Așa cum primarul Nicolae Robu a anunțat încă de acum doi ani, Societatea Drumuri Municipale e pe cale să devină „stăpâna” absolută a trotuarelor și drumurilor din Timișoara. Primul pas ar urma să fie făcut în viitorul plen al CL. SDM se ocupă deja de drumurile pietruite, dar și, în următorii 15 de ani, de semnalizarea rutieră din oraș.
Primăria Timișoara are, din vara lui 2013, contracte pentru întreținerea străzilor, încheiate cu trei societăți, pe o durată de patru ani. Orașul a fost împărțit în șase sectoare, valoarea contractului pentru un sector fiind de 15 milioade de lei, fără TVA. pentru întreţinerea străzilor. Din februarie 2014 au încheiat, tot pentru patru ani, contracte și pentru repararea trotuarelor. Suma pusă la bătaie: 30 de milioane de lei, fără TVA. În octombrie 2014, primarul Nicolae Robu anunța că intenționează să atribuie direct viitoarele contracte de întreținere a drumurilor către Societatea Drumuri Municipale. În noiembrie 2016, Robu a spus, din nou, cât se poate de clar, ce intenții are legate de SDM. „Voi da delegare de gestiune SDM pentru întreținerea drumurilor din oraș, după expirarea actualelor contracte. Voi face acest lucru atât pentru șosele, cât și pentru trotuare, dar numai după expirarea contractelor care sunt acum în vigoare”, afirma edilul.
Consilierii locali vor avea de votat studiul de oportunitate privind delegarea serviciului „Activitate de reparații și întreținere a străzilor, aleilor, trotuarelor și podurilor din municipiul Timișoara”. Lucrurile sunt complicate, astfel că PMT a cerut răspunsuri clare de la Serviciul Juridic al instituției, de la Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) și de la Curtea de Conturi. Aceasta din urmă și-a declinat oficial competența în astfel de situații. Serviciul Juridic a precizat că „delegarea gestiunii poate fi făcută numai către operatori atestați și autorizați în condițiile legii”, avându-se în vedere și faptul că există contracte în derulare. Conform ANRSC, contractul de delegare a gestiunii serviciilor se atribuie direct „operatorilor cu statut de societăți reglementate de Legea nr. 31/1990 (…) și cu capital integral al unităților administrative-teritoriale înființați prin reorganizarea pe cale administrativă, în condițiile legii, a regiilor autonome de interes local sau județean ori a serviciilor publice de interes local sau județean subordonate autorităților administrației publice locale, care au avut în administrare și în exploatare bunuri, activități ori servicii de utilități publice”.
Cei de la SDM precizează că îndeplinesc toate condițiile solicitate, mai puțin obținerea unei licențe. Legea 51/2006 prevede că „desfăşurarea activităţilor specifice oricărui serviciu de utilităţi publice, indiferent de forma de gestiune aleasă, se realizează pe baza regulamentului serviciului, a caietului de sarcini al serviciului şi a licenţei emise de autoritatea de reglementare competentă”. De unde se obține această licență nu este clar, deoarece ANRSC a precizat, în răspunsul adresat PMT, că „nu acordă licențe pentru administrarea domeniului public și privat al unităților administrativ-teritoriale”. Serviciile de „întreținerea străzilor, drumurilor, podurilor și pasajelor” sunt servicii de administrare a domeniului public și privat.
Conform referatului atașat proiectului, contractul va putea atribuit numai după ce va fi obținut un aviz de la Consiliul Concurenței, după elaborarea unui regulament și a unui caiet de sarcini și după aprobarea, de către CL, a tarifelor pentru serviciile prestate. Intră, de asemenea, în sarcina viitorului operator, obținerea licenței, lipsa acestei fiind sancționată cu amenzi care pot ajunge la 50.000 de lei. Printre beneficiile pe care le enumeră cei de la PMT în sprijinul unei astfel de delegări de gestiune se numără o activitate continuă pentru intervenţii, dar și evitarea perioadelor lungi de timp necesare lansării procedurilor de licitaţii, și rezolvării contestaţiilor. La puncte slabe au fost trecute „dificultate în estimarea cât mai exactă a serviciilor prestate/lucrări realizate” și „valoarea plăților în timp este influenţată de rata inflației”.
SDM deține, conform studiului, „instalații tehnice, maşini și utilaje, iar baza de producţie dispune de depozite pentru stocarea temporară a materiilor prime şi materialelor folosite în procesele de fabricaţie”. Drumuri Municipale are 311 angajați, „din care 169 personal direct productiv şi 24 ingineri (din care 11 ingineri de specialitate de Căi ferate, drumuri și poduri”. Durata propusă pentru gestiunea directă este de 15 ani, cu obligația autorităților locale ca, o dată la cinci ani, „să facă analize privind eficienţa economică a serviciului”. SDM a primit, în 2016, contractul pentru întreținerea străzile de piatră spartă din Timișoara, valabil pe patru ani, cu o valoare de 2,5 milioane de euro, dar și, prin delegație de gestiune, semnalizarea și întreținerea semnalizării rutiere, pe o perioadă de 15 ani.
Comentarii prin facebook