Timișoara vrea să fie unul dintre orașele fruntașe ale țării, inclusiv când vine vorba despre activitatea culturală. Totuși, în prezent, aici nu există, la fel ca în alte mari orașe, un cinematograf artistic. Un astfel de spațiu este dorit atât de cei care vor să vadă pelicule artistice, cât și de cei care nu au unde să organizeze festivaluri sau proiecții de film.
La începutul lunii aprilie, primăria anunța că, în sfârșit, Cinematograful Studio a reintrat în proprietatea statului, urmând să ajungă, la un moment dat, în patrimoniul municipalității. Destinația sa nu este cunoscută, primarul Nicolae Robu spunând că există varianta ca Studio să fie pus la dispoziția Casei de Cultură a Studenților, fără să mai aibă vreo legătură cu lumea filmului. Regizorul Florin Iepan spune însă că, fără un cinematograf artistic, Timișoara va avea mult de suferit. „Îmi este rușine când discut cu prietenii mei din Cluj sau din București despre infrastructura pentru film din oraș. Primăria organizează foarte multe evenimente de public, din dorința de a convinge oamenii că se întâmplă ceva în oraș. Un cinematograf, un centru de proiecte culturale, un eveniment pentru realizatorii de documentare din Europa de Est nu sunt acțiuni la care poți să inviți sute și mii de oameni și atunci probabil calculul este foarte pragmatic: «Băgăm banii acolo unde vine lumea». Ce nu înțelege primăria este că diferența între un oraș și altul se face exact prin cultura aceasta profundă: ce conținut cultural produci și în ce condiții și cât de performant este acest produs pe plan regional și internațional. E foarte ușor să dai bani și să faci circ, să aduci mii de oameni într-o locație. Mâine pot să vină și Beyonce, Sting, The Police… dacă ai bani să-i aduci, vin și mâine, dar ce rezolvi cu asta? Trebuie să te gândești la artiștii de la tine din oraș. Cum îi susții? Poate că este și o lipsă de înțelegere a fenomenului, nu exclud asta. Poate ar trebui să existe, și eu sper să existe la un moment dat, un consiliu consultativ care să funcționeze pe lângă primărie cu sectorul independent și cel creativ”, spune regizorul.
Lucian Mircu, de la Marele Ecran, afirmă că, fără un cinematograf de artă, nu se prea poate vorbi despre festivaluri și proiecții de fim în Timișoara. „Trebuie să ne mutăm în spații alternative, în curți, în grădini, să mergem la Gottlob, care are cinematograf refăcut de primăria din localitate. Dacă un sătuc de graniță, cu mai puțin de 2.000 de oameni, poate să facă treaba asta, e rușinos ca Timișoara să nu poată să facă acest lucru. Cinematograful Studio a fost, prin tradiție, cinematograful unde se mergea pentru film de cinematecă, pentru film european, era inclus în circuitul Europa Cinemas. Acest cinema de care avem atâta nevoie, acest cinema arthouse să fie la Studio. Toți cei care facem evenimente de film, festivaluri, și nu suntem puțini în Timișoara, toți avem nevoie de spațiul acesta. Un regizor de talia lui Mungiu, în loc să vină să-și facă premiera filmului la Filarmonica Banatul cum e acum, o să vină într-un spațiu normal, demn de un oraș european”, afirmă Mircu.
Comentarii prin facebook