Aeroportul Timişoara plăteşte pagube de 10,5 milioane de euro
Conducerea aeroportului timişorean, anchetată de Comisia Europeană pentru că ar fi acordat ajutoare de stat pentru Wizz Air, a mai primit o lovitură în instanţă: trebuie să plătească daune către Carpatair. Pe lângă asta, aeroportul nu a reuşit să recupereze o datorie de 6,5 milioane de euro de la Wizz Air.
Fără licitație, compania aeriană Wizz Air și Aeroportul Timișoara au semnat un contract de marketing care i-a afectat pe ceilalți operatori
Directorul Aeropotului, Daniel Idolu, nu a avut aprobarea AGA pentru a semna contractul cu Wizz Air
Aeroportul Internaţional Timişoara (AIT) trebuie să plătească 10,5 milioane de euro drept daune provocate companiei aeriene Carpatair. Curtea de Apel Piteşti s-a pronunţat vineri într-un dosar care are ca obiect tarifele practicate de AIT în 2010. Conducerea Aeroportului a favorizat, prin acordarea de discount-uri, companiile aeriene care operau cu aeronave de peste 70 de tone, în speţă operatorul Wizz Air.
Operarea cu aceste aeronave era încurajată de conducerea Aeroportului Timişoara prin discounturi de până la 85% din totalul costurilor, deşi raportul IPTANA recomanda încă din 2006 restricţionarea accesului acestor avioane pe Aeroport, din cauza nivelului ridicat de deteriorare a pistei, ce ar putea pune în pericol siguranţa pasagerilor.
Discount-uri cu „dedicaţie”
În 2008, Aeroportul „Traian Vuia” acorda discounturi rezonabile de până la 30% pentru operatori care aveau un trafic de peste 500.000 de călători anual, un plan greu de atins chiar şi pentru Wizz Air. Ca urmare, pentru a satisface cerinţele operatorului maghiar, conducerea Aeroportului, prin persoana directorului Daniel Idolu, fără să aibă aprobarea Adunării Generale a Acţionarilor şi a Consiliului General al Acţionarilor, a semnat în 2008 un contract de marketing cu Wizz Air, prin care compania aeriană era scutită de 85% din plata taxelor de aeroport. Scandalul iscat în urma sesizărilor Comisiei Europene în jurul acestui contract de marketing, despre care instanţa a spus că e un ajutor de stat evident şi a favorizat discriminatoriu un operator, i-a determinat pe cei de la Timişoara să caute alte soluţii. Astfel, în 2010 au fost introduse discounturi pentru aeronavele de peste 70 de tone, cu „dedicaţie” pentru Wizz Air.
Din 2008, la Aeroportul Internaţional Timişoara sunt numai scandaluri. Numeroase rapoarte, decizii judecătoreşte şi o anchetă a Comisie Europene conturează tabloul a numeroase nereguli făcute de conducerea Aeroportului.
Judecătorii: „E ajutor de stat”
Prin aceste discount-uri, preţul biletelor a scăzut cu un procent de aproximativ 25% şi aproape a nimicit concurenţa. Întrebaţi de ce nu au acordat scutiri de taxă şi pentru ceilalţi operatori ca în cazul Wizz Air, reprezentanții conducerii AIT au răspuns, pentru „Evenimentul zilei”, că „toate companiile au beneficiat de facilităţi şi servicii care să le permită dezvoltarea traficului. Aeroportul Timişoara nu a acordat scutiri tarifare companiilor aeriene ce au operat şi operează pe acest Aeroport. Politica tarifară a Aeroportului se bazează pe o gamă transparentă de tarife şi reduceri (discount-uri) publicate în mod transparent în AIP (Aeronautical Information Publication)”.
Ministerul tace
Deşi au promis că vor da un răspuns ieri, reprezentanţii Ministerului Transporturilor nu au mai prezentat nicio reacţie cu privire la situaţia de la Timişoara.
Cei de la Wizz Air spun că acuzaţia de a fi primit „ajutoare de stat” este una falsă.
„Wizz Air operează în Timişoara o aeronavă nouă, de capacitate mare, spre beneficiul regiunii şi al locurilor de muncă create la Aeroport. Prin prezenţa sa în Timişoara, Wizz Air are o contribuţie semnificativă la economia locală, investind până acum peste 80 de milioane de euro şi susţinând aproximativ 400 de locuri de muncă directe şi/ sau indirecte”, a precizat managerul Corporate Communications Wizz Air, Daniel Carvalho, pentru „Evenimentul zilei”.
Afirmaţiile Wizz Air sunt contrazise de o decizie a Tribunalului Timiş, care arată că „Wizz Air a beneficiat de o măsură de ajutor de stat selectivă, discriminatorie, care a afectat semnificativ piaţa serviciilor de transport aerian (…) Totodată, ajutorul de stat este ilegal, întrucât a fost acordată de furnizor – Aeroportul Timişoara, fără respectarea obligaţiei de notificare a Comisiei Europene”.
6,5 milioane euro de recuperat
Aeroportul Timişoara împreună cu cei de la Wizz Air au recurs recent la ultima lor şansă şi au cerut, printr-o cale extraordinară de atac, anularea unei sentinţe definitive din 14 noiembrie 2012. Vineri, Curtea de Apel Piteşti a respins cererile formulate de către AIT şi Wizz Air.
Această decizia a instanţei înseamnă că membrii conducerii Aeroportului trebuie să recupereze cele 4 milioane pe care instanţa le consideră ajutor ilegal de stat acordate companiei maghiare între 2010 – 2011. De asemenea, această sumă se adaugă la cele peste 2,5 milioane de euro pe care directorul Aeroportului, Idolu, trebuia să-i recupereze de la Wizz Air încă din 16 mai 2012, ca urmare a deciziei irevocabile a Curţii de Arbitraj de la Cluj.
Citiţi mai mult: Aeroportul Timişoara plăteşte pagube de 10,5 milioane de euro – Din ţară > EVZ.ro http://www.evz.ro/detalii/stiri/aeroportul-timisoara-pagube-1039498.html#ixzz2UrEDg98W
EVZ.ro
Asta a fost pt. titu bojin care nu cred ca stie unde se afla aeroportul si care ne explica ca aeroportul este pe profit,cum vom primi fonduri europene si alte asemenea aberatii.Tovarase bojin,uita-te la emisiunea Exces de putere din data de 25.05.2013 poate te edifici cu privire la betivanul pe care il aperi in media locala,ca la aia centrala nu ai acces fiindca esti un no name.
Iar tu Vasilescu cand nu ai ce face pe tura de noapte,in loc sa dai copy-paste mai bine fa un rond.
Comentarii prin facebook