(P) Catalin Drula, fost consilier al premierului Dacian Ciolos pe probleme de infrastructura, candidat USR Timis pentru Camera Deputatilor: Romania va sarbatori 100 de ani de la Marea Unire fara nicio autostrada care sa treaca Muntii Carpati

„Avem un sistem construit fundamental pe lipsa de onestitate”

Domnule Cătălin Drulă, vă preocupă de mai mulți ani, mai întâi dintr-o formă de implicare civică, apoi din postura de consilier pe probleme de infrastructură al premierului Dacian Cioloș, situația autostrăzilor din țara noastră și a infrastructurii, în general. Care sunt motivele pentru care, în ce privește infrastructura de transport, ne aflăm în situația actuală?
11160945-1
Dați-mi voie să încep cu o remarcă: România va sărbători 100 de ani de la Marea Unire fără nicio autostradă care să treacă Munții Carpați. Asta este clar că este un eșec sistemic, nu e o problemă mică.
Voi încerca să fac o scurtă analiză a cauzelor care ne-au adus aici, bazându-mă pe ambele experiențe la care ați făcut referire: cea de monitorizare a domeniului din societatea civilă, dar și pe scurtul timp petrecut în Guvernul Cioloș.
Avem un sistem construit fundamental pe lipsa de onestitate, pe pus batista pe țambal. Li se spune șefilor ierarhici că totul e bine, informațiile care ajung la decidenți sunt trunchiate sau se vorbește despre simptome, și nu despre cauze. Ca un simplu exemplu, dacă ați văzut în comunicarea politică, aproape tot timpul se dă vina pe constructori. Sigur, constructorii nu sunt niște sfinți și câteodată și unele proiecte suferă din cauza lor. Dar e cel mai simplu pentru politicieni să spună că nu vrea să lucreze constructorul, când de fapt acolo poate că nu există autorizație de construire, care este în sarcina Statului, sau nu există exproprieri făcute, care sunt în sarcina Statului, sau nu există plăți făcute, pentru că cineva a decis așa. Cum a făcut, spre exemplu, domnul Victor Ponta în 2012, când a tăiat toată bugetarea pentru proiectele de infrastructură, în toamnă, ca să dea banii pentru pomeni electorale înainte de alegeri…Și atunci e foarte simplu să găsești o cauză convenabilă din punctul de vedere politic.

„Proasta pregătire a proiectelor și studiile de fezabilitate făcute de mântuială sunt cauzele care au contribuit la numeroase eșecuri”
Dar atunci cauzele reale, nu acestea convenabile din punct de vedere politic, care ar fi, privind lucrurile din perspectiva celui care, după zece luni de activitate în cancelaria premierului, a avut ocazia să cunoască și din interior o serie de motive?
Aș începe enumerarea cauzelor principale, așa cum le-am identificat eu, ale mersului prost al proiectelor de infrastructură cu proasta pregătire a proiectelor, cu studiile de fezabilitate făcute de mântuială, cu proiectarea făcută pe genunchi, asta fiind o cauză primordială pentru proiectele blocate, pentru contractele reziliate, pentru autostrăzi care se crapă după inaugurare, proiecte care își depășesc cu mult durata prevăzută inițial și așa mai departe.
Apoi discutăm despre un hățiș legislativ care este absolut incredibil. Dacă vă uitați, spre exemplu, la Legea 50 / 1991 pentru autorizarea lucrărilor de construcții, ea a avut zeci și zeci de modificări de-a lungul timpului. Nici nu mai știu dacă se poate citi legea în vreun fel. Mai discutăm despre un cadru rigid privind finanțarea, care ne-a adus și în situația petrecută cu proiectul Centurii Sud a Timișoarei: pregătim un set limitativ de proiecte și, dacă cumva se întâmplă ceva în derulare – și de obicei se întâmplă – ne blocăm. Se pot întâmpla chiar chestiuni obiective. Au fost, spre exemplu, niște șantiere de autostradă blocate pentru că a treia cea mai mare firmă de construcții din Austria a dat faliment, cel mai mare faliment din istoria Austriei. Acestea sunt lucruri care nu se pot prevedea, iar noi când ne găsim în situația respectivă nu avem proiecte de rezervă și ne rămân fondurile necheltuite. Aici e vorba de cel peste 1 miliard de euro rămași necheltuiți și returnați din Programul Operațional Sectorial Transport 2007-2013

„Structurile care gestionează investițiile au o capacitate foarte slabă”
Dar din punctul de vedere al organismelor care gestionează aceste proiecte, al profesionalismului de care dau dovadă, ați identificat în decursul activității dumneavoastră neajunsuri majore? Care sunt deficiențele foarte grave pe care le-ați identificat și care țin de sistem, de modul de organizare și de gestionare a banilor?
Structurile care gestionează investițiile, Ministerul Transporturilor și CNADNR, au o capacitate foarte slabă. Iar aici avem mai multe cauze: și politizarea, și ticăloșia, și lipsa de atractivitate a acestor instituții ca loc de muncă pentru oamenii bine pregătiți. Iar în momentul în care este foarte politizată o instituție și știi că se schimbă Guvernul și ți se pune alt șef, pentru că e de la partid, nu e un loc pe care să ți-l dorești și atunci, în general, lumea fuge. Am auzit ingineri care au zis: „Nici pentru zece mii de euro nu vreau să aud de CNADNR”. Acum, sigur, poate e o exagerare, dar este o reacție pe care am primit-o de la oameni profesioniști: că nu s-ar angaja niciodată acolo.

„E necesară schimbarea în Parlament a cadrului legislativ, pentru că avem în prezent aceeași lege pentru construcția de case și pentru construcția de autostrăzi”
Și care ar fi, atunci, posibilitățile de remediere a acestor probleme?
Iată ce propunem noi. Legat de cadrul financiar, propunem trei măsuri: bugetarea multianuală, pe care nu am avut-o până acum, care va asigura predictibilitatea și cursivitatea lucrărilor începute, indiferent de schimbările de priorități, de guvern și așa mai departe. Asigurăm bugetul unui proiect pe cei 2-3-4 ani cât durează proiectul. Noi nu avem asta în Legea bugetului acum, și noi ne asumăm să schimbăm Legea bugetului.
Apoi e vorba de supracontractarea din fonduri naționale, ca să nu mai ajungem în situația în care se blochează 2-3 proiecte și noi rămânem cu banii necheltuiți. Și aici este viziunea pe care am propus-o și de care se leagă cumva deblocarea Centurii Sud a Timișoarei.
Și, în fine, schimbarea fluxurilor financiare cu fonduri europene, astfel încât Autoritățile de Management să gestioneze direct bugetele pentru proiecte. Pentru că în momentul de față ele sunt bugetate la Ministerul Finanțelor și Autoritățile de Management care gestionează Programele Sectoriale au puțin control asupra bugetelor.
Referitor la acel hățiș legislativ de care vorbeam, acolo e mult de muncă și este exact munca pe care trebuie să o facă Parlamentul. Și, dacă ne uităm, este exact munca pe care Parlamentul nu o face, ci se vine cu multe ordonanțe de urgență, care peticesc legea și nu se mai înțelege nimic. Avem în prezent aceeași lege pentru construcția de case și pentru construcția de autostrăzi, chestiune care duce inevitabil la probleme în implementare.

„Prin operaționalizarea Companiei Naționale de Investiții Rutiere vom obține acel salt în infrastructură necesar pentru a completa toate coridoarele majore de transport și autostrăzile transmontane între provinciile istorice”
Și în privința structurilor care gestionează investițiile?
Uniunea Salvați România propune să continuăm un proiect de-abia început de Guvernul Cioloș, adică să operaționalizăm compania nou înființată, Compania Națională de Investiții Rutiere. Aceasta este o structură nouă, unde și datorită muncii pe care am depus-o la cancelarie, am obținut un acord de asistență tehnică cu compania similară din Austria, cea mai performantă companie în plan european(…), compania austriacă de autostrăzi, care să ne ajute să structurăm această nouă companie. Această companie pornește de la zero, are deocamdată un singur angajat, directorul interimar. Ideea aici este să fie angajați experți de vârf, care au experiență reală pe mari proiecte de infrastructură. Feedback-ul pe care l-am primit până acum legat de această idee și de condițiile care sunt acolo este foarte bun. Viziunea noastră este că se va forma acolo o echipă de elită, că va fi un loc unde orice inginer, orice proiectant sau orice manager de proiect va fi mândru să lucreze la ceea ce ar trebui să fie un proiect transformativ pentru România, care să ne permită acest salt în infrastructură care să ne ajute să completăm toate coridoarele majore de transport și autostrăzile transmontane între provinciile istorice.
Aceasta este viziunea noastră. O mare parte din ce am spus aici sunt lucruri care se pot face imediat. Spre exemplu demararea lucrului la proiectele de legi o putem face imediat în Parlament. Un Guvern susținut de Uniunea Salvați România va operaționaliza această companie nouă. Așa cum spunea și colegul meu Cristian Ghinea, noi nu facem promisiuni nerealiste sau fantasmagorice. Acesta e un proiect de durată, dar e un proiect care va pune pe baze solide acest domeniu și speranța mea este că peste 4 -5 ani și, mai mult, peste 10 ani, ne vom uita în urmă și vom vedea că aceasta este decada care a transformat transporturile în România, dacă ne ținem de treabă și de lucrurile astea serioase.

Comandat de USR Timiș. Publicat de SC Ahy Office SRL. Cod mandatar financiar: 11160072

Autor
Etichete ,
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

Două sferturi bune nu au fost destul. Timişoara pierde primul joc din seria cu Craiova

În această seară a început în Bănie, seria contând pentru locurile 11-14 în prima ligă de baschet masculin dintre SCMU Craiova şi SCM Timişoara. La capătul unei partide foarte echilibrate, oltenii au învins bănăţenii, 87-80. Echipa viola nu a făcut un meci rău, dimpotrivă, a jucat bine, a şi câştigat două sferturi, a condus în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Două sferturi bune nu au fost destul. Timişoara pierde primul joc din seria cu Craiova
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Mizerie de nedescris într-un local public din Lugoj. Restaurantul Papas a fost închis/Foto

Restaurantul Papas din Lugoj a fost închis temporar în urma unei “vizite” inopinate a comisarilor de la Protecţia Consumatorilor. De asemenea, patronii localului au fost amendaţi cu 7.000 de lei.  Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Timiș a desfășurat o acțiune de control la restaurantul Papas aparținând operatorului economic SC Aetsoc Acul Business SRL, din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Mizerie de nedescris într-un local public din Lugoj. Restaurantul Papas a fost închis/Foto
dermaskin-orizontal
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Economic vezi arhiva Economic

Companiile PPC din România își dezvăluie noua identitate de brand

Grupul de companii PPC din România a demarat recent prima sa campanie de imagine, marcând astfel trecerea la noua identitate de brand. Noua marcă reflectă responsabilitatea în fața comunității, angajamentul de a crea valoare pentru toți, de a fi o organizație axată pe sustenabilitate și economia circulară. ” Energia electrică ne însoțește constant în rutina...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Companiile PPC din România își dezvăluie noua identitate de brand

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

În această seară a început în Bănie, seria contând pentru locurile 11-14 în prima ligă de baschet masculin dintre SCMU Craiova şi SCM Timişoara. La capătul unei partide foarte echilibrate, oltenii au învins bănăţenii, 87-80. Echipa viola nu a făcut un meci rău, dimpotrivă, a jucat bine, a şi câştigat două sferturi, a condus în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Două sferturi bune nu au fost destul. Timişoara pierde primul joc din seria cu Craiova
În frunte cu cei doi consilieri locali, Maxim Maximilian şi Zoran Neamț, membrii Partidului Verde din Ghiroda s-au înscris în PNL. Primarul liberal al comunei Ghiroda, Ionuţ Stănuşoiu, afirmă că a colaborat foarte bine în Consiliul Local cu cei doi proaspeţi membri PNL. Ionuţ Stănuşoiu susţine că nu doar PNL va deveni mai puternic în...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Membrii Partidului Verde din Ghiroda s-au înscris în PNL
Atmosfera a fost încărcată de surprize și subtilități politice la recenta lansare a candidaturii PSD-PNL a lui Nicolae Robu pentru Primăria Timișoara, un eveniment ce a avut loc la Iulius Congress Hall. Deși era de așteptat să fie un moment de unitate pentru alianța PSD-PNL, un gest al lui Nicolae Robu a stârnit nemulțumiri printre...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Surpriză și nemulțumire în rândul tinerilor liberali: Nicolae Robu alege TSD în detrimentul TNL la lansarea candidaturii sale
Primăria Timișoara a anunțat că investiția pentru realizarea noii clădiri a Liceului Waldorf e în grafic. Peste trei sferturi din lucrări au fost realizate și investiția este planificată pentru finalizare completă în această vară. Constructorul a montat geamurile de mari dimensiuni. Clădirea are două niveluri, parter și etaj, și include spații unde vor studia aproape...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Trei sferturi din lucrările de la extinderea Liceului Waldorf au fost realizate
Mult disputata sală multifuncțională de la Palatul Administrativ e acum modernizată. Suma investită de cei de la Consiliul Județean Timiș a depășit un milion de lei. Sala Multifuncțională din Palatul Administrativ a trecut printr-o importantă modernizare Cu o investiție de peste 1 100.000 lei (TVA inclus), am fost realizate modernizări esențiale pentru a oferi utilizatorilor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sala Multifuncțională, devenită celebră în aceste zile, a fost modernizată
Restaurantul Papas din Lugoj a fost închis temporar în urma unei “vizite” inopinate a comisarilor de la Protecţia Consumatorilor. De asemenea, patronii localului au fost amendaţi cu 7.000 de lei.  Comisariatul Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Timiș a desfășurat o acțiune de control la restaurantul Papas aparținând operatorului economic SC Aetsoc Acul Business SRL, din...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Mizerie de nedescris într-un local public din Lugoj. Restaurantul Papas a fost închis/Foto
PSD Timiș a decis lista consilierilor locali propuși pentru Timișoara, respectiv a celor județeni. Sunt zece poziții pentru CJT, respectiv șapte pentru CLT. Propunerile urmează să fie ”amestecate” cu propunerile partenerilor de la PNL. Paritatea la consiliul județean este una favorabilă PSD, iar aici sunt zece candidați propuși de social-democrați, în ordinea pe care vor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Ce candidați propune PSD la ”mixarea” cu PNL. Au fost stabilite propunerile pentru CLT și CJT
Disputa dintre Alin Nica, actualul președinte al CJ Timiș, și Alfred Simonis, contracandidatul său la alegerile locale, pe tema ședinței de guvern de joi de la Timișoara pare să nu mai aibă final. Miercuri, Alin Nica a ieșit public și a acuzat PSD că ar fi amenințat participanții la o dezbatere pe teme de regionalizare,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Alfred Simonis îi cere lui Alin Nica să prezinte lista celor care acuză că au fost amenințați de PSD: ”Să depună plângeri la Parchet”
Concursul prin care Florin Răvăşilă, fostul consilier personal al lui Nicolae Robu, a ajuns şef peste jumătate din patrimoniul Tmişoarei a fost anulat în instanţă. Trimis în judecată de DNA pentru şpagă, Răvăşilă a trecut acest concurs fără ca măcar să-şi scrie lucrarea. Primăria Timișoara a câștigat procesul de anulare a concursului în baza căruia...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Instanţa a anulat concursul prin care Florin Răvăşilă, omul lui Nicolae Robu, a ajuns stăpân peste patrimoniul Timişoarei
Surpriză în organizarea ședinței de guvern de la Timișoara. Întâlnirea ar putea avea loc în sala Video, aflată la sediul Prefecturii Timiș, și nu la sala Multifuncțională, așa cum se dorea inițial. Scandalul sălilor pentru găzduirea ședinței de guvern programate joi la Timișoara s-ar putea termina cu o surpriză. Discuțiile susținute, mai ales în contradictoriu,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Sala Video de la Prefectură ar putea fi gazda ședinței de guvern de la Timișoara
Top