Sunt atât de avizi după bani, încât nu le pasă de nimic. Conductorii de tren nu se tem că ar putea fi prinși, nici măcar după câteva zeci de colegi din mai multe zone din țară au fost anchetați de DNA. Dovada e la îndemâna oricui e dispus la un simplu exercițiu.
Am cumpărat bilete de tren la clasa a doua Interregio 1696, pe ruta Timișoara – Lugoj și am pornit la drum cu. Când a venit controlorul, am părăsit vagonul de clasa a II-a, spre ieșire, iar acolo am negociat. Chiar dacă îl aveam în față pe șeful de tren, Dragomir E. Petrică, angajat al CFR Călători Timișoara de 12 ani, a durat un singur minut. „Avem o situație penibilă, suntem studenți și a intervenit o problemă. Mergem până la Lugoj, însă avem doar 10 lei”, i-am spus. Biletul pentru o persoană pe ruta respectivă costă aproximativ 17 lei.
S-a uitat atent la noi și a zâmbit. „Ce să fac cu voi?”, întreabă retoric. Întreaga discuție a avut loc la capătul vagonului de clasa a II-a, în dreptul camerei de supraveghere. Garnitura Interregio are vagoane noi, cu senzori la uși, supravegheate video în întregime, tocmai pentru a preveni situațiile de genul acesteia.
Cu zâmbetul pe buze, conductorul deschide ușile dintre vagoane și trece în cel alăturat. Unul de clasa I, slab luminat, fără camere video. „Nu faceți vreun reportaj, nu-i așa?”, ne întreabă. Îi spunem că nu, dar că ne putem gândi și la asta. Apoi întinde spre noi mâna stângă, în care ține o foaie cu orarul trenului, astfel încât să întâlnească mâna colegului care a scos din buzunar cei 10 lei. Palmează discret bancnota și pleacă.
Directorul CFR Călători Timișoara, Florin Blăgoilă, recunoaște că situația este penibilă. „Să ne ierte Dumnezeu, în caracterul omului nu poți interveni. Credeți-ne, avem supra-controale peste supra-controale. Pe distanțe lungi, cum e Timișoara – București, pot fi și trei. Peste fiecare conductor și șef de tren, Serviciul Control Trenuri face în permanență supra-controale.
Mai facem și prin Serviciul Comercial și chiar împreună cu Poliția. Lunar, la școala personalului, li se spune acestor conductori să fie integri. Să nu ia mită. E ceva ce li se repetă întotdeauna, și ei continuă să ia șpagă. E jenant. Nu mai știm ce să facem cu ei”, spune directorul.
Unii dintre subalternii lui riscă, deși știu că în trenuri sunt montate camere video. Probabil au studiat unghiurile moarte și acționează. Sau fac ca și Dragomir E. Petrică, trec în colțul de umbră al celuilalt vagon. Acesta urmează să fie sancționat. „Proabil că va fi dat exemplu și sancțiunea disciplinară merge până la a fi dat afară. Acești oameni nu înțeleg cu vorba bună, cred că serviciul se face după bunul lor plac, singura variantă e să îi sancționăm”, a mai spus directorul CFR Călători Timișoara.
În octombrie 2012, 70 de angajați ai CFR, controlori și șefi de tren, au fost reținuți pentru că luau spagă de la călătorii clandestini. Magistrații Tribunalului Brașov au decis însă că ei pot fi cercetați în libertate. Conform declarațiilor unor „nași”, un conductor de tren poate aduna, din șpăgi, la un singur drum, chiar și 2.000 de lei.
Comentarii prin facebook