„Avem un sistem construit fundamental pe lipsa de onestitate”
Domnule Cătălin Drulă, vă preocupă de mai mulți ani, mai întâi dintr-o formă de implicare civică, apoi din postura de consilier pe probleme de infrastructură al premierului Dacian Cioloș, situația autostrăzilor din țara noastră și a infrastructurii, în general. Care sunt motivele pentru care, în ce privește infrastructura de transport, ne aflăm în situația actuală?
Dați-mi voie să încep cu o remarcă: România va sărbători 100 de ani de la Marea Unire fără nicio autostradă care să treacă Munții Carpați. Asta este clar că este un eșec sistemic, nu e o problemă mică.
Voi încerca să fac o scurtă analiză a cauzelor care ne-au adus aici, bazându-mă pe ambele experiențe la care ați făcut referire: cea de monitorizare a domeniului din societatea civilă, dar și pe scurtul timp petrecut în Guvernul Cioloș.
Avem un sistem construit fundamental pe lipsa de onestitate, pe pus batista pe țambal. Li se spune șefilor ierarhici că totul e bine, informațiile care ajung la decidenți sunt trunchiate sau se vorbește despre simptome, și nu despre cauze. Ca un simplu exemplu, dacă ați văzut în comunicarea politică, aproape tot timpul se dă vina pe constructori. Sigur, constructorii nu sunt niște sfinți și câteodată și unele proiecte suferă din cauza lor. Dar e cel mai simplu pentru politicieni să spună că nu vrea să lucreze constructorul, când de fapt acolo poate că nu există autorizație de construire, care este în sarcina Statului, sau nu există exproprieri făcute, care sunt în sarcina Statului, sau nu există plăți făcute, pentru că cineva a decis așa. Cum a făcut, spre exemplu, domnul Victor Ponta în 2012, când a tăiat toată bugetarea pentru proiectele de infrastructură, în toamnă, ca să dea banii pentru pomeni electorale înainte de alegeri…Și atunci e foarte simplu să găsești o cauză convenabilă din punctul de vedere politic.
„Proasta pregătire a proiectelor și studiile de fezabilitate făcute de mântuială sunt cauzele care au contribuit la numeroase eșecuri”
Dar atunci cauzele reale, nu acestea convenabile din punct de vedere politic, care ar fi, privind lucrurile din perspectiva celui care, după zece luni de activitate în cancelaria premierului, a avut ocazia să cunoască și din interior o serie de motive?
Aș începe enumerarea cauzelor principale, așa cum le-am identificat eu, ale mersului prost al proiectelor de infrastructură cu proasta pregătire a proiectelor, cu studiile de fezabilitate făcute de mântuială, cu proiectarea făcută pe genunchi, asta fiind o cauză primordială pentru proiectele blocate, pentru contractele reziliate, pentru autostrăzi care se crapă după inaugurare, proiecte care își depășesc cu mult durata prevăzută inițial și așa mai departe.
Apoi discutăm despre un hățiș legislativ care este absolut incredibil. Dacă vă uitați, spre exemplu, la Legea 50 / 1991 pentru autorizarea lucrărilor de construcții, ea a avut zeci și zeci de modificări de-a lungul timpului. Nici nu mai știu dacă se poate citi legea în vreun fel. Mai discutăm despre un cadru rigid privind finanțarea, care ne-a adus și în situația petrecută cu proiectul Centurii Sud a Timișoarei: pregătim un set limitativ de proiecte și, dacă cumva se întâmplă ceva în derulare – și de obicei se întâmplă – ne blocăm. Se pot întâmpla chiar chestiuni obiective. Au fost, spre exemplu, niște șantiere de autostradă blocate pentru că a treia cea mai mare firmă de construcții din Austria a dat faliment, cel mai mare faliment din istoria Austriei. Acestea sunt lucruri care nu se pot prevedea, iar noi când ne găsim în situația respectivă nu avem proiecte de rezervă și ne rămân fondurile necheltuite. Aici e vorba de cel peste 1 miliard de euro rămași necheltuiți și returnați din Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013
„Structurile care gestionează investițiile au o capacitate foarte slabă”
Dar din punctul de vedere al organismelor care gestionează aceste proiecte, al profesionalismului de care dau dovadă, ați identificat în decursul activității dumneavoastră neajunsuri majore? Care sunt deficiențele foarte grave pe care le-ați identificat și care țin de sistem, de modul de organizare și de gestionare a banilor?
Structurile care gestionează investițiile, Ministerul Transporturilor și CNADNR, au o capacitate foarte slabă. Iar aici avem mai multe cauze: și politizarea, și ticăloșia, și lipsa de atractivitate a acestor instituții ca loc de muncă pentru oamenii bine pregătiți. Iar în momentul în care este foarte politizată o instituție și știi că se schimbă Guvernul și ți se pune alt șef, pentru că e de la partid, nu e un loc pe care să ți-l dorești și atunci, în general, lumea fuge. Am auzit ingineri care au zis: „Nici pentru zece mii de euro nu vreau să aud de CNADNR”. Acum, sigur, poate e o exagerare, dar este o reacție pe care am primit-o de la oameni profesioniști: că nu s-ar angaja niciodată acolo.
„E necesară schimbarea în Parlament a cadrului legislativ, pentru că avem în prezent aceeași lege pentru construcția de case și pentru construcția de autostrăzi”
Și care ar fi, atunci, posibilitățile de remediere a acestor probleme?
Iată ce propunem noi. Legat de cadrul financiar, propunem trei măsuri: bugetarea multianuală, pe care nu am avut-o până acum, care va asigura predictibilitatea și cursivitatea lucrărilor începute, indiferent de schimbările de priorități, de guvern și așa mai departe. Asigurăm bugetul unui proiect pe cei 2-3-4 ani cât durează proiectul. Noi nu avem asta în Legea bugetului acum, și noi ne asumăm să schimbăm Legea bugetului.
Apoi e vorba de supracontractarea din fonduri naționale, ca să nu mai ajungem în situația în care se blochează 2-3 proiecte și noi rămânem cu banii necheltuiți. Și aici este viziunea pe care am propus-o și de care se leagă cumva deblocarea Centurii Sud a Timișoarei.
Și, în fine, schimbarea fluxurilor financiare cu fonduri europene, astfel încât Autoritățile de Management să gestioneze direct bugetele pentru proiecte. Pentru că în momentul de față ele sunt bugetate la Ministerul Finanțelor și Autoritățile de Management care gestionează Programele Sectoriale au puțin control asupra bugetelor.
Referitor la acel hățiș legislativ de care vorbeam, acolo e mult de muncă și este exact munca pe care trebuie să o facă Parlamentul. Și, dacă ne uităm, este exact munca pe care Parlamentul nu o face, ci se vine cu multe ordonanțe de urgență, care peticesc legea și nu se mai înțelege nimic. Avem în prezent aceeași lege pentru construcția de case și pentru construcția de autostrăzi, chestiune care duce inevitabil la probleme în implementare.
„Prin operaționalizarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere vom obține acel salt în infrastructură necesar pentru a completa toate coridoarele majore de transport și autostrăzile transmontane între provinciile istorice”
Și în privința structurilor care gestionează investițiile?
Uniunea Salvați România propune să continuăm un proiect de-abia început de Guvernul Cioloș, adică să operaționalizăm compania nou înființată, Compania Națională de Investiții Rutiere. Aceasta este o structură nouă, unde și datorită muncii pe care am depus-o la cancelarie, am obținut un acord de asistență tehnică cu compania similară din Austria, cea mai performantă companie în plan european(…), compania austriacă de autostrăzi, care să ne ajute să structurăm această nouă companie. Această companie pornește de la zero, are deocamdată un singur angajat, directorul interimar. Ideea aici este să fie angajați experți de vârf, care au experiență reală pe mari proiecte de infrastructură. Feedback-ul pe care l-am primit până acum legat de această idee și de condițiile care sunt acolo este foarte bun. Viziunea noastră este că se va forma acolo o echipă de elită, că va fi un loc unde orice inginer, orice proiectant sau orice manager de proiect va fi mândru să lucreze la ceea ce ar trebui să fie un proiect transformativ pentru România, care să ne permită acest salt în infrastructură care să ne ajute să completăm toate coridoarele majore de transport și autostrăzile transmontane între provinciile istorice.
Aceasta este viziunea noastră. O mare parte din ce am spus aici sunt lucruri care se pot face imediat. Spre exemplu demararea lucrului la proiectele de legi o putem face imediat în Parlament. Un Guvern susținut de Uniunea Salvați România va operaționaliza această companie nouă. Așa cum spunea și colegul meu Cristian Ghinea, noi nu facem promisiuni nerealiste sau fantasmagorice. Acesta e un proiect de durată, dar e un proiect care va pune pe baze solide acest domeniu și speranța mea este că peste 4 -5 ani și, mai mult, peste 10 ani, ne vom uita în urmă și vom vedea că aceasta este decada care a transformat transporturile în România, dacă ne ținem de treabă și de lucrurile astea serioase.
Comandat de USR Timiș. Publicat de SC Ahy Office SRL. Cod mandatar financiar: 11160072
Comentarii prin facebook