Aproape fiecare stâlp din Timișoara poartă mândru cel puțin un indicator de circulație. E rezultatul monopolului cu cântec instituit din 2001 încoace, de când firma Rosign numai unde n-a vrut n-a pus măcar un stâlpișor. Consilierii locali trebuie să fie acum de acord cu un studiu care arată de ce activitatea trebuie preluată, pe viitorii 15 ani, de… SDM. Același SDM care, pe vremuri, avea acțiuni la Rosign.
În 2001, Consiliul Local Timișoara a hotărât ca SDM SA să intre, cu o cotă de 35%, cu întreaga secție de semnalizări rutiere, într-o societate nou înființată, adică SC Rosign SRL. Era acționari la aceeași firmă, la acel moment, Elba SA, SC Macropus SRL și SC Rassco Trafic SRL din Bucuresti. În octombrie același an, SC Rosign SRL a primit cadou, de la Consiliul Local Timișoara, exclusivitatea pe 14 ani pe tot ce înseamnă marcaje, semnalizări și semaforizări în orașul de pe Bega. Hotărârea a fost votată în plenul CL, Rosign preluând, cu această ocazie, și contractul privind lucrările de semnalizare rutieră încheiat, în ianuarie1999, între PMT și şi S.C. Drumuri Municipale S.A. În 2005, AGA de la SDM, altfel spus consilierii locali, au vânzarea acțiunilor deținute la Rosign către SC Elba Com, o firmă nou înființată. În aceste condiții, CL Timișoara a scăpat definitiv de sub control activitatea de semnalizare rutieră din oraș. Ce a urmat? Un adevărat haos, Timișoara devenind, probabil, cel mai semnalizat oraș din Europa, în condițiile în care Rosign nu avea nevoie nici măcar de acordul Comisiei de circulație a PMT pentru a pune indicatoare și stâlpișori. Totul, pe bani grei. Astfel, numai în perioada 2001-2006, de exemplu, în conturile Rosign au ajuns peste 4,3 milioane de euro, din care aproape jumătate în 2005 și 2006.
În 2013, consilierul PDL Simion Moșiu susținea că respectivul contract în PMT și Rosign este ilegal. „În 2007 Rosign devine din SRL societate pe acţiuni. Nu există nicio notificare de consiliu local pentru această schimbare. Ce înseamnă să plătești, timp de mai mulți ani, milioane de euro unei firme cu care nu ai contract?”, afirma Moşiu. În același an, un raport al Curții de Conturi, bazat pe un act al Gărzii Financiare, arăta că, în perioada 2010-2012, Rosign ar fi produs Primăriei Timișoara un prejudiciu de 3,7 milioane de lei. Între timp, contractul pe 14 ani dintre PMT și Rosign a expirat, iar consilierii locali sunt invitați să aprobe, în plenul de pe 1 martie, studiul de oportunitate privind gestiunea delegată, către… SDM, a serviciului „Activitatea de semnalizare a circulaţiei rutiere, întreţinere, funcţionare şi dirijare a circulaţiei rutiere pe raza municipiului Timişoara”.
„Alternativa prin care serviciul/ lucrarea este realizat/ă în regim de gestiune delegata este mai avantajoasă pentru Municipiul Timişoara decât cea de achiziţie publică, pentru următoarele considerente: instituţia noastră deţine controlul, intervenţia directă şi imediată asupra acestui domeniu de activitate; se va asigura o activitate continuă (24h/24h) pentru intervenţii privind remedierea semnalizării rutiere afectate de accidente rutiere, vandalism, furt, fenomene naturale, etc., precum şi semnalizarea corespunzătoare a unor situaţii neprevăzute ivite pe domeniul public (surpări, accidente, fenomene naturale); se vor evita eventualele conflicte (potenţiale cereri de chemare în judecată, contestaţii, etc.) care pot interveni cu operatorii privaţi fapt ce ar conduce la blocarea traficului rutier în Municipiul Timişoara şi pierderea de vieţi omeneşti; lucrările noi de infrastructură rutieră vor putea fi semnalizate rapid şi coerent, cu eficienţă maximă; preţurile vor fi rezultatul negocierii şi vor fi în concordanţă cu preţurile pieţei”, scrie în respectivul studiu de oportunitate. Durata gestiunii delegate este de 15 ani, cu drept de prelungire în condiţiile legii, iar termenul estimat pentru încheierea contractului este mai 2016.
Comentarii prin facebook