Cele 14 străzi cu piatră cubică propuse pentru „modernizare” în toamna lui 2015 vor rămâne așa cel puțin încă o vreme. Asta a decis Tribunalul Timiș, care a admis acțiunea intentată de doi timișoreni și două asociații, care au cerut anularea HCL pe această temă. Hotărârea este acum suspendată.
În toamna lui 2015, consilierii locali au votat un studiu de fezabilitate pentru investiţia „Modernizarea străzilor din piatră cubică din municipiul Timişoara”. Conform referatului care a însoțit proiectul, „starea tehnică a acestor străzi este necorespunzătoare desfăşurării circulaţiei auto în condiţii optime de siguranţă şi confort”, din cauza unor probleme precum „denivelări pronunţate ale suprafeţei de rulare, rotunjirea pavelelor prin uzură, pavele înfundate şi/sau sparte, suprafeţe şlefuite, care devin foarte lunecoase când cad precipitaţii (…), decolmatarea rosturilor”. Referatul precizează, de asemenea, că, pe multe dintre aceste străzi, trotuarele sunt degradate, nu există piste de biciclete, iar spațiile verzi sunt neamenajate. Pe cele 14 străzi de pe care ar fi urmat să fie scoasă piatra cubică va fi turnată „îmbrăcăminte bituminoasă”. Studiul de fezabilitate a fost realizat de SC Proexco SRL, devizul general fiind estimat la 14,5 milioane de lei, cu TVA inclus. Durata de execuţie era estimată la nouă luni. În același referat se vorba și despre „necesitatea asigurării unei cantităţi de minimum 4.500 mp de piatră cubică pentru realizarea proiectului european «Reabilitarea spaţiilor publice din centrul istoric»”. Era vorba despre finalizarea pavajului din Piața Unirii, care, în cele din urmă, n-a mai avut nevoie de „suplimentări”.
Decizia primăriei a stârnit reacții numeroase în rândul timișorenilor, fiind creată, pe Facebook, și o pagină specială, Salvați străzile pietruite. Asociația Culturală „Salvați Patrimoniul Timișoarei” (ACSPT) a depus o plângere prealabilă cerând anularea HCL 389/22.09.2015. „Zonele istorice pierd masiv din imagine odată cu înlocuirea pavimentului cu covor asfaltic (…) A decoperta străzile în cauză și a le lipsi de imaginea deja încetățenită a pavajului din piatră cubică reprezintă știrbirea identității istorice a zonei și implicit a orașului”, se preciza în plângere. Acesta a intrat în discuția consilierilor locali în luna decembrie 2015, dar aleșii au votat în favoarea menținerii HCL. Acum, demersul ACSPT, căruia i s-au adăugat Asociația Peisagiștilor din România ASoP – Filiala Vest și Gabriel Tușinean și Victor Popovici, a produs primele efecte. Luni, 26 septembrie, Tribunalul Timiș a admis acțiunea celor patru. Mai mult decât atât, „dispune suspendarea HCL nr. 389/22.09.2015 până la soluţionarea definitivă a prezentei cauze. Executorie în ceea ce priveşte măsura suspendării”.
Străzile cuprinse în proiect
str. Argeş, delimitată de str. Mitropolit Varlaam şi str. Cluj
str. Dr. Ioan Mureşan, între str. Salcâmilor şi str. Drubeta
str. Ludwig von Beethoven, între bd. C.D. Loga şi bd. Mihai Eminescu
str. Mitropolit Varlaam, între str. Aurel Cândea şi str. 1 Decembrie
str. Putna, delimitată de str. Ion Vidu şi str. Mitropolit Varlaam
str. Remus, delimitată de str. Braşov şi str. Romulus
str. Sfânta Rozalia, între str. Remus şi bd. Mihai Viteazul
str. Sorin Titel, delimitată de bd. Victor Babeş şi str. Protopop Gh. Dragomir
str. Topliţa, delimitată de Calea Circumvalaţiunii şi str. Făgăraș
str. Virgil Madgearu, între bd. Mihai Viteazul şi str. Filaret Barbu
str. Bela Bartok, între bd. Victor Babeş şi str. Argeş
str. Filaret Barbu, delimitată de str. Sfânta Rozalia şi str. Braşov
str. Arcidava, pe sectorul cuprins în jurul Parcului Arcidava
str. Romulus, între str. Ghe. Doja şi str. Sfânta Rozalia
Comentarii prin facebook