Timișorenii vor centură, transport în comun gratuit și panouri antizgomot – totul pentru a avea liniște în oraș. Primăria le propune, teoretic, metrou, poduri peste Bega, subpasaje și multe reabilitări de străzi. Nu se știe cât costă, dar toate acestea au ca termen de realizare cel mult anul 2030. Toate datele se regăsesc în studiul care stă la baza întocmirii planului pentru reducerea nivelului de poluare fonică din Timișoara.
Prima hartă de zgomot a Timișoarei, dar și planul de acțiune pentru reducerea poluării fonice au fost realizate, în 2007, de firma Vibrocomp KFT din Budapesta. Acum, pentru că legislația europeană impune reactualizarea datelor, orașul de pe Bega are o nouă astfel de hartă, întocmită de firma Enviro Consult Bucureşti. Pe baza acesteia urmează să fie întocmit planul de acţiune pentru prevenirea şi reducerea zgomotului ambient. Există deja un raport elaborat de Laboratorul de Acustică şi Vibraţii din Universitatea Politehnica. Conform hărții fonice, cele mai zgomotoase artere din Timișoara sunt Calea Torontalului, Calea Aradului, Calea Sever Bocu, Calea Dorobanților, str. Andrei Șaguna, Calea Buziașului, Bd. Liviu Rebreanu, Bd. Iosif Bulbuca, Calea Martirilor 1989, str. Cluj, Bd. 16 Decembrie 1989, Calea Șagului, Bd. Mihai Viteazu, Bd. Ferdinand I, Bd. General Ion Dragalina, Calea Circumvalațiunii, str. Oituz, str. Lt. Ovidiu Balea, str. Simion Bărnuțiu, str. Divizia 9 Cavalerie, Bd. Cetății, str. Ștefan cel Mare, str. Ioan Slavici și str. Alexandru Ioan Cuza.
Timișorenii chestionați de specialiștii de la Politehnică spun că, pentru reducerea poluării fonice, sunt necesare mai multe măsuri. Printre ele, interzicerea claxonatului, montarea de panouri antizgomot, crearea de zone verzi sau folosirea de asfalt absorbant. De asemenea, cei chestionați spun că este absolut obligatorie finalizarea centurii de ocolire, care ar scoate din oraș mașinile de mare tonaj, dar și că… transportul în comun ar trebui să fie gratuit, „pentru descurajarea transportului individual”.
Reprezentanții primăriei au sintetizat datele și au stabilit nu mai puțin de 30 de măsuri care, susțin ei, vor reduce zgomotul urban. Foarte multe dintre acestea coincid, până în cele mai mici detalii, cu diversele proiecte propuse, în ultimii doi, de primarul Nicolae Robu. Iată numai câteva: construirea a cinci poduri peste Bega, înlocuirea transportului de suprafaţă prin construirea unor linii de metrou, înlocuirea mijloacelor de transport în comun cu altele noi prin achiziţionarea a 100 de tramvaie noi şi 100 autobuze electrice, dar și „modernizarea Bd. Regele Carol I de la biserica Kuttl la str. Resiţa, prin ducerea liniilor de tramvai pe mijloc, către două benzi pe fiecare sens de circulaţie” sau „realizarea unei noi linii de tramvai între Gara de Nord şi Spitalul de Copii”.
Și mai interesant este că, în conformitate cu același raport al specialiștilor din UPT, „informaţiile financiare oficiale nu sunt disponibile din partea Primăriei municipiului Timişoara”. Cu toate acestea, măsurile au și termene de realizare, care nu depășesc anul 2030, și doar în cazul metroului! Proiectul privind Planurile de acţiune pentru prevenirea şi reducerea zgomotului ambiant în Municipiul Timişoara poate fi consultat integral aici. Cei care doresc pot completa și acest chestionar și pot trimite sugestii privind reducerea poluării fonice.
Comentarii prin facebook