Pasajul Michelangelo – a inceput prost si se va termina si mai prost

Pe zi ce trece, nervii timișorenilor sunt puși tot mai greu la încercare de lucrările care au demarat la Podul Michelangelo, pentru construirea unui pasaj subteran. În mod cert, având în vedere traficul extrem de aglomerat în acea zonă, o astfel de lucrare era necesară pentru Timișoara. Aici nu intră nici cea mai mică discuție. Din păcate, nu întotdeauna intențiile cele mai bune ajung să fie puse în practică în cele mai bune condiții. Iar lucrările de la acest pasaj pare să dovedească cu prisosință acest lucru.

Licitația pentru adjudecarea lucrării s-a făcut în sistemul „păcănele” (on-line), contând exclusiv prețul. A fost adjudecată de o asociere între CCCF Drumuri și Poduri Timișoara și SC Drumuri Municipale (SDM), ultima fiind firma Consiliului Local Timișoara. Specialiștii în domeniu susțin că adjudecarea lucrării s-a făcut la un preț de dumping. Caz în care constructorii ori vor face rabat de la calitate, ori vor încerca vechea metodă a presiunilor pe autorități pentru majorarea prețului, prin deja celebrele acte adiționale.

Și iar se pot găsi „tradiționale” motive: ba că proiectul n-a fost bun, ba că s-au descoperit unele probleme necunoscute sau că era plin de conducte și căblăraie în subteran. Fiind vorba de bani europeni, e totuși mai greu să umfli prețurile, dar se poate interveni de la bugetul local. Trebuie spus că metoda licitației electronice, în mod normal, înlătură aranjamentele. Asta, dacă actele adiționale nu sunt premeditate.

Problema este că o astfel de lucrare care blochează un întreg oraș trebuie încredințată prin alte metode. Respectiv, să conteze foarte mult și durata de execuție. Mai mult, trebuie căutate firme puternice, care au potența de-a finaliza execuția. Nu vreau să marșez pe speculațiile că firma lider de asociere ar fi apropiată de USL, motiv pentru care a fost avantajată la licitație. Mai exact, a fost lăsată să meargă pe prețul de dumping.

Însă trebuie spus că ambele firme au mari probleme. CCCF avea sub zece angajați în momentul în care și-a adjudecat licitația. Despre utilaje nici nu mai trebuie vorbit. Asta, după ce a concediat 200 de muncitori și intrase în pragul insolvenței. Are nenumărate datorii la tot felul de firme timișorene, unele putând claca, dacă nu-și recuperează banii. Pentru a demara lucrarea, au fost transferați muncitori de la firma mamă din București. La fel, SDM a fost ajutată de municipalitate cu patru milioane de lei, deci aproape un milion de euro, pentru a-și achiziționa materiale și carburanți. Mai mult, SDM are în portofoliu cele mai mari lucrări care au fost demarate în oraș (Musicescu, Cloșca, Timișoara – Giroc) și e greu de înțeles cum poate să le ducă pe toate.

Toate acestea s-au văzut din startul lucrării. Care a început cu două săptămâni întârziere. În loc să se lucreze și noaptea, și în week-end, nu se lucrează nici măcar în obișnuitele opt ore pe zi. Fiindcă firmele n-au forță financiară pentru a-și plăti muncitorii. Murphy spunea că orice lucru care începe bine se sfârșește prost. Dacă însă începe prost – precum lucrarea de față – neapărat se va termina și mai prost. Iar ca pasajul să fie gata la termen (18 luni) devine un vis tot mai îndepărtat. Cât despre răbdarea timișorenilor, are și ea o limită. La urma urmei, dacă lui Michelangelo i-au trebuit nouă ani ca să finalizeze Capela Sixtină, de ce pasajul Michelangelo s-ar face mai rapid?

Autor
Redacția deBanat.ro nu-și asumă responsabilitatea pentru comentariile postate de utilizatori.

Comentarii prin facebook

Scrie un comentariu

5 comentarii pentru acest articol

Nostradamus ?...... a spus: (mai 2nd, 2013 at 23:37 )

vai de capul lui Nostradamus asta al vostru !!!! cam tot asa „a ghicit” si despre aqvariu si uite ca……..

necunoscut a spus: (mai 3rd, 2013 at 11:28 )

Si uite ca ce? L-au mutat in 700. Ok, oare cati bani a primit patronul ca sa-si mute cocioaba, si ce loc bun a primit? Sti cum e, ok il mutam dar conteaza si cati bani se cheltuie. Noi n-avem siringi in spitale, problema cainilor vagabonti e aceeasi, boschetari peste boschetari, n-avem centura pt tot orasu, gropile sunt tot aceleasi ca dupa un razboi, dar o sa avem pasaj cu o intarziere de cativa ani, daca nu se lucru cum ar trebui si un trafic infernal.

Totusi trebuie si voi sa aveti un pic de bun simti, ca noi restul cetatenilor apolitici si scarbiti de toate partidele, nu suntem prosti.

santierele patriei ... a spus: (mai 3rd, 2013 at 11:48 )

Acvariul e una un tunelo (sunt curios daca te oferi voluntar sa-l inaugurezi – pe model Saligni:) e cu totul altceva …
Personal NU cred ca vor putea finaliza (cu brio!) asa lucrare complexa … sooner or later isi vor declina competenta …moment in care vom ramine cu o mare gaura … in or as, mult praf (@ fum?) si multe scrisnete de dinti ale soferilor …
Asa lucrare poate doar STRABAG ul o poate face by the book (vezi cum lucreaza pe tronsonul Orastie – Sibiu – sau S1 ul din Vienna).
Deci trebuia atribuita DIRECT @ negociat conditiile (pret decent pentru lucrari similare – din CEE – termen rezonabil).
DAR ar trebui modificata filozofia licitatiilor si parametrii tehnici sa primeze vs pret. Asa mergind totdeauna pe principiul ieftineaua vom sfirsi platind mult mai mult (costuri de oportunitate). PLUS ca vom avea autostrazi care se surpa la prima ploaie mai consistenta …

@necunoscut.. a spus: (mai 4th, 2013 at 11:43 )

se pare ca esti necunoscator nu numai necunoscut…pai voi de ce nu ati reusit nici cu bani? sau strugurii sunt acri ?

Remus a spus: (mai 6th, 2013 at 22:11 )

Se va intampla cam asa: Robu pleaca (dupa primul mandat), dar gropanul ne va ramane in oras ani de zile. Nu-l mai lasati pe sefistul de Robu sa inceapa nimic. Omul nu se pricepe. Daca incepe cu faimoasa parcare subterana de la Parcul Botanic ne va distruge parcul. Si iar spun: Nicolae Robu pleaca, dar problemele generate de el vor ramane aici, in oras.

* Nume
* Email
Website
Mesajul tau:
Campurile notate cu * sunt obligatorii

Articole asemănătoare

Cele mai citite articole


L'architect du beaute

Administratie vezi arhiva Administratie

Fidelity by Iulius Mall

Politica vezi arhiva Politica

isho.ro

Sport vezi arhiva Sport

O primă etapă senzaţională la viteză în coastă. Diferenţa dintre primul loc şi poţizia secundă, sub o secundă!

Prima etapă a Campionatului Național de Viteză în Coastă a adus la start peste 80 de piloți din întreaga țară, iar pe lista de înscrieri s-au aflat și câteva nume noi. Pilotul timișorean Radu Benea a fost surpriza plăcut din vârful clasamentului, fiind chiar aproape de o victorie la Categoria I, terminând pe locul doi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul O primă etapă senzaţională la viteză în coastă. Diferenţa dintre primul loc şi poţizia secundă, sub o secundă!
Muzeul National al Banatului

Social vezi arhiva Social

Au demarat înscrierile pentru clasa pregătitoare la Şag. Sunt disponibile 44 de locuri în două săli recent renovate

În anul școlar 2024-2025 Şcoala Gimnazială din Şag  dispune de 44 de locuri la Clasa pregătitoare, distribuite în două săli. Copiii își vor desfășura activitatea, în săli recent renovate, utilate cu bănci și scaune noi, mobilier individual de depozitare, calculatoare și TV Smart cu conexiune la internet.  Luni, când au început înscrierile pentru cele 44...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Au demarat înscrierile pentru clasa pregătitoare la Şag. Sunt disponibile 44 de locuri în două săli recent renovate
dermaskin-orizontal
gauss-topografie-timisoara_728x90px

Economic vezi arhiva Economic

Pot demara lucrările de reabilitare pe sute de kilometri din calea ferată dintre Craiova și Arad

Linia feroviară dintre Caransebeș și Craiova va beneficia de 20 de miliarde de lei în vederea reabilitării. Proiectul era blocat, fiind necesară actualizarea indicatorilor tehnico-economici. De asemenea, a fost emisă autorizația de construire pentru alte două tronsoane de cale ferată, aflate între Ronaț Triaj/Timișoara și Glogovăț/Arad. Majorarea prețurilor la materialele de construcții, a transporturilor și...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Pot demara lucrările de reabilitare pe sute de kilometri din calea ferată dintre Craiova și Arad

Știri de ultima oră vezi arhiva Știri de ultima oră

Prima etapă a Campionatului Național de Viteză în Coastă a adus la start peste 80 de piloți din întreaga țară, iar pe lista de înscrieri s-au aflat și câteva nume noi. Pilotul timișorean Radu Benea a fost surpriza plăcut din vârful clasamentului, fiind chiar aproape de o victorie la Categoria I, terminând pe locul doi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul O primă etapă senzaţională la viteză în coastă. Diferenţa dintre primul loc şi poţizia secundă, sub o secundă!
Scrutinul pentru alegerea celor care vor administra comunele, orașele și municipiile pentru viitorul mandat de patru ani începe de astăzi. Închiderea procedurii are loc pe 30 aprilie. Primul pas din procedura de alegere a primarilor, a președintelui consiliului județean, a consilierilor locali și a celor județeni începe astăzi, 16 aprilie. Așadar, partidele politice, organizațiile cetățenilor...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Astăzi demarează etapa depunerii candidaturilor pentru alegerile locale
În aceste zile, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere analizează ofertele depuse pentru realizarea studiului de fezabilitate al ultimului lot din viitorul drum expres care va lega Lugoj de Filiași/Craiova. Au fost depuse șapte oferte în cadrul licitației, care s-a închis luni. Lotul vizat este cel dintre Caransebeș și Lugoj, în lungime de 50...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Au fost depuse șapte oferte pentru ultimul lot din drumul expres Lugoj – Filiași
În anul școlar 2024-2025 Şcoala Gimnazială din Şag  dispune de 44 de locuri la Clasa pregătitoare, distribuite în două săli. Copiii își vor desfășura activitatea, în săli recent renovate, utilate cu bănci și scaune noi, mobilier individual de depozitare, calculatoare și TV Smart cu conexiune la internet.  Luni, când au început înscrierile pentru cele 44...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Au demarat înscrierile pentru clasa pregătitoare la Şag. Sunt disponibile 44 de locuri în două săli recent renovate
Cristian Moș se pregătește să candideze la președinția CJ Timiş, ca iepure al PSD, susţin cei din USR Timiş. Cei din USR mai sugerează că Moş a fost şantajat de PSD Timiş pentru a critica în termeni foarte duri filiala condusă de Dominic Fritz. În schimb, Forţa Dreptei sugerează că Moş şi-a negociat la un...
Citeşte tot articolul Citeste articolul USR şi Forţa Dreptei reacţionează la “dezertarea” lui Cristian Moş: Se pregăteşte să candideze la președinția CJ Timiş, ca iepure al PSD
Primăria Timișoara semnează protocoale cu propriile departamente, pentru a putea să rezolve mai rapid problema mașinilor care sunt folosite la transportul ilegal de deșeuri. Oficial, parteneriatul semnat cu Poliția Locală și Serviciul Public de Interes Local pentru Administrarea Parcărilor Publice TIMPARK a fost pus la punct ”pentru a descuraja fenomenul abandonului de deșeuri”. Consilierii locali...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Primăria bate palma cu propriile departamente. Timpark și Poliția Locală vor confisca vehiculele ce transportă deșeuri ilegal
USR a rezolvat în timp record problema înlocuirii demisionatei Ana Munteanu din Consiliul Local Timișoara, iar înlocuitorul acesteia a depus jurământul pe postul preluat în cursul zilei de luni. Partidul rămăsese cu un consilier local în minus în CLT, în februarie, după ce controversata Ana Munteanu și-a dat demisia de pe postul oferit de alegători,...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Înlocuitorul Anei Munteanu a depus jurământul pe locul rămas liber în consiliul local
Finalizat în urmă cu patru luni, primul spital construit în România din fonduri private, nu poate fi încă deschis din cauza unor proceduri birocratice, lucru care l-a indignat foarte mult pe senatorul USR de Timiş, Raoul Trifan.  În urmă cu patru luni Asociaţia “Dăruiește Viață” a finalizat primul spital construit în România pentru copiii bolnavi...
Citeşte tot articolul Citeste articolul Raoul Trifan, revoltat: “Rafila, nu mai ține închis spitalul pentru copiii cu cancer!”
Top