţă şi neprofesionalism. Domnul ministru Ioan Rus nu se dezminte, în atitudine şi discurs, de colegul său de partid, domnul Titu Bojin, şi în stilul caracteristic al PSD pasează problema Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România, citez: „Beneficiarul eligibil în cadrul POS-T este CNADNR SA, societate care ar putea depune o cerere de finanţare cu privire la execuţia lucrărilor de construcţie a centurii Timişoara Sud. Prin urmare, vă rugăm să vă adresaţi acestei instituţii în vederea obţinerii informaţiilor cu vedere la acest subiect”.
Îl informez pe domnul ministru Ioan Rus că judeţul Timiş şi municipiul Timişoara nu se regăsesc în Masterplanul General de Transport. Centura de sud, centura de vest, racord la autostradă, nici urmă. Realitatea este că doar un sfert din centura de ocolire a municipiului Timişoara, între Calea Lugojului şi Calea Aradului, a fost realizat. Acest tronson a fost inaugurat în perioada guvernării PDL.
De atunci şi până în prezent, celelalte porţiuni de centură sunt promisiuni deşarte din lungul şir de minciuni electorale ale guvernelor Ponta 1, 2 şi 3
Comentarii prin facebook