Obiceiul de a oferi daruri datează din cele mai vechi timpuri, chiar împărații romani primeau cadouri la încoronarea lor din partea senatului și a poporului. Atențiile constau în obiecte prețioase, unicate și de mare valoare.
De la aur, smirnă și tămâie, aduse ca ofrandă de către magi, conținutul lor s-a dezvoltat odată cu imaginația și progresul nostru.
Obiectele oferite au devenit tot mai grandioase și excelau prin eleganță și valoare. Darurile au jucat un rol important în relațiile bilaterale de pe întreg mapamondul și tot timpul au netezit multe tratate protocolare spinoase.
Darurile au fost oferite pentru consolidarea relațiilor între mari demnitari de stat sau între corporații ce au ajuns să colaboreze în numele progresului. Diferențele de opinie au fost aplanate cu o cutie de trabucuri fine, o sticlă de coniac vechi, un stilou elegant sau autohtonă pâine cu sare.
Eleganța și bunul gust erau etichete absolut obligatorii ce dictau o anumită conduită și au conturat o adevărată artă în oferirea și primirea cadourilor. Obiectul oferit reprezintă imaginea companiei, denotă standardele și personalitatea sa, precum și statutul sau trendul ascendent la care aspiră. Aceste servicii personalizate s-au îmbunătățit direct proporțional cu cererea pieței.
Odată cu timpul, produsele desăvârșite în execuție, gândite ca și dar au fost bombardate de imitații și copii ieftine ce nu ne fac cinste. Fildeșul și abanosul din păcate sunt întruchipate de veșnicul plastic. Imaginea și gestul contează în relațiile la înalt nivel, fie că e vorba de companii multinaționale sau ministere.
Limba română a împrumutat cu succes termeni ce întregesc ideea de lobby sau advocacy, iar de aici provine creșterea tipurilor de manifestări protocolare. În prezent se pune mare accent pe acest aspect profesional și orice companie cu un anumit statut alege elaborat modul în care comunică și se face remarcată. Dar până la urmă nu trebuie uitat că subtilitatea și atenția la detalii în alegerea unui dar fac întotdeauna diferența.
Comentarii prin facebook