Statistic vorbind, prin fenomenala, fantastica, extraordinara „premieră națională a Timișoarei”, recent lansatul Facebook TV, Nicolae Robu intră cu cap, trunchi și membre în galeria unor mari și cunoscuți patroni de trusturi media: Dan Voiculescu (Intact), Adrian Sârbu (Mediafax, ex-ProTV), Sebastian Ghiță )Romania TV), Gheorghe „Pinalti” Ștefan (Giga TV), Dan Diaconescu (OTV), Maricel Păcuraru (Realitatea TV), Mujea Marcelini, Georgică Cornu (TVT 89) și mulți-mulți alții. Dar asta chiar că este o chestiune pur statistică. N-aș fi vrut să intru în corul criticilor lui Nicolae Robu pe tema înființării televiziunii Facebook, ultima găselniță cu care primarul liberal a iritat media locală, însă exagerările venite din ambele părți m-au făcut să trag următoarele concluzii.
Nicolae Robu nu dă doi bani pe ziariștii cu care aproape zilnic se întâlnește și, mai ales, nu dă doi bani pe munca acestora. Bănuiesc că-i vede nu ca pe-un „câine de pază al societății”, ci ca pe un auditoriu slugarnic, ce-i soarbe din gură marile idei, poantele reușite, dar mai ales glumele de lemn. În principiu, te poți aștepta ca între un administrator local și presă să fie loc de un respect instituțional, nu neapărat particularizând la un X sau Y ziarist, despre care putem spune orice, că e slab, că pune întrebări proaste, că nu pune nicio întrebare sau că nu înțelege nimic din ce se întâmplă la un astfel de eveniment. Nu vorbesc de excepții, ci despre un respect instituțional între primar, președintele PNL Timiș, pe de o parte, și presa locală, de cealată.
Prin Facebook TV, Nicolae Robu evită tot mai evident dialogul, nu-și asumă riscul de a fi contrat (eventual) de un ziarist nealiniat la niște cutume ale organizatorului de briefing, nu neapărat afilat politic. Pe de altă parte, nu pot să-i reproșez primarului că vrea o platformă de genul ăsta. Raționamentul edilului poate funcționa și astfel: de ce să se roage de o echipă de televiziune să vină când are dumnealui chef să-i filmeze cascadorile, când poate face asta cu Alina Pintilie, șefa de la Comunicare? Care e diferența dintre un comunicat de presă, material scris trimis prin mail redacțiilor și un material video emanat prin internet, fie el înscenat sub forma unui interviu? Doar una de formă și de audiență, în avantajul primarului. Din acest motiv nu condamn atât de vehement „invenția” primarului, ci mai degrabă exaltarea cu care ne-a prezentat-o, tipică, de altfel, în comunicarea liberalului.
Dacă e să ne luăm după Sorin Grindeanu, liderul PSD Timiș, am putea pune această bucurie infantilă ce însoțește comunicarea primarului cu o boală. Poate e numai un neajuns, o lipsă de tact, o lipsă de realism, pur și simplu o levitație la un metru deasupra pământului. În condiții normale însă, o astfel de decizie venită din partea șefului administrației municipale ar putea să te pună pe gânduri pe tine, parte a breslei jurnaliștilor. Și să te întrebi de ce omul ăsta preferă să facă totul de unul singur, ca și cum nu ar avea încredere în nimeni. E și-așa, și-așa. Câte puțin din fiecare, iar ambițiile duse de Robu în solitudine se văd și în modul de lucru de la Primăria Timișoara. Totul este ca această comunicare de tip cultul personalității măcar să nu fie făcută pe bani publici, cum stă treaba în cazul ziarului printat Monitorul Primăriei. Sau cum a fost până în vară, când municipalitatea dădea bani unei televiziuni locale pentru o producție ce se putea realiza și pe „Facebook Robu TV”.
Nicolae Robu nu e numai un foarte neinspirat comunicator, dar se mai și fudulește cu asta. Ca reacție la valul de critici venit după lansarea „Facebook TV”, primarul liberal a spus că este foarte încântat că în toate vechiculele media locale sau naționale a apărut măiastra sa idee și că așa ceva se numește reclamă gratuită. Bun așa, dom’ primar. Dacă reclamă gratuită vreți, vă dau eu un sfat. Mergeți de 1 decembrie la depunerile de coroane din Parcul Central și scărpinați-vă în fund în fața monumentului. Ba mai mult, stați cu șlițul deschis larg la vedere să se vadă chilotul ori cămașa. Sau la oricare conferință de presă vreți dumneavoastră lăsați să vă curgă mucii pe paravântul vreunui microfon TV. Eventual îi adunați cu degetul și vă ștergeți de manșeta cămășii. Să vedeți ce reacții o să fie! N-o să vă vină să credeți. Toate televiziunile vor prezenta așa ceva. Gratis.
Comentarii prin facebook